• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Jabloniowa/warszawa to jeden

    Z najwazniejszych przystanków.

    • 1 7

  • wyborczy wzrost akrywnosci samorzadu...

    Przedsiewziecie dawno przegrane przez zjedzenie rezerw terenowych. Kolej te zaplanowano w latach '70 i nie trzeba bylo sie co trzy lata pytac, czy aby na pewno sie da zrobic. Trzeba sie bylo tylko pytac, czy jest na to kasa.
    Teraz nie ma terenu i kasy tez nie bedzie. Ale piany mozna pobic, podlechtac wyborce a przy okazji przerobic troche budzetu na papier. Jak sie wygra wybory, to sie zwolni...
    Do nastepnej wyborczej mobilizacji...

    • 13 1

  • ale rozdmuchują tą pkm (6)

    przecież nawet nie ma decyzji czy to w ogóle powstanie. nie ma się co tym tak emocjonować.

    • 48 9

    • to tylko wczesna faza kampanii wyborczej

      trzeba się aktywnością wykazać...

      • 17 0

    • Ważna inwestycja. Ale ten czas... (1)

      Niestety, wszystko będzie teraz trwać latami. Przejdę na emeryturę zanim powstanie PKM. Taka decyzja powinna zapaść 5 lat temu. Ale cieszmy się, że choć teraz ktoś na to wpadł, że ludzie potrzebują transportu ..

      • 6 0

      • Ktoś na to wpadł w latach 70 ubiegłego wieku i nawet rezerwę terenową przewidział.
        Teraz to musztarda po obiedzie.

        • 0 0

    • Normalna wstępna faza inwestycji (1)

      a że proces trwa wiele lat i może nie dojść do skutku to normalna sprawa.

      • 0 1

      • ta inwestycja została zaplanowana w latach '70

        A potem sp...na niekontrolowaną i rabunkową zabudową przeznaczonych dla niej terenów.
        Teraz są to "gusła" nad trupem, bo nas nie stać na wydumki typu drążenie tuneli i podziemne przystanki.
        Gusła, za które urzędnicy zapłacą, aby mieć podkładkę pod rzeczy oczywiste i widoczne gołym okiem.

        • 2 0

    • Dulkiewicz zbiera głosy z Południa. Oczywiście Południowcy nie dadzą się nabrać na piękne słówka.

      Lata zaniedbań w tej części miasta (i nie tylko w tej) zrobią swoje i prezy.dętka pójdzie z torbami. Wystarczy zobaczyć jak budują 300 metrowy łącznik Łucznicza-Niepołomicka: 2 tyg. pracy i miesiąc przerwy. I tak od pół roku.

      • 1 0

  • Bob

    Czy damy radę ?

    • 0 1

  • Gdańsk Karczemki powinien powstać mimo wszystko

    • 0 4

  • Trzymam kciuki, to bardzo potrzebny odcinek

    • 4 2

  • Nie uwierzę do póki nie pojadę.

    • 4 0

  • Miło się czyta, że są takie ambitne plany rozbudowy

    Mam nadzieję, że nie pozostaną tylko planami na św.Dygdy. Gdańsk rozwija się na południe, póki co jedyną sensowną komunikacją jest tramwaj. PKM mocno pchnnie do rozwoju całe południe miasta, a także gminy ościenne. Metra może nie mamy, ale za to mamy najwyższy wskaźnik wykorzystania kolei. Ludzie chcą omijać korki i sprawnie się przemieszczać, wystarczy dać im szansę. Kursy regularne, o różnych porach dnia i nocy. Myślę, że ten projekt będzie strzałem w 10 dla mieszkańców południa, pod warunkiem że oczywiście wypali.

    • 3 1

  • czas powrócić przy okazji do pomysłu budowy "przymorskiej" PKM

    i spiąć ją z planowaną południową PKM, Trasa Północ-Południe by się przydała.

    • 0 1

  • Najgłupszy pomysł w dziejach - powstanie kolejna bariera w komunikacji, pozamykane przejazdy, korki

    Przykładowo w Juszkowie, obecnie są 3 miejsca gdzie można przejechać przez tory. Po budowie tego dziwadła pozostanie tylko jeden !!! przejazd kolejowy z rogatkami. W Pruszczu na Zastawnej to samo. Niedouczeni inżynierkowie wymyślają takie porąbane rzeczy nie mając pojęcia o sytuacjach miejscowych. Zbudujcie w miejscu gdzie ma być ta kolej zwykłą drogę, dzbany

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane