- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (60 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (48 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (108 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (129 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (280 opinii)
Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych
Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.
W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).
Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.
Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.
- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.
- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.
Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.
Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.
Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.
Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens
Wideo archiwalne
Opinie (113) 3 zablokowane
-
2020-08-04 18:25
A kto zastepuje Borawskiego? Jest procedura. Po powrocie okaze sie ze pozno, piniendzy ni ma i moze sie zobaczy
- 9 3
-
2020-08-04 18:03
jeżeli nie wzbogaci się na tym jakaś zegluga to ok niech coś reaktywują
- 1 3
-
2020-08-04 18:01
Kasa z tramwajów, poszła na nową deweloperską kładkę (obsługa techniczna)
kasa z promu na Wisłoujściem, poszła na kładkę na Ołowiankę.
Grzelak za to obiecał przyczepki rowerowe podstawiane do autobusów w Letnicy....- 16 3
-
2020-08-04 17:55
brawo,brawo brawo Nowy Port
czas uruchomić chociaż co godzinę przeprawę.
- 12 4
-
2020-08-04 17:50
Takie polaczenia powinny byc finansowane z podatkow oplacanych przez rowerzystow.
My placimy grube pieniadze na akcyze ktora idzie na budowę dróg, a gdzie pedałujący ?
Janusz- 9 6
-
2020-08-04 17:45
Uwielbiam takie pomysly. Tylko zawsze brakuje przy okazji pomyslu skad brac na to kase
- 5 6
-
2020-08-04 17:37
a po wodzie iść to nie łaska (2)
małej wiary jesteście
- 9 7
-
2020-08-04 17:39
(1)
wodę w wino też przemieniasz? jak tak, zostaw kontakt do siebie
- 1 1
-
2020-08-04 17:42
baa
wiele mam umiejętności :)
- 1 0
-
2020-08-04 17:40
Gdańsk powinien mieć autostrady wodne opłacane przez 3city plus połączenia z Gdynią i Sopotem
- zatoką - plus mnogość slipów i tanich marin dla każdego rozsądnego pływadełka - idżmy tą drogą, a nie d..ą do wody ;-)
Majtek- 19 1
-
2020-08-04 17:21
Abstrahując od tematu. (1)
Radni muszą czekać bo prezydent na urlopie.
A gdyby był na L4 też trzeba by czekać?
Nikt go nie zastępuje?
Szczyt...- 16 5
-
2020-08-04 17:38
Szczyt Antoni już nie zyje
- 4 0
-
2020-08-04 16:02
jeśli ma być to forma dotacji ratunkowej - w czasie utraty klientów (2)
to OK.
- 31 3
-
2020-08-04 17:14
Po pierwsze zanim uruchomią to sie skończa wakacje a wieć problem turystów sam sie rozwiąże (1)
Po drugie to nie jst pomysł, który trzeba wesprzeć finansowo, to jest pomysł który trzeba sfiinansować w ok.90% co oznacza że jak najszybciej trzeba o nim zapomnieć zanim jeszcze wygeneruje jakieś koszty. Sorry ale wszelka działalność musi mieć jakieś podwaliny ekonomiczne i oczywiście w dzisiejszym systemie prawno-administracyjno-politycznym niektóe dziwaczne wymysły są dotowane publiczną kasą ale finansować to niemalże w całości to wg mnie przestępstwo niegospodarności.
- 9 14
-
2020-08-04 17:24
od tego urzędnicy na stołkach siedzą aby szukać zastosowań i źródeł finanowania
"Wszyscy" jednak liczą jedynie swoje zyski i sklepikarz czy gastronomia z Westerplatte lub Stogów nie podzielą się dochodem z przeprawą. Chociaż ewidentnie to ona zwiększy ich obroty.
A że i tak finansuje to enduser, to nikogo nie obchodzi, że sumarycznie nie będzie mu się opłacało wyskoczyć na piwo na Stogi- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.