• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście u progu wielkiej przebudowy. Co zmieni się podczas budowy Forum Gdańsk?

Maciej Naskręt
9 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r. Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r.

W ramach budowy Forum Gdańsk pod śródmieściem miasta powstanie podziemna ulica, która połączy okolice Dworca Głównego PKP i Muzeum Narodowego przy ul. Toruńskiej. Mało kto wie, że będzie ona... prywatna. Mimo to za jej utrzymanie zapłaci miasto.



Jak oceniasz plany rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Forum Gdańsk?

W sobotę rozpoczną się prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk, które stanie pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycje obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk (przez wiele miesięcy nazywanego Forum Radunia) jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.

Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska. Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska.
Rozpoczęcie prac budowlanych wiąże się z zamknięciem ul. Hucisko (nie będzie jednak zamykane skrzyżowanie przy dawnym Żaku). Pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który docelowo ma też przebiegać pod planowanym centrum handlowym. Szczegółowe zamknięcia ulic i objazdy opisaliśmy w osobnym artykule w zeszłym tygodniu.

Nowe Podwale Grodzkie, czyli by-pass dla głównej trasy przelotowej przez Śródmieście

W tunelu powstanie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKPzobacz na mapie Gdańska ze skrzyżowaniem ulic: Toruńska, Okopowa, Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja. Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja.
- Przebiegnie ona na poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało kilka lat temu koncepcję układu drogowego centrum Gdańska.

Według projektantów ul. Nowa Podwale Grodzkie będzie spełniać funkcję by-passa, czyli obejścia dla Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku.

Minusem nowej ulicy będzie fakt, że drogowcy będą musieli przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.

- Budowa ul. Nowe Podwale Grodzkie będzie etapowana wraz z powstawaniem nowego centrum. Dlatego umożliwienie przejazdu zaplanowane jest niemal jednocześnie z zakończeniem budowy centrum handlowego - mówi Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.

W dalszej perspektywie planowane jest przedłużenie podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego w rejon Urzędu Marszałkowskiego. Nastąpi to jednak dopiero po rozbudowie Wiaduktu Biskupia Górka. Powstanie pod nim miejsce na dalszą drogę w poziomie torów. Dalej nowa ulica skręci w lewo, patrząc od strony al. Armii Krajowej, po czym przetnie istniejący parking i włączy się w ul. Augustyńskiego.

Nowa Podwale Grodzkie - droga prywatna, ale dla wszystkich

Co ciekawe, Nowe Podwale Grodzkie, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk. Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk.
- Ustaliliśmy z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie także jej utrzymanie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Ulicą Nową Podwale Grodzkie pod centrum handlowym pojadą nie tylko kierowcy, którzy będą omijać korki czy klienci do parkingu. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam chodnika i ścieżki rowerowej.

  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony Śródmieścia.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. Okopowej.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. 3 Maja.
  • Oś widokowa z Forum Gdańsk na Drogę Królewską.
Dwa nowe wiadukty nad torami w ciągu al. Armii Krajowej

Duże zmiany szykują się w obrębie wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu al. Armii Krajowej. Mówiąc najprościej: układ drogowy zostanie tam poszerzony, by mógł powstać węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

- Po bokach istniejącego wiaduktu, po którym poruszają się obecnie tramwaje i samochody, powstaną dwa nowe wiadukty. Na nie zostanie przeniesiony ruch drogowy. Dotychczasowy obiekt będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego - pojawią się tam dodatkowo, obok SKM i tramwaju, przystanki autobusowe - tłumaczy Wojciech Bróż.



Nowe dwa wiadukty umożliwią utworzenie prawoskrętu z al. Armii Krajowej - jadąc od strony Śródmieścia - w ul. 3 Maja. Ponadto powstanie lewoskręt do centrum Gdańska na al. Armii Krajowej w ul. Okopową, jadąc od strony Chełmu. Zakłada się, ze pozwoli to odkorkować cały Węzeł Unii Europejskiej.

Odmieniony układ ul. 3 Maja i parking dla 1 tys. pojazdów

Duże zmiany przejdzie też ul. 3 Maja. To właśnie stamtąd będzie można wjechać, obok ul. Nowej Podwale Grodzkie, na parking centrum handlowego. W tym celu na wysokości ul. Rogaczewskiego powstanie skrzyżowanie z wyspą centralną, które ma zapewnić dogodny dojazd do obiektu handlowego. Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami.

Na wysokości Urzędu Miejskiego drogi będą zwężać się do istniejącego układu.

