• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda modernizacja tramwaju

Krzysztof Koprowski
16 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8Czajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz pomysł kolejnej modernizacji tramwajów z Niemiec?

Tramwaje N8C, które sprowadzono w ostatnich latach z niemieckiego Dortmundu i Kassel (łącznie 62 pojazdy) były dotychczas poddawane przebudowie przede wszystkim pod kątem wyglądu i dostępności dla pasażerów.

Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).

- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.

Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację



GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.

Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.

- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
  • Przebudowa tramwajów odbywa się na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaje otrzymają również zupełnie nowe lusterka z podgrzewaniem.
  • Tramwaje po modernizacji zyskają nowe oznaczenie N8C-AC1. Tabliczka ze zdjęcia wkrótce zostanie zamontowana we wnętrzu pojazdu.
  • Pracownicy korzystają z kopii oryginalnej niemieckiej dokumentacji tramwajów sprzed ponad 35 lat. Muszą jednak na bieżąco weryfikować faktyczne ułożenie instalacji, ponieważ tramwaje przechodziły na przestrzeni lat liczne naprawy.
  • Wózki tramwaju przed i po regeneracji.
  • Zregenerowane wózki po montażu.

14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju



Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.

- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.

Lepsza przyczepność kół do szyn



W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.

Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.

Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?

  • Zupełnie nowy panel motorniczego z dotykowym wyświetlaczem.
  • Kabina motorniczego w trakcie przebudowy.
  • Wnętrze tramwaju w trakcie przebudowy.
  • Szafa techniczna z nowymi instalacjami przy kabinie motorniczego.
  • Główny sterownik tramwaju, znajdujący się pod fotelami.
  • W obrębie kół montowane są nowe piasecznice, które będą wspomagane systemem antypoślizgowym.

Większy komfort pracy motorniczego



Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.

Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.

Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Czyli jednak umiemy. (2)

    Brawo, nasi górą!

    • 48 18

    • Tak, umiemy remontować niemiecki szrot i ładować w niego kasę (1)

      Ale czy to powód do braw?

      • 12 8

      • hau hau hau

        • 3 0

  • Jakies bzdury tu piszecie ...praca na dwie zmiany ...he he

    • 4 0

  • Niemiecki złom....

    ....frajerzy z gdańskiego magistratu dali sobie wcisnąć złom. Te tramwaje są zimne, głośne, ciasne i obskórne. Żadnych zalet. Jak można było dać sobie wcisnąć taki obrzydliwy szmelc. No ale z drugiej strony ostre wejście niemcom w tyłek jest ważniejsze. Wkońcu prezydent tego miasta lubi to co niemieckie.

    • 17 7

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    tata budyniowaty zadbal o interesy kraju osciennego - przyjacielskiego przeciez od lat...

    to co sie wyprawia w niby polskim, wolnym miescie Gdansk wola o pomste, budynia powinni pogonic i to juz dawno temu, co za dzban

    • 3 1

  • Dziady budyń pakuje się za moje pieniądze remont germanskiego zlomu

    • 7 2

  • Farsa......

    Modernizacja w ciągu 45 dni???? 1168 rok , 1151 już około 3 m-ce, 1117 około miesiąca, 1126 stoi w Poznaniu i chyba już wszyscy o nim zapomnieli. 1171 i1138 skończone, już się kręcą po Gdańsku. Marnie to wygląda

    • 18 1

  • No i super oby było lepiej (2)

    • 19 19

    • Brawo dla Gdanska (1)

      • 6 13

      • Za co brawo? Że sprowadza trupy z Niemiec i przerabia je w Polsce do stanu uzywalnosci zamiast kupić nowe? Przecież podobno tutaj tyle inwestycji a najważniejsza dziedzina jaką jest komunikacja miejska kuleje pod każdym względem. Nie ma pieniędzy na kierowców, ucinane są kursy a na dodatek zamiast kupić nowe tramwaje to sprowadzają szrot z Niemiec.

        • 8 2

  • za ten przekret adamowicz ps. budyn i gangster lisicki za kraty

    • 13 1

  • Dortmundy jeździły w Niemczech 30 lat,kolejne będą jeździć w Polsce....a później jeszcze 30 lat w Mongolii..... (2)

    A tymczasem bydgoskie PESy psują się zaraz po wyjeździe z fabryki.

    • 82 37

    • hałas w Dortmundach nie do przecenienia

      Takie dobre ,że Niemiec płakał jak sprzedawał . Trochę jeszcze włożymy w te Dortmundy aż do kilku-krotności ich wartości . Jak w życiu, chcesz remontujesz aż do bólu ale ...przecież to zmartwienie właściciela

      • 9 6

    • Leming POlska a Niemcy to lata swietlne Tobiejuz dawno mózg zmodernizowali :)

      • 3 7

  • Łubu dubu, łubu dubu niech żyje nam prezes naszego GAiTu, niech żyje nam.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane