• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • (7)

    Kolejny haracz.

    • 177 25

    • Ciekawe czy ten haracz zapłacą pracownicy Urzęd Miejskiego za swój parking. (1)

      Gdyby en parking był dla interesantów a urzednicy dojeżdżaliby rowerami to uznałbym to za przejaw rozsądku urzędniczego.
      Nie wspomnę o wizytach w gdańskich szpitalach.

      • 13 1

      • Zgadzam sie

        Urzednicy powinni miec mniej miejsc parkingowych. Takze wykupowanych.

        Petenci powinni miec kilkanascie/kilkadziesiat miejsc darmowych na godzine czy dwie (dluzej NIE powinno byc koniecznosci zalatwiania czegokolwiek w urzedzie)

        • 4 0

    • Ja nie płacę, bo wybrałem rower. (3)

      • 8 19

      • nie wszyscy są biednie jak ty, wielu stać na parking (2)

        mnie stać na parking,
        powtarzam to z lubością gdy parkuję 15 letnią Corsę,
        nonszalancko płacę tę złotówkę czy dwa
        i omiatam wzrokiem okolicę jak stada matołów
        w niespłaconych furach "Niemiec płakał jak sprzedawał"
        krążą jak rekiny szukając jakby tu nie zapłacić 2zł.

        Gołodupcy, zacofane małpy, żenujący spektakl prymitywnego luda.
        Świat się z was śmieje prostaki.

        • 7 5

        • jak sprzedam ten rower to wystarczy na trzy rakie corsy (1)

          tylko jak jeździć trzema na raz

          • 5 5

          • i na parking nadal żyłujesz?

            ech, ręce opadają

            • 2 2

    • ZŁODZIEJE!!!

      • 5 0

  • (22)

    No to pięknie..............przesiadam się na Skm

    • 52 68

    • (3)

      I bardzo dobrze - widać akcja już odnosi skutek. Celem stref płatnego utrzymania jest właśnie przekonanie większej ilości ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej.
      Co do samych stref, to widać, że cały teren wokół polibudy będzie płatny - ciekawe, jak to wpłynie na ilość samochodów na chodnikach...

      • 7 2

      • przekonanie czy ZMUSZENIE (2)

        Bo widze juz elementy zmuszania, maskowane tradycyjna hipokryzja o "edukowaniu"

        • 3 1

        • jest to przekonanie za pomoca edukowania o podstawowych zjawiskach w gospodarce

          prawo popytu i podazy.

          Nie jestemy w stanie zwiekszych miejsca w centrum. Po prostu miasta sie nie rozciagnie. Jest wielu chetnych na korzystanie z tego miejsca. Czesto nieefektywnie - parkujac samochod na 8h bez przerwy.

          I takich ludzi przybywa.

          Naturalnym jest, ze aby zapewnic w ogole mozliwosc parkowania komukolwiek (bez koniecznosci przyjezdzania o 6 rano) nalezy wprowadzic oplaty. Zapraszam do duzych miast w jakiejkolwiek czesci swiata. Nie jest to nic nowego.

          • 1 0

        • Zwij to sobie jak chcesz...

          W stosunku do studenciaków blokujących teren w ładnym promieniu od PG i stad wiochmenów przyjeżdżających swoimi padłami do roboty do Trójmiasta ZMUSZENIE też jest dobrym rozwiązaniem; przy okazji coś tu sfinansują zamiast tylko doić Tricity...

          • 3 1

    • z tym siadaniem to nie tak szybko ;)

      • 0 0

    • Ale skm nie jezdzi na stogi

      • 1 1

    • Brawo,oby więcej takich jak Ty! (1)

      Pamiętaj że jak będzie takich więcej (zwłaszcza na PKM),to zagęszczą takt i pewnie nawet nieco obniżą ceny biletów okresowych.

      • 7 3

      • obniza? ;)

        Naiwny, takiego slowa NIE MA w slowniku SKM/PKM/ZTM...;)

        • 2 1

    • Degradacja społeczna jeździć SKM. (8)

      Ja wolałbym rzucić robotę i siedzieć na bezrobociu niż jeździć z plebsem SKM.

      • 23 22

      • (4)

        skm nie jest taka zła, bo studenci się myją gorzej z autobusami i tramwajami

        • 16 5

        • W tramwajach i autobusach studenci już się nie myją? (3)

          • 17 5

          • tam jezdza (1)

            Emeryty i dziady

            • 1 2

            • Czyli tzw "karaluchy"

              :)

              • 0 0

          • Nie

            myją się w domu albo akademiku

            • 3 0

      • Plebs juz dawno przesiadl sie do samochodow.

        • 8 1

      • To siedź ćwoku! (1)

        Ktoś się ucieszy ze zwolnionego przez ciebie miejsca pracy.

        • 7 8

        • sfrustrowany głąb

          wyjdź na powietrze

          • 4 4

    • ??

      tylko nie zostawiaj samochodu pod domem - w oliwie

      • 2 0

    • i wlasnie o to chodzi!! zeby ludzie zaczeli korzystac z miejskiego trasportu

      a co za tym idzie miasto powinno ten miejski transport ulepszac!

      • 6 2

    • I swietnie

      Wszyscy na tym lepiej wyjda. SKM bedzie miala pieniadze na polepszanie oferty.
      Ludzie mieszkajacy wokol PG beda mieli wiecej przestrzeni.
      Ty bedziesz miala czas na to, aby poczytac czy zdzemnac sie w pociagu

      • 4 3

    • Z całego serca współczuję...

      • 3 3

    • Wspolczujemy szczerze..

      • 14 11

  • Yyy (6)

    Bzdura!!!

    • 118 15

    • Nowy Wspanialy Swiat (5)

      coraz bardziej sie czuje jak w Orwellu, brak wolnosci.
      Zakazy zakazy zakazy.
      To ma byc ta demokracja? raczej idziemy w kierunku Korei. Miasto tylko dla bogatych (zaplaca) a biedni niech jezdza tramwajem

      • 4 4

      • (4)

        Jako kierowca nie wiem co złego jest w jeździe tramwajem. Sam w ten sposób dojeżdżam do pracy - jak mam stać w korkach, a potem szukać miejsca do parkowania dłużej niż trwa sama jazda, to wolę się 20 minut tramwajem kopsnąć.

        Ale jak widać są tacy którzy uważają że tramwaj jest poniżej ich godności, a możliwość parkowania za darmo jest niemal prawem człowieka gwarantowanym Konstytucją i międzynarodowymi konwencjami. Rozczarują się.

        • 8 8

        • na poczatek (2)

          nie masz mozliwosci zaparkowania a pozniej nie masz innych mozliwosci: oprocz tych, ktore ONI uwazaja za sluszne...
          Tak wyglada orwellowski swiat czyli zrealizowany socjalizm.
          Chyba nie o to walczylismy obalajac komune.

          • 2 3

          • (1)

            Te patrz, a w tej chameryce tez masz parkometry. Komuna, nie?

            To nie jest żaden socjalizm tylko ekonomia. Jak dane dobro staje się rzadkie i pożądane, to prędzej czy później za korzystanie z niego trzeba płacić.

            Dawniej było dużo miejsca i mało aut, dobro nie było rzadkie, więc o kasę się nikt nie upominał. Dzisiaj jest dużo aut, mało miejsca - pobieranie opłat jest tutaj logicznym następstwem.

            Socjalizmem to jest głoszenie że każdemu miejsce należy się za darmo, bo się należy i koniec. Kapitalizm zawsze skutkuje odpłatnością za rzadkie dobra. A czy akurat o to walczyliście obalając komunę - było myśleć kiedy się walczyło. Istotnie, jak patrzę na społeczeństwo, to chyba nie wszyscy się nadają do kapitalizmu.

            • 5 1

            • Oto jakis glos rozsadku wsrod roszczeniowych glupcow, ktorym chyba pociag jakis uciekl

              poza tym, socjalizm w Polsce objawia sie w tak wielu dziedzinach (kazde dzialanie PiS - procz aborcji - bylo zwiekszaniem socjalizmu), ze naprawde jest gdzie walczyc dla kogos, kto jest przeciwnikiem socjalistycznych ideologi.

              • 3 1

        • Golf prawem, nie towarem

          • 0 0

  • Mieczysław Kotłowski - zapamietac nazwisko!

    Facet wprowadza kolejny haracz pod jakims bzdurnym pozorem.
    Juz pewnie zaciera lepkie lapy z zadowolenia, ze abonamenty beda splywac do kasy. Na co zostana wydane? Moze na nowe parkingi? Moze na naprawe drog? Nieee.... Zostana wydane na 3 siedziby ZDiZ, horde urzednikow, kretynskie progi zwalniajace i swiatla co 50m korkujace ruch na glownych ulicach.

    Podam Wam doskonaly przyklad dzialania malutkiego mozdzku tego urzedasa. Skarpowa. Ulica w fatalnym stanie. Dziury, ubytki skraju jezdni, zapadniete studzienki i rowy po starych przekopach. Na ulicy pojawily sie dwa nowe progi zwalniajace za kilka tysiecy PLN. A co niektore dziury zachlapano na "odwal sie" jakas smola za dziesiec PLN. To jest pan Mieczysław Kotłowski i jego wizja zarzadzania drogami.

    • 9 1

  • chory magistrat (2)

    ciągle trwa socjalistyczna gospodarka niedoborów - jak miejsc parkingowych jest za mało, to nie trzeba tworzyć nowych, wystarczy troskliwie zarządzać niedoborami. Przed budynkiem NOT-u był kiedyś parking. Po latach planowanej budowy rozebrano płot i teren odsłonięto, ale parking nie wrócił, posiano tam po prostu trawę. Tak w Gdańsku rządzą POgrobowcy socjalizmu

    • 39 9

    • (1)

      Czas ich pogonić w następnych wyborach - ale nie wybierajmy pis-u!!! Dopuśćmy inną ekipę do rządów, np. Gdańsk obywatelski. Stanowcze _nie_ dla popis-u w gdańsku!

      • 3 1

      • gdansk obywatelski

        to oszolomy

        • 0 0

  • a najwyższe opłaty wprowadzić

    przy szpitalach i przychodniach ! niech chorzy przyjeżdzają na rowerach a do zakaźnego autobusami !

    • 7 0

  • niech płacą ci co nie mają GD na tablicy rejestracyjnej

    • 9 4

  • i bardzo dobrze. Samochód nie służy do jazdy po mieście! (1)

    • 3 18

    • Oczywiście

      Służy do oglądania na obrazku

      • 2 2

  • Nareszcie!

    Najpiękniejsza wiadomośc, jaką ostatnio czytałam :)

    • 2 11

  • "- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje."
    Dyrektor zapomniał, że na plaże najczęściej przyjeżdża się w weekendy, a strefa płatnego parkowania w Brzeźnie czynna ma być od poniedziałku do piątku. Więc co to zmieni?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane