• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych

Maciej Korolczuk
4 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście. Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem ZbożowymMapka w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.Mapka



Wykorzystanie tramwajów wodnych jako przeprawę między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście to:

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w tym roku turyści i mieszkańcy Trójmiasta nie mają możliwości skorzystania z tramwajów wodnych.

W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).

Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.

Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska. Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.

- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.

- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane. Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.

Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.

Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.

Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.

Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens



Wideo archiwalne

Opinie (113) 3 zablokowane

  • Fajna atrakcja nie tylko dla turystów moi drodzy I kochani (1)

    a czasami jak widzę na co idą pieniądze to mnie krew zalewa że nikt nic mądrego nie wymyślił w tej sprawie szybciej..

    • 40 13

    • Kochaj się sam ze sobą.

      ...a potem drogo się sprzedaj.

      • 0 3

  • warto przetestowac

    zanim to uruchomia to sierpien bedzie sie konczyl
    we wrzesniu tylko w weekendy
    czyli duzych strat to nie wygeneruje a bedzie juz jakies pojecie czy warto to robic w przyszlosci

    • 9 2

  • Tunel pod Wisłą jest dla samochodów. Na pewno nie dla pieszych i rowerzystów.

    Przywrócenie promu jest konieczne.

    • 17 2

  • Jak to tak? Nie betonowanie, nie droga a wykorzystanie rzeki, coś dla ludzi? W Gdańsku??

    To nie ma prawa się udać. Z tego mieszkań i zniszczenia środowiska czy zabytków nie będzie.

    • 11 3

  • (1)

    Jak najbardziej na tak. Jeśli nie ma już promu, to tramwaje wodne są dobrym pomysłem. Już nie wspomnę o drodze z prawdziwego zdarzenia. Dojazd autem do Twierdzy jest też wyzwaniem!

    • 21 4

    • Mieszkam 5 km od twierdzy i nigdy tam nie byłem bo po co , na plaży tez nie byłem 40 lat bo nie lubię parawaniarzy

      • 0 4

  • Może jakas mega (Uboot) obrotową kładka dla pieszych i rowerzystów...?

    • 4 3

  • Dwa kilometry (2)

    To bariera nie do pokonania? Serio?

    • 6 10

    • mnie już nic nie szokuje :o)

      • 0 2

    • Serio. Bomebelki nogi bolą :(

      • 1 2

  • kazde połaczenie jest dobre, ale bez przesady z uzasadnieniem o 2km

    to nawet nie spacer, to rzut beretem

    • 1 14

  • Kasa miasta... (5)

    Miejska kasa jest pusta, moja znajoma ktora pracuje w magistracie, mowi że kasa zostala wydana na bzdurne eventy, i akcje #LGBT, kasa od rządu na drogi lokalne została zmrożona, bo miasto chcialo ja przeznaczyc na co innego. Kompletna niegospodarność, a Dulkiewicz jeszcze smie sie odzywać?!?!?

    • 25 22

    • kasa miasta nie jest pusta lecz uboższa (3)

      dzięki działaniom pisowskiego rządu uprawiającego rozdawnictwo i nakładającemu różne zadania bez odpowiedniego finansowania. Uboższa o jakieś 100 mln zł. Poczytaj sobie raporty Unii Metropolii Polski albo Związku Miast Polskich wtedy przekonasz się ile inne miasta mają w plecy.

      • 13 8

      • kasa na minusie to bardziej pusta niż pusta

        jestem bogatszy od Gdańska ponad miliard.

        • 3 1

      • raport UMP jest tak tendencyjny jak artukuły na Gdansk PeEl

        • 3 6

      • pisowskie trolle nie czytają

        • 10 4

    • Moherku nie pij wody święconej! Nie oglądaj TVPIS.

      • 9 4

  • Nowy Port

    Nową perełką Gdańska!

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane