• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala od piątku tylko w Gdańsku. Na początek strona i aplikacja

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2023, godz. 14:15 
Opinie (328)
Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać. Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać.

W piątek, 15 grudnia 2023 r., system Fala wystartuje testowo tylko w Gdańsku. Będzie działać wyłącznie aplikacja i strona internetowa. Poczekać musimy na planer podróży, uruchomienie walidatorów w pojazdach i ewentualnie nowe taryfy, które mają w przyszłości zachęcić użytkowników do korzystania z urządzeń zainstalowanych w pojazdach. Nie wiadomo też, kiedy system Fala ruszy na kolei.



Czy zamierzasz korzystać z Fali już od 15 grudnia?

Dotychczas pierwsze funkcje systemu Fala ruszyły w pięciu pomorskich miastach: kolejno w Lęborku, Pucku, Władysławowie, Chojnicach i przed dwoma dniami w Słupsku.

W tym ostatnim wraz z systemem pasażerowie otrzymali pierwszą i - jak się okazuje - jak na razie jedyną zachętę w postaci nowej taryfy biletu rocznego w cenie 365 zł. W innych miastach system nie zaproponował pasażerom żadnych nowości.

Komunikacja miejska w Trójmieście na żywo



Start tylko w Gdańsku



Podobnie będzie od piątku, 15 grudnia, w Trójmieście, a w zasadzie w Gdańsku, bo tylko tutaj spółce InnoBaltica uda się testowo uruchomić system (w Gdyni system ma ruszyć - również testowo - do końca roku).

To oznacza, że dla wielu pasażerów przez najbliższych kilka tygodni nic się nie zmieni.

- Część funkcjonalności Systemu Fala, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście. Od jutra w Gdańsku, a jeszcze przed Bożym Narodzeniem w Gdyni. Następne kroki będziemy ogłaszać sukcesywnie - zapowiedział w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali w województwie pomorskim. - Mamy świadomość, że to kolejne przesunięcie pełnego wdrożenia systemu. Przepraszamy za to Pomorzan, a zwłaszcza mieszkańców Trójmiasta, którzy czekają na ułatwienia w podróżowaniu komunikacją publiczną w naszym regionie. Jednocześnie prosimy o jeszcze nieco cierpliwości i zachęcamy pasażerów do udziału w testach Fali. Państwa uwagi będą bardzo pomocne - mówił prezes Matczak.


W podobnym, ostrożnym tonie o inauguracji systemu Fala w Trójmieście wypowiadał się również przedstawiciel wykonawcy, spółki Asseco Data Systems. Zapewniał, że metoda małych kroków to najlepsze rozwiązanie przy wdrażaniu pierwszego w Polsce regionalnego systemu sprzedaży biletów.

- Zarówno dobre praktyki, jak i doświadczenia zdobyte podczas prowadzenia innych projektów z zakresu smart city oraz bieżących prac potwierdzają, że etapowe wdrażanie systemu Fala jest najlepszym rozwiązaniem. W przypadku tak złożonego od strony informatycznej systemu pozwoli to nam na bieżące reagowanie na uwagi ze strony użytkowników - powiedział Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Jak będzie wyglądać Fala w Trójmieście od 15 grudnia?



Ruszy sprzedaż biletów przez aplikację

W zasadzie jedyną różnicą będzie możliwość kupna biletu jednorazowego i np. miesięcznego przez aplikację Fali. Ma się ona pojawić w sklepach z aplikacjami w piątek, ale przedstawiciele InnoBaltiki nie byli w stanie określić o której godzinie.

Ma też działać sprzedaż biletów na stronie

Drugą możliwością Fali, która zostanie udostępniona pasażerom w piątek, 15 grudnia, będzie strona internetowa, przez którą po zalogowaniu i podpięciu karty płatniczej każdy będzie mógł kupić bilet okresowy. Co ciekawe, w przypadku kontroli w pojeździe będzie można wówczas okazać kontrolerowi kartę płatniczą, którą zapłaciliśmy za bilet (automatycznie stanie się ona naszym identyfikatorem).

Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni. Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Na co musimy poczekać?



Nie będą działać walidatory, brak planera podróży

Od piątku nie będą za to działać ani walidatory w pojazdach, które są sercem i mózgiem całego systemu, ani planer podróży.

Przypomnijmy, że walidatory, inaczej zwane falomatami, mają zbierać informacje o naszych podróżach i to na nich (docelowo, w bliżej nieokreślonej przyszłości) chętni będą odbijać kartę, by system wiedział, gdzie dany pasażer wsiadł, jaki dystans pokonał, z jakich przystanków najczęściej korzysta, gdzie wysiada, ile trwa podróż itp. Te dane mają w przyszłości posłużyć wszystkim organizatorom do przygotowania lepszej oferty przewozowej, by na danej linii albo dogęścić rozkład, albo zmienić standardowy autobus na przegubowy itd.

I choć od kilku tygodni walidatory w pojazdach są włączone i wyglądają na działające, to na razie pozostaną bezużyteczne.

Brak nowych taryf

Pasażerowie wraz z uruchomieniem systemu nie otrzymają przy tym żadnej zachęty, by z nich korzystać. Na inaugurację systemu nie przygotowano w Trójmieście bowiem żadnej nowej taryfy (z przystankowej, zapowiadanej na początku roku się wycofano). Na dotychczasowym poziomie pozostaną też ceny wszystkich biletów.

Kolej na razie bez Fali

Z systemu Fala nie skorzystamy od piątku także na kolei. Wciąż bowiem nie jest gotowa infrastruktura na wszystkich przystankach kolejowych. W walidatory udało się wyposażyć dotychczas 182 spośród 206 przystanków kolejowych na terenie całego województwa. Inaczej mówiąc - od 15 grudnia dla pasażerów korzystających z linii SKM i PKM nic się nie zmieni.



Do kiedy potrwają testy?



Testy Fali w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Od końca sierpnia w systemie założono 6,5 tys. kont Fala, zamówiono ponad 900 kart, kupiono prawie 350 biletów okresowych8,6 tys. jednorazowych.

- Nie wyznaczamy daty końcowej testów, choć jest oczywiste, że chcielibyśmy oddać Falę do użytku jak najszybciej. Kluczowe są jednak pozytywne wyniki testowania systemu przez pasażerów, organizatorów transportu i samych przewoźników. Zamierzamy w pełni uruchomić system wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest on gotowy do obsłużenia w regionie wszystkich chętnych pasażerów, wszystkich pojazdów, taryf czy operacji finansowych - dodaje Matczak.
Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS. Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS.

Opozycja: Fala w kadłubkowej formie



Tuż po konferencji prasowej, na której spółka InnoBaltica zaprezentowała nowy harmonogram wdrożenia systemu, z dziennikarzami spotkali się radni opozycji w Radzie Miasta Gdańska. Według Przemysława Majewskiego, radnego Prawa i Sprawiedliwości, system Fala w formie, w jakiej ma ruszyć w piątek, 15 grudnia, to "system kadłubkowy".

- Ruszyć ma tylko aplikacja i to tylko w Gdańsku. Od wielu miesięcy zwracamy uwagę na wszystkie problemy z wdrożeniem tego systemu, który tak naprawdę nie będzie się różnił niczym od obecnie działających na rynku komercyjnych aplikacji. W dodatku będzie kosztować 150 mln zł, a w przyszłym roku na jego utrzymanie z budżetu miasta ma być na ten cel przeznaczonych 10 mln zł - mówił Majewski.
07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (100 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.

Miejsca

Opinie (328) 8 zablokowanych

  • A łyżka na to...

    • 19 0

  • Ten system miałby sens jakby spełniał kilka warunków

    1. Działał jako opcja a nie obligo
    2. Kasowanie biletów tylko tradycyjnych
    3. Każdy kto kupi bilet elektronicznie (lub papierowy elektronicznie np. kartą połączoną z systemem) ma optymalizacje taryf - np. kupujesz dziś trzeci bilet to system przelicza jako całodobowy - bo taniej.
    4. "Odbijanie się" tylko jako opcja dla tych, którzy chcą tak kupować bilety

    • 41 0

  • Jak dorzucę jeszcze więcej prywatnych danych to dostanę extra rabat? (1)

    Nagradzacie za łubu dubu...?

    • 65 0

    • Jaki rabat za rozmiar buta?

      Dla grup dyskryminowanych (np Aborygeni, kobiety) jak rozumiem mnożnik rabatu x2?

      • 4 0

  • (4)

    "Te dane mają w przyszłości posłużyć wszystkim organizatorom do przygotowania lepszej oferty przewozowej, by na danej linii albo dogęścić rozkład, albo zmienić standardowy autobus na przegubowy itd."

    Taaa jasne...Poprostu im wiecej danych o obywatelu tym lepiej, by kontrola byla. Kiedy sedesy z pomiarem czestotliwosci sikania?

    • 92 1

    • (1)

      a co masz do ukrycia?

      • 1 14

      • To nie chodzi o to co mam do ukrycia, ale to moje prywatne życie. Jakim prawem ktos ma sledzic dokąd podrozuję, gdzie wysiadam etc?

        • 18 0

    • To po co ZTM ma "bramki" do liczenia pasażerów?

      Fala zdubluje tą funkcjonalność? Po co płacić dwa razy za to samo?

      • 19 0

    • Te same dane moga zebrać kamery w pojazdach i bez nowtch kosztów !!!!

      • 11 0

  • (4)

    To już nawet nie jest śmieszne, tylko żenujące. System tworzony przez kilka lat nadal nie osiągnął nawet połowy możliwości dostępnych już rozwiązań. Gdyby Dulkiewicz miała jakiekolwiek poczucie odpowiedzialności za Gdańsk, już dawno zdymisjonowałaby Borawskiego.

    • 111 3

    • (1)

      co ma gdańsk do gdyni, kaman, pis uwalił ustawę metropolitarną to teraz masz babo placek

      • 0 14

      • Chociażby to, że Borawski zasiada w zarządzie Innobalitki. Wiele można zrzucić na PiS i brak ustawy metropolitarnej, ale obecna beznadzieja w Trójmieście jest głównie zasługą władz samorządowych.

        • 24 0

    • Wolabym odwrotnie

      • 2 0

    • Jakby miała choć odrobine rozsądku to by nigdy nie kandydowała na włodarza tego miasta

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Reanimacja trupa ktory nigdy nie zyl (14)

    Oszczędźmy wstydu i zamknijmy ten projekt. Są bezpłatne aplikacje firm zewnętrznych które rozwiązują wszystko co może w przyszłości bliżej nieokreślonej zrobi Fala

    • 519 20

    • druciarstwo

      ma u nas bogate tradycje niestety....

      • 37 1

    • Przecież pensje co miesiąc regularnie wpadają (4)

      A ten chce zamykać i bredzi coś o wstydzie.

      • 57 1

      • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym (1)

        Czy dla naszej grupy będzie ulga lub bezpłatne przejazdy w Gdańsku? Czy nadal jesteśmy przeźroczyści? Rent z ZUS-u nie pobieramy,pracujemy często na ułamek etatu.

        • 12 1

        • Korzystajcie

          za to macie darmową autostradę i lokomotywy staniały.....

          • 3 3

      • (1)

        od ilu lat?

        • 2 0

        • od ilu lat mają te pensje płacone?

          • 1 0

    • nie kumam, po co oni na nowo odkrywaja kolo? Kto za to placi? (3)

      taka aplikacja istnieje i nazywa sie "jak dojade" :) uzywam od kilku lat.

      • 42 1

      • My za to płacimy - proste.

        • 13 0

      • Gdyby to miał być prawdziwy wspólny bilet to może i by to miało jakiś sens

        • 14 0

      • Problem z jak dojadę

        Jest taki że możesz kupić bilety przed kontrolą i nie ma tej informacji kto jak podróżuje a to pozwoli zoptymalizować transport

        • 0 11

    • W zasadzie to wystarczy mieć mózg (1)

      I mieszkać w Gdańsku, żeby wiedzieć jak gdzie dojechać. Serio nic innego nie jest potrzebne

      • 15 3

      • Nawet bilet :)

        • 5 0

    • Taki lokalny CPK

      • 6 1

    • Super pomysł z tą fala i mam nadzieję że wkrótce się przekonamy o tym

      • 0 12

  • Nie kumam jednego...ten system fala to jak lot na Marsa?:) (2)

    Bierzemy się za coś co przerasta nasze możliwości? Czemu to trwa i trwa....a na koniec...czy to w ogóle jest potrzebne przy takim nakładzie finansowym:)
    Będzie się czym pochwalić....Lot na Marsa 2 miliardy dolarów
    System fala działająca połowicznie 2 miliardy dolarów:)

    • 77 0

    • kto wie, może na Marsa dolecimy szybciej niż w Trójmieście będzie wspólny bilet

      • 12 0

    • Moc obliczeniowa współczesnych komputerów nie wystarcza do rozwiązanie tego drobnego problemu, jakim jest brak porozumienia samorządów odnośnie sposobu podziału wpływów ze "wspólnego" biletu.

      • 4 0

  • PiS vs PO. Temat: cyfryzacja (4)

    PiS: elektroniczne recepty zamiast papierowych, elektroniczny pit zamiast papierologii, elektroniczny dowód osobisty i inne dokumenty itd. PO: wprowadzony z opóźnieniem lokalny system biletowy, który na razie nic nie potrafi.

    • 67 9

    • PiS zrobił bardzo dużo dobrego (3)

      Jeżeli chodzi o informatyzację i to w skali całej Polski: aplikacja mobywatel, internetowe konto pacjenta, rozliczanie pit przez internet itp

      • 25 2

      • ktoś tu ma krótką pamięć i nie pamięta że rozliczanie pit-ów przez internet weszło dużo wcześniej (1)

        • 5 12

        • Pomyliło ci się rozliczanie z wysyłaniem

          Rozliczanie pita przez państwo weszło w 2019 roku. Wcześnie owszem, można było wysłać rozliczony druk przez Internet, ale wypełnić go trzeba było samodzielnie.

          • 15 1

      • tak tak PiS byl caly cudowny

        dobrze ze koniec tego dziadostwa po osmiu latach

        • 3 13

  • A jak docelowo z komunikacji będą korzystali przyjezdni? (5)

    Pamiętam jak X lat temu męczyłem się założeniem karty Oyster przed wizytą w Londynie.
    Zostaną u nas chociaż biletomaty jakieś? Będzie można kupić bilet u kierownika pociągu?

    • 54 1

    • (4)

      Nigdzie nie będziesz musiał się rejestrować. Przyłożysz kartę kartę płatniczą do walidatora i... już, koniec, finito. Bilet na jeden przejazd kupiony.
      Biletomaty zostaną, a dojdą do tego jeszcze "biletomaty" w pojazdach, czyli te "lepsze" walidatory (po jednym na autobus / tramwaj), w których będziesz mógł wybrać inny bilet, np. 24-godzinny ulgowy. Wybierzesz bilet, jaki chcesz, na ekranie, potwierdzisz zakup, przyłożysz kartę kartę płatniczą do walidatora i... już, koniec, finito.
      Docelowo ma być jeszcze tzw. optymalizacja, która sprawi, że jeżdżąc bez ograniczeń, zapłacisz nie więcej niż jak za bilet 24h.
      Oczywiście taka jest teoria, jak to wyjdzie w praktyce, to życie pokaże. Niestety, dotychczasowe doświadczenia miast, w których Fala (częściowo) jest uruchomiona, nie napawają, mówiąc delikatnie, optymizmem. Zresztą, uruchamianie Fali "po kawałku" tylko potwierdza, że system nie jest wciąż gotowy.

      • 3 8

      • (2)

        Rozumiem, że jak przyłożę kartę bankomatową (nie kredytowa) to wydrukuje mi się bilet, żeby go okazać w razie kontroli. Czy tak???

        • 3 0

        • (1)

          Nic się nie wydrukuje. W tych walidatorach nie ma drukarek. Przy kontroli przyłożysz do czytnika kartę płatniczą (telefon, zegarek), którą zapłaciłeś za przejazd. Drukarka będzie u kierowcy - u niego będziesz mógł kupić bilet papierowy, płacąc gotówką. Ale ta opcja tylko w gdyńskiej komunikacji. Gdańsk się na to nie zdecydował.

          • 3 2

          • I bardzo dobrze. Kierowcy i motorniczy są od prowadzenia pojazdów, a nie sprzedawania biletów.

            • 4 3

      • Na pewno?

        W informacjach o Fali jest napisane, że żeby płacić kartą to musisz ją najpierw zarejestrować w systemie. Trochę to do chrzanu. Nie będę podpinać karty do żadnego systemu. Jesteś pewny, że nie podpiętą do Fali kartą będzie można płacić za przejazd?

        • 5 0

  • (4)

    Śmiesznie już było teraz będzie tragicznie,paniu Olu proszę podać się do dymisji i zabrać tych swoich co uczyli się za kasę!

    • 84 3

    • Fala to projekt całego wojewodztwa (1)

      a nie tylko Gdanska

      • 3 17

      • Więc niech Ola zabiera że sobą Szczura i pozostałych.

        • 5 0

    • Matczak to człowiek Struka. (1)

      • 8 0

      • To przykre, taka obłuda

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane