• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Maciej Korolczuk
11 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nie przyjechał twój autobus? Możesz wziąć taksówkę i złożyć do przewoźnika wniosek o rekompensatę. Udowodnienie poniesionej szkody nie jest jednak proste, a sama szkoda musi być z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Awaria nimi nie jest.  Nie przyjechał twój autobus? Możesz wziąć taksówkę i złożyć do przewoźnika wniosek o rekompensatę. Udowodnienie poniesionej szkody nie jest jednak proste, a sama szkoda musi być z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Awaria nimi nie jest.

Umowa Zarządu Transportu Miejskiego ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakłada, że w razie opóźnienia lub odwołania regularnie kursującego środka transportu, operator odpowiada za szkodę pasażera. Czytelnicy dopytują, czy wobec niewykonanych kursów z powodu braku kierowców, należy im się np. zwrot kosztów za skorzystanie z innego środka transportu, by dojechać na czas do szkoły, pracy czy dworzec lub lotnisko. Okazuje się, że tak, ale tylko jeśli "szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa" operatora.



Czy składałe(a)ś kiedykolwiek reklamację na opóźnienia lub nierealizowane kursy komunikacji miejskiej?

Prawo do rekompensaty za niewykonany lub opóźniony kurs gwarantuje pasażerom ustawa o Prawie przewozowym. Mówi o tym rozdział 6 ustawy, w którym dookreślona jest odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu osób.

W rozdziale 6, art. 62 czytamy, że "przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika".

Co to oznacza w praktyce?

Aby móc ubiegać się o rekompensatę, najlepiej posiadać ważny bilet okresowy (jego kupno oznacza zawarcie umowy na przejazd). Udowodnienie winy przewoźnikowi może nie być jednak takie proste, bo trzeba udowodnić swoją szkodę i musi ona wynikać "z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa". Jak to rozumieć?

- Jako winę umyślą i rażące niedbalstwo kwalifikuje się czyny zawinione przez przewoźnika. Nie są zaliczane do tego awarie, kolizje, wypadki, zaniki napięcia, zatarasowanie torowisk itp. czyli wszystko to, na co nie mieliśmy wpływu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Nie zalicza się też do tego brak kierowców, ponieważ nie jest to wina przewoźnika, ale sytuacji na rynku pracy - twierdzi rzecznik.
Na próbę odzyskania pieniędzy np. za taksówkę do pracy w zamian za autobus, którego się nie doczekaliśmy, decyduje się garstka osób. Jak mówią prawnicy, głównie dlatego, że niewielu pasażerów jest świadomych swoich praw.

Istnieją za to sytuacje, w których "umyślną winę" przewoźnika i rażące niedbalstwo udowodnić nieco łatwiej. Jest to np. sytuacja, gdy kierowca zmieni trasę przejazdu lub zaplecze techniczne nie wystawi do obsługi linii pojazdu i przejazd się nie odbędzie.

- Jeśli takie zachowanie spowoduje powstanie szkody u pasażera, może on domagać się od nas odszkodowania - przyznaje Mongird.
Skąd pasażer ma wiedzieć, że jego autobus nie przyjechał z powodu braku kierowcy, a nie np. awarii danego autobusu, który nie wyjechał z bazy? Można się tego próbować dowiedzieć, dzwoniąc do centrali ruchu ZTM (58 520 57 75) lub po prostu jechać do pracy innym środkiem transportu, a później złożyć reklamację i liczyć na jej pozytywne rozpatrzenie.

Brakuje 70 kierowców i 10 motorniczych



O problemach z brakiem kierowców i sprawnego taboru napisaliśmy w czwartek. W artykule poruszyliśmy m.in. problem z kursami wypadającymi z rozkładów jazdy. Jak mówią kierowcy, codziennie z bazy nie wyjeżdża od kilku do nawet kilkudziesięciu autobusów. Z miesiąca na miesiąc rośnie też liczba wakatów wśród kierowców. Obecnie GAiT poszukuje 70 kierowców i 10 motorniczych.

- Braki w zatrudnieniu występowały już w roku 2017, ale nie były tak odczuwalne jak obecnie. Jest to tendencja występująca w całej Polsce, nie tylko w Gdańsku. Zarząd spółki prowadzi intensywne działania, by przyciągnąć chętnych do pracy. M.in. wprowadzono darmowe kursy dla kierowców i motorniczych (koszt takiego kursu to około 6,5 tys. zł dla jednej osoby), na których zdobywają uprawnienia do wykonywania zawodu, a po otrzymaniu wymaganych uprawnień mają gwarancję zatrudnienia przy podpisaniu umowy z GAiT na okres 2 lat [wcześniej okres był dwukrotnie dłuższy - red.] - wylicza Alicja Mongird.
Jednym ze sposobów na zatrzymanie odpływu pracowników i przyciągnięcie do firmy nowych, jest podniesienie minimalnej stawki godzinowej.

Na mocy porozumienia między zarządem spółki a związkami zawodowymi od 1 czerwca najniższą podstawową stawką dla kierowców autobusów jest 15,50 zł za godzinę (kierowca na stażu otrzyma 50 gr. mniej). Także od 1 czerwca wzrosła stawka dla motorniczych i obecnie wynosi 15,40 zł za godzinę (w tym przypadku stażyści także otrzymują 50 gr. mniej).

- Obecnie spółka oferuje początkującemu kierowcy wynagrodzenie zaczynające się od około 4,5 tys. zł. Średnie miesięczne wynagrodzenie w grupie kierowców za okres czterech miesięcy 2018 roku wyniosło 5262zł brutto - precyzuje rzecznik GAiT.
Zaprzecza też, podanej przez nas informacji, że w GAiT są kierowcy, którzy miesięcznie pracują nawet po 300 godzin.

- Jest to sytuacja, która nigdy nie zdarzyła się w naszej spółce. Potwierdzamy, że kierowcy pracują w godzinach nadliczbowych, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to chęć, jednocześnie jest to zgodne z przepisami "Ustawy o czasie pracy kierowców" - podkreśla Mongird.
Każdy, kto chciałby zostać kierowcą, musi spełnić kilka warunków. Musi mieć co najmniej 24 lata i posiadać odpowiednie kwalifikacje: m.in. kategorię prawa jazdy D, mieć aktualne świadectwo kwalifikacji oraz nie być karanym.

Miejsca

Opinie (287) 10 zablokowanych

  • Celowe zagrania

    Tych starych komuchów co piastują tam stanowiska wypj------ć .Celowe zagrania żeby rozpieprzyć całą firmę przed wyborami

    • 17 0

  • To jakaś paranoja

    W piątek nie przyjechały pod rząd 4. autobusy 154. Ludzi krew zalewała. To chociaż na tablicach niech podają realną godzinę. Czekałam prawie 50 min. To właściwie za co płacimy?

    • 24 0

  • Lepiej wziac taksowke i po sprawie. (3)

    Przynajmniej dojade do pracy. Niech placa inni podatnicy - wyborcy tej PISowskiej mafii za te swoje rzady za moja taksowke-

    • 3 15

    • Imbecylu a co ma PiS do miejskiej komunikacji piesku szambiarza

      • 3 0

    • Gratulacje leming tylko komunikacja miejska jest zarzadzana przez PO a nie przez rząd (1)

      • 4 1

      • kto dokładnie z PO zarządza komunikacją miejską?

        • 2 1

  • (1)

    to dlatego iż sa braki kierowcy i motorniczy zachowują się jak chcą. rozmowy przez telefon lub z przyjaciolmi to norma. nawet nie reagują na zwrocona uwagę lub odpowiadają iż nic się nie stało. nie dalej jak wczoraj kierowca wręcz popisywal się sxwoja buta a zarazem beztroska podczas prowadzenia pojazdu. niestety reakcji dyspozytora nie doczekałem się.

    • 7 10

    • Zgadza zostali sami nieudacznicy o braku kultury reszta wyemigrowała.Dlatego potrzeba obcokrajowców.

      Emigrańci raz ze niesą roszczeniowi to jeszcze bedą sie bardziej starać.

      • 2 5

  • Nie badz złotówą

    zostań kierowcą autobusu

    • 11 0

  • sorry, ale to chyba każdy sąd podważy... (3)

    "Nie zalicza się też do tego brak kierowców, ponieważ nie jest to wina przewoźnika, ale sytuacji na rynku pracy"

    • 27 3

    • Innymi słowy (1)

      Mogą mieć jednego kierowcę i "taka sytuacja na rynku pracy"

      • 9 0

      • + pół sprawnego autobusu

        poziom absurdu w zarządzaniu firmą GAiT zaczyna opuszczać orbitę okołoziemską.

        • 10 0

    • No właśnie

      Czy niegospodarność i brak umiejętności zarządzania jest niezależna od spółki? A na to wskazują relacje pracowników prezentowane na tym portalu.
      Ciekawe ciekawe.
      W spółce z udziałowcami prywatnymi, już dawno wyciągniętoby konsekwencje wobec kadry.

      • 6 0

  • Tak odpowiadają... to może jeszcze przed szefem się wytłumaczą ? ostatnio autobusy za często się spóźniają więc do roboty wolę jechać swoim autem albo zamówić taksówkę z opti taxi. przynajmniej nie jadę w ścisku i nie wącham tych którzy zapominją o higienie

    • 7 1

  • (1)

    czego chcecie od Lisickiego , stanął do konkursu na stanowisko tego GAIT prezesa i wygral pokonujac wielu innych managerow kandydatów
    po prostu był najlepszy, nikt mu nie pomagał ani go nie ustawił na tym stanowisku po znajomości

    • 8 23

    • właśnie, gdyby w Gdańsku rządził PiS to na pewno Lisicki byłby kolesiem prezydenta

      • 3 1

  • Pewnie to wina pasażerów, że tramwaj nie przyjechał i to my powinniśmy jeszcze zapłacić odszkodowanie do GAiT.

    • 27 3

  • Głupota

    Nie każdy karany zaraz musi być bandytą można być karanym za różne sprawy alimenty np albo za jakiś wcześniejszy wypadek ( różnie w życiu bywa każdego to może spotkać ) tak więc głupi przepis

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane