- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (38 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (98 opinii)
- 3 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (36 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (121 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (268 opinii)
- 6 Remont przed budową Drogi Zielonej (159 opinii)
Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych
Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.
W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).
Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.
Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.
- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.
- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.
Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.
Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.
Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.
Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens
Wideo archiwalne
Opinie (113) 3 zablokowane
-
2020-08-04 16:17
Fajna atrakcja nie tylko dla turystów moi drodzy I kochani (1)
a czasami jak widzę na co idą pieniądze to mnie krew zalewa że nikt nic mądrego nie wymyślił w tej sprawie szybciej..
- 40 13
-
2020-08-04 19:38
Kochaj się sam ze sobą.
...a potem drogo się sprzedaj.
- 0 3
-
2020-08-04 19:33
warto przetestowac
zanim to uruchomia to sierpien bedzie sie konczyl
we wrzesniu tylko w weekendy
czyli duzych strat to nie wygeneruje a bedzie juz jakies pojecie czy warto to robic w przyszlosci- 9 2
-
2020-08-04 19:16
Tunel pod Wisłą jest dla samochodów. Na pewno nie dla pieszych i rowerzystów.
Przywrócenie promu jest konieczne.
- 17 2
-
2020-08-04 19:15
Jak to tak? Nie betonowanie, nie droga a wykorzystanie rzeki, coś dla ludzi? W Gdańsku??
To nie ma prawa się udać. Z tego mieszkań i zniszczenia środowiska czy zabytków nie będzie.
- 11 3
-
2020-08-04 16:35
(1)
Jak najbardziej na tak. Jeśli nie ma już promu, to tramwaje wodne są dobrym pomysłem. Już nie wspomnę o drodze z prawdziwego zdarzenia. Dojazd autem do Twierdzy jest też wyzwaniem!
- 21 4
-
2020-08-04 18:56
Mieszkam 5 km od twierdzy i nigdy tam nie byłem bo po co , na plaży tez nie byłem 40 lat bo nie lubię parawaniarzy
- 0 4
-
2020-08-04 18:45
Może jakas mega (Uboot) obrotową kładka dla pieszych i rowerzystów...?
- 4 3
-
2020-08-04 18:08
Dwa kilometry (2)
To bariera nie do pokonania? Serio?
- 6 10
-
2020-08-04 18:38
mnie już nic nie szokuje :o)
- 0 2
-
2020-08-04 18:36
Serio. Bomebelki nogi bolą :(
- 1 2
-
2020-08-04 18:37
kazde połaczenie jest dobre, ale bez przesady z uzasadnieniem o 2km
to nawet nie spacer, to rzut beretem
- 1 14
-
2020-08-04 16:22
Kasa miasta... (5)
Miejska kasa jest pusta, moja znajoma ktora pracuje w magistracie, mowi że kasa zostala wydana na bzdurne eventy, i akcje #LGBT, kasa od rządu na drogi lokalne została zmrożona, bo miasto chcialo ja przeznaczyc na co innego. Kompletna niegospodarność, a Dulkiewicz jeszcze smie sie odzywać?!?!?
- 25 22
-
2020-08-04 16:26
kasa miasta nie jest pusta lecz uboższa (3)
dzięki działaniom pisowskiego rządu uprawiającego rozdawnictwo i nakładającemu różne zadania bez odpowiedniego finansowania. Uboższa o jakieś 100 mln zł. Poczytaj sobie raporty Unii Metropolii Polski albo Związku Miast Polskich wtedy przekonasz się ile inne miasta mają w plecy.
- 13 8
-
2020-08-04 18:35
kasa na minusie to bardziej pusta niż pusta
jestem bogatszy od Gdańska ponad miliard.
- 3 1
-
2020-08-04 17:20
raport UMP jest tak tendencyjny jak artukuły na Gdansk PeEl
- 3 6
-
2020-08-04 16:31
pisowskie trolle nie czytają
- 10 4
-
2020-08-04 16:37
Moherku nie pij wody święconej! Nie oglądaj TVPIS.
- 9 4
-
2020-08-04 18:29
Nowy Port
Nową perełką Gdańska!
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.