• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Rakowy i Sienny: porozumienie z konserwatorem, problem z kolejarzami

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany. W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany.

Już tylko krok do porozumienia dewelopera i konserwatora zabytków w sprawie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. W szybkim zawiązaniu spółki miasta z Holendrami niespodziewanie mogą jednak przeszkodzić kolejarze z PKP SA i PKP PLK.



Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej. Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej.
Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią. Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią.
We wtorek do późnego popołudnia trwało spotkanie wojewódzkiego konserwatora zabytków Mariana Kwapińskiego z szefem polskiego oddziału firmy deweloperskiej Multi Development Tomaszem Matusiakiem. Choć nie udało się zawrzeć ostatecznego kompromisu, to do porozumienia jest już bardzo blisko.

- Dzielą nas drobiazgi, na tyle niewielkie, że zgoda urzędu zostanie wydana prawdopodobnie w przyszłym tygodniu - przyznaje Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.

Zobacz, co proponują Holendrzy z Multi Development.

- Cieszmy się, że koncepcja zyskała akceptację konserwatora i tym samym jedna z przeszkód do startu inwestycji została pokonana. Termin zawiązania spółki z Multi Development [wyznaczony na koniec grudnia - red.] jest jednak uzależniony od podpisania umowy z PKP PLK - zastrzega Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że kolejarze, którzy dotąd zgodnie współpracowali z miastem i Multi Development, zaczęli nagle piętrzyć problemy. O co chodzi?

Negocjacje z PKP PLK prowadzą Holendrzy z Multi Development. Muszą się z nimi porozumieć w kwestii przykrycia betonową płytą o powierzchni 2,5 ha wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest ważna, bo:

- Od zawsze była mowa, że chodzi o przykrycie torów. Tymczasem kolejarze sugerują, że nowy twór można nazwać tunelem, a to wymagałoby nowych ustaleń, ponieważ przepisy o ruchu w tunelu są zupełnie inne. Zwracają uwagę, że w takiej sytuacji przez ten tunel nie mogłyby jeździć pociągi z niebezpiecznymi ładunkami, które kursują m.in. do portu - mówi nasz informator, który jednak bezpośrednio nie reprezentuje, żadnej ze stron.

Druga sprawa o jakiej wspomina, to zabezpieczenie interesów PKP PLK, które kolejowa spółka chce wymóc na holenderskim inwestorze.

- Faktycznie, takie uzgodnienia trwają, jednak jest to nasza tajemnica handlowa i szczegółów nie chcę ujawniać. W tej sytuacji należy rozważyć mały poślizg w zawarciu spółki. Rozmowy z konserwatorem, PKP i miastem, to jest system naczyń połączonych, ale zapewniam, że wszystko idzie w dobrym kierunku - zapewnia Tomasz Matusiak z Multi Development

Potwierdzenia tych informacji, chcieliśmy uzyskać w centrali PKP PLK w Warszawie. Do tej pory jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Gdy już jednak spółka miasta i Holendrów zostanie zawiązana, od razu będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.

Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.

Opinie (106) 3 zablokowane

  • JAKO ARCHITEKT MÓWIĘ TAKIEJ ZABUDOWIE STANOWCZE NIE! (14)

    Zabudowa chaotyczna, bez jakiegokolwiek pomysłu, formy budynków okropne - kazdy z innej bajki, poprostu Disneyland a nie architektura przystająca do tej lokalizacji

    • 117 20

    • z ciebie taki architekt

      jak ze mnie papiez, ty ciulu

      • 1 2

    • Zgadzam sie w 100% (1)

      Jakos nie widac tu ladu, skladu i ogolnego sensu. Do tej pory sadzilem ze tylko ja tam mysle ale widac ze naprawde "krol jest nagi" i wyjdzie z tego szkaradka :/

      • 8 2

      • Ta ekipa rządząca nigdy nie miała ładu i składu w architekturze co widać na przykładzie średniowiecznej krzyżackiej baszty z przylegającym hotelem ze szkła i betonu (nad Motławą obok Targu Rybnego). Do projektowania Wyspy Spichrzów zatrudnili tylko "odpowiednich" architektów i mamy projekt beznadziejny, nie pasujący do tego miejsca. A to tylko przykłady.

        • 2 2

    • czemu nie startowałeś i co wazniejsze... (6)

      ...nie wygrałeś własnym lepszym pomysłem?

      • 3 6

      • A co (4)

        jak się nie startuje, to już nie można krytykować? Wolne żarty.

        • 17 1

        • abc (3)

          Po starcie już nie można. Krytykować można przed startem. Takie są przepisy.

          • 2 8

          • Że co? (2)

            Chodzi ci chyba o skargę na procedurę, a nie krytykę zwycięskiego projektu. Krytykować może każdy i o każdej porze dnia i roku - przynajmniej w naszym kraju (póki co), inaczej może jest w Rosji albo Korei Północnej.

            • 6 2

            • abc (1)

              Nie, nie wolno krytykować. Należy unieść się honorem i zamilknąć. Przegrany nie może krytykować wygranego po wyborach.

              • 2 7

              • Jak nie może?

                Co ty w ogóle opowiadasz? A, daj już spokój.

                • 6 2

      • startowałem, ale nie zostałem wybrany

        widocznie ludzie woleli inaczej

        • 7 1

    • Po pierwsze nie krzycz (1)

      Duża czcionka to jak podnoszenie głosu. To rzecz gustu, a z gustami się nie dyskutuje. Było złożyć swój projekt w konkursie. Wskaż lokalizacje Twojego projektu i ocenimy jako mieszkańcy.

      • 2 3

      • KierKaz

        Złożyłem, ale nie przyjęłi

        • 3 2

    • przecież to nie jest ostateczny wygląd architektury! (1)

      • 3 14

      • ostateczny wygląd może nas zabić;)

        • 20 3

  • A z kąd na utrzymanie teggo.

    Następne muzeum.To już trzecie w budowie,przy stoczni i na Wałowej,teatr Szekspirowski stadion który też nie zarobi na swoje utrzymanie.Same zakłady co będą Polsce wypracowywać PKB śmiech.Kto to utrzyma czy da się jeszcze ściągnąć szmal z robotników.? ? ?

    • 3 3

  • Cała nadzieja w kolejarzach. (1)

    Mamy już wystarczająco tych pseudo projektów z drutu i szkła. Co to k.. ma być?! Jakaś klatka porośnięta krzakami.

    • 54 14

    • To jest wizja tych z PO. "Potrafią" oni połączyć wszystkie architektury w jedno bezguście.

      • 1 3

  • AHA...

    dobrze się dowiedzieć, że przez środek miasta przewozi się materiały niebezpieczne... od razu poczułem się bezpieczniejszy wiedząc że chroni nas praw o ruchu w tunelu

    • 1 0

  • (3)

    Trzeba być naiwnym, że za prezydentury Budynia coś takiego powstanie po historii z Wyspą Spichrzów ;)

    • 5 1

    • majkel (2)

      Powstanie, powstanie, gdyż teren ów, w przeciwieństwie do Wyspy Spichrzów ma uregulowane prawo własności. Wszystko należy do jednego z polityków wysoko postawionych, ale nie polskiego polityka.

      • 1 1

      • mlode miasto niby tez ma (1)

        i co?

        • 0 0

        • ALe ten polityk

          konkretnie z Cypru chce teren sprzedać

          • 0 1

  • kolejne muzeum?

    Na wizualizacji widac kolejne muzeum. Czy wladze Gdanska przypadkiem nie przesadzają? Obecnie są budowane 2-3 nowe i jeszcze za mało?

    • 4 1

  • Szkoda (1)

    że głównej alteri komunikacyjnej nie można przenieść do tunelu, tak aby długa ciągnęła się aż do urzędu miasta.

    • 3 1

    • na to trzeba mieć jaja i wyobraźnię

      www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=85599876&postcount=1009

      • 2 1

  • ACH TA KOLEJ WIECZNIE JAKIEŚ PROBLEMY (2)

    Trzeba to w końcu zmienić!!!!!

    • 69 29

    • problemem jest chory prezydent miasta i jego wizualizacje

      co z mlodym miastem i nowa walowa?

      on sie tak osmiesza kolejnymi wybrykami architektonicznymi ze to zgroza w miescie juz.

      • 5 5

    • i kolejne muzeum powstanie?! a generqalnie już rozbiórka tam trwa

      • 3 1

  • adamowicz sie osmiesza

    bo zadnej inwestycji nie umie prawidlowo przygoptowac. oj rozliczymy cie

    • 2 2

  • KOLEJARZE DO ROBOTY

    do roboty ich zapędzić,a nie tylko o przywilejach i o tym co się należy krzyczeć.A dlaczego w toalecie w pociągu cuchnie a obsługa chamska jest?Punktualność i ceny za przejazd pominę milczeniem...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane