• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak betonowano estakadę kolejową przy lotnisku

Maciej Naskręt
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz początek prac przy betonowaniu estakady kolejowej nieopodal lotniska w Gdańsku.


Mimo coraz niższych temperatur budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej toczy się bez przeszkód. W czwartek betonowano największy obiekt inżynieryjny na jej trasie - estakadę przy terminalu pasażerskim w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska.



Późnym popołudniem w czwartek rozpoczęło się betonowanie elementów estakady kolejowej, która ma ok. 800 m długości. To właśnie na niej, tuż przy terminalu T2 gdańskiego lotniska, powstanie przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Port Lotniczy.

Na jedno przęsło estakady o długości ok. 30 metrów potrzeba ponad 300 m sześc. betonu i 25 km stalowych prętów. Prace w Rębiechowie trwały do późnych godzin nocnych.

Budowa pierwszego wiaduktu na placu budowy PKM.

Betonowanie rozpoczęło się także na przystanku PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska. Tam jednak prace polegają na formowaniu podpór budowanego wiaduktu, na którym także powstanie przystanek.

Z kolei przy ul. Słowackiego można dostrzec betonowanie północnego przyczółku wiaduktu kolejowego, który pojawi się tuż przy przystanku PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska.

W minionym tygodniu ukończone zostały także konstrukcje kolejnych dwóch przejść pod torami PKM. Tym samym gotowych - choć oczywiście jeszcze nie wykończonych - jest już dziewięć z 41 obiektów inżynieryjnych na trasie PKM.

Wizualizacja przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ósmym, zmontowanym z gotowych prefabrykatów, obiektem jest przejście pod torami położone pomiędzy ul. Słowackiego i ul. Ogrodową. Natomiast jako dziewiąte wykonane zostało przejście przy ul. Szybowcowej w Gdańsku, będące jedynym na trasie PKM przejściem pod torami nie w nasypie, lecz poniżej poziomu gruntu.

Ponadto na placu budowy PKM wzdłuż ul. Słowackiego trwa właśnie rozładowywanie podkładów kolejowych. Jeszcze w tym miesiącu ma tu trafić sześć tysięcy sztuk.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (108) 10 zablokowanych

  • A co tam dzieje się ciekawego w Gdyni - moim mieście? (7)

    inwestycje dla mieszkańców - brak.

    • 58 12

    • (6)

      a czego bys chciala? napisz konkretnie bez nawiajania makaronu.

      • 11 3

      • no na pewno nie igrzysk i fajerwerków gdy infrastruktury brak (3)

        tunel na północy, marny tabor komunikacji, pekiny i meksyki, jedna droga na wielkie Obłuże i inne...

        • 13 4

        • (2)

          tunel pod polnocna nie, bo czekaja na OPAT.
          marny tabor komunikacji? jesli SKM, to pretensje do nich a nie do miasta. co do autobusow to sie nie zgodze.
          pekiny i meksyki, a co z tymi ludzmi zrobic? zagazowac, czy przesiedlic do sea tower?
          na obluze/pogorze/oksywie mozna dojechac z gdyni dwoma drogami, a przez rumie/kosakowo trzecia.

          • 6 10

          • wiec według Ciebie jadąc na przykład z Sopotu powinienem na ulicę Benisławskiego dojechać przez Kosakowo? :) jadąc przez Rumię czy Redę?
            pozdrawiam serdecznie :)

            • 3 1

          • Problemy rozwiazały się same ...

            zatem gdyńscy urzędnicy, spokojnie, mogą brać kasę za nicnierobienie. Jedyne problemy jakie są w Gdyni, to urojenia jej mieszkańców.

            • 10 0

      • Agniecha wal smialo.. Nie krepuj sie ... O co ci biega

        • 4 2

      • Żłobki

        • 8 2

  • Wszystko pięknie i cudownie ale czy stać samorządy na utrzymanie PKM? (10)

    Co roku są trudności z utrzymanie dobrej częstotliwości na SKM nie mówiąc już o liniach kolejowych lokalnych. Czy miasta i gminy stać na utrzymanie PKM?

    • 35 54

    • Trudności (9)

      SKM nie musiała by mieć dotacji, sama by się utrzymała z biletów, gorzej jest z połączeniami na różne zadupia.
      Kasa z biletów SKM idzie na modernizację taboru (wątpliwa jakość) i infrastruktury, oraz m.in. na nierentowne połączenia do Słupska, Lęborka, Kościerzyny, Chojnic i na Hel (na Hel rentowne jest tylko w sezonie, od października do maja trzeba dopłacać).
      Na takie dziury wystarczy aby autokary jeździły, a kolej niech zwiększy kursowanie pociągów na uczęszczanych trasach, na linii SKM, gdzie pociągi są nabite jak puszki konserw, czy też na połączeniach przez Tczew w kierunku na Bydgoszcz, gdzie kursów jest za mało, składy są krótkie a ludzie się nie mieszczą.
      Podczas gdy na przykład do Słupska , jeździ powietrze !
      Jak ktoś nie wierzy, to proszę się przejechać i sprawdzić. Jednak zapewniam i linia PKM do lotniska będzie z całą pewnością rentowna, gorzej będzie z odcinkiem na Pojezierze Kaszubskie, tam podobnie jak na półwysep, poza sezonem, trzeba będzie dopłacać, bo nikt nie będzie jeździł.

      • 21 6

      • święta prawda (3)

        wszystkie wioski które chcą mieć SKM powinny odpowiednio dopłacać do tego interesu aby nie było problemu z rentownością połączeń.

        • 18 3

        • Mozesz ich zawsze sponsorowac ...

          • 0 3

        • (1)

          i doplacaja, maja tez udzialy w SKM.

          • 8 3

          • Niektórzy tak, niektórzy nie.

            Z tego, co wiem, to Rumia i Reda nie mają. A szkoda, bo między dwiema głównymi stacjami w tych miastach zionie wielka dziura, w której zmieściłyby się przynajmniej dwa przystanki. A jeden chociaż powinien powstać. Biała Rzeka. CH Port Rumia mógłby się do tego przedsięwzięcia dołożyć, bo najbardziej by na tym skorzystał. poza tym Wschód miasta nie musiałby dygać 1,5 km na kolejkę.

            • 4 2

      • Cóż, ja się nie zgadzam z dwiema rzeczami

        Kiedy nadciąga pociąg d Słupska czy Lęborka to szpilki nie można wcisnąć. Z resztą Lębork SKM-kę chce, kiedyś nawet wnioskowano o nowy przystanek w Mostach.
        Ponadto... Człowieku... Kursy do Helu, Kościerzyny, Chojnic to PR organizują, a nie SKM.
        Zgadzam się jednak, że SKM-ki powinny do Tczewa jeździć (mówią, że od 17 grudnia zaczną), a PR-kom do Bdg powinno się zwiększyć częstotliwość kursowania.

        • 5 0

      • gónwo prawda (1)

        do Helu nie jeździ SKM tylko PR, więc kasa z biletów SKM tam nie przepływa, z resztą już drugi rok z kolei poza sezonem nie jeżdżą tam pociągi bo jest remont linii.

        • 11 1

        • Sam g*wno wiesz

          SKM jest spółką skarbu państwa i oddaje do kasy urzędu wojew. wypracowany zysk, który jest następnie topiony w utrzymywanie bezsensownych połączeń.

          • 4 4

      • Ciebie i tak nie wpuszcza do tego pociagu ...

        • 1 2

      • Ale dlugi list napisal !!! Wielki inzynier sie znalazl ... , a ja Tobie powiem tyle , ze goowwno wiesz ...

        • 2 1

  • A kiedy miasta Tczew i Pruszcz (2)

    odpowiednio dopłacą do biletów SKM ?

    • 7 2

    • Jutro

      • 0 1

    • pruszcz płaci tyle co gdynia, jezeli juz.

      Tylko nie wiadomo czy Pruszcz za duzo czy Gdynia za mało, no ale Gdynia preferuje transport lotniczy i na nic innego kasy nie wystarcza

      • 13 1

  • Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł (5)

    Z tego 1,5 mln weźmie Głódź za poświęcenie peronów:) Bo to takie modne teraz wszystko święcić co by przynosiło zyski. Może Abp.odtańczy od razu modlitwę za urodzaj na przyszłorocznych żniwach ????

    • 73 80

    • Głosuj na POmaską a nie na Budynia -- nie będzie Głodzia

      sam się nie zaprasza przecież

      • 0 7

    • a ile mieszkań weźmie Adamowicz (1)

      • 12 9

      • A co cie to obchodzi ?! Zazdroscisz?

        • 2 2

    • Nagonki na Kościół ciąg dalszy... (1)

      Zmień płytę...

      • 14 9

      • Ty również

        • 4 6

  • (1)

    No i zasłonili całkiem ładny budynek terminala.

    • 9 4

    • Ta estakada, zupełnie niepotrzebna, zniszczyła cały widok na terminal. Zamiast puścić ten kawałek pod ziemią. MASAKRA...Ale to właśnie Gdańsk. Tu wszystko jest z betonu. A w domach z betonu nie ma wolnej miłości. ..

      • 2 3

  • ale teraz maja sprzet ho ho ho ,za komuny tego nie bylo (1)

    • 7 0

    • za komuny to był tylko ocet w sklepach

      • 4 0

  • zaskakujący artykuł (3)

    chociaz z drugiej strony zdążyli zanim pod/wykonawca ogłosił upadłość, brawooo

    • 41 29

    • (1)

      Do bill dopisz de

      • 3 3

      • nie pierwsze info. pierwsz to moze na forum.

        • 0 2

    • rzuć więcej światła, który?

      • 3 3

  • (5)

    Może to zabrzmieć jak zdarta płyta ale wizualizacja sugeruje przewymiarowanie przestrzeni dla ruchu pociągów. Po raz kolejny nie pomyślano o uspokojeniu ruchu. Przypuszczalnie znaczna część ruchu pociągów odbywać się będzie środkiem a pozostali uczestnicy ruchu , piesi, rowerzyści będą narzekać, że pociągi nie dają im spokojnie przejść. Układ peronów powinien tworzyć zatoki do parkowania i zwężać optycznie przestrzeń dla ruchu pociągów - radykalnie uspokojonego - na pewno nie więcej niż 30 na godzinę.Inaczej cały czar kolei pryśnie.

    • 14 42

    • 30 km/h??? (3)

      Pomijając nieczytelność powyższego wywodu (aby nie użyć słowa "bełkot"), to ruch pociągów 30 km/h? to ma myć spacerowa ciuchcia po Głównym Mieście, czy szybka komunikacja z obrzeżami miasta? Czar kolei można celebrować w skansenach kolejnictwa.

      • 19 2

      • (1)

        gdzie mieszkają łosie?

        • 4 1

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • bo to jest specjalnie napisane

        W stylu belkotu "aktywistow miejskich"

        • 6 1

    • hi h:)

      • 7 1

  • Gdynia

    A w Gdyni wąska uliczka i giga korek w okolicy lotniska.
    Gdynia się stacza...

    • 9 2

  • Nurtuje mnie jedno pytanie (7)

    czy w razie jakiejś poważnej awarii na torach między Gdynią Redłowem a Wrzeszczem po linii PKM bedą mogły mieć objazd cięższe pociągi, łącznie z towarowymi? Czy budowniczy estakady przewidzieli taką możliwość?

    • 40 9

    • tak

      trasa PKM jest projekowana na klase obciazenia kolejowego +2 tj. taka sama jak każda trasa kolejowa na liniach magistralnych w Polsce (w europie zwiększyli obciążenia o 11% do klasy +3)

      • 11 0

    • taka możliwość kosztuje pewnie sporo, nie wydałbym kasy na taką opcję, w Rosji tak budowano

      ciekaw jestem czy zmieniono przepisy... niebezpieczne ładunki nie będą mogły jechać przez Gdańsk Śródmieście po przykryciu linii.

      • 1 5

    • no pewnie ze tak, a ile razy po torach SKM jeżdzą dalekobieżne jak się coś wysypie

      • 10 0

    • Ponoć mają paliwo wozić

      Z tego co słyszałem, po PKM ma być transportowane paliwo lotnicze na lotnisko z rafinerii. Więc pewnie konstrukcje będą odpowiednio wytrzymałe.

      • 9 1

    • a po co? towarowy może jeszcze jak express co?

      • 6 5

    • a zadaj sobie pytanie co bylo do tej pory podczas awarii i przyjmij odpowiedz, ze bedzie tak jak do tej pory. na estakade obok portu lotniczego nie wjedzie zaden towarowy.

      • 9 6

    • a po co mają nam tory niszczyć? niech stoją i czekają

      • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane