• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się remont 11 tramwajów z Niemiec

Michał Brancewicz
9 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W najbliższych miesiącach 11 tramwajów typu N8C poddanych zostanie modernizacji. W najbliższych miesiącach 11 tramwajów typu N8C poddanych zostanie modernizacji.

Wszystkie są pojazdami typu N8C, z czego dwa z nich to tzw. dortmundy, które ucierpiały podczas zeszłorocznej powodzi, a pozostałe dziewięć to tramwaje sprowadzone z Kassel wymagające wymiany napędów. Według szacunków modernizacja wszystkich pochłonie ok. 4,6 mln zł netto. Wykonawca będzie miał 9 miesięcy na jej przeprowadzenie.



Którymi tramwajami lubisz podróżować?

Tramwaje N8C stanowią najliczniejszą flotę w taborze miejskiego przewoźnika - Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Spółka posiada 62 takie pojazdy, z czego 46 zakupionych zostało z Dortmundu w 2007 roku, a 16 z Kassel siedem lat później. Wszystkie zostały wyprodukowane w latach 1978-1982 i były już poddane modernizacji.

Mimo to część z nich wymaga dalszego remontu.

- Wśród remontowanych pojazdów będą dwa z Dortmundu i dziewięć z Kassel - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W przypadku tych pierwszych powodem jest zeszłoroczna powódź, w której ucierpiały, więc teraz wymagają naprawy i wymiany części mechanicznych, konserwacji podwozia oraz wymiany części poszycia, a także modernizacji układów napędowych i sterowania.

Natomiast tramwaje sprowadzone z Kassel wymagają wymiany napędów, a jeden z nich, uszkodzony podczas wypadku, dodatkowo odbudowy jednego członu.

Przetarg został podzielony na trzy zadania, GAiT szuka właśnie wykonawcy bądź wykonawców dla poszczególnych części. Spółka wycenia, że modernizacja wszystkich pojazdów może pochłonąć ok. 4,6 mln zł netto.

Oferty można składać do 14 września. Zwycięzcą zostanie podmiot, który najkorzystniej wyceni swoje usługi (80 proc.) oraz zapewni najdłuższą gwarancję (20 proc.). Na realizację będzie miał 9 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Przypomnijmy. Plaga stłuczek i awarii, jaka miała miejsce wiosną sprawiła, że tabor przewoźnika mocno się przerzedził. Czy remont tramwajów nie sprawi, że zabraknie ich do wożenia gdańszczan?

- Zgodnie z umową przewozową w okresie wakacyjnym, w godzinach szczytu, w dni robocze potrzebne są 103 składy do obsługi linii tramwajowych. Obecnie na trasy możemy wypuścić 106 składów - mówi Mongird. - Do końca tygodnia włączone do ruchu będą kolejne dwa tramwaje po modernizacji, a do końca miesiąca trzy składy po drobnych remontach. Następnych sześć tramwajów zostanie naprawionych tak szybko, jak tylko dotrą do nas potrzebne części, będzie to jednak nie później niż do połowy przyszłego miesiąca. Od tego czasu na trasy będziemy w stanie wypuszczać 117 tramwajów.
Do końca roku do ruchu wprowadzone zostaną kolejne trzy wyremontowane składy oraz trzy w pierwszej połowie 2018. Dodatkowo GAiT wybrał dostawcę 15 nowych, dwukierunkowych tramwajów. Umowa z Pesą ma zostać podpisana, jak tylko potwierdzi się otrzymanie unijnych środków, co ma nastąpić na przełomie sierpnia i września.

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • To jest efekt budyniowego działania.Kupił niemiecki złom.

    • 5 2

  • Cholerne Dortmundy !!! (2)

    W tych cholernych tramwajach jest ciasno i duszno !!! To nie są tramwaje przeznaczone do porannego dowożenia ludzi do pracy ! Klimy niema a okienko jak sie chce uchylić to zaraz jakaś baba wydrze morde że jej wiaterek fryzure zepsuje, albo że zimno !! I przedewszystkim one NIE SĄ NISKOPOZIOMOWE !!! to że przy jednych drzwiach jest niżej, nie znaczy że tramwaj jest niskopoziomowy ! Sprzedajcie to w cholere i kupcie za to coś normalnego !

    • 33 6

    • I w dodatku śmierdzące

      Jadą żulem

      • 0 0

    • Kto kupi te złom?

      • 9 1

  • Ja mam lepszą propozycję

    Wysłać te śmierdzące szorty z powrotem do Niemiec.

    • 4 2

  • W sondzie.. (5)

    Jakimi tramwajami lubisz jeździć.PUNKTUALNYMI!

    • 200 5

    • chcesz punktualne tramwaje? (2)

      to wychowaj to bylo ktore nimi jezdzi
      stoi tramwaj na przystanku i nagle jakis cymbal noge wsadza w drzwi zeby gruba krowa zwana zona dobiegla i tak mija pol minutki przez to ze stal pol minutkii nie zdarzy przejechac na zielonym tylko stoi cala zmiane kolejna minutka na nastepnym przystanku 5 cymbalow kupuje bilet kolejne 2 minutki i tak na kolejnym przystanku juz ma 1 minute opoznienia a to dopiero poczatek trasy pod koniec jak mu saie na co drugim przystanku jakis kretyn trafi co bedzie chcial zaplacic za bilet 100 wyjdzie mu z 15 min ut opoznienia

      • 28 6

      • (1)

        Dokładnie. Nigdy nie będą jeździć punktualnie póki kochani pasażerowie będą tak się zachowywać jak to robią teraz. Udają że dobiegają, lub już na bezczelnego idzie sobie madam z wozeczkiem do samego przodu normalnymi kroczkami bo przecież jej się nie spieszy. Lub rzucają grosikami za bileciki śmiejąc się z tekstem mi się nie spieszy lub dają 10 ...20zl i żądają ulgowy no i co ?! Wygląda to całkiem niewinnie ale na trasie jeden drugi lub trzeci przypadek i 3,4,5 min do tyłu a co za tym idzie światła uciekaja na najbliższym skrzyżowaniu już wjeżdża o czasie jadący inny wóz i robi się problem bo opozniony się już wlecze za tamtym i każde światła stoi podwójnie no i co?! Toto że na trasie dochodzi do 10min opóźnienia. Ale co tam . Pasażerowie się nie spieszą to kierowcy mają?! W imię czego mają ryzykować zapierdzielac żeby ponieść konsekwencje jak bum zrobią?!

        • 14 0

        • Skoro to pasażerowie są "winni" to może ZTM GAIK, czy jak to zwał, rozwiąże problem systemowo i przestanie sprzedawać bilety w pojazdach, ale w zamian zamontuje wszędzie biletomaty. Teraz jest tak, jakbyś prowadził firmę i mówił, że to wina klientów, że są niezadowoleni.

          • 1 0

    • i niestojącymi na każdych światłach

      Muszą też być czyste, żeby jakieś pchły albo menelskie bakterie nie przenosiły się na pasażerów. I jeszcze szybkie, a nie że po Błędniku jeżdżą 30 km/h, a potem czekają na czerwonym świetle (przy większej prędkości zdążył by na zielonym).

      • 16 1

    • i niestojącymi na każdych świat

      • 16 1

  • jakbys nie zauwazyl to do gdyni przyjechały używane mercedesy z niemiec jako trolejbusy tera

    • 2 0

  • I wyszło drożej od nowej pesy

    Ewentualnie troszkę taniej

    • 1 1

  • (3)

    To może używane tramwaje zamiast rekompensaty za straty wojenne?

    • 14 6

    • I szoko z orzeszkiem.

      • 0 0

    • (1)

      ale gdansk zniszczyli rosjanie. chcesz ruski tramwaj?

      • 5 0

      • niet!

        • 4 0

  • adolfy (1)

    za zniszczenia wojenne niemcy powinny dostarczyc do gdanska nowe tramwaje na wlasny koszt

    • 3 1

    • Tobie do przedpokoju.

      • 2 0

  • ZDiZ oraz Lisicki (2)

    1 października czeka na was armagedon.

    • 20 2

    • (1)

      Rajbudgedon dopiero się będzie działo

      • 1 2

      • A jaka jest twoja wiedza o Rajbudzie ?

        myślę,że "zerowa" .A jest to firma która również buduje i utrzymuje tory kolejowe.....czyli profesjonalna, czego nie można powiedzieć o specjalistach od trawników i cmentarzy z ZDiZ

        • 2 1

  • Czemu nie polskich (2)

    Tworzonych od poczatku na polskie miasta, tylko znów jakieś złomu z Niemiec?

    • 45 9

    • Bo jeden nowy kosztuje tyle co 14 remontowanych?

      • 3 0

    • W niemieckim mieście niemieckie tramwaje.

      • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane