• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się podwyżka cen biletów jednorazowych

Katarzyna Moritz
27 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów.

Z powodu m.in. wzrostu cen paliw, od maja, a najpóźniej od czerwca planowana jest podwyżka cen jednorazowych biletów komunikacji miejskiej o 20 gr. Muszą to jeszcze uchwalić radni gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej.



Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu. Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu.

Czy często kupujesz bilety jednorazowe?

Propozycja podwyżek biletów jednorazowych padła w minioną środę, gdy doszło do spotkania przedstawicieli 13 gmin zrzeszonym w MZKZG.

- Zarekomendowaliśmy podwyżki już teraz, by we wszystkich gminach mogły być wprowadzone jednocześnie w określonym czasie. To czy tak się ostatecznie stanie będzie zależało od radnych. Przedtem jest jeszcze długa procedura, propozycję muszą zyskać akceptacje w poszczególnych komisjach - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG.

Jeżeli procedowanie pójdzie sprawnie to podwyżki wejdą w życie już 1 maja, ostatecznie 1 czerwca 2012. Wzrosnąć mają głównie bilety jednorazowe średnio o 5 do 8 proc. I tak bilet jednoprzejazdowy kosztujący 2,80 wzrośnie do 3 zł, bilet godzinny z 3,40 do 3,60 zł. Wyjątkiem będą bilety 24 godzinne gdzie podwyżka wyniesie 1 zł i z obecnych 11 zł wzrośnie do 12 zł. O 20 gr wzrosną też ceny biletów nocnych.

- Podwyżki, które zaproponowaliśmy to głównie efekt wzrostu cen paliw. Ponadto nowy tabor powoduje wzrost stawki amortyzacyjnej, wzrastają w związku z tym koszty wozo-kilometra. Gdybyśmy poczekali z podwyżkami do przyszłego roku, byłby to większy szok cenowy. Obecna podwyżka choć częściowo wspomoże budżet gmin, dotknie głównie osób, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej - wyjaśnia przewodniczący.

Podwyżek w tym roku nie powinni się spodziewać posiadacze biletów okresowych, a ci stanowią główną grupę klientów korzystających z komunikacji miejskiej codziennie.

- Mimo tego jest to niezgodne z polityką Gdyni, która zachęca do korzystania z komunikacji publicznej. Przecież m.in. z tego powodu powstała strefa płatnego parkowania w Śródmieściu. Gmina powinna wziąć wzrost kosztów na własne barki, bo podwyżka nie jest duża i budżet spokojnie by to wytrzymał. Wtedy byłaby to zachęta do korzystania z transportu publicznego - podkreśla radny PO w Gdyni Łukasz Cichowski.

Choć w poszczególnych gminach jest duże zróżnicowanie wśród osób korzystających z biletów okresowych okazuje się, że najmniej bo zaledwie 25 proc. pasażerów korzysta z nich w Wejherowie. Tam aż 75 proc. kasuje głównie bilety jednorazowe. Najwięcej biletów okresowych mają mieszkańcy Gdyni - 60 proc. W Gdańsku te proporcje są rozłożone po połowie. W grodzie nad Motławą znaczną grupą, która kupuje bilety jednorazowe są turyści.

- Ta propozycja podwyżek przynajmniej dziwi. Chwilowe podwyżki cen paliw czy stawki wynikające z wozo-kilometra, nie powinny obciążać pasażerów. Gminy powinny zwiększyć dopłaty do komunikacji miejskiej, tym bardziej w dobie kryzysu. Komunikacja przestanie być konkurencyjna, liczba pasażerów zamiast wzrastać obawiam się, że znaczenie zmaleje - komentuje plany podwyżek Kazimierz Koralewski gdański radny z Prawa i Sprawiedliwości.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (653) 7 zablokowanych

  • Co K...wa? - jaja to są jakieś chyba

    • 23 3

  • Co za CHAMSTWO

    nic dodać nic ująć

    • 26 3

  • Szczurek z Adamowiczem niby się nie lubią, niby rywalizują (1)

    ale kiedy jest okazja do wprowadzenia podwyżek, to potrafią współpracować

    ;)

    • 32 3

    • Szczurek z Adamowiczem niby się nie lubią, niby rywalizują

      Niby, niby ....cicho sza....Wiesz jak to jest ...między namy prezydentamy...

      • 2 0

  • Czy podwyżki będą nie jest jeszcze pewne !!! To tylko dziennikarski straszak i sensacja portalowa !!! (1)

    MZKZG nie może podjąć sam takiej decyzji, a jako jednostka pomocnicza samorządu musi mieć zgodę Regionalnej Izby Obrachunkowej, a w ostateczności sprawa może trafić do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w trybie KPA. Minister jest organem instancyjnym wobec decyzji zarówno MZKZG oraz RIO !!! CZY REDAKCJA PORTALU NIE MA ŻADNEGO PRAWNIKA W STRUKTURZE ???

    • 5 18

    • Co ty bredzisz?

      Jakie RIO? Decyzję - pożal się boże prawniku - podejmują rady gmin, a zz mają prawo do wniesienia opinii. I na tym koniec. RIO bada tylko zgodność uchwały z prawem o finansach publicznych

      • 3 1

  • Nic tylko na rower! (4)

    Przyznać się kto wskakuje wiosną na rower ? Zdrowiej, taniej, PRZYJEMNIEJ!

    • 34 5

    • (2)

      Tylko że z rowerem do knajpy, sklepu, kina itp. nie wejdziesz, bo nie można, miejsc na bezpieczne pozostawienie roweru "przed" w/w nie organizują, a jak zostawisz tak po prostu, to Ci w tym kraju ukradną.. Chore!

      • 7 1

      • (1)

        Masz rację. Głównie chodziło mi o dojazdy do pracy/szkoły itp gdzie ten rower jednak można bezpiecznie zostawić. Co do jazdy na niewielkie, szybkie zakupy polecam U-lock i plecak o ile nie masz jakiegoś super roweru!

        • 0 0

        • to podziekujecie za to oficerkowi rowerowemu który zajmuje stołek juz kilka lat własnie poto

          ale przydupas budynia nic kompletnie nie zrobil poza obiecankami!!

          • 0 0

    • Tak, moje gardło pragnie zimna. Moje zmęczone pracą mięśnie chcą więcej tortur.

      Taki ze mnie masochista.

      • 0 1

  • za mało (6)

    za mało mają. Tramwaje też są napędzane ropą?

    • 42 5

    • (3)

      to co mają być osobne bilety do autobusów, trolejbusów i tramwajów??

      • 2 3

      • (1)

        a czemu nie? To w niczym nie przeszkadza, na pierwszy rzut oka trochę dziwne.

        • 5 2

        • a czemu nie? To w niczym nie przeszkadza, na pierwszy rzut oka trochę dziwne.

          I podział na: przód wagonu, środek, tył , siedzące, stojące, obok kobiety, z plecakiem czy bez ( kolor też ważny) ...

          • 0 3

      • tak mają być osobne.

        • 3 1

    • tak tramwaje napędzane są również ropą (1)

      mają taki mały awaryjny silniczek dieslowski...

      • 0 2

      • awaryjny. sam napisałeś. Chciałbym dodać że miasta mają wynegocjowane mniejsze stawki za ropę niż normalne ceny

        • 1 0

  • Pewnego dnia postanowiłem sobie, że (5)

    do pracy zamiast autem pojade komunikacja Gdańska. Do pracy mam ok 10 km. i jadę 4 przystanki tramwajem i reszte SKMką. Jakie było moje zdziwienie gdy za bilety w obie strony musiałem zapłacić ponad 13 złotych! (2 bilety tramwaj + 2 skm).
    Taniej by mi wyszło gdybym pojechał własnym samochodem :/

    • 66 8

    • Jak się policzy amortyzację samochodu (zakup, naprawy, ubezpieczenia, itp.) to już różnie bywa, ale jak już ktoś pojazdem dysponuje to nawet przy największych korkach na większości tras stosunek ceny do kilometrogodziny jazdy korzystniejszy jest dla samochodu. Tyle na ten temat. Od zawsze mówiłem (i tu pisałem) że z radością przesiadłbym się do komunikacji miejskiej, gdyby tylko ona istniała (w formie nie urągającej inteligencji potencjalnego użytkownika) oraz stanowiła praktyczną alternatywę (tzn. nie była jednocześnie gorsza, droższa i nie zajmowała więcej czasu niż samochód).

      • 18 2

    • dlatego ceny palw rosną by mniej się Tobie opłacało

      • 8 0

    • Popieram , też sprawdzałem i wyszło że własnym autem jednak taniej

      Niedługo tylko bogaci będą jeździć komunikacją miejską.

      • 17 2

    • jak sobie jedziesz jeden raz w zyciu to potem piszesz glupotki

      ktos kto uzywa srodkow komunikacji nie kupuje jednoprzejazdowych a karte miejsca (droga) lub bilety miesiaczne (tansze) i wtedy jazda srodkami wychodzi taniej. wiec nie mac w glowie trolu forumowy. poza tym dziwne ze bilet metropolitalny jest o drozszy niz polaczone SKM i ZKM .... wychodzi dorzej o 204 zl w skali roku wiec duzo.

      • 4 2

    • tak??

      Ja jeżdżę do pracy komunikacją miejską Tramwaj i przesiadka na autobus (z Żabianki na Kokoszki) bilet miesięczny 88 zł i jadę godzinę, a autem vectra b 1,8 benzyna bez gazu ta sama trasa wyniosła by mnie 190 zł i czas 20 min. Więc jak chcesz sprawdzić jak to się ma to kup miesięczny i miesiąc pojeździj i dopiero się wypowiadaj i porównuj. Fakt że autem szybciej i wygodniej. Ale póki co na czasie mi tak bardzo nie zależy ale zdarza mi się raz na jakiś czas pojechać samochodem tak jak Ty komunikacją raz.

      • 1 0

  • (3)

    Czy ja dobrze zrozumiałem - Pesy są bardziej kosztowne w użytkowaniu niż stare Konstale? no to brawa...

    • 36 2

    • źle zrozumiałeś - chodzi o koszty amortyzacji (2)

      PESY są nowe więc zaczynają się "amortyzować" a Konstale już pewnie były "zamortyzowane"
      To ogólnie taka radosna i nikomu nie potrzebna sztuka księgowania wynikająca z bzdurnych przepisów w polskim prawie. Dla pasażerów istotna jest tylko informacja, że bilety podrożeją, Inne informacje to taki bełkot bez znaczenia - mówić żeby mówić, pisać żeby pisać

      • 4 4

      • amortyzacja - to sztuczny koszt (1)

        nie jestem ekonomistą, ale dla mnie to jakaś brednia! Nie można tłumaczyc wzrostu cen biletów wzrostem kosztów wynikających z amortyzacji. Miasto kupiło tramwaje, dało ZKMowi, a ten je wpuszcza w koszty % co miesiąc. Obniża to oczywiście papierowy zysk firmy (płaci mniejsze podatki do miasta, skarbówki) no ale to by było na tyle. Realne koszty firmy z tego tytulu nie wzrosły

        • 0 2

        • Pesy zakupił ZKM z kredytu miasto nie ma z tym nic wspólnego.

          • 0 2

  • czy kiedyś uda się am obalić tą komunę? (3)

    • 15 5

    • ?

      Dopłaty do ZKM to jest komuna. Sprywatyzować to wszystko!

      • 5 1

    • Kto ma media ten ma władzę!

      • 2 0

    • PO

      A na kogo glosowales? To sa POwladze i dlatego jest jak jest.

      • 2 1

  • codziennie podwyżka (5)

    czegoś, do końca roku będzie ich jeszcze ponad 300. kochane prorodzinne państwo.
    nie sposób opisać mojej nienawiści do ludzi, którzy taki rząd wybrali. Z drugiej strony żal mi głupich.

    • 26 6

    • (2)

      Również pluję sobie w brodę że nie głosowałem na Jarka. Wtedy wszystko byłoby za darmo, a codziennie byłaby jakaś obniżka nawet dodatkowo. Albo dwie! Zaprawdę, przeklinam swą głupotę w każdej czarnej godzinie mego życia.

      • 5 4

      • Ale o ile pamiętasz to za Jarka żyło się lepiej.

        • 4 2

      • powinniśmy

        głosować bodaj na Jarkowego kota.Chyba lepiej by rządził

        • 0 0

    • trzeba uciekać z polski bo to co się dzieje to w głowie się nie mieści

      • 2 1

    • steve

      w d*pie z jarkiem. są inne opcje - NP

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane