• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stadion będzie, gorzej z drogami

Magdalena Szałachowska
17 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Stadion Baltic Arena będzie finansowany z budżetu państwa. Wczoraj na konferencji z udziałem m.in. marszałka Senatu Bogdana Borusewicza i wojewody pomorskiego Piotra Karczewskiego, władze Gdańska przedstawiły dokładny harmonogram prac.

Koszt realizacji Baltic Areny według ostatnich (cały czas zmienianych) szacunków wynosi 670 mln zł. 120 mln zł władze Gdańska zarezerwowały we własnym budżecie, reszta miała pochodzić m.in. z funduszy UE. Plany się jednak zmieniły.

- Przygotowanie środków przez państwo zajmie z pewnością mniej czasu, niż wnioskowanie do Unii Europejskiej - mówi wojewoda Piotr Karczewski. - Tak będzie szybciej i bezpieczniej. Projekt ma już poparcie ministerstwa rozwoju regionalnego, czeka jedynie na decyzję premiera Jarosława Kaczyńskiego.

W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie również sektor prywatny, czyli firmy, które zainteresują się ponad 20 ha ziemi wokół powstającego stadionu. Obecnie to nadal tereny ogródków działkowych.

- Działkowicze będą mogli przenosić się do ogrodu na Krakowcu już od listopada- zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - 12 mln zł wyniosą odszkodowania za pozostawione na działkach mienie. Zaczniemy je wypłacać jeszcze w tym roku. Do tej pory wyceniliśmy 440 z 478 działek.

Na początku 2008 r. miasto ogłosi przetarg na projektanta i wykonawcę stadionu. W przygotowaniu oferty przetargowej pomoże miastu wyłoniona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy firma konsultingowa. Zgodnie z planem budowa Baltic Areny rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku.

- Stadion oddamy do eksploatacji do końca 2010, a najpóźniej do początku 2011 roku - mówi Paweł Adamowicz. - Póki co nie spodziewamy się większych zagrożeń.

Czy faktycznie nie ma zagrożeń? Stadion to przecież nie wszystko, a w kontekście organizacji Euro 2012 niemal równie ważna jest infrastruktura drogowa.

- Poprosiłem o spotkanie, bo są pewne zagrożenia- mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. - Gdańsk ma cały czas problemy z infrastrukturą komunikacyjną. Ważna jest modernizacja SKM, budowa Trasy Sucharskiego i modernizacja ul. Słowackiego. Na te wszystkie projekty trzeba będzie wydać prawie 3 mld zł!

Zarówno projekt nowej linii SKM, jak i Trasa Sucharskiego (a przynajmniej jej dwa pierwsze etapy) mają zapewnione dofinansowanie. Problemem jest modernizacja i przedłużenie ul. Słowackiego. Inwestycja nie została ujęta na liście unijnych projektów programu Infrastruktura i Środowisko. O to, by tam się znalazła, będzie zabiegał wojewoda Piotr Karczewski podczas dzisiejszej wizyty w stolicy.

Kto sfinansuje Słowackiego?

Marcin Szpak, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej

Szukamy pieniędzy na modernizację i przedłużenie ul. Słowackiego. Początkowo chcieliśmy zrealizować jeden odcinek od ul. Potokowej do Rzeczypospolitej, dla którego mamy już dokumentację techniczną i środki w wysokości 250 mln zł. Jednak w kontekście Euro chcieliśmy zrealizować pełen odcinek drogi od lotniska do Obwodnicy, od Rzeczypospolitej do Nowego Portu wraz z przedłużeniem do Trasy Sucharskiego. Całkowity koszt projektu to 650 mln zł. Z Unii spodziewaliśmy się 85 proc. dofinansowania.

Jednym z rozwiązań jest nadanie Słowackiego statusu drogi krajowej, drugim dokonanie drobnej korekty w zapisach programu Infrastruktura i Środowisko. Korekty, która dopuściłaby do finansowania projekty nie tylko najważniejszych dróg, ale także dojazdów do stadionów lub połączeń węzłów komunikacyjnych. Bez unijnych środków nie będziemy w stanie zrealizować tej inwestycji. Dlatego liczymy, że działania marszałka oraz wojewody spowodują, że projekt zostanie sfinansowany przez Unię.

Miejsca

Opinie (137) ponad 50 zablokowanych

  • Będzie się działo oj będzie

    Faktem niezaprzeczalnym będzie, że jeśli uda się organizacja na czas, stadion,drogi,hotele to duża kasa zostanie po imprezie. Niestety musimy się też liczyć z najazdem głupków i debili, czyli najgorszego typu pseudokibiców. Głupota na metr kwadratowy Trójmiasta wzrośnie ponad stu krotnie gdyż jeden krzykliwy idiota jest bardziej widoczny niż stu normalnych kibiców. Policja na pewno jakoś się będzie przygotowywała na ewentualne nasilenie burd i aktów huligaństwa , ale.... Sami wiecie jak to będzie.

    P.S.
    Zastanawiam jak na całym zamieszaniu skorzysta przeciętny kowalski.

    • 0 0

  • Więcej optymizmu

    Murawę można zaorać i posadzic tam kartofle. Słomiany zapał jest mocną stroną Gdańska. Pamiętacie jak rozbłysła gwoiazda Adama Małysza? Wówczas w Gdańsku chciano wybudować skocznię o pkt. krytycznym 185 m. Oto dowód: http://www.podprad.pl/mod.php?mod=News&file=article&sid=1715&dz=165&mright=&topics=

    • 0 0

  • czy tu nikt sie nie zna na ekonomii??

    Ludzie! Przestańcie w końcu narzekac! Jeszcze nie było mistrzostw w piłkę kopaną które by na siebie nie zarobiły!
    Prawa do transmisji + kasa od kibiców z całego świata grubo przewyższą wydatki teraz ponoszone. Ale jak w każdym przedsięwzięciu trzeba najpierw trochę grosza wyłożyc. Lecz ten grosz jest.
    Nie wierzę w to, że nie da się później zagospodarowac stadionu. Mecze, koncerty, i wiele innych.
    W ostateczności można go później zrównac z ziemią, ale kasa z ERUO 2012 już zostanie.
    Promocja regionu bezcenna!!
    A do tego sporo zarobimy.
    Więcej optymizmu narodzie!

    • 0 0

  • Stadion idojazd?

    Ojcowie wybudujcie infrastrukture dla uprawiania sportu dla spoleczenstwa od 7 lat do 80lat . to wyjdzie na korzysc mieszkancom grodu .Stadiony giganty zaplanujcie na nastepne mistrzostwa.

    • 0 0

  • stadion we wloszczwie

    powinni pobudowac stadion we wloszczowie- ekspresy sie zatrzymuja, lotnisko bedzie, drogi tez, a kasa na stadion znalazlaby sie wmig.

    • 0 0

  • Pabie Marcinie Szpak, prosimy z tą budową jak najdalej od Rzeczpospolitej

    Budowa stadionu to jedna sprawa, a dostosowywanie i rozbudowywanie b. szerokich dróg transportowych na czas budowy stadionu to spr. druga. z praktyki wiemy, ze prowizorki trwają najdłużej. Być może będzie tak, że kiedyś po latach stadion zacznie niszczeć a pozostaną w zagęszczonej budowie osiedlowej drogi, na których będą hasały i hałasowały ciężkie wozy dostawcze.. Pytanie, czy na czas budowy nie warto zintensyfikować dla tej budowy transportu kolejowego i wodnego, zostawiając osiedla w perspektywie życzliwszej i spokojniejszej dla jego mieszkańców.

    • 0 0

  • Z czym do ludzi???

    wiem cos na temat korkow w miescie, nie wyrobia sie chłopaki z budowa tego obiektu, poniewaz głupi mostek na marynarki polskiej "naprawiaja" juz ze 2 lata. Pozostaje tylko płacz, nerw i klakson!!!

    • 0 0

  • 4 peron, 6 ławka od prawej

    na razie załatw im licencje!!!

    • 0 0

  • Ochotnicza Straż Pożarna Lechia Gdańsk!

    Teraz Kurski załatwi nam protekcję, żeby się dostać do pierwszej ligi, bo stadion nie może stać pusty. Już za sezon albo dwa, ekstraklasa Lechia Gdańsk!

    • 0 0

  • Vaffanculo a Lei, la sua moglie, e' la sua madre. Lei e' un cafone stronzo. Io non mangio in questo merdaio! Vada via in culo!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane