• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Gdynia ma nadzorcę

Mikołaj Chrzan
7 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stocznia Gdańska ocalała, Gdynia nie sprzedana?
W Stoczni Gdynia trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca. W Stoczni Gdynia trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca.

Stoczniowa specustawa weszła w życie we wtorek. Są już pierwsze decyzje: tymczasowym nadzorcą Stoczni Gdynia został Roman Nojszewski, szef jednej ze spółek córek państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu.



ARP będzie zarządzać tzw. kompensacją Stoczni Gdynia. Za tym pojęciem kryje się likwidacja stoczni w jej obecnej formie. W wyniku decyzji Komisji Europejskiej, która uznała pomoc publiczną dla gdyńskiej firmy za nielegalną, stocznia będzie podzielona na części i sprzedana. Pieniądze ze sprzedaży będą przeznaczone na spłatę stoczniowych wierzycieli - publicznych i prywatnych.

Niewykluczone, że stoczniowy majątek kupią na licytacjach inwestorzy branżowi i dalej będą tam budować statki. Takiej gwarancji jednak nie ma, równie dobrze stoczniowe tereny będzie można wykorzystać do innej produkcji czy np. dla celów przeładunkowych.

Formalnie proces kompensacji ruszył we wtorek. Agencja Rozwoju Przemysłu wyznaczyła tymczasowego nadzorcę - Romana Nojszewskiego, prezesa Polskiego Centrum Operacji Kapitałowych. To spółka córka ARP, która zajmuje się m.in. leasingiem.

Zadaniami tymczasowego nadzorcy, wynikającymi wprost ze specustawy, będą m.in.: "szczegółowy opis sytuacji ekonomicznej stoczni", "analiza przyczyn wystąpienia trudnej sytuacji ekonomicznej stoczni" i "określenie składników majątkowych stoczni podlegających sprzedaży".

Nojszewski swojej funkcji nie będzie jednak sprawował zbyt długo, bo przez okres około dwóch tygodni. Później zastąpi go zarządca kompensacji (osoba fizyczna lub firma). Kto zajmie to stanowisko, rozstrzygnie jednak już nie prezes ARP, a zgromadzenie wierzycieli Stoczni Gdynia.

Cały proces sprzedaży majątku gdyńskiego zakładu powinien zakończyć się do 31 maja. W tym terminie zwolnieni będą także wszyscy pracownicy stoczni - ok. 5 tys. osób. Wszyscy mogą liczyć na odszkodowania, których wysokość będzie zależeć od stażu pracy. Minimalna kwota to 20 tys. zł - okres zatrudnienia do 5 lat, maksymalna to 60 tys. zł - powyżej 25 lat.

Jednak o ile zwolnienie pracowników do końca maja jest pewne, to z uwagi na trudną sytuację na rynku produkcji statków, zarządcy kompensacji może nie udać się sprzedać całego stoczniowego majątku.

- Komisja Europejska ma jednak prawo wydłużyć termin kompensacji - komentuje Mateusz Filipp, prezes Stoczni Gdynia.

Obecnie w stoczni trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (42) 2 zablokowane

  • dlaczego tu nie widze wypowiedzi szczuroentuzjastów majaczących o wyjatkowosci Gdyni (2)

    lepiej przemilczec upadek najwiekszego zakładu pracy, to psuje tak wizerunek "cudownosci"

    • 0 0

    • Na szczęście przestaniemy dokładać to tego syfu. Ty też mimo tego, zamiatasz ulice w Gdańsku.

      • 0 0

    • smieszny jestes;p
      No powiem szczerze jestem entuzjasta Szczurka i co? Przeciez on malo w tej sprawie mogl, najwiecej balaganu to robily zwiazki zawodowe, a w szczegolnosci wlasnie ten z Gdanska, palanty do kwadratu.

      • 0 0

  • kolejny powód do rozpaczy dla skayoyansomoranamanów (2)

    Kolejna dobra wiadomość,w zeszłym tygodniu szewedzki koncern Arla zadecydował,że jego światową siedzibą będzie Gdańsk,amerykański Axciom zatrudni w Gdańsku kilkuset informatyków,za 45 mln euro powstanie Centrum Biotechnologii,teraz info o rozbudowie gdańskiego lotniska,w Gdańsku kolejny sukces,a w Gdyni totalna posucha,która świadczy o porażce strategii Szczurka,promowanie Gdyni się nie sprawdza,Gdańsk cały czas pisze o milionowej aglomeracji gdańskiej,podkreśla jej kapitał i wielkość,nie ogranicza się do samego Gdańska ale całego regionu,marka Gdańsk jest znana na całym świecie i świetnie się sprzedaje,dostrzegł to Karnowski i od jakiegos czasu Sopot promuje się razem z Gdańskiem pod marką aglomeracji gdańskiej,tylko Szczurek cały czas swoje,sprzedaje Gdynię jako odrębną markę,szczególne miejsce oderwane od całej metropolii,a to jest z bomby skazane na porażkę,Gdańsk odnosi sukces za sukcesem w przyciąganiu nowych inwestorów,Gdynia od dłuższego czasu stoi w miejscu,ale niech robią tak dalej,markę Gdańsk rozpoznaje 60% w Europie,markęo Gdynia 2-3%,Gdańsk chwali się metroplią,Gdynia nie wie jak połknąć tę żabę,przez gardło nie potrafi im bowiem przejść METROPOLIA GDAŃSKA...

    gdynia zascianek europy
    to wasze myslenie ze gdansk popadnie w dlugi... boli was to ze bedzie piekny stadion, ze mamy euro? w gdansku sa inwestycje, widac to golym okiem a u was? plany gadanina, podniecanie sie niewiadomo czym. Gdzie sa te wasze inwestycje w tej wspanialej gdyni? no gdzie? gdynia tylko zeruje na gdansku, lotnisko chca budowac, chca sie do euro podlaczyc... wy to macie aspiracje jedno lotnisko juz jest, po co drugie? juz widze te tlumy w stojace w jakims prowizorycznym terminalu. Nie wyjdzie to na dobre ani gdyni ani gdanskowi, szczurek bedzie doplacal do lotniska byle tylko bylo. Te wasze kompleksy, megalomania... powtarzacie jak mantra ze u was to tak wspaniale jest, tylko pod jakim wzgledem? Ze czysciej? A gdzie pieniadze mozna zarobic? Gdzie mieszkanie kupic? Miasto ktore ma jedno kino i nie ma porzadnej knajpy ma takie mniemanie o sobie...

    • 0 0

    • Tylko się nie z*****

      • 0 0

    • "markę Gdańsk rozpoznaje 60% w Europie"

      markę Auschwitz rozpoznaje jeszcze więcej. I co z tego?

      Gdańsk faktycznie jest dobry w... zapowiedziach. Co chwilę jakaś firma zapowiada, że w Gdańsku coś tam zainwestuje, że zatrudni 2 miliony osób, co chwilę słychać, że Gdańsk coś tam zrobi. A to megabasen, a to tamto, a to s****to. A potem jakoś tak cicho cicho...



      Zacznij się chwalić faktami a nie zapowiedziami. Wybudowany most, którym nic nie jeździ albo biurowiec bez parkingów...

      • 0 0

  • oprocz 5 tys pracownikow - firmy obslugujace Stocznie (1)

    prace straci duzo duuuuzo wiecej ludzi niz wspomniane 5 tys... Nalezy pamietac o firmach, ktorych glownym kontrahentem, odbiorca jest stocznia - tam rowniez zostana zwolnieni ludzie - IMHO ta sytuacja dla calego Pomorza bedzie straszna. Francuzi mieli taka sama sytuacje jak my z przemyslem stoczniowym - i Sarkozy twardo nie pozwolil Unii tego przemyslu zabic. A nasz premier...

    • 0 0

    • Czubku pomyśl. Kto powiedział, ze tam dalej nie będą budować statków? Na szczęście już nie jako nierentowna państwowa stocznia, do której wszyscy musimy dokładać.

      • 0 0

  • A co z Prezesem Jarosiński dlaczego w Porcie w Gdyni rządzi tylko platforma (2)

    dlaczego nie ma stanowisk dla PSL-u co to ma znaczyć????

    • 0 0

    • PSL

      PSL niech sobie roboty na wsi szuka!

      • 0 0

    • a co Port ma wspólnego ze Stocznia ? nic. A słowo "żądamy" w tych czasach nie istnieje ;)

      • 0 0

  • 20-60 tyś odszkodowania (1)

    Związkowe złodziejaszki!!!
    Państwo znowu płaci haracz, żeby bydło nie zrobiło zadymy w stolicy! Mało im tych miliardów, które przejedli razem z prezesami?
    Całe szczęście, że to już koniec tych pasożytów.
    Teraz czekamy na porządki w kopalniach, PKP,energetyce, oświacie i tym podobnych ostojach komunizmu.

    • 0 0

    • Na szczęście to już ostatnie pieniądze, które musimy dać tym nierobom. Odszkodowania powinni dostać tylko ci którzy odejdą na stałe z przemysłu stoczniowego!

      • 0 0

  • I bardzo dobrze! (3)

    Ile mozna utrzymywac nierentowny zaklad? Ludzie jest wolna gospodarka i kto nie daje rady na globalnym rynku niestety pada. Bardzo dobra decyzja KE, bo nasze urzedasy nie mialy jaj przez ostatnie 20 lat! Kazdy zaklad w ktorym rzadza zwiazkowcy tak konczy hehe Oby jeszcze tylko Bruksela gornikami zajela sie.

    • 0 0

    • Niestety niewielu rozumie, że cały czas dokłada ze swych podatków stoczniowcom, rolnikom, górnikom...
      Myślę, że już dość utrzymywania nierobów.

      • 0 0

    • docent? chyba od wypisywania głupot:-) (1)

      nie wszystko musi się ciołku opłacać
      są gałęzie przemysłu jak np przemysł zbrojeniowy, który niekoniecznie musi być dochodowy

      • 0 0

      • Co tam zbrojeniówka:) Rolnictwo musi byc dodowane:)
        Nie chciałbym, żeby Polska była uzalezniona od plonów i nastrojów za granicą jak teraz jest z ruskim gazem:)

        • 0 0

  • uwaga! prorokuje! 15 tysiecy ludzi straci prace, a majątek stoczni w dziwny sposób wyparuje (3)

    rym cym cym kolejny rym
    stocznia to nie tylko stoczniowcy, ale i kooperannci - huty, cegielski itd
    i na kim te biedne spółki córki bedą teraz żerować?

    • 0 0

    • Fachowcy znajdą zajęcie, gorzej z obibokami, biurwami i związkowcami.

      • 0 0

    • Drogi galluxie (1)

      to dopiero pocza,tek dolicz jeszczec wszystkie małe i średnie przedsiebiorstwa oraz przedsiebiorstwa Państwowe i masz nie 15 tys a 50-do70 a to juz w poważna liczba

      • 0 0

      • taa...ponad 100% ludzi straci prace

        • 0 0

  • Ciach, ciach i po stoczni i statkach i przemyśle stoczniowym i po naszej żegludze i marynarce wojennej (5)

    A nasze fregaty typu Gawron które są w budowie od kilku lat pewnie trafią na złom albo sprzedają je po cichutku bo są zbyt nowoczesne dla naszej marynarki (ograniczająca wykrywalność) i pochłoneły zbyt dużo środków, tak się likwiduje narodowy przemysł i zmusza do tzw. okazyjnego zakupu odmalowanych złomów z konkurencyjnych stoczni z zagranicy.

    • 0 0

    • żegluga powiadasz :) (2)

      heh... nie wiem czy wiesz ale nasza żegluga to juz dawno upadla - stało się to kiedy Czechy zaczeły mieć wiecej statków niż my... nie wiem jak to możliwe ale jakoś tak się stało że kraj który ma dostęp do morza bezpośredni totalnie tego nie wykorzystuje... ale to przecież polska jest tu wszystko możliwe :) heh... nasz nierząd wszystko zaprzepaszcza nie ważne czy lewy czy prawy... biały, czerwony czy też różowy... dopuki nie zmienią się ludzie którzy od lat tam są nic u nas sie nie zmieni - bo zmieniają sie partie ale ludzie są ci sami.

      • 0 0

      • Żegluga padła gdyż rząd wypioł się na nią bez wsparcia osłony odpowiednich uzgodnień już kiedy przyszedł Wąsolot to on a nie (1)

        Czesi potopił nszych stało się to dużo wcześniej kiedy Bolek zaczął rządzić i podpisał odpowiednie dokumenty Unijne (np o likwidacji stoczni Gdańskiej ,Szczecińskiej i Gdyńskiej z wyborem cywilnej czy tej MW), teraz dają popalić gospodarce i tym co z niej jeszcze dycha a medialnie rząd Truskawki odstawia show w rozbudowanej wersji Gierkowskiej POmagamy ale w rozbiorze Polski zaczeli od największych armatorów a teraz dobijają ostatki.

        • 0 0

        • Lecz się!

          Lecz się!

          • 0 0

    • Gawron (1)

      Fregaty są zapewne budowane w Stoczni Marynarki Wojennej na Oksywiu. Oprócz tego w Gdyni są inne stocznie.

      • 0 0

      • Gawrona to budują, budują i będą jeszcze długo budowali bo jakoś kasę trzeba ssać od państwa. Projekt chyba juz jest 4 razy droższy niz planowano a końca jeszcze nie widać:)

        • 0 0

  • 5 tys (3)

    Tyle osób z trójmiasta i okolic na bruku? Wietrzę kłopoty....

    • 0 0

    • Fachowcy znajda pracę bez problemów. Co innego wszelkie biurwy i związkowcy.

      • 0 0

    • 5 tys to tylko poczatek...

      a wszystkie firmy ktore sa podwykonawcami dla stoczni... policzyl ktos ile tu ludzi moze stracic prace... te 5 tys samej stoczni to tylko poczatek lawiny zwolnien - stoczniowscy dostana odprawy ale reszta ludzi zwiazanych ze stocznia moze tylko sie modlic by ktos kupil ta stocznie i produkcja ruszyla dalej.

      • 0 0

    • To początek - pociągną teraz ze sobą kooperantów i inne zależne firmy + to co kryzys światowy nam teraz wybije to nie jest jeszcze przeliczone bo zwolnienia zaczną się w firmach budowlanych, samochodowych i meblowych i ciąg tego łańcuszka się dopiero rozwinie

      • 0 0

  • wypas (1)

    • 0 0

    • Wszelkie odszkodowania powinny być wypłacone tylko dla tym, którzy rzeczywiście odejdą z branży stoczniowej!

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane