• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześć nowych "elektryków" w Gdyni

Patryk Szczerba
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Na razie pewne jest, że nowe pojazdy trafią do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Na razie pewne jest, że nowe pojazdy trafią do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Sześć nowych pojazdów z napędem elektrycznym wyjedzie na ulice Gdyni do końca przyszłego roku. Prawdopodobnie będą to trolejbusy, które oficjalnie mogą być określane jako "autobusy zeroemisyjne". Będą kosztowały ok. 15,5 mln zł. 5 mln zł z tej kwoty będzie pochodziło z Ministerstwa Środowiska w ramach programu Gepard.



Warto inwestować w napęd elektryczny w komunikacji?

Przypomnijmy: o uzupełnienie taboru w ramach programu Gepard Gdynia starała się od września 2017 r. Miasto deklarowało, że chce kupić sześć pojazdów. Kilka dni temu urzędnicy podpisali z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym".

Czytaj również: Gdynia kupuje używane trolejbusy. Chce też elektryczne pojazdy

Według oficjalnego komunikatu na stronie miasta mają to być pojazdy wyposażone w baterie typu LTO o obniżonej pojemności i szybszym ładowaniu - mają być napełniane w ruchu podczas jazdy.

Ładowanie z sieci trakcyjnej i podczas hamowania



- Będą poruszać się w obrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocą zainstalowanych na dachach pantografów - informują urzędnicy.
W pojazdach ma się też znaleźć system rekuperacji - czyli odzyskiwania - energii z hamowania, którą można wykorzystać do zasilania układu napędowego. Według zapowiedzi płynących z miasta, nie będzie potrzeby inwestowania w sieć ładującą akumulatory poza obrębem sieci trolejbusowej.

Opis w większości pasuje do wymienianych przez władze miasta zalet nowoczesnych trolejbusów, których 30 niebawem trafi do Gdyni po tym, jak podpisano umowę ze zwycięzcą przetargu - firmą Solaris.

I choć nie uzyskaliśmy oficjalnej deklaracji, Gdynia prawdopodobnie przygotowuje się do zakupu kolejnych trolejbusów z bateriami pozwalającymi na przejazd bez trakcji kilkudziesięciu kilometrów.

Autobusy elektryczne wymagałyby bowiem budowy dodatkowych stacji ładowania. Technologia co prawda pozwala na zakup autobusów elektrycznych z pantografami na dachach, jednak jest ona w odwrocie.

Nowa ustawa o elektromobilności



Co istotne, po wejściu w życie na początku roku nowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zrównującej w znaczeniu pojazdu elektrycznego autobus zeroemisyjny z trolejbusem takie rozwiązanie jest możliwe. W toku prac legislacyjnych o takich zapis zabiegała zresztą m.in. mocno Gdynia.

Dlatego jak można usłyszeć od osób związanych z gdyńską komunikacją, we wniosku nie określono ściśle, czy ma to być autobus czy trolejbus, a użyto szerszego pojęcia - pojazd zeroemisyjny.

- Nowoczesne, bezemisyjne pojazdy z napędem elektrycznym, to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju naszego miasta - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Cały gdyński projekt będzie kosztował 15,5 mln zł. Narodowy Fundusz Gospodarki i Ochrony Środowiska wyłoży 5 mln zł. Resztę trzeba znaleźć w budżecie. Projekt ma trwać do końca 2019 roku.

Czytaj też: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Trolejbusy bez szelek na skwerze Kościuszki jeżdżą już od dawna


Testy autobusu elektrycznego w Gdańsku

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • 2583000 za jeden pojazd? (12)

    Za takie pieniądze można kupić dwa autobusy na CNG . Czyli za wymieniona kwotę można kupić 12 autobusów. Nich żyje gospodarność. Ale co tam, kto bogatemu zabroni.

    • 45 15

    • To i tak niewiele w porównaniu do tramwajów (5)

      gdzie jedna sztuka kosztuje ponad milion zł. To się nazywa niegospodarność.

      • 9 9

      • Tramwaj kosztuje ok 10 mln (4)

        Ma dużo większą pojemność i jest projektowany na dużo dłuższy okres czasu niż autobus

        • 10 5

        • Pojemność wcale nie jest znacznie większa: (2)

          Tramwaj Pesa Swing - 30 m długości - 200 miejsc, w tym 40 siedzących

          Autobus Solaris Urbino - 18 m długości - ok. 176 miejsc, w tym do 53 siedzących.

          Nawet krótszy Solaris 15 metrowy ma prawie 170 miejsc, w tym ok. 40 siedzących.

          Czyli tramwaj jest dwa razy dłuższy i zajmuje więcej miejsca na drodze od autobusu, a zabiera raptem 15% więcej pasażerów (170 vs 200 osób). Teoretycznie życie tramwaju to 30 lat, ale powodzenia w eksploatowaniu go tak długo. To nie są tramwaje ciosane z metalu, tu jest plastik fantastik.

          Więc czy warto wydawać ponad 10 mln zł za jeden tramwaj, skoro można wydać nieco ponad 1 mln za zwykły autobus, albo 2,5 mln za elektryka?

          • 6 4

          • (1)

            Tak, bo tramwaj omija korki i tym samym daje jakąs zaletę względem samochodu. Przesiadanie się z samochodu do autobusu to same wady.

            • 1 1

            • Za zaoszczędzone pieniądze z zakupu autobusu (9mln), można spokojnie przerobić wydzielone torowiska tramwajowe na wydzielone buspasy. I wtedy autobusy mają wszystkie zalety wydzielonych tramwajów, plus jeszcze jedna. Jak się autobus rozkraczy, to inne mogą go ominąć nawet na buspasie.

              • 0 0

        • I jeszcze dodam, jakby ktoś miał wątpliwości. To że autobus jest krótszy, a mimo to zabiera porównywalnie tyle samo osób co dłuższy tramwaj, nie oznacza, że komfort pasażerów jest gorszy. Autobus ma taką dużą pojemność, bo jest po prostu dużo szerszy niż tramwaj, więc wchodzi sporo osób.

          • 4 4

    • To tylko kwestia czasu, kiedy do CNG dowalą akcyzę. (1)

      a elektryczny się zwróci na paliwie przez okres eksploatacji.

      • 2 2

      • nie zwróci sie NIGDY ,raz koszt zakupu bez datacji ZAPOROWY

        dwa - dowala akcyze za przejechany kilometr - obowiazkowy uklad GPS i po sprawie
        JUzto wprowadzajapod nazwą Emergency Call System - tam jest karta SIM i układ GPS
        Zlicza to sobie gdzie jest i gdzie było i ile sie przejechało....

        Za kilka lat wprowadza nowy system podatkowy a podwaliny wprowadzili w EU w tym roku.
        oni z kasy nie zrezygnują, dziel i rządz... ale najpierw OSKUBAJ obywatela

        • 1 0

    • To wspaniała współpraca na lini szczurek-pis:)) (3)

      • 10 9

      • (2)

        Sami się odkrywacie Powskie śmierdzące trollle.

        • 6 13

        • wszędzie widzisz wrogów :)) (1)

          • 12 5

          • Wróg to POpapraniec i tych karaluchów już jest niewiele, ale jeszcze zbyt mocno wyją.

            • 3 11

  • (11)

    ile horala kupil autobusów dla Gdyni?

    • 31 29

    • Żadnego, on się tylko przytula do cudzych sukcesów.

      • 0 0

    • (2)

      horala znów podniósł nam podatki, a kiedyś robił z siebie pajaca z kartką A4 przed urzędem miasta żeby były niskie podatki w Gdyni

      • 19 10

      • Horala podniosl podatki ??

        porąbusem jestes i bedziesz...

        • 0 3

      • pis obiecał zlikwidować podatki dla najbiedniejszych

        po wyborach amnezji dostali

        • 9 7

    • Horala rządzi 20 lat czy nierób ? (3)

      • 9 10

      • Horała rządzi od trzech lat i od trzech lat podnosi podatki. (1)

        Super kandydat na Prezydenta!

        • 3 4

        • Można jeszcze dodać ze za jego rządów zabrano pieniadze na Obwodnicę Metropolitalną...

          ..a ta pierdoła chwile później reklamował się że dzięki niemu za 15 lat zbudują drogę do Władysławowa. Świetny kandydat. Już zakładam trampki i biegnę głosować na Horałę!

          • 4 4

      • horala i nierob to jedna osoba

        • 14 10

    • (2)

      można byłoby kupić więcej ale musi być kasa na rydzyka i bełkota w enerdze

      • 14 16

      • (1)

        Milcz wazelinowy lewaku.

        • 13 14

        • Daj sobie na luz i nie daj się prowokować tym nieudacznikom życiowym, mnie się nawet już nie chce tym przygłupom odpisywać, bo to tak niski poziom reprezentują, niższy niż gó.no w Motławie.

          • 9 2

  • Można je puścić na rondo przed sądem albo 10 Lutego (5)

    niech tłuką się po tych dziurach.
    Potem Wielkopolsa przez Wiczlino Kartuską po studzienkach
    do Morskiej i po dziurach wrócą pod dworzec.

    • 68 9

    • jak się tam położysz to będzie jedna dziura (3)

      ta w twoim pustym łbie

      • 2 8

      • Głupich nie się sieją. Ty jesteś jednak głupotą genetycznie obdarowany.

        • 0 1

      • To z ul. Elektryków? (1)

        • 2 1

        • pfff

          Nam w Gdańsku wystarcza jeden "elektryk". Więcej nie trzeba...

          • 2 0

    • ulicą Kwiatkowskiego niech pojadą :)

      • 11 3

  • Autobusy zero emisyjne - nowy świetny pomysł za

    2.58 mln/ szt czyli circa 2 razy więcej od nowoczesnego autobusu z silnikiem z nowoczesnym diesla. Idea producentów zawsze jest taka sama jak najmniej za jak najwięcej. W końcu Ci co za to płacą, płacą nie swoimi pieniędzmi a pieniędzmi a pieniędzmi społecznymi uzyskanymi z monstrualnie wysokich podatków. Wydaja ogromną kasę za opinię typu "ten prezydent (burmistrz) to naprawdę dba o środowisko". Ciekawe tylko, czy swoje prywatne samochodziki owi decydenci też mają elektryczne - podejrzewam jednak że nie.
    Tymczasem pisząc o samochodach zero emisyjnych nikt jakoś nie wspomni, że wytwarzanie prądu ekologiczne już specjalnie nie jest. Gdyby nagle te mln ton paliw płynnych zużywanych w Polsce zamienić na alternatywną ilość energii elektrycznej okazałoby się pewnie, że trzeba wybudować dwa razy więcej elektrowni, które emitowałyby do atmosfery ogromne ilości szkodliwych związków. Ponadto produkcja ogniw elektrycznych i ich używanie jest oceniana jako jest oceniana nawet za bardziej szkodliwe dla środowiska niż ropa. Ale po co sobie i innym zawracać du## tymi problemami skoro można ogromnym kosztem ale nie za swoje przyszyć sobie łatkę ekologicznej władzy,

    • 4 0

  • W Budżecie była kasa na kilkadziesiąt a ma być sześć? Co się stało z resztą pieniędzy? (31)

    6 to nawet jak na Wejherowo byłby niewielki zakup a co dopiero na prawie 250 000 Gdynie?

    • 57 30

    • (5)

      reszte wział horala by rozdać za darmo wszystkim

      • 22 19

      • wszystkim swoim (1)

        którym nie starcza do pierwszego

        • 15 10

        • bo im się należało!

          • 2 3

      • reszta poszła na pomniki. (2)

        • 14 12

        • po raz pierwszy nie mogę się doczekać wyborów (1)

          po tym jak Horała zbierze standardowe wciry, w końcu ta banda troli sobie pójdzie w cholerę

          czy wy nie rozumiecie, że robicie w ten sposób niechcąco robotę szczurowi, bo ludzie mają was już dość?

          • 14 8

          • mówisz do cepa bolszewickiego

            to jak tłumaczyć Stalinowi że ludobójstwo jest złe

            • 7 7

    • Gdynia czy Gdańsk (1)

      bez odniesienia do Wejherowa czy Rumi, nie potrafią żyć.

      • 3 3

      • Bo czym oni mogliby się pochwalić w stosunku do miast im podobnych? Przecież taki Wrocław, Kraków, Poznań czy Warszawa zjadają Gdańsk na śniadanie... A Gdynia przy nich wygląda jak ukraińskie miasteczko. Nie mówiąc już o miastach Europy czy świata...

        • 4 1

    • (8)

      dodatkowo, trollu

      • 11 9

      • dodatkowo do czego?? do wirtualnych podjazdów??? (7)

        • 10 10

        • (6)

          A wystarczy przeczytać najpierw tekst. Ze że zrozumieniem. 30 trolejbusów będzie niedługo. Te 6 to coś innego. Chyba to proste. Tym bardziej, że to nie trolejbusy.

          • 17 11

          • (5)

            A to trzeba czytać?

            • 9 7

            • Troll nie musi czytać, bo troll minutę po wstawieniu artykułu już komentuje. (1)

              Zobaczcie jak było w tym przypadku. artykuł wstawiony o 21:00, pierwszy komentarz trolla 21:02. Niech ktoś mi jeszcze powie, że to nie są ludzie z związani z portalem trójmiasto.pl?

              • 4 3

              • I tak dzień w dzień to samo,chyba ktoś z portalu dorabia w trollowaniu.

                • 2 2

            • Miały być trolejbusy oraz ponad 50 nowych autobusów (2)

              To trzeba czytać ze zrozumieniem i jeszcze pamiętać co się wcześniej czytało

              • 6 2

              • I będą (1)

                Dokładnie 55 - przetarg w trakcie.

                • 2 4

              • Dopiero przetarg w trakcie

                więc czy będą nie wiadomo

                • 1 0

    • te 55 autobusów to inny projekt a te sześc tez inny , czytaj ze zrozumieniem (5)

      • 15 7

      • a skończy się znowu na kupnie złomu od Gdańska. (2)

        • 11 10

        • A jak tam złom z Niemiec? (1)

          Pomalowany już? Trzecie drzwi dostawali?

          • 10 8

          • Mirek-mechanik jeszcze klepie, składa z dwóch różnych, ale niedługo będą śmigać jako nówki.

            • 1 3

      • To gdzie jest te 55 autobusów? (1)

        • 10 6

        • Miały być a nie ma i udają, że nie było tematu

          • 8 6

    • czytamy ze zrozumieniem

      Opis w większości pasuje do wymienianych przez władze miasta zalet nowoczesnych trolejbusów, których >> 30

      • 0 1

    • Projekt budżetu to jedna wielka ściema niektóre inwestycje popr nie są realizowane i przesuwa się to na kolejne lata (6)

      A później znowu na początku roku się chwalą i znowu zmieniają

      • 9 7

      • Oszukują dosłownie że wszystkim. (5)

        Nie dają kasy nawet na projekty które wygrały w budżecie obywatelskim. Gdynia finansowo leży:(

        • 12 7

        • W BO nie zrealizowano części projektów nawet sprzed kilku lat (4)

          • 8 5

          • (3)

            To tak jak w Gdańsku.

            • 9 10

            • G prawda. Niech dziennikarze zrobią artykuł porównawczy (2)

              Wszystkie lata BO i podsumowanie, które projekty i za ile zrealizowano w Gdańsku i które i za ile zrealizowano w Gdyni

              • 10 5

              • Przestancie z tymi porównaniami Gdynia -Gdańsk (1)

                Niech każdy pilnuje swojego budżetu. BO w Gdyni - ile było zatwierdzonych a ile zrealizowanych.

                • 10 1

              • Mamy trójmiasto o trzeba porównywać 3 miasta.

                • 2 6

  • W budżecie nie ma, kasą idzie na pomniki i imprezki. (3)

    • 33 11

    • nie wysilaj się trollu, prez. Szczurek już w kieszeni ma kolejną prezydenturę

      • 0 1

    • U Budynia w Gdańsku nie ma kasy na autobusy, nie mówiąc o elektrycznych! (1)

      Same stare graty trujące ropą mieszkańców miasta

      • 5 9

      • Ale to Gdańsk kupił wielokrotnie więcej nowych autobusów. Gdynia obiecywała 55 i ich nie ma

        • 7 4

  • Brawo :)

    • 1 3

  • Brawo :)

    • 3 1

  • Zróbcie coś z tą Morską, do diabła! (2)

    Jak można drogę przelotową z Gdyni, tuż przed sezonem zablokować durnym remontem. Po wtłoczeniu buspasa nie zmieni się kompletnie nic, jezdnie z czasów Gierka się nie poszerzą. Naprawdę to jest jakaś dywersja.

    • 15 1

    • Niech ktoś mi przypomni (1)

      ile miała trwać przebudowa Morska- Mireckiego, 3-4 tygodnie?

      • 6 3

      • A robi się 2 miesiące a gdzie Kalksztajnow i Grabowo gdzie w stronę Rumi jak nic do zimy zleci

        • 4 0

  • (3)

    Transport zeroemisyjny zasilany prądem z węgla nie ma to jak debilizm unijnych eko idiotow i te jakże nieemisyjne baterie pełne kwasu i najciezszej chemii 5 latek i do d.. trzeba zatruć środowisko by zrobić nowe i zutylizowac stare

    • 25 5

    • Aleś Ty masz zrypany mózg. (2)

      Najpierw ,zacznij się uczyć współczesnej fizyki w dziale współczesne akumulatory.Jaki kwas!!Dwa,jeżeli nawet energia elektryczna pozyskiwana jest z elektrowni węglowej to trupie w punkcie pracy.Trzy popatrz co się dzieje jeśli w korku stoją blachosmrody ok.8 10 letnie autobusy że zużytymi wtryskiwaczami itd.to zastanów się ile chemii idzie w powietrze.

      • 2 3

      • Ty baranie bredzacy bzdury ekooszolomie tak motoryzacja odpowiada za cały smog wiesz w ryj takiemu debilowi przyladowac to za mało odstaw gnoju propagandę

        • 0 0

      • Debilny idioto przecież we wszystkich tych super trolejbusach z 2010 i 2011 roku będą wymieniane baterie możesz wyjaśnić dlaczego? Przecież ty głupi gnoju to taka super technologia więc dlaczego po 7 latach na bateryjkach trolejbusik jedzie 10 km/ h i pada na środku drogi gdyńskiej? Super technologia która musi ratować spalinowy holownik

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane