• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • w Gdańsku też jest Starowiejska

    Może jakiś artykuł co tam będzie się w najbliższym czasie zmieniać (a dzieje się chyba sporo..)

    • 6 9

  • Gdzie ta ulica? (1)

    Ofiar piaśnicy bo pierwsze słyszę

    • 6 8

    • Boczna od Starowiejskiej za była szkola 1 przy boisku, od strony Wladka jest ulica Szkolna

      • 1 0

  • a wiecie, ze zaklady uslugowe juz uciekaja ze srodmiescia? (6)

    czy sie to komus podoba czy nie, klienci jezdza samochodami. niewazne teraz dlaczego. wazne ze jezdza. nie ma gdzie stanac albo jak dojechac, nie ma klientow, wiec biznesy sie wynosza do innych dzielnic, gdzie to jest mozliwe.

    efektem tej podworkowej inzynierii spolecznej bedzie pustynia w centrum. zreszta moze o to chodzi, nie wiem.

    • 69 9

    • Chyba właśnie o to chodzi. (2)

      Szykuje się tam strefa mieszkań do wynajęcia. Turystom nie są potrzebne usługi tylko knajpy

      • 4 5

      • wobec tego ciekawe pytanie (1)

        Czy zarząd i rada miasta to jest zarząd prywatnego kurortu czy przedstawiciele wybrani przez mieszkańców Gdyni, przez nich opłacani po to żeby reprezentowali ich interesy?

        • 4 2

        • Otóż to. Mam identyczne przemyślenia

          • 2 0

    • Zakłady usługowe (2)

      To uciekają przez pazerność kamieniczników i minimalizację kosztów.

      • 1 5

      • ceny wynajmu w dzielnicach sąsiadujących z centrum są prównywalne. (1)

        jeśli prowadzisz np zakład kosmetyczny (a znam dobrze 3 takie pzykłady) to widzisz, że klientki przyjeżdzją samochodami. nie mają gdzie stanąć to wybierają konkurencję. wobec tego właściciele decudują się na zmianę miejscówki.

        czyli cała klimatyczność centrum to de facto przerzucenie ruchu samochodowego do innych dzielnic, albo nawet ościennych miejscowości. no ale oczywiście wiemy, ze nie o żaden klimat tu chodzi, tylko o duże interesy dużych graczy.

        • 7 2

        • Ciekawe ile powstanie rentownych barów i restauracji na całej Świętojańskiej ?

          • 0 0

  • te wizualizacje (1)

    to zrobione na Atari, czy na kalkulatorze ??

    • 39 3

    • w Simsach sprzed 15 lat

      wersja 1 i 1/33

      • 11 1

  • zwężenie do 2,75m ??? (3)

    "... jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 ..."
    Nie mam nic przeciwko przestrzeni współdzielonej, ale 2,75 m nie spełnia żadnej normy, w szczególności w wariancie ze słupkami !!! Błagam, niech już przestaną się wypowiadać osoby bez wiedzy technicznej i doświadczenia i opowiadać, co im się wydaje. Śmieciarki i straż pożarna będą fruwały? A słyszeliście o minimalnych parametrach ograniczonego z obu stron pasa ruchu w jednym kierunku lub o minimalnych parametrach dojazdu do zabudowy? Ręce opadają.

    • 53 9

    • Jaką szerokośc ma śmieciarka w Gdyni?

      Ja nie wiem, ale widzę, że teraz, zimą, odśnieżony pas jezdni ma często nie więcej niż 2m a śmieciarki jeżdżą

      • 6 3

    • 2,75 to norma obowiązująca dla tej klasy drogi (1)

      • 4 2

      • miejska jednokierunkowa droga (jezdnia konkretnie, nie cała droga ) może mieć 2.25m

        • 0 1

  • Ta ulica jest tak koszmarna że nic jej nie pomoże.

    • 27 11

  • (2)

    7 mln za 9 zatok autobusowych a 5 mln na remont jednej z ważniejszych ulic. O co w tym mieście chodzi.......

    • 36 5

    • Z tych 5 mln trzy wydadzą na wizualizację, opracowania i artykuły

      • 5 1

    • To tak jakbyś remontował mieszkanie kafelkami za 10 zł za metr.............

      • 0 0

  • "chamak", "Rumii" (8)

    Eksperci z komentarzy trójmiasto.pl, od czytania aż oczy bolą, pomijam merytoryczność postów...

    • 23 5

    • a czy jak napisze chamak czy hamak (7)

      to rzeczowo jest jakaś różnica? Z morzem jest z ch/hamakiem nie ma.

      • 2 9

      • "i**ota, który nie ma zielonego pojęcia nie tylko o ekonomii, ale i ortografii". (6)

        Proszę wybaczyć, ale pod tym względem nic się nie zmieniło. Pisanie z błędami ortograficznymi unieważnia wypowiedź, bo pokazuje, kto się wypowiada. Nie ma żadnej dysortografii, dysleksji. Jest tylko nieuctwo i brak oczytania.

        • 5 3

        • Podważasz ideę demokracji. Jakiś niewielki procent potrafi wypowiedzieć się bez błędów, a jeszcze (1)

          mniejszy potrafi połączyć to z merytoryczną wartością. I to się nie zmieni, chyba że na gorsze.

          • 1 0

          • Ortografia nie ma nic wspólnego z demokracją...

            Jest od niej na szczęście daleko.

            • 1 0

        • Ja (2)

          No i jeszcze chamstwo zwracające innym uwagę wbrew zasadą savoir vivre.
          A niby takie oczytane.

          • 1 1

          • (1)

            ZasadOM. Robisz byki, czytający ma prawo powątpiewać w Twoje kompetencje/wiedzę

            • 2 1

            • Jak nie idzie, to nie idzie :)

              • 2 0

        • Komu się chce

          zagłębiać w ortografie azjatyckich ludów. Litości. Liczy się język angielski.

          • 0 1

  • Trochę nie rozumiem, bo zanim w 1926 położyli tam bruk, to było klepisko. Powinno się do tego wrócić.

    • 26 6

  • czyli kolejny etam niszczenia centrum, wywalania biznesu z gdyni (6)

    i marginalizacji miasta, co doprowadzi do wyludnienia centrum zarówno biznesowo jak i turystycznie. Na całej ulicy zlikiwdują nieliczne miejsca postojowe. Niech ktoś to zatrzyma!!

    • 51 11

    • Ograniczenia dla samochodów (5)

      Będą coraz większe, rząd szykuje opłaty od wjazdu autem do miasta. Przyzwyczajaj się, że nie wszędzie wjedziesz samochodem. Wbrew temu co piszesz wszędzie na świecie w miejscach o ograniczonym ruchu samochodów sklepy i knajpy mają się bardzo dobrze.

      • 1 9

      • Nie jest to prawda. Świętojanska już umarła. (2)

        • 6 1

        • Świętojańska odżywa powoli dzięki uspokojeniu i redukcji ruchu samochodów (1)

          • 0 8

          • odżywa? byłem wczoraj po 21. ludzie pewnie siedzieli na woonerfie, bo nikogo nei spotkałem.

            a przepraszam. była starsza pani z psem.

            • 8 0

      • Pod warunkiem, ze

        możesz zostawić samochód w pobliżu tych miejsc lub dojechać tam komunikacja miejska. To co wymyślają władze Gdyni jest komiczne...

        • 0 0

      • A.moze zamiast zakazywać wjeżdżać samochodami do.miasa, może ktoś wreszcie doprowadzi centralne ogrzewanie na Działki Leśne?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane