• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • Pieniadze w bloto, inwestycja nie do konca " trafiona". (2)

    Jestem przekonana, ze i tak kazdy bedzie smigal do centrum swoim samochodem jak dotychczas. W zamian za ten chory pomysl kolei, lepiej bylo by zainwestowac w drogi i ekrany dzwiekoszczelne (tunele), gdyz wiekszosc mieszkancow Gdanska woli dojezdzac autem. Takie inwestycje powinno zaczynac sie od ankiety wsrod mieszkancow i zainteresowanych, kto bedzie wogole z tego korzystal.

    • 10 15

    • Czy pomysłem na ankietę rozwiążesz również

      problem braku miejsc parkingowych. Porażają mnie ludzie z taką wyobraźnią. I to kierowcy, którym tak potrzebna jest wyobraźnia.

      • 3 0

    • I w ten sposób skończylibyśmy jak LA, w wiecznym korku.

      Inwestycji drogowych w Gdańsku i tak jest sporo. Trzeba pomyśleć o alternatywach, a PKM wydaje się być całkiem rozsądną. A że niektórzy będą woleli stać w korkach, ich wybór. Mnie ta inwestycja bardzo cieszy, z racji poprawionego dojazdu na przedmieścia umożliwiającego ominięcie ruchu ulicznego. Byleby parkingów nie zabrakło by było gdzie zostawić samochód.

      • 8 3

  • Tylko po co tyle lasu wycieli ?

    w szczególności na LCS - można to było zlokalizować na terenie niezalesionym.
    Grunt zalesiony był tańszy ?
    A jak się drwale rozpędzili to kontynują masakrę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

    • 16 4

  • Inwazja Kaszubów

    Jo jo my przyjechaliśmy koleją metropolitarną robotować :)

    • 10 4

  • Fajna muzyka

    • 8 7

  • To powinno być SKM2. (4)

    A tak mamy kolejną kość niezgody. W ciągu tych dwóch lat pewnie nie wymyślą nawet wspólnego biletu. Poza tym spalinowe ciuchcie? No ej... To jest nowoczesność?
    Poza tym to inwestycja mocno życzeniowa... Te przystanki są położone względnie daleko dla okolicznych mieszkańców. Już widzę jak ludziom z Niedźwiednika chce się zasuwać z buta na sam dół i jeszcze dalej w stronę Wrzeszcza. Podobnie z ludźmi z Moreny. Reszta też w dużej mierze stoi w polu. Brak możliwości przesiadki na Zaspie też zadziwia.
    Dużo tu wątpliwości, a mało konkretnych odpowiedzi na nie.

    • 13 5

    • Tak, to właśnie nowoczesność. (3)

      Trakcja spalinowa jest na kolei akurat najmłodsza, nie wymaga bardzo drogiej inwestycji w infrastrukturę trakcji elektrycznej i na dodatek (zważywszy na sposób produkcji elektrycznosci w Polsce) nie mniej ekologiczna - są bardzo ostre normy dla silników spalinowych.

      Zaspa - jest niecały kilometr od Wrzeszcza. Gdzie będzie węzeł przesiadkowy na wszystkie inne środki komunikacji. Na Zaspie byłaby to wyłłącznie przesiadka na SKM w odległości jednej minuty jazdy od węza wrzeszczańskiego.

      W "miejskiej" części linia i przystanki idą w miejscu dawnej kolei kaszubskiej. Nie da się zbudować jej całkiem od nowa bardziej "dogodną" trasą, bi niby którędy? Wszystko już zabudowane.

      • 5 1

      • Czyli (2)

        1. skoro spalinówki są lepsze i tańsze, to po co PKM chce jeszcze elektryfikacje robić?
        2. jak zawsze nie myśli się logicznie... ludzie z Zaspy muszą się cofać, aby jechać do przodu :P To, że Wrzeszcz jest kilometr dalej nic nie zmienia. Skoro Zaspa jest "po drodze", to na niej też powinna być możliwość przesiadki.

        • 3 2

        • Ludzie z Zaspy... (1)

          ...stracą najwyżej 5 minut z powodu tego cofnięcia. I to wliczając czas potrzebny na przesiadkę. To nie jest podstawa do obciążania podatników kosztem budowy całego nowego przystanku, ani do wydłużania czasu jazdy pociągów PKM. Nie robi się dwóch węzłów przesiadkowych w tak małych odległościach, to jest kolej, a nie autobus.

          Elektryfikacja jest opłacalna powżej określonego poziomu przewozów. Jesli przewiduje się ich wzrost po jakimś czasie, to nic dziwnego, że planowana jest późniejsza elektryfikacja.

          • 4 1

          • Zasadniczo to elektryfikacja jest opłacalna dla dwóch rodzajów ruch albo podmiejskim z taktem w dzień poniżej 30 minut oraz ciężki ruch towarowy. Tam gdzie nie planuje się takiego ruchu lepiej jeździć trakcją spalinową.

            • 2 1

  • A co z przystankiem Osowa - zapomnieli juz ?

    A może mnie coś ominęło?

    • 5 2

  • Nie Strzyża a Abrahama (1)

    ludzie na litośc nikt nie wie gdzie jest ta Strzyża która zawsze była Wrzeszczem ! a Abrahama to juz Oliwa kto wprowadza młyn?

    • 7 2

    • Abrahama to podrzędna ulica przy której niczego istotnego nie ma. Nie rozumiem, dlaczego czyni się z niej punkt orientacyjny.

      Co do Strzyży nie mam zdania. Moi rodzice mówili na to miejsce "kwadrat". ;)

      • 2 1

  • PRZYSTANEK OSOWA JEST ZA DALEKO OD UL. KIELNIEŃSKIEJ (2)

    Utrudni to znacznie osobom dojezdzajacym z sasiednich miejscowosci. Mogliby oni przesiadac sie do kolei, gdyby mieli blizej do przystanku i parkingu.

    • 5 2

    • To nie przystanek... (1)

      ...tylko istniejąca od 80 lat stacja kolejowa. Zbudowana w czasie, kiedy jeszcze nie było wiadomo, że Kielnieńska będzie arterią dojazdową dla licznych nowych osiedli.

      Był projekt budowy nowego dodatkowego przystanku pod wiaduktem ulicy Kielnieńskiej, ale nie wiem, czy będzie realizowany.

      • 5 0

      • Na razie nie będzie. Podobnie jak przystanki Karczemki czy Krzemowa Dolina.

        • 3 0

  • przystanek Jasień - na polu - nie dla ludzi (6)

    • 8 7

    • Przystanek na Jasieniu jest ok (3)

      Rozwija się tam mieszkaniówka. Za to przez cały czas nie mogę pojąć kto będzie korzystał z przystanku PKM Brętowo. Jeśli ktoś mi powie, że mieszkańcy Piecek-Migowa, to proszę uzasadnić, w jakich relacjach będą oni podróżować korzystając z PKM?

      • 3 1

      • (2)

        Jadąc od strony Kaszub, Osowej, Gdyni, ale także Oliwy. W Brętowie przesiądą się na tramwaj i bez problemu dojadą.
        Zresztą tak patrząc, to także mieszkańcy Siedle będą z niego korzystali.

        • 2 1

        • Od strony Kaszub, Gdyni, Osowej (1)

          ^^ z powyższym się zgodzę, tylko jak wiele to będzie osób? Z Oliwą absolutnie się nie zgadzam. Po co się przesiadać 2 razy skoro można raz? (tak jak teraz, autobus+tram/SKM we Wrzeszczu). Mieszkańcy Siedlec? W kierunku Kaszub/Gdyni być może. Tak czy inaczej spodziewam się na tych relacjach frekwencji raczej na autobus (bynajmniej nie szynowy) niż pojemny pociąg...

          • 1 0

          • Nie sądzę, żeby np. studentom uniwerku chciało się jechać jakoś naokoło, skoro w ten sposób czas przejazdu będzie naprawdę krótki. I nie będzie problemu ze staniem w korku w autobusie.

            • 2 0

    • (1)

      A byłeś tam ostatnio? Bloki dochodzą praktycznie do samej linii.

      • 3 1

      • Ludzie sugerują się mapą google,

        A mapa google ma w niektórych miejscach już 3 lata i więcej, a dla tych miejsc to jak wieczność. Ale jak widać troli internetowych wszystko wiedzących mamy sporo.

        • 4 0

  • PRZYSTANEK OSOWA JEST ZA DALEKO OD UL. OLIWSKIEJ (2)

    Utrudni to znacznie osobom dojezdzajacym z sasiednich miejscowosci. Mogliby oni przesiadac sie do kolei, gdyby mieli blizej do przystanku i parkingu.

    • 4 3

    • Masz rację... (1)

      Zważywszy, że ulica Oliwska jest w Nowym Porcie, a przystanek Osowa na Osowej...

      • 1 0

      • jest to jeszcze Kielnieńska

        ale co racja to racja

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane