- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (131 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (84 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (57 opinii)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (104 opinie)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (403 opinie)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (126 opinii)
Jak wygląda modernizacja tramwaju
Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8C w zajezdni Wrzeszcz .
Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).
- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.
Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację
GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.
Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.
- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju
Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.
- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.
Lepsza przyczepność kół do szyn
W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.
Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.
Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?
Większy komfort pracy motorniczego
Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.
Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.
Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.
Miejsca
Opinie (133) 3 zablokowane
-
2018-09-16 14:47
Prawdopodobne pracownicy do wymiany
Brak odpowiedniego wyszkolenia
Co przeklada sie na czeste usterki- 4 4
-
2018-09-16 14:18
Tramwaj 1138 jest już po modernizacji i prawie...
... codziennie zjeżdża z powodu awarii. Z tymi wozami nie da się już nic zrobić.
W Gdańsku tramwaje nie mają priorytetu. na skrzyżowaniach .System tristar nie działa, ale nikt się do tego nie przyznaje .
Nielogicznie zmiany w rozkładach, które niedługo nastąpią mają zamydlić Wam oczy. Osoby odpowiedzialne za stan komunikacji miejskiej udają , że coś robią.
Tramwaje z Kassel to najgorsze pojazdy jakimi Gait dysponuje- 32 3
-
2018-09-16 13:51
Kabina w 1:40 wygląda jak w starych Konstalach 105N jeżdżących jeszcze nie tak dawno po Gdańsku ;)
- 12 3
-
2018-09-16 13:38
Hahaha zabawne. "Niezawodne", a tak to wozy 1138 i 1171 ciągle zjeżdżają.
- 17 0
-
2018-09-16 12:30
(13)
spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec.
znowu?- 31 1
-
2018-09-16 13:35
Przeciez to modertrans robi wszystkie przerobki a nie zajezdnia we wrzeszczu;).
- 2 2
-
2018-09-16 13:33
Ale kocopoły
- 0 1
-
2018-09-16 13:29
Adamowicz musi odejść ścieki wpuścił do motławy mieszkań nie mogę się doliczyć źle zarządza
- 3 3
-
2018-09-16 13:21
Niemiec płakał jak sprzedawał ale ze śmiechu A Polak głupi złomem jeździ
- 5 3
-
2018-09-16 12:42
(2)
Kolejny wałek, sprowadzenie niemieckich szrotow jak to lubi folksdojc szambiarz a teraz remont, dobre obyś szambiarzu z lisickim w jednej celi skończył
- 5 9
-
2018-09-16 12:44
Widze, ze jest internet na Srebrxysku
- 4 4
-
2018-09-16 12:43
Kacper ćwoku - zmień pieluchy bo śmierdzi w okolicy
- 4 5
-
2018-09-16 12:40
(1)
Kur.... nawet na wsi są lepsze tramwaje, komunikacja to zero u szambiarza totalne dno
- 6 10
-
2018-09-16 12:43
Nudny jesteś głupawy Kacperku
idź do Flaszki i daj na tace
- 4 4
-
2018-09-16 12:32
(1)
Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.
a po co ta wiedza - sam naprawi kombinerkami- 14 2
-
2018-09-16 12:37
To jakby gdzieś za miasto wyjechał. Tam może nie być blisko serwisu.
- 10 0
-
2018-09-16 12:33
Modernizacja super sprawa. Może przestaną się palić i gubić pantografy.
- 5 2
-
2018-09-16 12:31
Modernizacja super sprawa
- 2 4
-
2018-09-16 13:35
A to te złomy modernizują? Jednak wolę chyba samochód bo ostatnio "zmodernizowali" kilka wozów a zjeżdżają w dzień w dzień... masakra
- 5 0
-
2018-09-16 13:19
Przebudowy, modernizacje, a poręczy dla stojących nadal nie ma. W zimie szyby zamarznięte bo ogrzewanie działa tylko 10cm od nawiewu.
- 20 0
-
2018-09-16 12:48
Koszmar!
Najgorsze tramwaje jakie jeżdżą po Gdańskich torach. Bez klimatyzacji, z małymi okienkami. Nie ma czym oddychać. Często się psują i strasznie szarpią.
- 30 5
-
2018-09-16 12:37
Kacper to przynajmniej zapewniłby drony dla każdego
a tu tylko stare poniemieckie tramwaje
- 13 7
-
2018-09-16 12:37
Gniazdka USB? LEDy?
Marnowanie kasy. Skupcie się na tym, żeby jeździły.
- 37 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.