• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Swingujący tramwaj dotarł do Gdańska

Krzysztof Koprowski
20 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszy spośród 35 tramwajów, jakie Gdańsk zamówił w Bydgoszczy, właśnie dotarł do zajezdni we Wrzeszczu. Pierwszy spośród 35 tramwajów, jakie Gdańsk zamówił w Bydgoszczy, właśnie dotarł do zajezdni we Wrzeszczu.

Pierwszy z 35 tramwajów Pesa Swing dotarł do Gdańska. Jest pionierem: nie tylko pierwszym gdańskim tramwajem z Bydgoszczy, ale także pierwszym noszącym imię osoby zasłużonej dla Gdańska.



Wadą nowych tramwajów mogą okazać się siedzenia pod skosem. Pesa tłumaczy, że w ten sposób pasażerowie mogą łatwiej przemieszczać się po pojeździe, a osoby na krzesełkach mają więcej miejsca na nogi. Wadą nowych tramwajów mogą okazać się siedzenia pod skosem. Pesa tłumaczy, że w ten sposób pasażerowie mogą łatwiej przemieszczać się po pojeździe, a osoby na krzesełkach mają więcej miejsca na nogi.
Na szczęście większość siedzeń jest zainstalowanych w sposób typowy dla tramwajów w Gdańsku. Na szczęście większość siedzeń jest zainstalowanych w sposób typowy dla tramwajów w Gdańsku.
Nad głowami pasażerów zainstalowano ekrany, na których będą prezentowane zapowiedzi przystanków wraz z ich lokalizacją na mapie. To pierwsze rozwiązanie tego typu w Polsce. Nad głowami pasażerów zainstalowano ekrany, na których będą prezentowane zapowiedzi przystanków wraz z ich lokalizacją na mapie. To pierwsze rozwiązanie tego typu w Polsce.
Tramwaj nosi imię Daniela Gralatha, jego nazwisko zostało umieszczone przy pierwszych drzwiach pojazdu. Tramwaj nosi imię Daniela Gralatha, jego nazwisko zostało umieszczone przy pierwszych drzwiach pojazdu.
Spod szczelnie opakowanego pojazdu (rozwiązanie nietypowe, niestosowane nigdy wcześniej w transporcie bydgoskich tramwajów), wyłania się imię Daniela Gralatha, burmistrza Gdańska, który przyczynił się m.in. do powstania Wielkiej Alei (dziś al. Zwycięstwa łączącej Śródmieście z Wrzeszczem.

Nowy tramwaj do Gdańska dotarł w nocy z niedzieli na poniedziałek. O własnych siłach przejechał z Huciska do zajezdni przy ul. Wita Stwosza.

- Na razie nie jest jeszcze dopuszczony do ruchu pasażerskiego. Przez najbliższe dni będzie poruszać się po Gdańsku w ramach testów ze specjalnym obciążnikami, które wagowo będą odpowiadać pasażerom - tłumaczy Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM Gdańsk.

Pasażerowie skorzystają z tramwaju dopiero w 2 października, podczas festynu komunikacyjnego, jaki odbędzie się na pętli na Chełmie. Tego dnia będzie można podróżować nim za darmo. Do czasu budowy linii do pętli Nowa Łódzka i dostaw kolejnych Swingów, będzie przypuszczalnie przypisany na stale do linii 11.

- Do obsługi nowych tramwajów szkolonych będzie wkrótce ok. 20 mechaników z zaplecza technicznego i 15 motorniczych - dodaje Zgliczyński.

Nowo zakupione pojazdy są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz posiadają system klimatyzacji - zarówno kabiny motorniczego, jak i przestrzeni pasażerskiej.

W Pesach zastosowano też system informacji pasażerskiej, który oprócz nazwy następnego przystanku będzie wyświetlać także mapkę, a być może także i zdjęcia okolicy przystanku. Co ważne, monitory nie będą męczyć pasażerów reklamami, gdyż nie pozwalają na to przepisy współfinansowania zakupu taboru ze środków unijnych.

W tramwaju przygotowano miejsce na montaż biletomatu, gdyby kiedyś Gdańsk zdecydował się na ich wprowadzenie. Na szczęście nie powinno być już problemów z kupnem biletu "w okienku" motorniczego. W Bombardierach, kierujący tramwaj musi albo wstać albo wyginać rękę, by przyjąć pieniądze i wydać bilet. W Pesie okienko znajduje się na wysokości ręki motorniczego, a sam fotel dodatkowo można łatwo nieznacznie obrócić w kierunku pasażera.

Niewykluczone, że w przyszłym tygodniu do Gdańska przyjedzie kolejna Pesa. Transport miałby się odbyć również w nocy z niedzieli na poniedziałek.

- Obecnie w produkcji w naszym zakładzie znajdują się 4 pojazdy dla Gdańska. Stan zaawansowania prac jest zróżnicowany. Wszystkie one pojawią się w Gdańsku do końca bieżącego roku - zapewnia Jerzy Korycki, szef marketingu rynku tramwajów Pesa.

W przyszłym roku tramwaje do Gdańska powinny docierać w ilościach trzech sztuk na miesiąc. Pesy wraz z istniejącym już taborem kupowanym po kilka sztuk od roku 1997, a także wraz z 46 "Dortmundami" mają całkowicie wyeliminować z gdańskich torów popularne "stopiątki".

Bardzo możliwe jest, że wraz z rozwojem sieci będzie potrzebny zakup kolejnych pojazdów, gdyż obecna ilość nie wystarczy do obsługi planowanych linii - m.in. do pętli Nowa Łódzka, na os. Morena, lecz również w dalszym okresie - przez ul. Nową Warszawską, a także Nową Wałową i do Mostu Czerwonego (tu zresztą ma powstać nowa zajezdnia tramwajowa i autobusowa).

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • podoba mi sie komentarz w panoramie

    system pozwoli na wyeliminowanie rwania czyli lagodne przyspieszanie

    tlumaczenie:

    automat nie pozwoli glupiemu kierowcy wciskac gwaltownie pedalu przyspieszenia i hamulca, czyli wozic sie jak z workami kartofli

    • 3 5

  • Hmm (1)

    Wielkie pudło prawie bez siedzeń, głupota, może zamówmy wagony bydlęce!
    Ale ktos pożydził na krzesełka, no cóż, będzie co modernizować :P

    • 7 12

    • więcej miejsc siedzących przy tak dużych potokach pasażerskich?

      Nie można zwiększać ilości miejsc siedzących bo zamiast poprawić to pogorszy się komfort podróżowania.

      Tramwajów ledwo wystarcza do obsługi wszystkich linii (a przecież będą nowe) i bardzo często są przepełnione a Ty marudzisz, że za mało miejsc siedzących?

      • 2 3

  • Dortmundy

    Mam nadzieję, że nowych tramwajów Pesy nie będą oklejać jak niektóre Dortmundy. Te ostatnie oklejone na granatowo wygladają jak ponure trumny.

    • 12 3

  • Nooo i o to chodzi Gdańsk ma się rozwijać !! ; D

    Szkoda , że nie ma więcej Bombardierów jeszcze zamiast Dortmundów , ale PESA będzie Git :)

    • 9 2

  • OK git majonez ale malatura nowatorska jak miasto, i pewnie bez kropidła nie wyjedzie w trasę?

    przed wyborami oczywiście.

    • 4 4

  • bzdura

    105tki jeszcze długo nie znikną z Gdańska, kupowane obecnie pojazdy ich wszystkich nie zastąpią, zresztą częsć 105tek byłą nie tak dawno modernizowana, chyba nie po to, by po kilku latach je kasować

    • 11 2

  • Tak przystosowany dla niepełnosprawnych. Terefere.

    Mamy już przystosowane które jeżdżą po Gdańsku . W mało których działają wysuwane platformy przez co wsiadanie jest utrudnione a wysiadanie to horror bo małe kółka wózka wpadają między wagon a przystanek i bez pomocy kogoś mamy kłopot .
    A do tego dochodzi jeszcze rozkład jazdy . Tramwaje oznaczone w nim jako przenaczone dla niepełnosprawnych nie przyjeżdżają tylko normalne ze schodami więc wiele razy czekałem na przystanku na następny . A jeżdżą co 40- 50 minut
    A autobusy to już horror . Wiele się też nie obniża z niewiadomo jakich powodów . Kierowcy twierdzą że to działa tylko przy zamkniętych dzwiach.
    Więc zagadka. Kto wcześniej naciśnie przycisk otwarcia drzwi w podjeżdzającym na przystanek pojeździe ? Pasażer , czy niepełnosprawny czekający na wózku na przystanku
    Więc nie potrzebne nam są swingujące tylko sprawne tramwaje i autobusy dla niepełnosprawnych.

    • 17 5

  • ciekawe (4)

    Ciekawe kto dłużej wytrzyma? Zgliczynski na stołku czy tramwaje PESA w Gdańsku?

    • 15 1

    • Zgliczynski jest przyklejony do stołka to nie odpadnie pomimo korozji

      • 1 0

    • Stawiam na tego pierwszego póki co

      • 1 0

    • Zgliczynski jest mocno skorodowany, ale obstawiam że przetrwa jeszcze niejeden tramwaj

      • 3 0

    • a co tam slychac z tramwajem konstal 114na

      Cud techniki z 97 roku juz sie rozlecial - ciekawe ile pesy wytrzymaja? czy pobija rekord 13 lat?

      • 4 1

  • (2)

    Ma nowe wyświetlacze... ciekawe co ToJa na to powie.. ?

    • 11 0

    • obywatelka feministka ma w tym tramwaju zaimplementowany swój tajny chip,

      którym zdalnie steruje kolejnością prezentowanych imion na wyświetlaczu pojazdu

      • 3 0

    • jesli cybulak bedzie dbal o icg czystosc to beda białe przez tydzien

      • 2 0

  • A Dortmundery!!! (1)

    A co z 48 Dortmunderami ???, piszczącym złomem, 30 letnie tramwaje po modernizacji- o tym napiszcie.

    • 24 15

    • Dortmundy to złom

      Przed wyborami samorządowymi nie wypada gościu

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane