• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Główną osią spacerową projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Poznaliśmy szczegóły budowy węzła przesiadkowego, który powstanie wraz z zabudową Targów Siennego i Rakowego. Ta inwestycja zmieni sposób poruszania się po śródmieściu Gdańska.



Nowy węzeł integracyjny, łączący ze sobą przystanek SKM Gdańsk Śródmieście oraz przystanki linii autobusowych i tramwajowych powstanie w rejonie istniejącego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska. Jego szczegóły zaprezentowano podczas ostatniego posiedzenia komisji rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Poniżej wyliczamy najważniejsze zmiany, jakie odczują mieszkańcy po budowie tego węzła.

Z istniejącego dziś wiaduktu znikną samochody, pozostaną wyłącznie tramwaje i autobusy. Dlaczego? Bo jego konstrukcja jest w złym stanie technicznym i trzeba go odciążyć.

- Na wiadukcie pozostanie wyłącznie przystanek integracyjny. Inne pojazdy pojadą dwoma nowymi wiaduktami, które powstaną równolegle do tego istniejącego - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które przygotowuje projekt komunikacyjny Targu Siennego i Rakowego.

Na wiadukt-węzeł integracyjny dostaniemy się poprzez istniejące przejście od strony Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska lub schodami prowadzącymi z tzw. pasareli, czyli nowego półpiętra, które powstanie pomiędzy poziomem peronu przystanku SKM Śródmieście a płytą wiaduktu.

Z kolei na przystanek SKM-ki będziemy mogli dostać się z przystanków na wiadukcie, przez wejścia ulokowane od strony Targu Siennego i Rakowego oraz przez tunel łączący peron SKM z okolicą Muzeum Narodowego zobacz na mapie Gdańska.

W układzie tym brakuje jedynie przejścia naziemnego po stronie Biskupiej Górki zobacz na mapie Gdańska. Jej mieszkańcy nadal będą musieli iść okrężną drogą przez Węzeł Unii Europejskiej lub przechodzić tunelem.

- Przejście od strony Węzła Groddecka wymagałoby połączenia nowego wiaduktu z już istniejącym. To możliwe, ale kosztowne. Ponadto takie połączenie byłoby niepożądane, gdy na tym przystanku będzie panował duży ruch pieszy - tłumaczy Kosiedowski.

Chodzi o to, że piesi prawdopodobnie przechodziliby przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.

Zastrzeżenia do organizacji ruchu wokół węzła mają przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego.

- Z racji poszerzenia ul. 3 Maja i utworzenia na jej fragmencie dodatkowej jezdni, tramwaje będą musiały pokonywać w tym miejscu aż cztery sygnalizacje świetlne. Z tego powodu będziemy wnioskować o bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. ZTM chciałby też dobudowania torów pomiędzy Nowymi Ogrodami i ul. 3 Maja, by tramwaje jadące od strony Siedlec (a wkrótce także z Moreny) mogły dojechać tędy do węzła integracyjnego.

Także Zarząd Dróg i Zieleni wniósł swoje uwagi do przedstawionego projektu.

- Zgłosiliśmy ich około dwudziestu. Dotyczyły one m.in. ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska, która ma być połączona wyłącznie na prawoskręty, a nie wszystkie relacje - mówi Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

ZDiZ również negatywnie ocenia brak przejścia naziemnego z przystanku integracyjnego po stronie Biskupiej Górki.

Przejścia naziemne być może powstałoby natomiast przy Bibliotece Wojewódzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie w projekcie zaplanowano tunel i połączenie tzw. Małego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańskadojazdu do biblioteki zobacz na mapie Gdańska prawoskrętami.

To nie podoba się jednak inżynierom z ZDiZ-etu, ponieważ wymusza zawracanie na Hucisku. - Jeżeli byłaby możliwość utworzenia tutaj przejścia "w cieniu świateł", to nie widzę przeszkód - dodaje Wawrzonek.

W jaki sposób nowy węzeł zmieni komunikację w centrum Gdańska?

Nie ma natomiast szans na przejście naziemne między Dworcem Głównym PKP i przystankami tramwajowymi przed nim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Powód - jego powstanie mogłoby spowolnić ruch tramwajów.

- Dla pieszych czas zielonego światła jest stały i przy takiej szerokości jezdni wynosi ok. 30 - 40 sekund, zaś dla aut można zmieniać zależnie od potrzeb. Z powodu problemów z koordynacja tych świateł niemożliwe byłoby jednoczesne uzyskanie odpowiedniego cyklu dla ruchu tramwajowego - objaśnia szef działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Piesi nie mają też co liczyć na utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska.

Na szczęście zachowane zostanie przejście przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska z jednoczesnym wykonaniem wspomnianego już tunelu łączącego się z peronem SKM. Tu kończyć się będzie też Nowe Podwale Grodzkie, choć docelowo ma być przeprowadzone pod nowym wiaduktem przy Zaroślaku i dalej łączyć się z ul. Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dostaliśmy już projekt tego tunelu dla pieszych do zaopiniowania i zgłosiliśmy szereg uwag. Nie spełnia on zapisów planów zagospodarowania przestrzennego, które wymagają wysokiej jakości formy i materiałów - mówi Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji w wydziale urbanistyki, architektury i ochrony zabytków urzędu miejskiego.

Budowa projektu Forum Radunia ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie realizowany będzie układ komunikacyjny. W ramach całego kompleksu przewidziano 36,5 tys. m kw. powierzchni handlowej, 26 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz aż 28 tys. m kw. przeznaczonej na parkingi (nie mniej niż 830 stanowisk na auta).

Opinie (142) 6 zablokowanych

  • tak sie zastanawiam , co chwila artykol otym co bedzie, a czego niema

    nawet nie zaczęli budować , a tam rozważania coto będzie , jak to będzie pelen ODLOT - to wygląda jak wizje nałogowca

    • 1 1

  • Jedno jest pewne znowu nas czeka paraliż Centrum

    Niestety z tą budową wiążą się te same utrudnienia co przy remoncie Podwala Grodzkiego i problemy z kursowaniem tramwajów. Nie wiem jak będzie się tam można poruszać. Oczywiście w artykule nie ma ani słowa na temat ruchu rowerowego w tym rejonie. My jak zwykle jesteśmy pomijani i o wszystkim dowiadujemy się ostatni

    • 2 1

  • A mi się podoba (2)

    Fajnie że Gdańsk się zmienia.

    • 1 4

    • jeszce sie nie zmienilo nic , z tego co jest opisane powyzej ,wiec co ci sie podoba ???

      • 0 0

    • co się zmienia?

      właśnie nic! wpakowali 400mln w nikomu nie potrzebne ncs. a pojeździj sobie ulicami łąkowej, oruni, centrum i wiele wiele innych, dziura na dziurze, syf kiła i mogiła, sypiące się budynki. i jakiś teraz wieśniacki projekt rodem z lat 80-tych. paranoja.

      • 2 1

  • Czy te wizualizacje dotyczą rozbudowy Outletu na Szadółkach?

    Bo mam nadzieję że takiego koszmaru nie wybudują w Śródmieściu naszego miasta....

    • 6 0

  • BOŻE WIDZISZ I NIE GRZMISZ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • jak nie zrobią tam miejsc parkingowych to nawet tam nie wstąpie :)

    • 0 1

  • zadaszony kanał? nie podoba mi się

    • 0 0

  • Tak będziemy się poruszać, jak teraz się wypowiemy.

    Dobrze, że dyskusja została częściowo upubliczniona już teraz, bo może uda się uniknąć błędów projektowych, jakie przydarzyły się np. na Łostowickiej. Mam więc apel, do tych co poza jakimś bredzeniem od rzeczy nie mają tu nic ciekawego do powiedzenia: przenieście się gdzie indziej, co?

    • 0 0

  • WZMOCNIC TUNEL przy Bramie Wyżynnej

    Podziemne przejście pod tramwajami jest w opłakanym stanie - sufit pęknięty a posadzka zniszczona . Kiedy tam będzie REMONT ?

    • 1 0

  • Ktoś tu zdecydowanie ma paranoję

    Po pierwsze paranoję mają dziennikarze i planiści, którzy pokazują nieaktualne plany.
    Po drugie paranoję mają ci wszyscy, którzy opowiadają bajki o zielonym mieście a z ludzi robią stowrzenia podziemne tunelowe bo ważniejsze są samochody i komunikacja zbiorowa.
    Paranoję mają ci, którzy wydają 185 mln zł (w tym 15 mln z budżetu Gdańska) na Tristar, ale nie potrafią ustawić sygnalizacji tak żeby pogodzić pieszych i tramwaje.
    Paranoję mają ci, którzy parę lat temu zrobili remont skrzyżowania ul. 3 Maja i Nowych Ogrodów, a dziś znów chcą dokładać tory bo im się przypomniało, że od strony Siedlec też jeżdżą tramwaje.
    Ciężką paranoje mają ci, którzy spychają ludzi do przejść podziemnych, ale zapominają o osobach niepełnosprawnych, którzy nie mają żadnych szans na samodzielne pokonanie tunelu z najazdami na schodu ustawionymi pod kątem 45 stopni (jeśli się nie mylę przepisy dopuszczają max. 6 stopni nachylenia). Ci sami geniusze nie widzą przeszkód żeby budowac kładkę prowadzącą do Urzędu Miejskiego i otwierać sobie megalomaniacką oś widokową na Bramę Wyżynną.

    Największą paranoję mamy my wszyscy, którzy czasami łudzimy się, że to jest robione dla nas, że urzędnicy kierują się zasadą "dla ludzi", że Duch jest na serio urbanistą, że ktoś się przejmuje tym co ludzie myślą ... Nie wierzycie? poczytajcie chociażby blog naszego prezydenta, który zachwala dobrodziejstwa dialogu i puchnie z dumy ponieważ statystyki pokazują, że nam się żyje coraz lepiej.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane