• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Już czas - wreszcie wreszcie wreszcie

    Poprawcie wreszcie wreszcie wreszcie drogi w samym mieście - tyle dziur co gdańsk to mnie ma żadne miasto wojewódzkie !!!!! Wstyd wstyd

    • 14 4

  • Daj Boże (1)

    Niech budowa ruszy jak najszybciej a z nią dokończenie drogi zielonej i trzeci pas na obwodowej.Dzięki temu mniej korków ,spalin i raka. Daj Boże mądrość tym co mogą (czyli władzą).

    • 14 17

    • tobie mądrości nie dał

      • 3 1

  • Czyli budowa tunelu pod Pacholkiem juz w konsorcach budowlanych postanowiona... (3)

    Tylko bidaki z wladz miasta jeszcze o tym nie wiedza...

    Spoko, wielka reka businnesu juz dziala...;)

    Naciski finansowe, polityczne i spoleczne zaplanowane i realizowane...

    Niemcy to metodyczni i pragmatyczni zawodowcy...

    • 164 40

    • kredyt w niemieckim banku na budowę już przyznany (1)

      nie wiedzą tylko któremu urzędnikowi wypłacić prowizję

      • 39 7

      • w radach dzielnic

        ścigają sie o napwiki
        (torba z logo ECSu) :)

        • 6 2

    • ksiądz arcybiskup jest ZA

      sprawa została przesądzona, a ty tu nie mędrkuj mały człowieczku

      • 7 8

  • teraz już wiem o co chodzi z tym tunelem pod Pachłkiem

    Każdy widzi, że przecież to bez sensu ale z tą Damroką to jest tak że ona jest do odsprzedania za psie pieniądze (bo niepotrzebna więc negocjacje będą trudne) więc chłopaki wymyślili, że jeszcze coś pofedrują tą Damroką. Teraz patrzcie kto ją u nas kupi na drążenie tunelu pod pachołkiem to od nich są lobbyści tego bezsensownego pomysłu.

    • 21 13

  • Won z tunelem pod Pachołkiem (1)

    i dewastacją pasa nadmorskiego. Nie dla "autostrady" przy Parku Reagana. Dodam, że nie cierpię komunikacji miejskiej i gdzie się da jeżdżę samochodem.

    • 147 143

    • Masz rację

      "Autostrada" przyciągnie imigrantów, bo będzie im super wygodnie dojechać na nasze białe plaże. Będą tam ćpali i zaczepiali prawdziwych Polaków.

      • 12 5

  • Mam nadzieję... (3)

    że Projekt nie będzie opracowywany "pod" parametry TBM OHL'a? Byłby to jaskrawy przykład nieuczciwej konkurencji i ustawiania przetargów.

    • 21 9

    • Jeśli tak by było taniej (2)

      to lepiej żeby projektowali pod maszynę jaką już mają,

      • 7 2

      • Za preferowanie Wykonawcy jest prokurator... (1)

        • 4 0

        • Za niegospodarność, w normalnym kraju - też.

          Niegospodarnością byłoby niewykorzystanie urządzenia już istniejącego. Tym bardziej, że nawet uwzględniając jego wyprodukowanie, technologia jest najtańsza.
          Z taką mentalnością, podszytą nieufnością i krótkowzrocznością, to my kraje cywilizowane, nigdy nie dogonimy.

          • 4 2

  • Kanał zamiast tunelu

    Jaki tunel? Po co tunel? Nie będzie żadnych tuneli, bo trzeba kopać w Mierzei Wiślanej, żeby można było kajakiem z Elbląga wypływać na Bałtyk. PiS poprowadzi, a pan nowy wojewoda dopilnuje.

    • 14 22

  • Tylko

    Jak rozwalicie moja gorke i wieze przez tez cholerny tunel to sam osobiscie nakopie wam do d*py

    • 9 18

  • Wiekszych bzdur nie czytalem (2)

    Ktoś Cię niezle wkrecil panie Naskret:)

    • 23 15

    • Urząd odpalił komputery?!! (1)

      Na to wyglada ;)

      • 9 2

      • nie urzad a inzynier budownictwa

        pozdrawiam zakompleksionych

        • 3 2

  • Lekka przesada... (4)

    Przecież jeśli do niedokończonej trasy lotnisko - stadion dołożymy niedokończony odcinek obwodnica (przez tunel pod pachołkiem) - stadion to mamy we Wrzeszczu, na Zaspie, na Przymorzu i Żabiance korki pomiędzy blokami mieszkalnymi. Na trasach przejścia dzieci do szkoły tranzyt. Ludzie nie widać jasno że wloty ogromne: tunel, Słowak, tunel pod pachołkiem będzie wchodził w bardzo mocno zamieszkane dzielnice, a w nich nie ma tras mogących zapewnić przepustowość. Wybudują i powstanie lament społeczny że głośno, niebezpiecznie, gęsto... no i zacznie się kolejny etap prowadzenia trasy szybkiego ruchu wzdłuż pasa nadmorskiego do tunelu pod pachołkiem oraz trasy ''nowej Hallera'' od Słowaka do tunelu pod Martwą Wisłą. To co teraz wywołałoby publiczne oburzenie czyli Park Regana sąsiadujący i kompletnie odseparowany od Gdańska kilkupasmową miejską autostradą zostanie przeforsowany w imię ''wygody lokalnych mieszkańców''. Nie łudźcie się że zrobią wykop jaki ma Wiedeń, gdzie droga jest w rynnie a nad nią toczy się ruch pieszy. Tu będą tunele, kładki nadziemne bo przecież trzeba ''bezpiecznie'' przejść nad morze. Dzielnice z lat 70-tych takie jak Zaspa, Przymorze i Żabianka staną się gettem owiniętym autostradą, a Wrzeszcz będzie dzielnicą zakorkowaną w godzinach szczytu, a martwą po 18, bo powstają tam tylko i wyłącznie lokale biurowe i usługowe. Mieszkania bloki? raczej na wynajem lub jako inwestycja bo 8-9000 zł /m2 to normalnego Polaka nie stać na osiedlenie się w takim miejscu.

    • 45 17

    • to co w końcu w tym Wrzeszczu powstaje lokale biurowe czy mieszkania na wynajem? (3)

      Bo jak się zastanowić to z biurowców to tylko Neptun i coś na Garnizonie, a cała reszta to mieszkania QT, Browar, Garnizon itd

      Wrzeszczu martwy po 18:00 hehe jak słoiki o 18:00 jadą do siebie to myślą że bez nich dzielnica mająca 70 000 mieszkańców umiera hehe

      • 4 6

      • Wrzeszcz... (2)

        to teren ograniczony torami kolejowymi, ul. Karola Szymanowskiego, ~ul. Sobieskiego oraz ~Potokowa Wileńska. Na tym terenie 25% powierzchni stanowi cmentarz oraz tereny zielone, kolejna duża część jest na teren kampusu PG. Do tego dorzućmy kompletnie nieużytkowy pas dla mieszkańców od Al. Zwycięstwa do torów kolejowych. Tam mieszkasz albo na tyle sklepu albo nad sklepem bo te wyjątki kamieniczne stanowią margines. Jedyne miejsce słusznie noszące miano osiedla mieszkaniowego to domy w okolicy PartyzantówMatejki oraz Profesora Zygmunta Myczkowskiego reszta to pojedyncze domki wzdłuż głównych ulic np Jaśkowa Dolina Migowska. Wrzeszcz to TRANZYT + USŁUGI + BIURA wynajmowane co ciekawe właśnie w lokalach mieszkalnych starych kamienic lub kilku mieszkaniach wykupionych przez jedną firmę i przekształconych np na kancelarie, poradnie psychologiczne itp. jak to ma miejsce w ciągu budynków Grunwaldzkiej. Populacja Wrzeszcza to w większości studenci, którym zależy na pobliskich uczelniach i tramwaju + kolejce oraz starsi mieszkańcy, którzy zamieszkują lokale od lat 60-70tych. Wiem co mówię bo szkoły z Wrzeszcza (na pewno nie wszystkie) w szczególności podstawowe mają dzieciaki napływowe, których rodzice podrzucają i odbierają gdy przez Wrzeszcz śmigają z domu do pracy. Ceny mieszkań nowych kosmiczne, starych lokali praktycznie nierealne bez inwestycji w renowację zabytkowych kamienic lub rewitalizację kloców komunistycznych które w latach 50-60-tych budowano ''na modłę'' zniszczonych podczas wojny oryginałów. Otoczenie zgiełku i hałasu dróg, studentów zmieniających się jak rękawiczki. Możesz mówić co chcesz bo każdy swoje kąty będzie chwalił, ale rzeczywistość jest jaka jest.

        • 5 2

        • piłeś? nie pisz! (1)

          • 1 6

          • pomijając fakty Wrzeszcza...

            ... a powracając do meritum tematu czyli wprowadzania wielkich tras do dzielnic mieszkalnych i cięcia ich tranzytowymi ulicami aby mieszkańcy sypialni jak Banino, Osowa mieli dogodny dojazd do tańszych mieszkań / domów jest KARYGODNY.

            • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane