• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Przecież one i tak jeżdzą puste, więc dopłata będzie chyba wysoka... (4)

    Ostatnio jechałem na lotnisko dwa razy w dwie strony, raz wieczorem, a raz popołudniu. Niestety kolejki jechały puste, poza mną było góra 15-20 osób. Pewnie super opłacalność na tej trasie :-)

    Dodam, że najwięcej osób wchodziło na lotnisku, na tych stacjach między lotniskiem, a Wrzeszczem wsiadły może w sumie 3-4 osoby.

    • 12 2

    • a może są puste (1)

      dlatego bo jest drożej od zkm?

      • 2 1

      • Zależy skąd się jedzie.

        Ja jechałem z Wrzeszcza odebrać i zawieźć osobę z lotniska, więc bilet za 3,5 jest bardziej opłacalny niż za 3 zł na zkm, biorąc pod uwagę , że pkm jest się szybciej na miejscu. Mimo to jeżdzą chyba puste.

        Po prostu to jest tylko wygodna linia na trasie Wrzescz-lotnisko, reszta przystanków średnio, albo w ogóle źle usytuowana. Tak mi się wydaje.

        • 4 0

    • (1)

      Mijałem wczoraj dwa przystanki PKM jadąc samochodem na Morenę. Są w takich miejscach, że chyba tylko dziki są zainteresowane. Przecież odległości do miejsc zamieszkanych czyli docelowych są nadal duże. A zabawa w przesiadki, związane z przejściem przez schody, oczekiwaniem na drugi środek lokomocji podwaja czas jazdy co czyni go bezsensowny. Ale to było wiadomo od początku. Jeśli komuna nie zbudowała czegoś przez 45 lat to raczej było to niepotrzebne. Potwierdzają to takie obiekty jak ECS, TS, EA, PGEA., ME, POLIN,

      • 4 1

      • To było wiadome od dawna, ale kasa z "unii" była to ktoś zarobił

        i się obłowił. A czy to zamkną za kilka lat z powodu nieopłacalności, czy będziemy dopłacać do tego przez kolejne 20 lat to w sumie nikogo nie interesuje.

        • 2 0

  • Jeśli bilety nie będą zintegrowane to cały pomysł na nic.

    W Warszawie kupuję bilet w biurze ZKM na Młocinach za 15 zł i cała Warszawa przez całą dobę przede mną: autobus, tramwaj i metro.

    • 12 0

  • Niech gadaja co chcą a i tak jak zawsze podniosą ceny biletów i wyjdą na swoje!!!! A nawet jak zapłacą z naszych podatków to i tak to my pośrednio wszyscy zapłacimy za to paliwo nawet jak Janek i Anna nigdy tymi pociągami nie pojedzie!!!!

    • 5 1

  • Debile w biurze

    • 3 1

  • Pokaż mi maszynistę, który kupuje paliwa do swojego auta-disla. (1)

    • 11 5

    • ....

      ciekawe czy ty jakbyś był maszynistą PKM to byś kupował paliwo do prywatnego auta... w tym kraju każdy orze jak może, szczegolnie przy takich cenach paliw

      • 3 5

  • Mniej kursów, bo puste wagony wożą.

    • 8 3

  • Zawsze można je przerobić na LPG -:)

    • 5 0

  • No bez jaj, to było do przewidzenia!!!

    Te szynobusy nadają się do ruchu między miejskiego, a nie do miejskiego gdzie muszą co chwilę się zatrzymywać i znowu ruszać!
    Na PKM-ce w relacji GA-GD powinny jeździć elektryczne zespoły trakcyjne a nie szynobusy, szynobusy mogą jeździć do Kartuz i Kościerzyny bo tam się sprawdzają!
    Warto pomyśleć o elektryfikacji lini PKM między Gdynią a Gdańskiem!

    • 10 2

  • powinny być elektryczne zasobnikowe

    http://pg.edu.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/hWGncmoQv7K0/content/wsiasc-do-pociagu-autonomicznego?redirect=http%3A%2F%2Fpg.edu.pl%2Faktualnosci%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_hWGncmoQv7K0%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2

    • 4 2

  • BICIE PIANY

    O co taki lament skoro od momentu analiz do dnia dzisiejszego ropa potaniała o ponad 1zł za każdy litr? Bilans i tak powinien aktualnie wychodzić mocno na plus.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane