• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda modernizacja tramwaju

Krzysztof Koprowski
16 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8Czajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz pomysł kolejnej modernizacji tramwajów z Niemiec?

Tramwaje N8C, które sprowadzono w ostatnich latach z niemieckiego Dortmundu i Kassel (łącznie 62 pojazdy) były dotychczas poddawane przebudowie przede wszystkim pod kątem wyglądu i dostępności dla pasażerów.

Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).

- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.

Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację



GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.

Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.

- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
  • Przebudowa tramwajów odbywa się na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaje otrzymają również zupełnie nowe lusterka z podgrzewaniem.
  • Tramwaje po modernizacji zyskają nowe oznaczenie N8C-AC1. Tabliczka ze zdjęcia wkrótce zostanie zamontowana we wnętrzu pojazdu.
  • Pracownicy korzystają z kopii oryginalnej niemieckiej dokumentacji tramwajów sprzed ponad 35 lat. Muszą jednak na bieżąco weryfikować faktyczne ułożenie instalacji, ponieważ tramwaje przechodziły na przestrzeni lat liczne naprawy.
  • Wózki tramwaju przed i po regeneracji.
  • Zregenerowane wózki po montażu.

14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju



Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.

- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.

Lepsza przyczepność kół do szyn



W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.

Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.

Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?

  • Zupełnie nowy panel motorniczego z dotykowym wyświetlaczem.
  • Kabina motorniczego w trakcie przebudowy.
  • Wnętrze tramwaju w trakcie przebudowy.
  • Szafa techniczna z nowymi instalacjami przy kabinie motorniczego.
  • Główny sterownik tramwaju, znajdujący się pod fotelami.
  • W obrębie kół montowane są nowe piasecznice, które będą wspomagane systemem antypoślizgowym.

Większy komfort pracy motorniczego



Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.

Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.

Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Modernizacja kosztuje na portalu ok. 1 mln zł

    Czyli na nasze pewnie jakieś 3-4 mln zł na fakturze od księcia transportu Lisickiego, herbu GAiT. Ps. Jak będą sprawne gniazda Usb to zombie smartfonowe się nie zorientują ze jadą starą puszką niemiecką, może nawet zniosą jaja w gniazdach, 14 km kabla to można uwić wygodne zombie gniazdko...

    • 4 3

  • Powiedzcie mi jak to jest, ze

    Afryka zamawia w zakładach Ursusa nowe traktory, a my k@rwa zawsze kupujemy po świecie jakieś zutylizowane żyletki od krajów sojuszniczych. Rządzi nami banda niekompetentnych d**ilów na każdym poziomie strukturalnym tego teoretycznego państwa, które bazuje na zakupach z komisu i to w kredyt dla przyszłych pokoleń a za zaoszczędzone pieniądze robią gawiedzi festyny i fajerwerki...

    • 7 1

  • a kto ma udziały w gruncie na którym ma powstać nowa zajezdnia? ojojoj

    • 2 0

  • pudrowanie trupa

    • 6 1

  • Oj mogą być kłopoty

    Ciekawe czy 'specjaliści' od remontu wiedzą jak należy prowadzić wiązki kablowe. Znowu będą ciekawe zachowania się całego systemu.

    • 1 1

  • Dziś podróżując Pesą na linii 9 zauważyłem,ze jakiś totalny idiota próbował podpalić tramwaj. Plastikowe okładziny w tylnej części pojazdu miały wytopione zapalniczką, okopcone dziury. Na szczęście tworzywo okazało się niepalne. Tacy pasażerowie też się zdarzają mimo ,że w tramwaju działa monitoring.

    • 3 0

  • Sprowadzę sobie 19 letniego passata z Niemiec.

    I też będę nim jeździł po modernizacji. Wymienię opony, tłumik i nabiję klimatyzację.

    • 1 1

  • Już raz milion był, teraz drugi milion, za 4 lata następny milon.

    Czyli złom za pół ceny i końca nie widać.....

    • 2 1

  • Zakup tych tramwajów to był sukces!

    Wbrew abnegatom technicznym piszącym kompletne bzdury.Modernizacja tych tramwajów to komletna klapa:robienie jej na raty przy rosnących kosztach robocizny to zbliżanie się do braku opłacalności,a kolejność i zakres remontu to jakiś absurd.Ps te tramwaje jeżdziły prawie bezawaryjnie w Niemczech!a wGdańsku masa awarii dlaczego?za mało fachowców(niskie płace)brak dobrych narzędzi serwisowych i części!przykład dobrego serwisu-Warszawa(nie tylko) tam jeżdżą sprawnie stare tramwaje których tu już niema!

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    Nawet samorządy kupują niemieckie szroty. Ale siara.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane