• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śrutem w nawierzchnię Słowackiego. Ulica zyska lepszą przyczepność

Maciej Naskręt
8 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 07:14 (9 sierpnia 2017)

We wtorek wieczorem ruszyły prace polegające na poprawie przyczepności leśnego fragmentu ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nocami do 12 sierpnia. GZDiZ po raz pierwszy wykorzysta do tego metodę tzw. śrutowania.



Czy po poprawie przyczepności będzie mniej wypadków?

Od 8 do 12 sierpnia, na odcinku 2 km w kierunku Wrzeszcza realizowane będzie tzw. śrutowanie nawierzchni ul. Słowackiego. Roboty wykonywane będą wieczorem i nocą, tj. w godz. od 19 do 5. Z ruchu kołowego zostanie wyłączony jeden z dwóch pasów ruchu.

- Prace mają na celu poprawę szorstkości wspomnianej ulicy przy wykorzystaniu technologii śrutowania. Zostaną one wykonane na odcinku, na którym dochodziło do największej liczby zdarzeń drogowych - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Technologia śrutowania polega na zwiększeniu przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę.

Śrutowanie jest realizowane za pomocą samobieżnego urządzenia wraz ze zintegrowanym układem odsysania i pakowania urobku po śrutowaniu oraz stalowego śrutu. Odsysanie wspomagają magnesy. Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdzi jakość wykonanych prac. Technologia ta nie była dotąd stosowana przez GZDiZ.

W przypadku opadów deszczu, które uniemożliwiają prowadzenie prac, termin może zostać przesunięty.

Poprawianie przyczepności powinno być standardem

Przypomnijmy, że wszystkie drogi wykonane z nawierzchni bitumicznej mają tę wadę, że po kilkunastu latach intensywnego użytkowania stają się mniej szorstkie - mikropory wypełniają się resztkami opon, a także zwykłym brudem. W efekcie jezdnie tracą właściwą przyczepność i stają się mniej bezpieczne dla podróżnych. Łatwiej wpaść na nich w poślizg, wydłuża się też droga hamowania.

Gdy stan ten potwierdza laboratorium drogowe, zarządca drogi powinien zlecić remont nawierzchni. Zwykle, by poprawić przyczepność drogi, nawierzchnię lekko się frezuje. Jednak taki zabieg obniża komfort jazdy i przyczynia się do szybszego spękania jezdni i powstawania dziur.

Dlatego od pewnego czasu stosuje się tzw. śrutowanie. Jednak realizacja prac nie powinna uśpić czujności kierowców. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, jadąc z Matarni do Wrzeszcza, należy poruszać się z prędkością maksymalną 70 km/h.

Ul. Słowackiego w Gdańsku jest bezlitosna dla kierowców przekraczających prędkość, nie tylko po czy w czasie deszczu, ale i przy dobrej pogodzie. Kilka tygodni temu zginęła tu młoda kobieta w ciąży.2016 roku policja była wzywana do 333 wypadków i kolizji.

Opinie (265) 2 zablokowane

  • (11)

    po czymś takim zwiększy się jedynie śmiertelność wypadków na tej ulicy bo asy będą wypadać z drogi przy większych prędkościach...

    • 102 9

    • (7)

      Od 10 lat śmiertelność i osoby ranne utrzymują się na stałym poziomie, z tendencją w dół. Ale dziękujemy ekspercie za Twój wkład.

      • 1 15

      • dobrze napisał (3)

        będą wpadać z drogi z większą prędkością
        czyli śmiertelność wzrośnie

        • 7 1

        • (1)

          Skąd wiesz, że będą wypadać z większą prędkością? Skoro kiedyś, gdy droga była w dobrym stanie, jakoś nie wypadali, to czemu teraz będą?!

          • 1 0

          • polej gumą ciemna maso

            to będzie w jeszcze lepszym "stanie"

            co to znaczy "lepszy stan" pacjencie,
            ktoś zrobił akcję na zbędną usługę w mediach
            żeby takie bałwany jak ty dały zielone światło do ciągnięcia naszej kasy
            przez firmy znajomych królika

            • 1 0

        • Selekcja naturalna tak jak w przyrodzie
          Drapieżnik zabija by przeżyć
          Nieudacznicy sami się wyeleminuja by dać żyć innym normalnie

          • 3 0

      • zgadza sie (2)

        smietelnosc idzie w dol
        tylko dlatego ze auta sa bardziej bezpieczne
        cymbal ktory dzis sie tam rozbije przezyje bo ma abs poduszki powietrzne i kilka innych systemow
        15 lat temu w takiej samej sytuacji by sie zabil

        • 4 3

        • (1)

          Zesr*ł :D Naucz sie jezdzic to się nie zabijesz.

          • 3 2

          • i kolejny debil bredzi o nieśmiertelności i siele modlitwy utrzymującej pojazdy na ziemi

            idź już stąd kaleko intelektualna

            • 1 0

    • zwiększy się jeszcze zapewne zużycie bieżnika, i to mocno (1)

      chropowata nawierzchnia -> większe tarcie -> szybsze ścieranie gumy w oponach. Pośrednio wszyscy użytkownicy Słowackiego zapłacą więc za to "udogodnienie". Szkoda że ani pani Kilian ani pan "redaktor" słowem nie poruszyli tego aspektu.

      • 1 2

      • oczywiście, nie ma nic za darmo, w naturze nic nie ginie

        do tego spalanie wzrośnie sporo,
        nie mówiąc o hałasie

        • 0 0

    • DonKichot

      trudno.. selekcja naturalna tak zwana ;)

      • 0 0

  • Kasa wywalona w błoto, czy tam w śrut. Mam tańszy sposób (2)

    Włączyć wreszcie odcinkowy pomiar.
    Druga sprawa - czemu Trójmiasto.pl nie zajmuje się już remontem przejazdu przez tory tramwajowe na Hucisku? Do tej pory remont nie jest skończony.

    • 25 5

    • Też się podpinam

      Tam jest jeszcze gorzej nim zaczęło się coś dziać. Wzięli, rozgrzebali i tyle.

      • 0 0

    • dobre pytanie

      przejazd na Hucisku jest w opłakanym stanie... ale chyba znam odpowiedź - nie zrobią tego remontu dopóki na budowę tego bunkra/galerii będą jeździć ciężarówki i ciężki sprzęt

      • 0 0

  • profil zakrętów (3)

    Ta droga najzwyczajniej w świecie jest źle wyprofilowana, ktokolwiek to projektował i odebrał powinien dostać solidny łomot.

    • 4 7

    • Złej baletnicy przeszkadza i rąbek spódnicy. (2)

      Albo zły profil albo drzewa przy jezdni albo deszcze albo śnieg albo słońce...

      • 4 0

      • (1)

        kupił prawko to narzeka
        i pewnie jeszcze blokuje lewy pas przez cały odcinek

        • 0 0

        • Jeśli jedzie z maksymalną dopuszczalną prędkością

          To nic nie blokuje, kmiocie z Banina.

          • 0 0

  • Zwiększone zużycie opon po śrutowaniu (2)

    z tego co wiem , śrutowanie będzie skutkowało zwiększonym zużyciem opon i to nie o kilka procent.
    Poza tym zwykła jadka na temat tablic rejestracyjnych. Zapewne większość komentarzy o Słoikach , Kaszubach itd, piszą ludzie, którzy na co dzień nie wiedzą nawet co to poranny prysznic :) Umyłem się przed spaniem,a przecież w nocy się nie ubrudziłem:) W komunikacji miejskiej można poczuć tych świeżaków:) Pomyśleć, że tu w Trójmieście mamy jedno z bardziej tolerancyjnych społeczeństw, to co musi być w głębi kraju:)

    • 4 2

    • Jatka nie jadka

      • 0 0

    • Co to za bzdury z tym porannym prysznicem?

      • 0 1

  • 200 (2)

    Miejscowi, będą teraz zamykać licznik.

    • 1 1

    • (1)

      W jakim szrocie 200 to zamknięcie licznika? :)

      • 2 0

      • dobre :-)

        • 0 0

  • ze Śrutu to powinni strzelać do tych co lewy pas notorycznie blokują

    • 2 2

  • dajcie tam fotoradary albo więcej patroli policyjnych, żeby wyłapywać tych piratów drogowych (1)

    • 5 1

    • na odcinku leśnym ilość radarów jest ograniczona

      przestan osle blokowac lewy pas to nie bedzie wypadkow

      • 0 2

  • największe zagrożenie powodują janusze lewego pasa

    blokują lewy pas mimo, że nie wyprzedzaja bo za 10km beda skrecac w lewo
    na szczescie policja juz sie za takich wziela

    • 3 3

  • Jak ktoś jedzie za szybko to mu nawet kolce w drodze nie pomogą... (3)

    • 118 2

    • Ja najczęściej w dół jadę 90-tką,

      bo przy tej prędkości mam jeszcze dobre panowanie nad autem, czasem bujne się do 100 ale na zakrętach mocna uwaga, jednak jeżdżę już 25 lat, więc jeśli ktoś chce być lepszy z 2-3 letnim doświadczeniem, to niech zamawia od razu pomoc drogową do wyciągania zza barierki.

      • 0 1

    • o losie... (1)

      Czytaj ze zrozumieniem...jakie kolce Panie??srutowanie to nie wbijanie kolcy. .. podstawówka się kłania :)

      • 1 20

      • Kolców

        Też podstawówka

        • 16 0

  • właśnie przez takie akcje zwalnia się kierowców z myślenia

    i tyle

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane