• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • Ja-nóż

    Ma być, w planach, miasto wizualizacji i makiet!!! Ludzie którzy je tworzyli i w nie wierzyli przewracają się w grobie jak to widzą.

    • 19 3

  • Dobrze że tam już nie mieszkam, lepiej mieszka się w Gdansku. (6)

    • 19 10

    • Gdzie w Gdańsku? W Oliwie, czy na Olszynce? (5)

      • 2 1

      • w Jelitkowie (2)

        • 3 3

        • w Jelitkowie to owszem, symaptyczne miejsce. Nie będę CI podskakiwał, bo wiem jacy ludzie się tam pobudowali, ale chciałym (1)

          jeszzcze pożyć.

          • 0 0

          • Nie,no spoko,zwykły lekarz jestem ze zwykłym kredytem jak kazdy

            Ale miejscówa fajna,wszedzie blisko, korki? Nie pamiętam,no wypadek w tunelu,ale to mozna objechać, Sopot spacerem.

            • 0 0

      • Na Jasieniu (1)

        • 3 0

        • Nawet w Kowalach lepiej jak w Gdyni.

          • 0 0

  • nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne = potencjalnie zagrożenie! (1)

    nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne = potencjalnie zagrożenie! "Gratuluję" podejścia do tematu i użycia słów, czyli co ludzie siedzący w ogródkach i siedziskach mają stopować rozpędzone auta?

    • 30 3

    • Takie właśnie koncepcje mają wizjonerzy miasta Pan Piesiewicz i Łucyk

      • 2 0

  • To są działania, które spowodują, że następne wybory obecną ekipa wygra w cuglach!

    • 16 1

  • Ogródki przy knajpach na Starowiejskiej?

    Ten kto ma takie wizje, to chyba nigdy tam nie był. Większa część ulicy jest ciągle zacieniona, poza tym są wieczne przeciągi. Kto ma siedzieć w takich ogródkach? Chyba za karę. To że ktoś sobie namaluje takie biznesy na obrazku 3D to nie znaczy, że to zadziała w praktyce. Ta ulica zaczęła niestety już dawno wymierać i likwidacja miejsc parkingowych i wprowadzanie jakichś niebezpiecznych słupków przy drodze dla rowerów (na bruku - zgroza) tylko przyspieszy tę agonię.

    • 35 3

  • Opinia wyróżniona

    Masakra (6)

    Zmiany na ulicy Starowiejskiej w Gdyni to największa głupota jaka może być. Gdynia wszystko robi by utrudnić życie pieszym. Nie tak dawno szłam do Apteki na ulicy Starowiejskiej i pani jadąca rowerem na mnie wjechała, nie mogłam się bronić bo mam uszkodzone nerwy w nogach i rękach po chemioterapii, do dziś czuję się bardzo żle z powodu tego upadku. Proponuję zakazać pieszym chodzenia po ulicach Gdyni i zrobić z Gdyńskich ulic park rozrywki.

    • 112 31

    • to prawda. przy ruchu rowerowym pieszy musi mieć oczy dookoła głowy (3)

      • 12 5

      • na szczęście przy samochodowym nie musi (2)

        • 8 13

        • mówimy o chodnikach! (1)

          • 9 3

          • no chodnikach

            na morskiej więcej samochodów na chodnikach niż pieszych

            • 10 5

    • tam bruk będzie... więc rowerów nie.

      • 2 3

    • Popieram

      Na punkcie rowerów władze Gdyni mają obsesję a rowerzyści mają coraz większe wymagania. Jak chory człowiek ma dojechać do lekarza czy nawet na zakupy jak nie ma gdzie zaparkować. Czy wszyscy zwolennicy rowerów myślą, że będą wiecznie młodzi i sprawni?

      • 6 2

  • (2)

    To miasto bedace praktycznie bankrutem stac co najwyzej na takie prowizoryczne i nieprzemyslane "inwestycje" by pokazac ze coś sie robi. Ta inwestycja jest kompletnie bez sensu i dobrze ze imiennie wskazano osobe odpowiedzialna za wybor projektu. O jakich ogródkach mowimy , skoro tam nie ma zadnych lokali. Gdzie te ogrodki mialyby byc: na waskich chodnikach?. O jakim spowolnieniu ruchu do 30 km/.h mowimy, jak tam i teraz nie da sie wiecej jechac niz 20 lm/h. A najbardziej szokujace ze pomysl fontanny juz przerasta mozliwosci finansowe miasta, a remont kostki bedzia fragmentaryczny. I skończcie z ta historyczna kostka bo swiat sie z was smieje. I to jest wlasnie Gdynia z jej wspanialymi inwestycjami i wizja miasta przyszlosci. I w tym miescie mieszkaja najszczesliwsi ludzi na swiecie jak glosza propagandzisci z UM. Historia oceni wyczyny mistrzow z ulicy PIłsudskiego

    • 31 5

    • Historuczna kostka... to sie usmiałem,oplułem wręcz

      ta ich historyczna kostka to najtanszy model z polbruka jest...

      • 4 0

    • W punkt

      Nic dodać nic ująć

      • 3 0

  • Warsztaty ankiety koncepcje analizy makiety projekty gdynia

    • 15 0

  • Rowerek zimą doskonałym środkiem transportu (6)

    Ostatnia jesień i zima doskonale weryfikują propagandę uprawianą przez obecnych włodarzy Gdyni,dzięki czemu większość zaradnych i przedsiębiorczych mieszkańców,a w szczególności rodzin z dziećmi poprostu wyprowadza się z centrum,tylko pogratulować...

    • 26 3

    • Zapomniałem o hulajnogach, które w deszczu czy zimą też świetnie się spisują...

      • 4 0

    • (4)

      wyprowadzają się tylko lenie przyklejeni do fotela samochodu. co muszą mieć wszędzie dojazd samochodem.

      • 1 8

      • (2)

        Brak Ci wyobraźni...Wbrew pozorom sporo ludzi używa samochodu do pracy...

        • 4 2

        • (1)

          czym innym jest "do pracy", a czym innym dojeżdżać do pracy samochodem mieszkając w centrum i mając pracę w centrum...

          • 1 4

          • Nie ma znaczenia, miejsca parkingowe są potrzebne zarówno mieszkańcom jak i turysto i osobom przyjezdnym! Czy to naprawdę tak trudno zrozumieć? Skoro Gdynia aspiruje do miana miasta atrakcyjnego dla mieszkańców, biznesu i turystów wzorem Berlina czy Amsterdamu to trzeba brać pod uwagę klimat w jakim znajduje się Miasto Gdynia i przynajmniej obecną/istniejącą infrastrukturę drogowa aby moc realnie zdiagnozować potrzeby mieszkańców i przyjezdnych, a nie tylko na ślepo wmawiać wszystkim, że mają jeździć rowerkami czy hulajogami niezależnie od wieku czy pogody!

            • 4 1

      • ja z przyjemnością będe jeździł na Oksywie skmką, tylko jakoś przystanków nie widać

        • 4 0

  • Brawo Gdynia

    Oby tak dalej. Kolejne ulice czekają.

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane