• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • Chory pomysł (1)

    Płatny parking w okolicach GUMedu moim zdaniem to już szczyt wszstkiego. Jest wiele studentów dojeżdzających na uczelnię spoza Gdańska, którzy nie mają innej możliwości dojazdu jak tylko samochodem i z jakiej racji mają płacić za to że muszą być na uczelni i gdzieś muszą zaparkować swój samochód? Żenada, zero wyrozumiałości i pomyślunku, ważne tylko żeby hajs się zgadzał...

    • 3 3

    • Biedni studenci - muszą samochodem pod samą uczelnię.

      • 3 1

  • najwyższy czas na zmiany w urzędzie miasta (1)

    tyle podatków ile krojone jest w paliwie i jeszcze te "strefy parkowania", w których ziomkowie nic nie inwestują ale kaskę kroją!!! w stanach za galon płacą tyle ile my za litr. jak doprowadzicie do takich cen to wtedy po zainwestowaniu w odpowiednio wyposażone i strzeżone parkingi bardzo proszę ale nie za frajer jakiś pociotek!! może zamiast utrudniać życie kierowcom weźcie się za rowerzystów, którzy rozjeżdżają pieszych, przejeżdżają na czerwonym i pozwalacie łamać im wszelkie przepisy przez co wychowujecie przyszłych kierowców w takim właśnie poszanowaniu prawa!!

    • 6 0

    • Najwyższy czas zrozumieć, iż socjalizm kosztuje i kierowcy musza się składać na "bezpłatne" .....
      I najwyższy czas zrozumieć, iż ceny paliwa nie ustala Urząd Miejski.

      A płacenie za parking jest konsekwencja braku miejsc parkingowych. A łamiących przepisy jest także wielu kierowców.

      • 1 0

  • kolejne chore wizje (1)

    • 4 0

    • Chore wizje parkujących inaczej to widzę codziennie w Oliwie. Byleby tylko za darmo zaparkować, nieważne gdzie i komu się przeszkadza.

      • 1 0

  • (1)

    A podatki w tym podatek drogowy to za co ja płacę?

    • 4 0

    • Pewnie idzie na dofinasowanie takiego importu samochodów (program 500+)

      • 1 0

  • dla rodzin 500+ parkowanie w strefach powinno być bezpłatne przez cały rok (2)

    sporo ludzi z dziećmi chce teraz kupić lub wymienić samochód na lepszy bo mają dodatkowe pieniądze a teraz mają dodakowo płacić za postój w strefie bo chcą pójść z dziećmi nad morze lub pospacerowac w centrum , płącić powinni pozostali których na to stać bo nie mają dzieci .

    ale najpierw trzeba zmienić władze na kogoś uczciwego z PIS-u

    • 9 33

    • Większej bzdury dawno nie czytałem.

      • 0 0

    • Elegancki trolling ;))

      Generalnie wszyscy wyborcy pisu powinni miec wszystko za darmo... W koncu sa pokrzywdzeni przez los, jak Jarek ;)

      • 1 0

  • To robi PO !

    Głosujcie nadal, na tych, którzy TYLKO DRĘCZĄ LUDZI ! Dla tej partii LICZY SIĘ TYLKO kasa.

    • 3 0

  • najlepiej kupic samochod (17)

    i zażądać darmowej benzyny i darmowego parkingu - nie masz na parking to na co ci samochod?

    • 100 223

    • bełkot (2)

      gdzie ty słyszysz, żeby ktokolwiek żądał darmowej benzyny? Słyszałeś kiedyś takie postulaty? Po co w ten sposób, czyli w sposób wyolbrzymiający i ośmieszający przeciwników, dyskutować?

      Jako kontrargument, zwolennicy samochodów mogliby by napisać: kupić rower, nie płacić podatków drogowych i żądać budowy darmowych ścieżek rowerowych...

      • 6 4

      • albo chodzic pieszo, nie placic podatkow drogowych i zadac budowy chodnikow - piep...eni rozszeniowcy, ci biedapiesi (1)

        Albo byc kierowca, placic podatki w paliwie, ktore ida do budzetu centralnego i zadac budowy drog w miescie!

        Mam wyliczyc ci tu zaraz ile przez ostatnie 10 lat wydano w Gdansku na drogi, a ile na sciezki rowerowe i chodniki?

        Sam tunel pod MW i Trasa Slowackiego to ponad 1,1mld, Trasa Sucharskiego ~200mln, a tu sie jeszcze dobrze nie rozpedzilismy.

        Ile na te sciezki wydano? 10, 100mln? A przypomne, ze do kasy miasta z podatkow "samochodowych" wplywa dokladnie: 0 zlotych (slownie: zero).

        Jesli ktos sie nie zgadza, prosze o konkrety. Minusy bez komentarza wskazujacego kwote bezposrednich podatkow od samochodow wplywajacych do budzetu Gdanska uznaja za dyskusje z imbecylem.

        • 0 0

        • Przykłady

          - podatek od nieruchomości (hale garażowe, garaże oraz miejsca postojowe prywatne),
          - podatek od śroków transportu,
          - opłaty komunikacyjne (np. wydanie rejestracji )

          • 0 0

    • Śmieszą mnie CI którzy np koło galerii bałtyckiej parkują gdzieś na twawnikach przy torach (12)

      żeby zaoszczędzic 2 zł. Co za biedaki polskie

      • 46 8

      • smiesza mnie (2)

        Ale jednak nie jest to tak smieszne, gdyz parkujacy pracownicy musieliby wydac nie 2 zl a 2zlx8h czyli 16 zl dziennie, 80 zl tygodniowo i 240 zl miesiecznie

        • 2 1

        • (1)

          Pewnie drożej, ale parking jest dla klientów. Pracownicy nie muszą blokować miejsc przez 8 godzin dziennie. Mogą dojechać czymkolwiek bo to jest doskonale skomunikowane miejsce.

          • 6 2

          • jak to?!

            Do pracy, prawdziwy Polak-katolik jezdzi samochodem!

            • 1 0

      • to som pracownicy galerii którzy pracują na umowę zlecenie za 1350 na renke (8)

        • 24 7

        • i przy tak glodowej pensji jezdza samochodem?

          Nie dziwie sie skoro tak zarzadzaja swoim zyciem, ze wiecej nie potrafia zarobic.

          Najpierw nalezy inwestowac w siebie, a jak juz inwestycje zaczynaja sie zwracac - mozna zaczac wydawac na przyjemnosci.

          • 2 2

        • "renke"-a ile byś chciał zarabiać z takim wykształceniem? (3)

          • 11 8

          • a co ma "wykształcenie" do "zarobków" (2)

            czy to jest cel twojego życia?

            • 8 11

            • no trochę jednak ma (1)

              • 8 3

              • no jednak nie ma

                bo popełniasz jeden bład w założeniach,
                mówimy o "wykształceniu" a w Polsce ludzi się nie kształci
                tylko przyucza (z mieszanym powodzeniem)
                a potem mówimy o "zarobkach" czyli "na waciki"

                człowiek kształci się samemu w Polsce
                a uczelnie jedynie przeszkadzają,
                potem państwo przeszkadza w wykorzystaniu potencjału ludzkiego
                i macie co macie, Watykan w szkolach i urzędach,
                pospolitych chamów w sejmie,
                dziękuję, wypisałem się z tego burdelu

                • 3 1

        • (2)

          Czyli za tą kwotę 1350 złotych stać ich na kupno samochodu ale na parking już nie?!?

          • 10 7

          • tak (1)

            • 9 1

            • To najwyraźniej z czegoś trzeba zrezygnować...

              • 7 7

    • Chodzi o to, że płacisz za parkowanie pod domem, a tam nie ma wydzielonych miejsc parkingowych, o ile się zmieścisz bo wszędzie ciasno to zaparkujesz na ulicy/chodniku.

      • 3 2

  • Przywilej dla Kwiodawców (1)

    Apeluje do władz miasta , aby Honorowi Krwiodawcy dostawali karty Parkowania bezpłatnie (tak jak mają bezpłatną komunikację miejską)
    Zachęćmy jakoś ludzi do oddawania krwi.

    • 11 8

    • Apeluję o rozszerzenie tej grupy o członków ormo, kod, nowoczesnej, po i PSL.

      • 1 0

  • po prostu suuper

    A to niby super miasto Gdańsk... dobrze, że już tam nie mieszkam :D Szkoda, że niestety muszę tam bywać :(

    • 2 1

  • pazerna republika budynia dno

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane