Fakty i opinie

stat

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni.
Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni. wizualizacja producenta - firmy Solaris

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?

zdecydowanie, to znak rozpoznawczy Gdyni

63%

nie wszyscy, ale sporo osób kojarzy je z miastem

26%

nie, zupełnie nie mają o tym pojęcia

11%
Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Opinie (164) 12 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.