W nowym centrum handlowym powstanie także 1 tys. miejsc postojowych. - To pierwsza realizacja tak dużego miejsca dla kierowców w centrum Gdańska, która ma porządkować sytuację parkingową w jego obrębie - mówi Bojanowski.

Budowa Forum Gdańsk ma potrwać 30 miesięcy. Pierwsi klienci mają tam się pojawić pod koniec 2017 r.

Woda i informacje o utrudnieniach dla kierowców

Kierowcy, którzy od najbliższej soboty mogą narzekać na utrudnienia w poruszaniu się po śródmieściu Gdańska, otrzymają od prowadzącej prace firmy budowlanej Doraco butelki z wodą mineralną. Pozwolą one im nie tylko ugasić pragnienie w ewentualnym korku, ale i dotrzeć do wszystkich informacji na temat prac drogowych. Na etykietach butelek umieszczony został kod QR, który po skanowaniu telefonem komórkowym odsyła do strony forumgdansk.info z informacjami o przebudowie.

Doraco nawiązało także współpracę z AutoMapa.pl oraz Yanosik.pl celem umieszczania na bieżąco informacji o utrudnieniach drogowych.

Jeśli zgodę wyrazi także zarządca autostrady A1, na wyjeździe z autostrady w Rusocinie rozdawane będą ulotki informujące o utrudnieniach w ruchu.

Miejsca

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Po obejrzeniu tego filmiku mam mieszane uczucia. Z jednej strony założenie niby ok, trudno wypowiadać się, póki to nie stanie. Ale mam takie wrażenie jakby to było budowane nie na moją skalę. Schody, tunele, schody, tunele, beto, szkoło... I ten szklany dach nad Radunią...Jakoś tak to wszystko sztucznie, obco wygląda. Kojarzy mi się z Dworcem Centralnym w Warszawie. Ale już wie, po co i dla kogo był ten przystanek SKM Gdańsk- Śródmieście.

    • 1 1

  • (3)

    Nowe Podwale Grodzkie bez chodnika i ścieżki rowerowej skandal totalnt czyli druga Nowa Wałowa tylko dla l trujących blaszaków to kpina jakaś. Kiedy Gdańsk przestanie być w końcu
    miastem dla ludzi a nie dla samochodów

    • 8 15

    • (1)

      Trzeba by być niezłym masochem, żeby chcieć włazić/wjeżdżać rowerem w ten tunel, mając całkiem dobre chodniki i ścieżki na powierzchni, Wojtusiu..

      • 2 2

      • widziałeś od Huciska na Orunię ścieżkę rowerową?

        ludzie tam jeżdżą (nielegalnie) chodnikami lub (legalnie, ale w akompaniamencie klaksonów) ulicą. Chodniki są KRZYWE. Nie prowokuj.

        • 1 1

    • A widziałeś kiedyś chodnik i ścieżkę rowerową w jakimś tunelu? :O

      • 9 2

  • (1)

    Nie rozumiem, miasto wyprowadza auta z centrum czy wprowadza? Bo po tych planach widac, ze raczej wprowadza. Czy to wyprowadzanie to tylko taka pr-owska sciema?

    • 29 7

    • przecież wyprowadzają

      możliwie szerokimi arteriami

      • 0 0

  • Nowe centrum handlowe, nooo w końcu! (12)

    Więcej Biedronek i Lidlów dla ludu miast i wsi.

    • 149 18

    • Centrum przyciągnie wiele osób, a tu ... (10)

      Powietrze w centrum jest niesamowicie zanieczyszczone, tysiace samochodów i autobusów truje ludzi, normy czystości powietrza są przekroczone wielokrotnie

      na 10 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie 6 jestw Polsce

      • 16 26

      • (3)

        W gdańsku jest porażka, jeżeli chodzi o czystość powietrza - elektrociepłownie, rafineria, polservice...

        • 7 15

        • (1)

          nie ma sprawy, przenies sie do krakowa. tam jest lepiej.

          • 16 2

          • i to właśnie w Krakowie bronią prawa do życia w smrodzie i pyle

            • 0 0

        • Z A1 widac lune zanieczyszczen

          Nad miastem i rafineria....

          • 5 8

      • (2)

        A gdańsk?

        • 6 2

        • O ile dobrze pamiętam, a dobrze pamiętam, Gdańsk nie należy do tej szóstki miast. To głównie na południu. Taki Wałbrzych, czy Krakau gdzie powietrze z syfem i czadem stoi nieruchomo pomiędzy górami czy w jakiejś kotlinie.
          Gdańsk jest przewiewny i ma powietrze jedno z lepsiejszych.

          • 13 2

        • Tak Gdańsk :(

          • 7 6

      • Gdańsk jeżeli chodzi o zanieczyszczenie ma wskaźnik średniego dobowego stężenia PM10 na poziomie 18 μg/m3

        Co czyni go 2 najczystszym miastem na świecie w swojej kategorii (miast około pół milionowych).

        Nawet Gdynia będąca miastem czystym i o połowę mniejszym ma go na poziomie 28 μg/m3

        W Krakowie są dni zimą gdy przekracza 200!

        • 9 2

      • bzdury gadasz, Trojmiasto ma prawie że najczystsze powietrze w Polsce ze względu na bliskość morza. Radzę sprawdzić te informacje.

        • 14 3

      • I w tej szóstce nie ma Gdańska, jest Kraków (3), Nowy Sącz (6), Gliwice (7), Zabrze (8), Sosnowiec (9), Katowice (10). Dla porównania stężenie PM10 i PM2,5 w Gdańsku jest od ok. 30% niższe w sezonie letnim do ok. 70% niższe w sezonie grzewczym niż w ostatnich w tym rankingu Katowicach.

        • 16 3

    • Mieszkańcy Pruszcza, Nowego Dworu i Elbląga cieszą się że nie będą musieli jeździć do Wrzeszcza na zakupy. Centrum Gdańska zasługuje na porządną galerię z dużym parkingiem, dzięki niej miasto będzie żyło i rozwijało się zasilone gotówką rzeszy zmotoryzowanych mieszkańców podaglomeracyjnycy miast.

      • 16 8

  • (7)

    Na tej makiecie przesunąłbym tory w kierunku ku górze i przestawił kilka drzew, do tego kilka punktowców dorzucił. Aha, jezioro z górnego krańca przesunąłbym na południe. Poza tym jest ok.

    • 164 15

    • rowery (1)

      a ścieżki rowerowe będą przewidziane?

      • 4 4

      • nie, nie będzie

        chodniki też do likwidacji - na makiecie masz 50 pieszych i 200 samochodów. Widać, jaki priorytet

        • 0 0

    • dErektorem :)))

      Pan dErektor

      • 5 1

    • a za konsultacje merytoryczną należy się 10 tys. (3)

      Proszę tu podpisać panie dYrektorze

      • 35 2

      • ) (2)

        Momencik,tylko zejdę z wersalki) Polecam się na przyszłość)

        • 24 1

        • Ależ Marysiu! co Marysia mi tu! (1)

          spółdzielcze punktowce

          • 19 6

          • Mąż z zawodu jest DYREKTOREM:)

            j/w

            • 17 2

  • re

    właścicielami będą żydzi ruscy będą tam kupować a My Polaki będziemy tam zasuwac za 1200zł z uśmiechem na twarzy się kłaniać szefom i kupującym :)

    • 10 3

  • koniec Gdańska (3)

    Byłem w Portugalii, tam centra miast tętniły życiem, knajpki, turyści, mieszkańcy. Tylko w 1 mieście było pusto - miasto pobudowało galerie nad linią kolejową i w dworcu wszyscy spędzali czas. Centrum miasta - puste i zaniedbane. Szkoda naszego miasta że myśli się o inwestorach, a nie o mieście jako całości.

    • 29 7

    • Jak u nas będzie taki klimat, jak w Portugalii, to też ludzie będą cały rok siedzieć na widoku w centrach miast.

      Wspieraj globalne ocieplenie ;)

      • 1 1

    • Ktore to miasto?

      • 1 0

    • Jaki pan taki kram

      czyż nie ?

      • 5 1

  • Schody schody schody,

    tunele tunele i jeszcze raz tunele,
    nieludzka przestrzeń!

    • 9 1

  • W planach nic nie jest napisane o scieżkach rowerowych na ul 3 maja i tym nowym wężle przesiadkowym. A gdzie parkingi dla rowerów. Wciąż myślą tylko o blachosmrodach.

    • 3 2

  • Moloch. (2)

    • 60 14

    • Hipokryzja osób piszących o parkach (1)

      Galeria bałtycka jest bardzo blisko centrum i można tam iść na zakupy ale park oliwski to już jest bardzo daleko i potrzebny jest drugi park w centrum? Nie wspominając o parku Oruńskim który jest 3.5 km od Lotu.

      • 2 2

      • a to a propos czego?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane