- 1 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (73 opinie)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (55 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (23 opinie)
- 4 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (351 opinii)
- 6 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (88 opinii)
Superprojekt polskiej fregaty z gdańskiej stoczni
Fregata wielozadaniowa - projekt biura Remontowa Marine Design & Consulting.
Zaprezentowany przez trójmiejskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting projekt polskiej fregaty przywodzi na myśl najnowocześniejsze jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej.
Dziś przedstawimy kolejną odsłonę "amerykańskiego snu", tym razem polskiej produkcji.
Słowem wstępu: amerykański sen to niszczyciele typu Zumwalt. To największe w historii US Navy okręty tej klasy zbudowane według najnowocześniejszych technologii, zarówno w kwestii konstrukcji, jak i uzbrojenia. Wygląd zawdzięczają wykorzystaniu technologii stealth, przez co ich sygnatury magnetyczne, akustyczne i podczerwieni są minimalne. Są to jednostki niezwykle trudne do wykrycia, ultranowoczesne i przy tym silnie uzbrojone.
USS Zumwalt to efekt kilkunastu lat pracy inżynierów, budowa okrętu trwała cztery lata, a jej szacowany koszt to ponad 4 mld dolarów, czyli ok. 18 mld zł.
Imponujący projekt polskiej stoczni
Czy podobna jednostka mogłaby zostać zaprojektowana i powstać w polskiej stoczni? Choć trudno to sobie wyobrazić, jedna z nich ma taką ambicję.
Taka propozycja pojawiła się na odbywającym się niedawno w Kielcach XXVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Biuro projektowe Grupy Stoczni Remontowa zaprezentowało projekt fregaty wielozadaniowej.
Do podstawowych zadań, jakie przed nią postawiono, możemy zaliczyć m.in.:
- zwalczanie celów nawodnych, podwodnych, powietrznych i lądowych,
- pełnienie funkcji okrętu dowodzenia,
- patrolowanie i ochrona strefy ekonomicznej państwa, jego torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
- prowadzenie działań na rożnych akwenach morskich,
Jednostka ma być wykonana w technologii stealth i mieć następującą charakterystykę:
- długość - 120 metrów
- szerokość - 16 metrów
- wyporność - 3800 ton
- prędkość - ok. 26 węzłów (zasięg do 7 tys. mil morskich)
- załoga - 100 oficerów i marynarzy
Okręt bez uzupełnienia zapasów mógłby przebywać na morzu przez około 30 dni. Planowane uzbrojenie robi wrażenie, gdyż w jego skład wchodzą:
- umieszczona na dziobie armata kal. 76 mm
- umieszczona na dziobie armata kal. 35 mm
- umieszczone na rufie dwie armaty kal. 35 mm (co szczególnie ciekawe, wszystkie wykonane są w technologii stealth HD)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-MM (rakiety pionowego startu)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-AAW (rakiety pionowego startu)
- dwie czterokomorowe wyrzutnie rakiet średniego zasięgu RBS-SSM
- dwie trzy rurowe wyrzutnie torped
- sześć wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm
- osiem wyrzutni pocisków zakłócających
Całości wyposażenia dopełnia jeszcze System Obserwacji Technicznej i Kierowania Uzbrojeniem. Na pokładzie przewidziano również możliwość stałego bazowania (hangar) śmigłowca o masie startowej do 23 ton oraz dronów. Nowością również są dwie płaszczyzny VERTREP (vertical replenishment, który polega na przekazywaniu zapasów na okręt za pomocą śmigłowca, uzupełnia on inny system - RAS, czyli replenishemnt at sea).
Jest to projekt naprawdę ciekawego i jak na standardy polskiej floty ultranowoczesnego okrętu, który w wydanym stopniu podniósłby jej potencjał bojowy.
Oczywiście sceptycy mogliby zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę wieloletnią epopeję z budową ORP Ślązak, są realne szanse na budowę tak zaawansowanego okrętu w polskiej stoczni. Remontowa Shipbuilding ma doświadczenie w budowaniu okrętów i dużych statków, więc można mieć nadzieję, że i z tym by sobie poradziła.
Podniesienie bandery na ORP Ślązak. Listopad 2019
W jaką stronę pójdzie Marynarka Wojenna
Prawdziwy problem leży jednak w innym miejscu. Projektów nowych okrętów mieliśmy ostatnio co niemiara - jedne piękniejsze od drugich, pojawiały się nawet plany ich budowy, ale - jak to zwykle bywa - na planach się skończyło. Powodem był albo brak funduszy albo, co ważniejsze, brak jednolitej koncepcji modernizacji naszej floty.
Modernizacja Marynarki Wojennej: plany, z których niewiele wyszło
MON i admirałowie zdaje się, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą, co z kolei powoduje, że Polska Marynarka Wojenna jest najgorzej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych.
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że jednak znajdzie się wreszcie jakiś consensus i że niebawem biało-czerwona bandera zacznie powiewać na nowoczesnych okrętach, być może wybudowanych w polskich stoczniach.
Miejsca
Opinie (256) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-22 08:03
Najpierw zaprojektujmy polskie auto a potem bierzmy się za okręty (8)
Na razie powiem tak: Wąski, czy ci się sufit na głowę nie spadł?
- 16 5
-
2020-09-22 08:24
Stocznia (6)
nie produkuje samochodów, to tak dla jasności. Najpierw dowiedz się, jakie projekty zrealizowane zostały przez Remontową, a dopiero potem kłap dziobem.
- 5 0
-
2020-09-22 10:56
(5)
Zrealizowane tak, ale ważne kto za nie zapłacił.
- 0 2
-
2020-09-22 11:17
Zapłacili armatorzy. (4)
Remontowa to forma prywatna, i do tego rentowna.
- 2 0
-
2020-09-22 11:22
czyli, w tym szczególnym przypadku (3)
podatnik.
Na zamówieniach z armii zawsze się dobrze zarabia, nie dziwi więc próba uwodzenia.
Duże jednak wątpliwości budzi jednak zdolność MW do bycia "inwestorem zastępczym" płatnika...- 2 0
-
2020-09-22 12:17
(2)
Jesteś zdania że jeżeli podatnik płaci prywatnemu za granicą to jest dobrze a jak prywatnej krajowej GSR to źle?
- 1 0
-
2020-09-22 12:29
kompetencje i referencje (1)
A problem nie wynika z tak prostego, że aż erystycznego, porównania.
Znam kilka krajowych "firm", które dorobiły się na kontaktach z armią i nie jest to wiedza optymistyczna. Proces i problem jest znacznie bardziej złożony, niż dostarczenie kolejnych "zabawek" dla dużych chłopców w uniformach...- 0 0
-
2020-09-23 09:21
Zabawki dla ciebie i twego partnera najlepiej kupić w sexshopie.
- 0 0
-
2020-09-22 11:08
problem nie tkwi w "projektowaniu"
Studialnych modeli samochodowych tworzymy całkiem sporo.
Problem tkwi w zarządzaniu takimi przedsięwzięciami i opracowaniu, organizacji oraz utrzymaniu zaplecza przemysłowego niezbędnego do takich działań.
A przede wszystkim, w odpowiedzialności za efekt.- 5 0
-
2020-09-23 09:19
hahahah
bedą budowac 20 lat a na koniec zrobią z niego łódz rybacką
- 1 0
-
2020-09-22 07:59
I co z tego że Remontowa ma może odpowiednich fachowcow (3)
którzy potrafia zaprojektować i wykonać taki okręt wraz z uzbrojeniem skoro głupi politycy,część nizbyt rozgarnietych wojskowych i innych pseudo specjalistow zaczną mnożyć problemy,stawiać warunki,niedogadywać się ze sobą i wymyslać głupoty i ten okret nie powstanie. Skończy sie na pomyśle i to wszystko. Budowa 8 korwet rakietowych z ktorych powstał jeden "Ślązak" po 18 latach pokazuje jakich mamy przygłupów,nieudaczników i złodziei pieniedzy wśrod osób decyzyjnych w tych kwestiach.
- 48 1
-
2020-09-23 08:11
Południowe Mazowsze. (1)
Stocznia w Radomiu da radę w rok.
- 2 0
-
2020-09-23 09:18
Radom to obecnie administracyjnie Województwo Mazowieckie, ale historycznie to północna Małopolska a nie Mazowsze.
- 0 0
-
2020-09-22 21:52
Moze wcale nie takie przygłupy
tyko zwykli sabotażyści. Moze ktoś im płaci za skuteczne mącenie w polskim uzbrojeniu?
- 4 1
-
2020-09-22 07:16
A Antek Aviator nie zbudował już takich ? (8)
Podobno są tylko niewidzialne , najnowsza technologia. Tak jak promy , milion mieszkań ,milion samochodów elektrycznych i wirusa już nie ma . Wystarczy zmienić kanał na TVP tam już wszystko jest.
- 86 14
-
2020-09-22 08:39
Najlepsza jest realna "Eko-Czajka" Rafałka ze stolycy. (7)
- 4 12
-
2020-09-22 09:56
Gdy to budowano to Rafał miał 4 lata . (1)
Może i i coś tam łopatką poskrobał i teraz cieknie.
- 6 1
-
2020-09-23 09:11
Ale rurka jest jego i pękła mu już rok temu.
- 0 1
-
2020-09-22 09:34
(4)
Za Lecha Wspaniałego nic nie było i wam pasowało, ale wtedy tvpis jeszcze milczał
- 6 1
-
2020-09-22 09:41
Taaa... a za Piasta Kołodzieja nie było toalet i TVP też o tym milczała. (3)
- 2 3
-
2020-09-22 09:54
TVP o wszystkim co niewygodne milczy. Wczoraj Zbyszek dwa razy płakał na konferencjach że on prosi o wybaczenie. (2)
TVN24 I Polsat News transmitują a w tvp info reportraż o tym jak to rolnicy narzekają na fermy norek jakie są w ich okolicy . George Orwell był by zawstydzony.
- 12 2
-
2020-09-23 09:10
TVN jest lepsze bo tam Margot występuje.
- 0 2
-
2020-09-23 09:04
jak płakali w TVPiS gdy ktoś ścioł choinki szyszce
normalnie taki szczery sanacyjny żal ... no kabaret
- 1 0
-
2020-09-23 09:04
Pytanie
Ile lat będziemy budować jedna już budowali 14 lat a ta chyba 25 lat i jeszcze jedno komu to jest potrzebne
- 0 0
-
2020-09-23 09:03
zadnego sensu
pytanie podstawowe - PO CO ???? Ktoś z pisiorstwa musi zarobić ?
- 1 1
-
2020-09-22 07:10
ile takich (4)
projektow sie juz czlowiek naogladal
- 118 2
-
2020-09-22 11:19
Lotniskowiec Jan Paweł II, najbardziej chciałbym zobaczyć. (2)
- 6 0
-
2020-09-23 08:55
Ja czekam na łódź podwodną klasy "Popiełuszko".
- 2 0
-
2020-09-23 08:15
katamaran LECH&JARO
- 2 0
-
2020-09-22 10:49
Dokładnie a taką makietę to w AutoCAD narysuje średnio zdolny grafik a od tego do projektu to jeszcze bardzo daleka droga.
- 4 0
-
2020-09-23 08:48
...
Bzdura i utopia.
Kolejne rządy dążą do zniszczenia polskiej armii, szczególnie marynarki wojennej.
Tyle w temacie.- 0 0
-
2020-09-23 08:20
Futurystyczny kształt
jednostek ameryknańskich i np. szwedzkich jest poparty latami badań nad obniżeniem profilu echa radarowego. A tu jakie są badania? Po za tym sam kadłub to chyba jedna dziesiąta wartości jednostki. A co z systemami uzbrojenia, OPOP, łączności itp. itd?
- 2 0
-
2020-09-22 07:09
Chyba kupie sobie taką. (2)
- 32 3
-
2020-09-22 16:22
podobne kształtem budowano przed pierwszą wojną światową (1)
stare, dobre i na węiel
- 0 0
-
2020-09-23 08:14
sie śmiejesz .. .a juz od kilkunastu lat szukuje się mała rewolucja
okrętowe silniki z turbinami na gaz węglowy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.