• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • Propozycja

    A może by posadawiać słupy trakcji na środku obu torów w kształcie litery T? Pozwoliłoby to zachować niesamowite walory krajobrazowe tej linii kolejowej niezakłócone przynajmniej z jednej strony widokowej składu w każdym kierunku.

    • 6 0

  • A nie lepiej i taniej byłoby, zamiast PKM przedłużyć tą trasą istniejące linie tramwajowe.

    • 2 1

  • a kraje zachodnie odstępują od elektryfikacji na rzecz zespołów trakcyjnych z akumulatorami (2)

    Zarówno Austria, Niemcy jak i Holandia kupują zasobnikowe zespoły trakcyjne, które do 80 km mogą jeździć bez sieci trakcyjnej. Tak Jak trolejbusy w Gdyni, pojazdy na wybranych niezelektryfikowanych odcinkach linii PKM mogły by jeździć na akumulatorach: a) Gdańsk Śródmieście - Wrzeszcz przy zasilaniu i ładowaniu akumulatorów z sieci, b) Wrzeszcz - Osowa na akumulatorach, c) Osowa - Gdynia Chylonia przy zasilaniu i ładowaniu akumulatorów z sieci, d) Chylonia - Port Oksywie na akumulatorach. W drugą stronę analogicznie. Wszystko zostało przeliczone.

    • 8 5

    • Akumulatory (1)

      W naszych warunkach klimatu syberyjskiego, są niewydolne.
      Przypomnij sobie historię MEVO

      • 2 0

      • Mevo nie miało dostępu do sieci trakcyjnej

        To obsługa mevo była niewydolna. Samochody elektryczne są niewydolne, w Skandynawii przybywa kilkaset dziennie.

        • 0 1

  • Czy odcinek z Gdańska Osowa do Gdyni nie będzie elektryfikowany, skoro pasażerowie mają się przesiadać di szynobusów na stacji G. Osowa.

    • 1 0

  • a kiedy koleje Polskie i PKMa uruchomi linię z Pruszcza do Kartuz na tych przystankach było by bardzo dużo mieszkańców

    • 6 1

  • przystanek Firoga potrzebny jak g. w lesie (3)

    ważniejsze Karczemki, Kokoszki (Park Maszynowa)

    • 89 22

    • Ale to inna lionai kolejowan po ktorej nic nie jezdzi (1)

      • 7 3

      • Ilona kolejowa

        Ja naucz się pisać. Aniołowi Stanisławowi właśnie chodzi o to, że jak tam coś ma jeździć to musi być ta linia porządnie zrobiona.

        • 0 0

    • G... w lesie też jest potrzebne

      Na dobrą sprawę bez niego nic nie urośnie

      • 2 0

  • W naszym klimacie dach powinien być nad (2)

    całym peronem.

    • 61 5

    • Historia magistra vitae

      I ten dach miał być, ale... czemu nie powstał? Artykuł nie do końca tłumaczy, co nam szykują kolejarze z Warszawy, ale szykuje się powtórka z Wrzeszcza. Jeżeli to prawda, co podał RK to skończy jak dokładnie jak we Wrzeszczu. Piękne plany PKM i PLK zostaną na papierze. Jak ten dach. Warszawscy kolejarze odetną nam znowu parę milionów z inwestycji i zamiast bajpasu powstanie lekko odnowiona linia, która nie będzie miała sensu, bo nie będzie mogła obsłużyć ruchu aglomeracyjnego ze względu na brak mijanek i innych elementów infrastruktury kolejowej.

      • 0 0

    • Z drugiej strony, przewietrzanie jest lepsze

      • 2 1

  • Nadymane plany i ślimacza realizacja dalekie od codziennych potrzeb ludzi

    Mieszkańcom i turystom należy do końca czeerwca br. przedłożyć nie tylko przystanki i nowoczesną elektryfikację PKM ale kompleksowe, profesjonalne badania i plany dotyczące pojemności składów PKM jako bezpiecznego epidemiologicznie transportu masowego z odpowiednią ilością miejsc siedzących, częstotliwości kursowania na poszczególnych odcinkach trasy w godzinach całej doby oraz 7 dni tygodnia, pory roku i całorocznej obsługi lotniska w warunkach już znanych z roku poprzedniego i w przyszłości na 25-50 lat. Cała trasa PKM to ogromny plac budownictwa mieszkaniowego jako jedyny możliwy kierunek potencjalny rozwój aglomeracji gdyż z 10 000 000 pasażerów rocznie w 2019 roku, potrzeby przewozowe rosną z każdym miesiącem a obsługa w szczycie ( za małe składy i za rzadko jeżdżące) jest żałosna wręcz anty rozwojowa, sprzeczna z profesjonalnymi planami jakie realizuje się w tym zakresie Europa i świat. Trójmiasto i okolice to nie zad*pie więc i planowanie oraz szybkość reakcji na potrzeby dojazdowe masową komunikacją zamiast codziennej procesji 1 000 000 samochodów z jedną osobą w pojeździe jadącym 10 km / godz. jest wyzwaniem dla gospodarzy i żadnej łaski tu nikt nikomu nie robi skoro rozwój i poprawa życia mają być realne. A 70 letnie doświadczenia z SKM jako najbardziej sprawnego transportu w Polsce warto rozwijać we wszystkich kierunkach potrzeb.

    • 10 1

  • PKP nie zrobi żadnego przetargu, nie będzie żadnej elektryfikacji linii 201. (1)

    Teraz w okresie kryzysu gospodarczego takie zamierzenia można włożyć między bajki. Temat jest podbijany przed wyborami jako tzw. kiełbasa wyborcza. Po wyborach wszyscy szybko zapomną o czym mówili i co obiecali.

    • 7 6

    • w okolicach Bydgoszczy

      coś jedak powstało.

      • 1 0

  • Bez elektryfikacji wyglada dużo ładniej (3)

    Wiem, elektryfikacja to praktycznie wymóg wbdzisiejszych czasach, ale niestety linia kolejowa bez elektryfikacji wyglada dużo ładniej.

    • 12 1

    • jeszcze mozna by przemysleć elektryfikację za pomocą 3 szyny (2)

      • 1 1

      • Nie, nie mozna. To nie metro, to nie estakada, po trzeciej szynie laziliby ludzie i zwierzeta.

        • 3 0

      • poza metrem to jest stosowane?

        bo raczej byłby to sposób na... dziki.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane