• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

O autorze

autor

Mateusz Groen

Dziennikarz piszący głównie o rozrywce, kulturze, kulinariach, a czasami również o zdrowiu. Bliskie mu są wszystkie tematy społeczne, w szczególności kwestie okołopsychologiczne i związane z relacjami. Zawodowo również tancerz i instruktor, a prywatnie "koci ojciec".

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • A Świętojańską można i nalezy jechać po drodze (15)

    Pozdrawiam wszystkich kierowców, którzy będą musieli za tym jechać z tą prędkością. Samo ograniczenie jest bez sensu, bo jest gdzie jeździć hulajnoga.

    • 52 35

    • ....

      Na Świętojańskiej jest ograniczenie do 30 tak więc w czym problem skoro hulajnoga jedzie nawet 25??? "g*wnoburza" o te 5 km???

      • 0 0

    • Dokaładnie. Na ulicy jest 30km/h, więc jaki jwst powód zwalnianianjej do 6km/h. (9)

      • 18 2

      • najwyższy czas zacząć to montować w samochodach (8)

        • 14 8

        • Co montować? (3)

          Nawet nie masz pojęcia jak to działa i już chcesz coś montować?

          • 7 5

          • siłą zmusić wszystkich kierowców do montażu odcinacza gazu (2)

            przekroczysz dozwoloną max prędkość na danym odcinku - to stoisz 15min. za karę.
            a przeróbki i obejścia systemu potwornie wysoko karane!

            • 4 8

            • Bez hejtu ale jesteś z j e b a n y

              • 0 0

            • wystarczyłaby odcinka przy prędkości powyżej limitu

              albo automatyczne ściąganie opłaty za mandat z karty

              • 0 1

        • I wszystkich rowerach (3)

          • 7 1

          • jak często spotykasz rower przekraczający ograniczenie prędkości? (2)

            • 5 1

            • Codziennie (1)

              • 4 2

              • to o czym myślisz to motocykle

                tak, wiem, też mają dwa kółka :)

                • 0 0

    • Przecież tam jest wyznaczona ścieżka rowerowa (1)

      • 1 0

      • Tak wygląda...

        ...te miasto

        • 0 0

    • spadaj

      • 0 0

    • Mylisz się

      Na Świętojańskiej w górę jest ścieżka, jak zwykle wymalowana farbą, a w dół pod prąd są oznaczenia na jezdni więc samochodom to nie przeszkadza.

      • 5 2

  • Kolejna nagonka na hulajnogi które sa wybawieniem dla miasta i mkieszkanców jak rowery!A najwiekszymi szkodnikami blachosmrody. (13)

    Kiedy w końcu wprowadza strefy wolne od spalin w miescie powinny byc w kazdej dzielnicy!Trójmiasto pewnie zrobi to ostatnie jak zawsze w Polsce bo to tutaj jest najwiecej piratów drogowych co powoduja najwiecej wypadków w Polsce !I to tutaj jest przez nich najwyższe OC w Polsce.
    Jakos nie widac by zaczeli walczyc z parkujacymi gdzie popadnie blachosmrodami !!

    • 25 81

    • Oczywiście, że hulajnogi są lepsze od blachosmrodów, jednak nie w tym kształcie co teraz. Należałoby zamknąć ulice dla aut i po nich puścić hulajnogi, z dala od pieszych i rowerzystów - wtedy było by to bezpieczne. Obecnie hulajnogi na ddr i chodnikach, niczym nie różnią się od auta na chodniku.

      • 0 0

    • hahah buraczki w swoich 15 letnich szrotach znowu poczuły sie urażone :) i jak zawsze muszą sie kompromitować:) (1)

      biedak,nie stać go,na pewno rowerzysta :) Spaliny nie trują :)
      Czekamy na kolejne :)

      • 5 6

      • żałosny jesteś jak buraczek w twoim ekogarnku :)

        • 1 1

    • Kiedy OC dla hulajnóg???

      tez będzie najwyższe w Gdyni pewnie, bo to od mózgu zależy , a nie od urządzenia

      • 0 0

    • Nie lepiej wyprowadzić się na wieś zamiast próbować zmienić miasto w wieś?

      Życia Ci chłopie nie starczy ...

      • 3 3

    • Przeprowadzka

      Las

      • 2 1

    • (1)

      jak tylko przestaną rozbierać linie kolejowe by budować ścieżki rowerowe to aut w mieście ubędzie

      • 5 4

      • Tak wiemy pewnie odezwał sie wyznawca wagonów kolejowych :)

        • 2 2

    • Piesiewicz! Czy to znów ty? (2)

      • 8 3

      • Cały czas ten sam nawiedzony oszolom pisze o "blachosmrodach" (1)

        Albo fanatyzm, albo fobia albo i jedno i drugie.

        • 11 3

        • to monotematyczny małolat

          • 6 3

    • Powiedział biedak bez auta

      Bo mu akurat niepotrzebne i go nie stać na utrzymanie,to nikomu niepotrzebne

      • 6 5

    • pewnie nieraz tyłek woziłeś autem, a teraz zgrywasz świętego.

      • 7 4

  • Jeżdże codziennie na rowerze (7)

    I na ścieżkach rowerowych ci ludzie na tych hulajnogach strasznie szybko jeżdżą. Nieraz miałem z nimi niebezpieczne sytuacje. Trzeba bardzo uważać na tych szaleńców i mieć oczy dookoła głowy. Poza tym pełno małolatów jeździ na tych hulajnogach i za bardzo się panoszą!

    • 68 11

    • To przyspiesz (1)

      Ja na rowerze wyprzedzam te wszystkie hulajnogi

      • 13 5

      • Na prostej - oczywiście, też wyprzedzam. Problem jest taki, że gdy normalny człowiek na zakręcie/skrzyżowaniu/itp siłą rzeczy zwalnia, to ci kr3tyni wchodzą na pełnej w zakręt, często z niego wylatując na sąsiedni pas.

        • 0 0

    • Czas wyhodować cohones i ich wyprzedzić :)

      • 0 2

    • (3)

      Ja co innego obserwuję. Na ścieżkach rowerowych są przejścia dla pieszych, nie widzialem nikogo kto by ustępował na takim przejściu pierwszeństwa pieszemu, czy to rower czy hulajnoga, nie ma znaczenia.

      • 26 7

      • Dziwne? (1)

        Hulajnogę przepisy zaliczyły do pieszych więc wybacz, ale to wszystko zależy od kultury pieszego.

        • 1 3

        • Przepisy co do hulajnóg sie zmieniły, ale Ty widzę zyjesz jeszcze w przeszłości.

          • 1 1

      • Dokładnie i jeszcze przyspieszają żeby zdążyć przed pieszym.

        • 7 1

  • Super (5)

    Kiedy takie ograniczenie dla samochodów

    • 34 43

    • Super (1)

      Kiedy takie ograniczenia dla rowerzystów.... a nie mózgiem ciężko....

      • 0 0

      • Żeby rowerzysta pojechał szybko, musi się trochę wysilić. Za to kierowcy aut i hulajnóg el. wystraczy że wcisną "przycisk" i już mkną niebezpiecznie.

        • 1 0

    • Samochody rozumiem po chodniku pomykają (2)

      • 6 7

      • Jeżdżą, parkują gdzie popadnie i powodują dużo większe problemy niż hulajnogi.

        • 0 0

      • oczywiście, jeśli tylko chodzi o parkowanie

        • 2 0

  • i tak nikt nieczego nie przestrzega (5)

    najezdne bydło buraczane nadal jeździ dwójkami. zwłaszcza młode wsioki ze swoimi dziewuszkami. martwe przepisy. nie ma komu tego egzekwować. gadanie karnoskiego pod publike a policji i straży miejskiej nie ma więcej

    • 49 2

    • (1)

      Co cie martwi w tym, ze w 2 jezdza? Ich sprawa

      • 1 5

      • Nie panuja nad zestawem

        I sa niebezpiecZni. Nie to nie jest ichsprawa. To jakby powiedziec zw jazda po pijaku to ichsprawa

        • 0 0

    • (2)

      Jakim trzeba być chamem by ludzi nazywać bydłem, nawet gdy się ich nie lubi?

      • 2 13

      • Ja mowie drobnica albo chochoły

        • 0 1

      • Świnie nie bydło...

        • 2 1

  • (3)

    Przydalby sie taki system dla samochodow. Wjezdza do mista i iedzie max 50

    • 19 5

    • Tak, potwierdzam. Jakby wtedy wszystko stanelo i nie dowiezli by buleczek do sklepu to moze cos by sie zrobilo (1)

      z tymi fikcyjnymi ograniczeniami. Ja jestem za takim pomyslem. Wylejmy dziecko z kapiela i zacznijmy od poczatku a nie jak jest teraz.

      • 2 10

      • Co by stanęło?

        Jak jeżdżę do pracy samochodem to mam średnia 26 km/h. Myślisz że dostawcą szybciej pojedzie między czerwonymi światłami?

        • 0 0

    • Zgadzam się. Wszyscy przyjezdni, szczególnie rejestracje no, gst, gka, gpu, gch, gsz

      A potem inne województwa. Obowiązkowo GPS i nakaz jazdy 50km/h z automatycznym raportowaniem do najbliższej jednostki policji i przekroczeniach prędkości

      • 4 1

  • Oswietlenie

    Mam wrazenie ze oswietlenie w hulajnogach nie mahomologacji.
    Ilekroć mijam hulajnoge po zmierzchu jestem oslepiany.Czy ktoś sprawdza te hulajnogi przed dopuszczeniem do ruchu.

    • 1 0

  • Zasady są, stosowanie do bani.

    Ograniczenia sobie, prowadzący hulajnogi wg własnej fantazji - na chodnikach to nagminne. Podobnie jak jazda w dwie osoby jednym pojazdem (w tym z małymi dziećmi), prędkość w tych przypadkach też imponująca.

    • 1 4

  • ,moja nie zwalnia

    zasuwa jeszcze szybciej bo mam odkodowanie tych stref

    • 0 1

  • hulajnogi powinny zwalniać (5)

    Na każdym chodniku. Jeździć na tym albo drogą albo po ścieżce dla rowerów.

    • 64 8

    • wszsytko byłoby ok, (3)

      gdyby w tych strefach o zmniejszonej prędkosci proporcjonalnie mniej naliczało opłatę za korzystanie z hulajnogi. A tak to wygląda mi na zorganizowany wraz z maistami system dymania użytkowników.

      • 3 9

      • Dymają to użytkownicy samych siebie

        Niestety pełno jest pajaców, którzy cuda wyczyniali na tych hulajnogach, więc trzeba było to ukrócić.

        • 0 0

      • A ja liczę na to,

        że dzięki temu zabiegowi użytkowników będzie po prostu mniej.

        • 4 1

      • właśnie dlatego - aż tak ochoczo te strefy wprowadzili

        bo gdyby była opłata za km - to te strefy były by bardzo malutkie, - jeśli w ogóle by były

        • 0 0

    • eee jak to drogą

      drogą gdzie jeżdżą samochody ?? bardzo zły pomysł zwłaszcza że nie ma możliwości pokazania gdzie się jedzie bo nie możesz puścić kierownicy. Dodatkowo widać jak się na tym jeździ, po 2 osoby więc było by więcej wypadków

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane