• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tego Gdańska już nie ma. Niesamowity film sprzed... 22 lat

ms
24 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Tak wyglądał Gdańsk i jego tramwaje w 1989 r. Film umieścił w serwisie YouTube internauta o nicku tramofil11, jak udało nam się ustalić obywatel Francji, który 22 lat temu odwiedził Gdańsk.


Choć film umieścił w Internecie miłośnik tramwajów, widać na nim znacznie więcej, niż tylko przemianę, jaką w ciągu 22 lat, czyli od lata 1989 r., przeszła gdańska komunikacja miejska.



Jak wspominasz okres przed 1989 rokiem?

Jaki był Gdańsk tego lata, gdy w pierwszych od półwiecza częściowo wolnych wyborach, Polacy wybrali wolny senat i częściowo wolny Sejm?

Przede wszystkim widać, że po ulicach przemykają jedynie nieliczne samochody, głównie marek produkowanych w PRL-u lub w innych państwach socjalistycznych.

Na tramwajach widać pierwsze, nieśmiałe przejawy kapitalizmu, czyli reklamy. Na promocję swojej marki zdecydowała się wtedy sieć sklepów spożywczych Społem.

Reklam nie widać natomiast na ulicach, budynkach, przystankach. Z tego powodu miasto wygląda zdecydowanie - przynajmniej w tym kontekście - lepiej.

Widać też, jak wyglądały przystanki: były to zagadkowe konstrukcje z betonu i dykty, które niespecjalnie chroniły przez deszczem ani wiatrem, natomiast szpeciły okolicę swoją toporną architekturę. Mimo użycia trwalszych materiałów niż dziś (pleksi) nie były bardziej odporne na działania wandali.

W filmie widać też obiekty, których dziś już nie ma. Dojrzymy tu m.in. budynek stojący przy Podwalu Grodzkim, naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Wtedy mieścił się w nim Bar Krewetka, dziś w jego miejscu stoi kino Krewetka.

Ten film jest równie ciekawy, jak albumy z cyklu "Był sobie Gdańsk", które kilkanaście lat temu pokazały mieszkańcom Gdańska, jak wyglądało ich miasto pod koniec XIX wieku i przed II wojną światową.
ms

Opinie (526) ponad 50 zablokowanych

  • W tych dzienicach nic się nie zmieniło nadal takie slamsy jak dawniej (1)

    nawet kapitalizm nie zmienił ludzi. Im andal nic się nie chce. Tylko ręce po zasiłki wyciągają i zamiast starymi polskimi tramwajami podrózują starymi niemieckimi.A ci co madrzejsi wyjechali z tych gett.

    • 15 6

    • Chrzanisz bzdury, Nowy Port się dużo zmienił, najwięcej mają do powiedzenia ci który tam nie byli lub nie bywają.

      • 0 0

  • .

    minuta 9:49 trajek dał czadu!!!:)

    • 2 0

  • ja jeszcze pamiętam jak tramwaje jeździły ulicą Chrobrego (2)

    przez Plac Komorowskiego i skręcały w Waryńskiego (wtedy ulica nazywała się Liebermana) i dojeżdżały do tunelu podziemnego przy ulicy Białej. Na końcu była mijanka.Ale to oczywiście dużo , dużo wcześniej przed 1989 rokiem

    • 15 1

    • (1)

      po Chrobrego jeździły tramwaje??? szok. w życiu o tym nie słyszałam, nie przypuszczałabym...

      • 0 0

      • po Waryńskiego też

        • 1 0

  • Podziekowania i pozdrowienia dla tego Pana, który wrzucił ten film!!! (1)

    .

    • 28 0

    • i tak cię do Francji nie zaprosi, chyba , zejesteś hydraulikiem

      • 1 5

  • ??

    Co to za zwyrol co kręci tramwaje przez 10 minut... Przerobić troche ten filmik i można prać mózgi więźniomw Guantanamo...

    • 6 22

  • No tak... tylko dlaczego 22 lata.. i w jakich cenach?

    Gdyby nie czerwone psy u władzy to byśmy to osiągneli w 11 lat i połowę taniej. O tym już nikt nie mówi. Kolesie kolesi po drodze zarobili, wszystko ciągnięte latami... a i ceny biletów też jakieś takie "nowoczesne"...

    • 8 2

  • ale ulice lepiej wyglądały bez bilbordów i pstrokatych reklam

    • 10 0

  • Wielka mi zmiana!!! nie dawno jechalem takim tranwajem ...jak na tym filmie.. (1)

    ...

    • 13 3

    • Tak, tak

      Może nawet tym samym, tyle, że po remoncie kapitalnym :)

      • 4 0

  • ehh

    puste ulice

    • 12 0

  • Niesamowity film? (6)

    Normalka. Tak było. Takie same tramwaje nadal jeżdżą. Mamy też nowsze, wygodniejsze, ładniejsze. Ale wtedy było mniej samochodów i do każdego krańca miasta można było bardzo szybko dotrzeć komunikacją miejską. Teraz byle żula stać na samochód i stąd korki.

    • 25 0

    • No nie... (5)

      Gratuluje wyciagania wnioskow. Znaczy, ze mamy korki poniewaz za duzo osob stac na samochod? Ze samochod powinien byc dobrem dostepnym tylko dla uprzywilejowanych?A nie jest przypadkiem tak, ze to wladze miasta odpowiadaja za brak przeprowadzenia budowy i modernizacji infrastruktury drogowej? Wladze terazniejsze i wladze przeszle... czyli w przypadku Gdanska wychodzi mniej wiecej na to samo. A co do perspektyw na przyszlosc to nie wiem czy bedze tak rozowo. Bo mimo, ze sporo sie w miescie przebudowuje, to jednak (wg mnie) bez przyszlosciowego myslenia, slowem - bedzie wiecej, ale boje sie, ze wciaz za malo :(

      • 1 2

      • x (1)

        Wniosek: Dla ciebie wyasfaltować cały Gdańsk to by było za mało. Zacznij myśleć chopie

        • 1 1

        • Wnioskow to ty wyciagac nie potrafisz

          Czy gdzies napisalem o betonowaniu calego miasta? Po pierwsze - drogi powinny byc zrobione juz dawno temu, ale ze nie byly i nic tego nie zmieni to zostawmy ta kwestie. Po drugie - teraz sporo sie buduje, ALE... No wlasnie ale jak juz przebudowujemy to przyszlosciowo. A nie ze Kartuska przerabiamy na jednopasmowa (wczesniej teoretycznie byla jedna, ale jak ludzie sie postarali to 2 pasy sie tworzyly) i robimy po srodku wysepke ze nawet karetka nie przejedzie. Jak przebudowujemy Slowackiego, to moze zrobic od razu 3 pasy, tak na przyszlosc - z racji chociazby rozbudowy lotniska i powstawania nowych osiedli w jego okolicy. Chcialbym wierzyc, ze wszystkie budowy prowadzone sa z uwzglednieniem istniejaych trendow oraz predykcja przyszlosci... No wlasnie, chcialbym.Co do betonowania calego miasta to nie wiem co w mojej wypowiedzi cos takiego ci zasugerowalo.

          • 1 0

      • No nie nie,,, (1)

        Ile by nie wybudowano dróg i skrzyżowań dla malkontentów zawsze będzie za mało. Problem w tym, że kiedyś Państwo nie dawało kasy na drogi, bo samo robiło ich mało. Odkąd samorządy mogą jej szukać w Unii, to w Gdańsku sie buduje dużo. Teraz jedynie co musimy być dobrej myśli, że nie staniemy się większym dawcą niż biorcą w unii, co przy obecnej sytuacji wydaje się coraz bardziej możliwe :(. Jeżeli chodzi o drogi, przy obecnym przyroście w Gdańsku nie ma takich pieniędzy aby zaspokoić transport tu. Bo w liczbach ilość mieszkańcoiw nie rośnie, ale do Gdańska sprowadza się coraz więcej osób zameldowanych po za miastem. Ponadto sporo się wyprowadza tuż za granicą miast. Więc jak przytną nam kurek z kasą na drogi to się dopiero zakorkujemy,

        • 0 0

        • Już się zakorkowują

          Ludzie myślą, że wyprowadzą się za miasto do ciszy i spokoju, a tu:1. Dojazdy w korkach. 2. Żadnej ciszy i spokoju, bo przecież inni też się sprowadzają, a za nimi deweloperka betonowa. Wniosek: Wyprowadzanie, poza bardzo dalekim, dla ciszy, spokoju i wygody (względne) nie ma sensu. Ale do tego trzeba dojrzeć. I gdy 20 lat temu mówiłem ludziom, że szkoda Banina, Koleczkowa, Bojan, to myślałem, że żywcem mnie zjedza. Teraz to się sprawdza. Praw natury i fizyki się nie oszuka.

          • 1 0

      • Ja proponuje, by rozwalic stare kamienice, wszystkie, bo drogi za waskie. Zacznijmy od starego miasta.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane