• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Za taką kasę nawet nie potrafią zrobić wstępnej wizualizacji trasy i przystanków, żenada (1)

    A oni tylko zdjęcia z drona i czerwona kreska narysowana w paincie w śladzie pkm

    Z takim zaangażowaniem to wróżę duży sukces tej inwestycji

    • 12 6

    • Bo zajmujemy się czymś ważniejszym na tym etapie niż wizualizacje

      Wizualizacje można wykonać na podstawie projektu, chociaż koncepcji, ale nie STES.

      • 3 1

  • Najpopularniejsze przystanki PKM Jasien i PKM Kiełpinek (4)

    Tymczasem od 13.07 z PKM Kelpinek wycofana będzie jedyna linia, która tam jeździ - 268 . Hehe

    • 15 2

    • żeby się nie zajeździła

      10 kursów dziennie.
      PKS do Pierdziszewa częściej jeżdżą

      • 11 1

    • Przeniosą ja na Jasień, tam więcej możliwości przesiadki

      • 0 1

    • PKM Kiełpinek

      Kiełpinek już odcięty .. PKM + 2 linie autobusowe do Wrzeszcza nie dają rady....
      nie będzie tam węzła jak na Jasieniu.... ;-(
      może HOSSA zawalczy .. bo inaczej Jasień Bulwary odbiorą im wszystkich klientów...

      HOSSA - nie chwalcie się super komunikacją bo to jest ściema..
      zróbcie cos dla mieszkańców! Walczcie o połączenia!

      • 0 0

    • PKM KIełpinek

      Masakra!!!!

      stamtąd nie da się wyjechać... ;-(
      jak PKM się spóźni... to nie ma alternatywy.. chyba że z buta...;-(

      • 0 0

  • Poprosimy ten artykuł za 50 lat (1)

    tuż przed powstaniem PKM

    • 26 1

    • wtedy będą pisać mamy tory, ale przez 50 lat udało nam się kupić 1 pociąg , a te stare się rozsypują

      • 0 3

  • test misja to ja

    A ja popylam skuterem ekologicznym elektrycznym,tylko prąd drogi dla mnie nieboraczka!

    • 0 0

  • fajna praca w tych urzędach.

    Pisanie jak to będzie pięknie za 20 lat.

    • 18 2

  • miasto nie ma pieniędzy na kawałek drogi W-Z, na szczęście palcem po wodzie można pisać do woli

    • 13 2

  • Bajki dla naiwniaków (2)

    Jest już kryzys, a to dopiero początek jego i coraz większej inflacji, przypomnę inwestycję kolejowe na Pomorzu, które już miały się skończyć lub zacząć:
    -przedłużenie torów SKM z Rumi do Wejherowa;
    -elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcisku Kościerzyna-Gdańsk Osowa, obwodnica kolejowa Kartuz, dobudowa trzeciego toru Gdańsk Osowa -Gdynia Główna;
    -drugi tor na odcinku Słupsk-Lębork-Wejherowo-Gdynia;
    -rozbudowa linii Reda-Hel;
    -budowa licznych nowych i przebudowa istniejących przystanków kolejowych pkp, skm.
    O reaktywacji linii do Nowego Portu czy przedłużenie torów SKM do Pruszcza czy Tczewa nawet nie ma co wspominać, także mieszkańcy Łostowic, Oruni Górnej, Kowal, Borkowa itp jesteście i niestety będziecie w czarnej ... jeśli chodzi o wydostanie się z waszych domów jeszcze wiele, wiele lat.

    • 24 2

    • Drugi tor do Słupska?

      Kompletnie zapomniałam. Na dobry początek zlikwidowano część pociągów

      • 10 0

    • dorzuc jeszcze polaczenie do Bytowa...

      Obiecane przed ostatnimi wyborami, w ramach zmniejszania wykluczenia komunikacyjnego...
      Skorzewo, Sierakowice, Linia, Lebork w sferze marzen i legend...

      • 8 1

  • Nazwy powinny być pochodna nazw dzielnic ew. Osiedli (1)

    Dajcie sobie siana z nazwami ulic, to nie tramwaj

    • 10 0

    • To są nazwy robocze, nie docelowe.

      Na etapie przedprojektowym na linii PKM również roboczo były nazwy od ulic, docelowe są od dzielnic.

      • 4 0

  • Czy jest jakiś problem, żeby przed 2040 powstała Nowa Świętokrzyska? (1)

    Zanim zamieszkaliśmy na Niepołomickiej, interesowaliśmy się tą okolicą i w 2018 wydawało się, że NŚ powstanie lada moment. Upłynęły 4 lata i nadal planowane są głównie rozważania nie rozwiązania- czy warto, a którędy, a czy tramwaj czy autobus, a może hulajnoga. Obawiam się, że do 2030 najwyżej nowe przejście dla pieszych powstanie (tak, jak przy Kampinoskiej) a i to niekoniecznie

    • 25 2

    • He he ja mieszkam w tym rejonie od 2015 roku i już nowa Świętokrzyska była w planach. Teraz jest tam tyle bloków, nie wiem czy ona się tam zmieści:)

      • 1 0

  • Przystanek Madalińskiego (3)

    Zachęcam Redakcję do przyjrzenia planowi na przystanek Madalińskiego oraz przebiegowi trasy pomiędzy tym przystankiem, a przystankiem "Łostowice Świętokrzyska".
    - dopiero co w tym tygodniu Miasto organizowało konferencję klimatyczną im. Pawła Adamowicza, na której pan Borawski deklarował, że miasto chce "walczyć z betonozą". Tymczasem przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za tę inwestycję, na spotkaniu z mieszkańcami w Zatoce, sam odcinek między przystankiem Madalińskiego a McDonaldem nazywa "betonową wanną". Bo tak na planie to wygląda. Chociaż mogłoby być tunelem (jak odcinek od McD w stronę pętli. Ale niestety - wygląda na to, że liczą się koszty, a nie logika, retencja i dobrostan mieszkańców.
    - sam przystanek planowany jest jako wiadukt. czyli mieszkańcom bloków, które są w jego bezpośrednim pobliżu zaproponowane zostaną bariery dźwiękochłonne? W środku miasta, jak na autostradzie? Serio? Gdzie ład przestrzenny. Już nie mówiąc o tym, że na tym samym spotkaniu z Zatoki (zachęcam do obejrzenia jest dostępny zapis na YT) jeden z panów przyznaje, że nie da się w 100% zapanować nad zanieczyszczeniem hałasem, które powstanie.

    Więc może by rozważyć koncepcje wpuszczenia nitki kolejki pod ziemię szybciej. Technicznie jest to możliwe (podkreślam - z dachem, nie jako odkryta betonowa wanna! Bo tu też panowie używali określeń mylących. Jak coś jest w leju, bez zadaszenia, to nie powinno się o tym mówić "pod ziemią" !! )

    Niestety, póki co te zgłoszenia firma projektowa zignorowała. Rozumiem, że to podnosi kwotę inwestycji. Ale nie dajmy się zwariować. To inwestycja na dziesięciolecia. Pzystanek będzie używany nie tylko przez mieszkańców Górnej Oruni, ale zjeżdżać na niego będą też mieszkańcy Chełmu (cofnięcie się tam i tak sprawi, że dojedzie się na Przymorze, czy do Sopotu szybciej, niż jadąc do śródmieścia tramwajem i potem kolejką).

    Drogie trojmiasto.pl - w Was nadzieja. Proszę, zainteresujcie się tym tematem.

    • 12 8

    • Odp. (1)

      Rozwiązaniem byłby tunel, ale przystanku w tym miejscu by nie było, wiec jest to kompromis właśnie dla tych mieszkańców.

      • 1 1

      • Dlaczego by nie było?
        Firma projektowa nie powiedziała, że to nie możliwe ze względów technicznych, tylko że tunel to droższe rozwiązanie.
        Przykro mi, że Ci nie dowierzam, ale skoro ludzie, którzy projektują tę inwestycję mówią, że jest to możliwe technicznie, to ja im wierzę.
        Teraz pytanie czy wezmą pod uwagę dobro ludzi czy mamone.

        • 4 1

    • Nie rozumiem kto i dlaczego daje tej wypowiedzi kciuki w dół.
      Ktoś nie skomentował w zblazowany sposób, tylko walnął dłuższą wypowiedź, a tu od razu łapki w dół. Pracujecie w spółce pkm, czy jak?
      Swoją drogą, jeśli faktycznie ma tam to tak wyglądać, to trochę masakra.
      Może dlatego nie pokazują wizualizacji tylko czerwone kreski na mapach i zdjęcia z drona?

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane