• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • Będzie lepsza niż martwa świętojańska

    Świętojańska już dawno umarła, a miałaby być wizytówką Gdyni

    • 10 7

  • Gdynia farbą planowana (4)

    Na co ci ludzie wydają naszą kasę...Coś niesamowitego...Z pewnością przybędzie klientów w ogródkach gastronomicznych (zwłaszcza biorąc pod uwagę nasz klimat),z pewnością zwiększy się ruch w sklepach na parterach kamienic i przybędzie banków,aptek i ich klientów...Zapewne ułatwi to tez życie turystom odwiedzającym nasze miasto...Coś pięknego!

    • 17 4

    • ul.Długa bis, będzie w Gdyni (3)

      Tylko ludzie będą dronami do domu dolatywać a dostawy do dych restauracji balonami albo rowerem cargo,przy czym auta dostawcze zostaną na planowanym parkingu Park and Ride na PKM Karwiny. Karetki,Straż Pożarna i Policja tylko z przepustkami od Łucyka. a śmieci mieszkańcy będą składać w domach tak długo aż robale nie wyjdą

      • 6 1

      • Bezsensowne heheszki... (2)

        Zawsze, kiedy chodzi o ograniczenie ruchu samochodowego wyjeżdżacie z tymi bzdurami: "karetka do chorej matki"; "pożar domu"; a jak cię okradną". Wszyscy wiedzą, że chodzi o auta osobowe, które w Gdyni są plagą jak karaluchy. Auta dostawcze, uprzywilejowane, zkm, niech sobie jeździ, gdzie chcą. Prywatny złom do dziury...

        • 2 6

        • Heheszki? Czysta logika (1)

          Zluzuj majty, zastosowany został czysty wywód logiczny, nikt nic nie pisał o "karetce do chorej matki"; "pożarze domu"; itp...

          • 6 1

          • ale on tego argumentu oczekiwał, bo już się nauczył odpowiadać. a ty mu z jakąś logiką.

            • 5 0

  • Kocham Gdynię, ale jedźcie do Krakowa i zobaczcie jak się robi generalny remont ulic! (7)

    W Krakowie generalny remont ulic/y oznacza zaoranie wszystkiego i wybudowanie od nowa. Używając najlepszych materiałów - kamienia, granitu etc. Zanim coś się zmieni prowadzone są prace archeologiczne w wiadomym celu, potem wymiana całej kanalizacji, rur, całej sieci, kabli elektrycznych, światłowodowych, przygotowywany nowoczesny nasyp pod faktyczny asfalt, wymiana torowiska, a na sam koniec najlepszy bruk, asfalt, oświetlenie, mała architektura, zieleń.
    W Gdyni mam wrażenie a mieszkam tu od 10 lat, od zawsze prowizorka przez władze lokalne.
    Nienawidzę kiczu i tandety.

    • 59 3

    • To fakt (4)

      To co czytam o tym remoncie to jakaś kpina. I koncepcja i wykonanie. Ścieżki rowerowe po bruku, który nie nadaje się tak naprawdę dla rowerów. Oni są chorzy z tym swoim zabytkowym, dziurawym i krzywym brukiem. Łucyk jak zwykle opowiada farmazony oderwane od rzeczywistości. Ręce opadają jak się patrzy na te inwestycje przy pomocy pędzla i farby. A ta na taką wygląda, plus kilka słupków.

      • 9 0

      • ścieżka rowerowa po bruku to nieporozumienie

        widać, że cięcie kosztów przekroczyło poziom absurdu

        • 6 1

      • Masz rację. (2)

        Dzięki za Twoją opinię. Masz niestety rację i zgadzam się z Tobą. Ręce opadają. Gdynia jest na prawdę piękna, fajnie się tu mieszka. Ludzie życzliwi. Zawsze jak rodzina do mnie przyjeżdża z Krakowa są zadowoleni. Ale regularnie jestem też w Krakowie więc mam na bieżąco porównanie.
        Kraków też nie jest idealny - ale widać duże postępy urzędników. Komunikacja to absolutna czołówka w Polsce XXI wiek. Wsiada taki ktoś z innego miasta/ turysta do tramwaju czy autobusu czy też stoi na przystanku. I może wygodnie kupić sobie sam bilet/ kartę - elektronicznie.
        Widać, że się sporo dzieje w mieście, oczywiście zawsze mogłoby być lepiej. Ale w Gdyni która ma taki potencjał zamiast prawdziwych remontów jest pudrowanie w wielu miejscach, malowanie. Zamiast kapitalnego remontu.
        Co z tego że się kładzie nowy asfalt, skoro pod spodem cały nasyp jest źle opracowany i wykonany. Efekt potem jest taki, że kasa wyrzucona w błoto. A droga nie wytrzymuje ciężaru pod kołami autobusów czy ciężarówek i trzeba robić raz jeszcze.
        Dla mnie absurdem w Trójmieście to roboty rok w rok w Sopocie na głównej drodze.
        Zamiast zrobić całą drogę z Gdyni przez Sopot do Gdańska. To robią rok w rok po 100-300 metrów. Kraków moim zdaniem ma teraz (poza COVID oczywiście) ten sam problem co Barcelona. Za dużo turystów którzy są fajni, przynoszą wpływy do budżetu miasta. Ale ich ilość zaczyna być upierdliwa dla mieszkańców. Ciężko się poruszać po starym mieście cały rok, a nie tylko latem. Oczywiście mówię tu o czasach przed covidem.
        Na plus władze Krakowa wzięły się na poważnie za SMOG i kontrole domów (specjalistyczne drony z całą aparaturą, policja + straż miejska i duże kary + oczywiście dofinansowanie za wymianę starych pieców). W Krakowie wszystkie autobusy w najbliższej przyszłości mają być wymienione na elektryczne. Problem Krakowa to władze które od lat wydawały pozwolenia deweloperom na zabudowywanie naturalnych korytarzy cyrkulacji powietrza w mieście.

        • 5 0

        • Kocie łby i te pułapki na rowery. Geniusz to malował.

          • 1 0

        • Krakow ,piękne miasto ale ta marna brudna Wisełka.W Gdyni jednak morze...i ta przestrzeń nad wodą gdy idziesz wzdluż klifow w kierunku Orłowa i Sopotu lub wzdluż plaży na pobliskim cyplu helskim.To jest jednak to co kocham bardziej.

          • 0 0

    • to prawda, ale tez i cały kraj zrzuca sie na centusiowo

      nie tylko na remonty zabytków, ale teraz na docieplanie, odsmogowywanie, itd

      to co niestety my od wielu, wielu lat robimy za nasze pieniądze

      • 0 0

    • W punkt napisaleś,jedynie ten kawalek Abrahama im się udał ale to tylko 100 metrow........ przez dekady rządzenia ,tym kiedyś pięknym rozwijającym się miastem.

      • 0 0

  • wieczny ból 4 liter (2)

    jak komuś auta przeszkadzają to zapraszam w głębokie Bieszczady tam fauna i flora na pewno doceni jazdę na rowerach. Przestańcie robić z nich klasę wiecznie poszkodowaną i z większymi uprzywilejowaniami.
    "a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie." tak aktualnie wszyscy czekają aż pieszy zejdzie z chodnika aby go szykanować i prześladować.

    • 23 4

    • jak ktoś kocha auta (1)

      to zapraszam na obwodnice, tam jest sporo nowych osiedli. Nie róbmy z centrum giełdy samochodowej.

      • 3 6

      • no ta auta przed Gdynią zostawiać i dojeżdżać rowerami

        • 3 2

  • ciągle nie kapuję o co chodzi z tym brukiem że nie można się tego dziadostwa pozbyć? ani ładne, ani praktyczne.

    • 14 4

  • Kubek Miejski będzie na Starowiejskiej? Tak pytam

    • 16 0

  • Głupota czy niegospodarność?

    Wydaje mi się, że to drugie określenie powoli jest bardziej prawidłowe w stosunku do decyzji podejmowanych przez UM w Gdyni

    • 15 3

  • Nareszcie - Starowiejska w wersji The Sims. Na to czekałem całe życie.

    • 11 1

  • Tam jeszcze nie było tej przebdowy?

    Myslalem, że artykuł jest o kolejnym remoncie, a tego jeszcze od kilku lat, odkąd się o tym mówi nie ruszyli? Mają rozmach... w projektowaniu ;)

    • 10 0

  • Rowerzystom jazda po bruku przeszkadza? Naprawdę wszędzie musicie dojechać autostradą? (10)

    • 16 6

    • hulajnogi będą jeździły po chodniku

      • 1 0

    • Tak wszędzie. Wsiądz na rower miejski przejedz się po bruku to będziesz wiedział o co chodzi fotelowy ekspercie (7)

      • 3 7

      • przecież wy jeździcie w każdych warunkach to i bruk wam nie zaszkodzi

        • 5 3

      • Jak nie umiesz jeździć to zostaw rower w domu.

        • 5 3

      • Wsiadaj w cieńkasa i przypierdż nim a nie rower i ból pupy od bruku

        • 2 1

      • nie ma rowerów miejskich (1)

        • 1 1

        • ja mam

          • 1 1

      • sztyca za daleko wchodzi przy bruku ? (1)

        • 3 1

        • Komuś coś się marzy...

          • 1 1

    • haa niech im jeszcze stawiają tyle progów zwalniających co na ulicach

      W końcu rowerem można też kogoś zabić

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane