• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tego Gdańska już nie ma. Niesamowity film sprzed... 22 lat

ms
24 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Tak wyglądał Gdańsk i jego tramwaje w 1989 r. Film umieścił w serwisie YouTube internauta o nicku tramofil11, jak udało nam się ustalić obywatel Francji, który 22 lat temu odwiedził Gdańsk.


Choć film umieścił w Internecie miłośnik tramwajów, widać na nim znacznie więcej, niż tylko przemianę, jaką w ciągu 22 lat, czyli od lata 1989 r., przeszła gdańska komunikacja miejska.



Jak wspominasz okres przed 1989 rokiem?

Jaki był Gdańsk tego lata, gdy w pierwszych od półwiecza częściowo wolnych wyborach, Polacy wybrali wolny senat i częściowo wolny Sejm?

Przede wszystkim widać, że po ulicach przemykają jedynie nieliczne samochody, głównie marek produkowanych w PRL-u lub w innych państwach socjalistycznych.

Na tramwajach widać pierwsze, nieśmiałe przejawy kapitalizmu, czyli reklamy. Na promocję swojej marki zdecydowała się wtedy sieć sklepów spożywczych Społem.

Reklam nie widać natomiast na ulicach, budynkach, przystankach. Z tego powodu miasto wygląda zdecydowanie - przynajmniej w tym kontekście - lepiej.

Widać też, jak wyglądały przystanki: były to zagadkowe konstrukcje z betonu i dykty, które niespecjalnie chroniły przez deszczem ani wiatrem, natomiast szpeciły okolicę swoją toporną architekturę. Mimo użycia trwalszych materiałów niż dziś (pleksi) nie były bardziej odporne na działania wandali.

W filmie widać też obiekty, których dziś już nie ma. Dojrzymy tu m.in. budynek stojący przy Podwalu Grodzkim, naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Wtedy mieścił się w nim Bar Krewetka, dziś w jego miejscu stoi kino Krewetka.

Ten film jest równie ciekawy, jak albumy z cyklu "Był sobie Gdańsk", które kilkanaście lat temu pokazały mieszkańcom Gdańska, jak wyglądało ich miasto pod koniec XIX wieku i przed II wojną światową.
ms

Opinie (526) ponad 50 zablokowanych

  • Szczerze powiem, że wygląda to o wiele ładniej bez wszędobylskich reklam. (5)

    Gdyby tylko udało się większość tego syfu reklamowegu usunąć, choćby na jeden dzień, wyglądało by to jak w normalnym świecie.

    • 74 3

    • w normalnym swiecie powiadasz... czyli gdzie? (1)

      wybierz sie na times square w nowym jorku, to dopiero zobaczysz reklamowy szal, u nas to jest nic.

      • 0 3

      • W Bergen w Norwegii

        Reklama musi mieć mniej niż ileś tam i musi być ustawiona równolegle do ulicy.

        • 1 0

    • Mowa oczywiście o reklamach na ulicach (1)

      • 20 0

      • W telewizji tez.

        • 12 0

    • Popieram. Teraz nie ma miejsca, w którym nie było by choć jednej reklamy. O ile reklamy w tv i internecie można ominąć, to na te niestety nie ma sposobu... Miasto bez nich było by o wiele piękniejsze.

      • 22 0

  • Lody

    Na pętli w Jelitkowie widać lodożerców Eskimo. A jak te lody smakowały! I zawsze tam była spora kolejka.

    • 7 0

  • Ale pusto na ulicach! (11)

    Zaledwie kilka aut! Stan jezdni- dziś marzenie- zero dziur. Miasto zmieniło się sporo. Same przecinaki (jak to mówi mój mąż) chyba niewiele...?

    • 16 2

    • pusto było w dzień, ale w rano wierz ja dojeżdżałem z (1)

      Wrzeszcza do Pruszcza do pracy ruch był spory a tramwaje i autobusy były straszliwie przepełnione. Kupa ludzi dojeżdżała do Stoczni. Zdarzało mi sie nie wsiąść do tramwaju z powodu tłoku.Nawet na schodkach nie było msca. Wszystko to nic.Z dzieciństwa pamiętam swojego Ojca wiszącego w drzwiach tramwaju. Wtedy drzwi zamykało i otwierało sie ręcznie - więc praktycznie były otwarte a wszyscy wsiadali na tzw śledzia.No i jeździły tak tramwaje z wiszącymi ludźmi niczym winogrona.

      • 7 0

      • tak kiedyś nie wsiąść do autobusu z powodu przepełnienia to była norma.

        Pamiętam, jak przepuszczałem 2 autobusy i dopiero do 3 się dostawałem. I to była codzienna norma, ale dziś już tego nikt nie pamięta. Teraz każdy psioczy i mówi, że kiedyś było lepiej. Ciekawe i to bardzo jak krótką pamięć mamy.

        • 0 0

    • Niulka (6)

      Wybacz, ale ludzie to hipokryci. Chcieliby dawnych czasów bez korków, hałasu, spalin, z piękną przyrodą, ale to nie kosmici stworzyli te warunki, ale w większości przypadków ci sami ludzie, którzy dziś z utęsknieniem patrzą na dawne czasy, bo to oni dziś tworzą korki, hałas, spaliny i niszczą przyrodę. Więc po co ta gadka? Ciekaw jestem czy dzisiaj by przejechali się starym tramwajem, pojechali na Kaszuby PKS-em, spali w namiocie? Przecież to totalna bzdura i hipokryzja.

      • 5 0

      • A czy ja powiedziałam, że chciałabym, by te czasy wróciły? (5)

        Ja tylko zwróciłam uwagę na to, ze na jezdniach jest pusto, co dla mnie jest zjawiskowe, bo przywykłam już do korków. No i dziurawe jezdnie dziś- wstyd, patrząc na jezdnie sprzed 20-tu lat.

        • 1 0

        • polemika (2)

          akurat te odcinki, które pokazano na filmie obecnie mają nowe jezdnie. Pierwsze Podwale Grodzkie remont razem z błędnikiem w roku 2005 do dzisiaj zero dziur, Nowy Port - cała Marynarki Polskiej wyremontowana w 2008 roku do dzisiaj zero dziur, Nowy Port Wolności i następne dzisiaj w miejscu bruku jest asfalt i nie ma w nich dziur. Obecnie kończą nową Wolności i skrzyżowanie z rozjadem torów. Hallera odcinek przed operą nowy po remoncie zero dziur. Właśnie w tym filnie na Hallera są wyraźne dziury przy torach tramwajowych. Poza tym nie rozumiem tej nostalgii za komuną. Ja w tym systemie przeżyłem do 26 roku życia . Lata osiemdziesiąte to już świadome życie. Nigdy nie chciałbym do tamtych czasów wrócić. I od początku obalamy mity . Wszyscy ludzie mieli pracę. Tak owszem mieli, tylko, że za płacę za tą pracę niczego nie można było kupić. Takie rzeczy jakie się wówczas jadło obecnie nie wzięlibyście do ust, zaś na ubrania nikt nie spojrzałby. Na ulicach nie było ruchu. Tak nie było , gdyż ludzie nie mieli tyle samochodów nie aby tak niewielu było na nie stać, lecz nie mogli ich po prostu kupić. Na malucha na przedpłatę czekało się 10 lat, a jak się już dostało. to trzeba było panu w Polmozbycie podsmarować, aby dał wam dobry egzemplarz. Nowe bowiem wówczas nie oznaczało koniecznie dobre. Do tego jeszcze dodam, że benzyna do początku 1989 roku była na kartki. Na malucha dostałeś 24 litry na miesiąc. Daleko na tym nie zajechałeś. Mit było bobrze bo nie było reklam. Po co w socjaliźmie reklamy, jak ludzie wręcz zabijali się za każdym dobrem konsumpcyjnym. I tak nie można było dostać niczego począwszy od mięsa a zakończywszy np. na meblach, sprzętach AGD, sprzęcie audio itp. Jeszcze w dniu nagrywania tego filmu mięso było na kartki ( reglametację zniesiono w sierpniu 1989 chociaż jeszcze wydrukowano kartki) Uwaga na każdego w miesiąc przypadało po 2,5 kg mięsa miesięcznie. Dodajcie do tego zamknięte granice i relacje do walut, które z każdego Polaka robiły na zachodzie żebraka. O przepraszam w roku 1989 można już było bez przeszkód jeździć, tylko że do każdego kraju europejskiego obowiązywały POlaków wizy. Tego wszystkiego niestety na filmie nie widać. Zresztą autor filmu filmował tylko tarmwaje. Dlatego jak widzę te wasze wpisy jak to było dobrze wówczas to zbiera mi się na mdłości.

          • 1 0

          • "akurat te odcinki, które pokazano na filmie obecnie mają nowe jezdnie" (1)

            i co z tego? W Polsce robią takie przekręty na materiale, że miesiąc czasu użytkowania i już mamy nowe dziury. Wybacz, ale reszty nie chciało mi się czytać :)

            • 0 3

            • Za czasów komuny to przekręt gonił przekręty

              Aby cokolwiek zrobić trzeba było zrobić 2 przekręty. a może przypomnisz sobie jak wtedy remontowano drogi. Proszę nie mówcie, że było lepiej bo to jakiś absurd.

              • 1 0

        • Niulka (1)

          Ja nie przywykłem. Wolałbym miasto bez korków, pełne zieleni

          • 2 0

          • Jeśli nie odpowiadają Ci warunki życia w mieście, zawsze można zamieszkać w lesie, gdzie nie będziesz miał korków, za to dużo zieleni :)

            • 0 0

    • Zero dziur? (1)

      No nie całkiem. Na Grunwaldzkiej i Alei Zwycięska prawy pas się prawie nie nadawał do jeżdżenia. A milicja dawała mandaty za jazdę środkowym lub lewym jak jezdnia nie była pełna.

      • 2 0

      • Na filmie tego nie widać...

        a nie jestem taka stara, by to pamiętać ;-) Miałam zaledwie 7 lat

        • 0 0

  • BYŁ SOBIE GDAŃSK

    na płycie cd z 2000 roku. Ciekawe czy ktoś to ma w swoich zbiorach? Najlepsza płytka w tamtym okresie jaką widziałem!

    • 0 0

  • 22 lata temu? a to nie było wczoraj???? (5)

    • 129 36

    • Ale fury w tle sa wypasione... (4)

      ...nie to co teraz - wszystko takie same hehe

      • 10 1

      • (3)

        popatrz szerzej... od tamtego czasu w europie nie pwostała zadna nowa marka...przez socjalizm i brak wolnego rynku

        • 5 8

        • Q..wa następny czciciel Korwina... (1)

          Tak synku w Europie jest socjalizm a za piecami mieszkają skrzaty.

          • 15 8

          • Czciciel prawdy

            Nie trzeba być fanem Korwina Mikke, by zdawać sobie sprawę, że w UE od dobrych 20-30 lat panuje socjalizm. W Niemczech od wielu lat godziny otwarcia sklepów regulowała ustawa. W prawdziwym kapitalizmie coś takiego byłoby nie do pomyślenia. Poza tym większość państw UE to państwa niesamowicie socjalne, a to też jest niezgodne z duchem kapitalizmu. Prawda jest taka, że ustrój większość państw UE to na dzisiaj liberalny socjalizm, ale nigdy kapitalizm.

            • 5 2

        • Tak sie sklada ,ze powstalo wiele nowych marek ale...

          ...nie wielkosci VW czy Mercedesa. Popatrz szerzej , pointeresuj sie wiecej to zobaczysz.

          • 5 2

  • Niesamowity film? (6)

    Normalka. Tak było. Takie same tramwaje nadal jeżdżą. Mamy też nowsze, wygodniejsze, ładniejsze. Ale wtedy było mniej samochodów i do każdego krańca miasta można było bardzo szybko dotrzeć komunikacją miejską. Teraz byle żula stać na samochód i stąd korki.

    • 25 0

    • No nie... (5)

      Gratuluje wyciagania wnioskow. Znaczy, ze mamy korki poniewaz za duzo osob stac na samochod? Ze samochod powinien byc dobrem dostepnym tylko dla uprzywilejowanych?A nie jest przypadkiem tak, ze to wladze miasta odpowiadaja za brak przeprowadzenia budowy i modernizacji infrastruktury drogowej? Wladze terazniejsze i wladze przeszle... czyli w przypadku Gdanska wychodzi mniej wiecej na to samo. A co do perspektyw na przyszlosc to nie wiem czy bedze tak rozowo. Bo mimo, ze sporo sie w miescie przebudowuje, to jednak (wg mnie) bez przyszlosciowego myslenia, slowem - bedzie wiecej, ale boje sie, ze wciaz za malo :(

      • 1 2

      • x (1)

        Wniosek: Dla ciebie wyasfaltować cały Gdańsk to by było za mało. Zacznij myśleć chopie

        • 1 1

        • Wnioskow to ty wyciagac nie potrafisz

          Czy gdzies napisalem o betonowaniu calego miasta? Po pierwsze - drogi powinny byc zrobione juz dawno temu, ale ze nie byly i nic tego nie zmieni to zostawmy ta kwestie. Po drugie - teraz sporo sie buduje, ALE... No wlasnie ale jak juz przebudowujemy to przyszlosciowo. A nie ze Kartuska przerabiamy na jednopasmowa (wczesniej teoretycznie byla jedna, ale jak ludzie sie postarali to 2 pasy sie tworzyly) i robimy po srodku wysepke ze nawet karetka nie przejedzie. Jak przebudowujemy Slowackiego, to moze zrobic od razu 3 pasy, tak na przyszlosc - z racji chociazby rozbudowy lotniska i powstawania nowych osiedli w jego okolicy. Chcialbym wierzyc, ze wszystkie budowy prowadzone sa z uwzglednieniem istniejaych trendow oraz predykcja przyszlosci... No wlasnie, chcialbym.Co do betonowania calego miasta to nie wiem co w mojej wypowiedzi cos takiego ci zasugerowalo.

          • 1 0

      • Ja proponuje, by rozwalic stare kamienice, wszystkie, bo drogi za waskie. Zacznijmy od starego miasta.

        • 0 0

      • No nie nie,,, (1)

        Ile by nie wybudowano dróg i skrzyżowań dla malkontentów zawsze będzie za mało. Problem w tym, że kiedyś Państwo nie dawało kasy na drogi, bo samo robiło ich mało. Odkąd samorządy mogą jej szukać w Unii, to w Gdańsku sie buduje dużo. Teraz jedynie co musimy być dobrej myśli, że nie staniemy się większym dawcą niż biorcą w unii, co przy obecnej sytuacji wydaje się coraz bardziej możliwe :(. Jeżeli chodzi o drogi, przy obecnym przyroście w Gdańsku nie ma takich pieniędzy aby zaspokoić transport tu. Bo w liczbach ilość mieszkańcoiw nie rośnie, ale do Gdańska sprowadza się coraz więcej osób zameldowanych po za miastem. Ponadto sporo się wyprowadza tuż za granicą miast. Więc jak przytną nam kurek z kasą na drogi to się dopiero zakorkujemy,

        • 0 0

        • Już się zakorkowują

          Ludzie myślą, że wyprowadzą się za miasto do ciszy i spokoju, a tu:1. Dojazdy w korkach. 2. Żadnej ciszy i spokoju, bo przecież inni też się sprowadzają, a za nimi deweloperka betonowa. Wniosek: Wyprowadzanie, poza bardzo dalekim, dla ciszy, spokoju i wygody (względne) nie ma sensu. Ale do tego trzeba dojrzeć. I gdy 20 lat temu mówiłem ludziom, że szkoda Banina, Koleczkowa, Bojan, to myślałem, że żywcem mnie zjedza. Teraz to się sprawdza. Praw natury i fizyki się nie oszuka.

          • 1 0

  • nie widzac krewetki i zamiast cityforum był park w którym przekupki sprzedawały towary hehe

    • 2 0

  • nie rozumiem, co w tym jest takiego niesamowitego ?

    • 2 4

  • ale wtedy 105tki zap....!!! :)))

    • 5 0

  • (1)

    Jedyne co zauważyłem to to, że owszem były tramwaje jednowagonowe ale na dłuższych trasach trzywagonowe - rozpusta. No i było jakby czysto na przystankach po dwa kubły na śmieci - NA KAŻDYM !!

    • 10 1

    • odpowiedź

      A wiesz dlaczego 8 jeździła z jednym wagonem? Bo jeździła na Stogi i musiała na wysokości Łąkowej przejechać przez tymczasowy mos,który stał jako tymczasowy w tym miejscu przez kilkadziesiąt lat. Wozy dwuwagonowe nie mogły tam przejechał, gdyż wypadały z szyn. Jeszcze jedno ten most miał tylko jedne tor i tramwaje musiały czekać na mijankę.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane