• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak mogłaby wyglądać kładka w Oliwie

Ewa Budnik
12 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska. Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska.

Strumień wodospadu, dźwig przenoszący pieszych z jednej strony Grunwaldzkiej na drugą czy wywinięta wstęga - to pomysły studentów architektury na kładkę dla pieszych nad aleją Grunwaldzką na wysokości Media Marktu, Castoramy i powstającego właśnie kompleksu biurowego Alchemiazobacz na mapie Gdańska



Konkurs dla studentów ogłosiła firma Torus, deweloper, który przy Grunwaldzkiej buduje właśnie pierwszy etap kompleksu biurowo-usługowego Alchemia. Propozycje mają uświadomić, że umożliwienie przejścia przez Grunwaldzką poprawi wygodę przyszłych pracowników Alchemii, klientów obiektów handlowych zlokalizowanych po obu stronach arterii oraz studentów pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, którzy mieliby bezpośredni dostęp do przystanku SKM Przymorze Uniwersytet. Bezpośredni, bo deweloper zbuduje także tunel umożliwiający przejście z działki, gdzie stanie Alchemia na peron (patrz grafika obok).

Chociaż czasu na przesłanie projektu było niewiele nadesłanych zostało aż 70 prac. Pomysły studentów zawsze mają w sobie dużo odwagi i świeżości - nie są jeszcze ograniczone wymaganiami stawianymi przez inwestorów.

I oto Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej, które wygrały najcenniejszą nagrodę, staż w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski (w tej pracowni powstał projekt Alchemii) uznały, że piesi zamiast klasycznie przechodzić nad jezdnią mogliby być nad nią... przenoszeni - w kabinie podczepionej do pomalowanego na złoto dźwigu stoczniowego. Aby przedostać się na drugą stronę ulicy, należałoby zaczekać przy wyznaczonych strefach wsiadania, aż żuraw opuści kapsułę.

- Pomysł kapitalny. Łączy alchemię - złoty - z gdańskością - żuraw. Idea trudna, by powiedzieć niemożliwa do realizacji, ale w konkursie studenckim poszukuje się właśnie takich szalonych pomysłów i idei - mówi Szymon Wojciechowski, jeden z jurorów i zarazem projektantów Alchemii.

Czy, pomimo większych kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych, niestandardowe projekty powinny być realizowane?

Pierwsza nagrodę (6 tys.) zdobyła jednak bardziej tradycyjna koncepcja. Bryła kładki zaprojektowana przez Krzysztofa Baranowskiego i Krzysztofa Garusa z Gdańska nawiązuje do ikony architektury lat 70. - pobliskiej Hali Olivii poprzez podobne pochylenie jednej ze ścian konstrukcji.

Jan Cudzik, zdobywca drugiego miejsca i student Politechniki Gdańskiej, zwrócił uwagę na sąsiedztwo Alchemii - kampus Uniwersytetu Gdańskiego. W jego koncepcji nowoczesne gmachy uczelni połączone zostały z biurowcami za pomocą kładki, która swoją formą przypomina wywiniętą wstęgę.

Studenci, projektując kładki nie zapominali także o ekologii przyjętych rozwiązań, co wpisuje się w podjętą przez inwestora Alchemii decyzję o certyfikowaniu budynku w restrykcyjnym międzynarodowym systemie "zielonych" budynków LEED.

Konrad Początek, student Politechniki Rzeszowskiej, zaprojektował zadaszoną kładkę bez schodów i wind, nawiązującą swoim kształtem do wodospadu będącego naturalnym ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Zaś Piotr Flisikowski i Weronika Zblewska z Gdańska zakładają szerokość umożliwiającą stworzenie pasa dla rowerów, a Piotr Wiśniewski i Konrad Zdanowicz z Poznania proponują umieścić we wnętrzu zasilane panelami fotowoltaicznymi dotykowe ekrany informujące o bieżących wydarzeniach w mieście.

Jury konkursowe, w skład którego weszli architekci, przedstawiciele inwestora, władz miasta oraz sąsiadującego Uniwersytetu oceniało ostatecznie 17 prac. Projekty były różnorodne, ponieważ organizator z premedytacją nie chciał nadmiernie ograniczać wyobraźni studentów - lokalizacja kładki wskazana została pobieżnie, nie założono też budżetu ani konkretnych materiałów. Dzięki temu udało się uzyskać bardzo interesujące koncepcje.

- Ta kładka to nie tylko problem komunikacyjny, to także próba zbudowania nowej tożsamości tego miejsca - mówił dr hab. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej, jeden z jurorów.

Czy - w takiej czy innej formie - uda się zrealizować ten cel? Decyzja jeszcze nie zapadła, w mieście są entuzjaści i przeciwnicy tego rozwiązania. Pisaliśmy o tym w maju. Sam Torus, który w ramach II etapu inwestycji zamierza wybudować skrzyżowanie drogi dojazdowej do budynków z Al. Grunwaldzką analizuje możliwość wybudowania kładki dla pieszych.

  • Pierwsze miejsce. Bryła kładki nawiązywać ma do położonej niedaleko Hali Olivia. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Drugie miejsce. Wywinięta wstęga. Jan Cudzik. Politechnika Gdańska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Wyróżnienie. Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej.
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Agnieszka Janusz, Politechnika Poznańska.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Olga Gazińska, Aleksandra Miller, Politechnika Wrocławska.

Miejsca

  • Torus Gdańsk, al. Grunwaldzka 413

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • juz lepiej niech nie kombinuja (1)

    przez takie dziwaczne nawiązania "archtekci" całkowicie spartolili inwestycję warta grube miliony, czyli kolej metropoitarną. Beznadziejne, niefunkcjonalne budki zamiast eleganckiej zabudowy calych narazonych na wiatr peronów. Ale najwazniejsze, ze nawiązują do ECS!!! reszta sie nie liczy. Normalnie mam łzy w oczach jak porównuję to coś co będzie, z tym co mogło być. Jakiegolwiek opinie, komentarze, głosowania na wszelkich portalach potwierdzają to samo. Ale głosy osób, które będa korzystac sie nie liczą, licza sie chore koncepcje plastyków z ASP (ni inżynierów kolejnictwa, znawców tematu) oraz pewnie coś jeszcze, zwłaszcza w tym przypadku...

    • 6 1

    • nie plastyków ASP!

      komisja konkursowa jest powiązana z projektantem podległością służbową na Politechnice Gdańskiej. Dlatego nikt inny nie mógł wygrać.

      • 2 0

  • Czekam na kładkę albo przejście podziemne w Oliwie (2)

    na wysokości pętli tramwajowej i ul. Poczty Gdańskiej - idealny skrót na dworzec kolejowy.

    • 3 1

    • ani jedno, ani drugie

      miasto nie potrafi dbać o schody na kładki ani do tuneli. Zadaszenia? wolne żarty. W rezultacie w zimie można sobie połamać nogi.

      • 1 0

    • 100% za. Tunel mia tam powstac

      Miały taki wybudować MTG, ale się wynoszą. Tunel az sie blaga w tym miejscu, krety, waski tunel w Oliwie pęka w szwach, jest na uboczu. Pwinno na tym równiez zalezec inwestorom Alchemii, Oliwia Gate czy hotelu i parku biurowego przy arkońskiej (przy SKM Przymorze nie ma kolei regionalnej i IC). A miasto, gdyby miało jaja, okresliłoby współfinansowanie takiego tunelu w warunkach sprzedazy terenu po MTG, ale deweloperom nalezy przychylić nieba...

      • 0 0

  • przejście - tak, kładka - nie (3)

    kładka to rozwiązanie z zamierzchłej epoki
    przejście , światła - ok
    samochody niech jadą wolniej
    w tym miejscu robią się wyścigi, najwolniejsi jadą 80km/h

    • 16 5

    • światła ok? dla kogo? (1)

      skoro już są tam 3 pasy w jedną stronę to nie wymagajmy żeby jechać 40 km/h... ja też jestem za wolną jazdą w mieście, ale nie na tego typu trasie.

      • 3 2

      • tak i tak powstanie kolizyjne skrzyżowanie

        z całą masą "bezkolizyjnych" faz świateł. Kładka straci swój sens, ale skoro będzie, to nikt jej nie wyburzy.

        • 0 0

    • pieszy cham!

      • 1 5

  • a jak mógłby wyglądać : (1)

    - aquapark w Gdańsku?
    - czyste, równe chodniki?
    - drogi bez dziur?
    - baseny przy szkołach?
    - przystrzyżone trawniki?
    ....
    nie będzie tego tak samo, jak nie będzie kładki.... ;)

    • 55 9

    • kładka będzie, bo napalił się na nią developer

      a na kładce powiesi swoje reklamy i tyle po estetyce miasta

      • 5 2

  • Dźwig to dobra opcja.

    Szkoda jedna, że nic nie wiedziałem o konkursie. Zaproponowałbym katapultę. Szybko i sprawnie. A na poważnie to proponowanie dźwigu trudno nawet nazwać, a nagradzanie tego pomysłu to już totalna degrengolada. Patrząc na te projekty zastanawiam się kogo kształcą uczelnie. Bo na pewno nie inżynierów czy architektów.

    Inną sprawą jest to - przynajmniej niedawno tak było - że na tej Alchemii nic się nie dzieje, brak żywego ducha, źwigi stoją bez ruchu. Czy ten kompleks zostanie skończony czy wykonawcajuż padł?

    • 7 2

  • Powinni miejsca pozamieniać 2 z 1

    Masakra, ogromna bryła, ciężka i przytłaczająca, wg mnie praca z miejsca 2 jest super, lekka z pomysłem, fajnie ukryte windy i ciekawie przechodząca wstęga pomostu w schody.

    • 1 2

  • Najładniejsza

    jest wstęga.

    • 2 3

  • ten wodospad niech sobie w rzeszowie wstawią

    i na niego patrzą, brzydactwo, wiadomo polska B

    • 2 0

  • to nie jest dźwig, tylko żuraw, jak studenci tego nawet nie wiedzą, to niech się lepiej nie zabierają za takie projekty, bo są one Z D U P Y

    • 3 0

  • nie dość,że brzydkie, to jeszcze niepraktyczne, paskudztwo

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane