• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tereny Dalmoru bez inwestora

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Tak mogły wyglądać tereny dawnego Dalmoru po realizacji wspólnego projektu z deweloperem. Tak mogły wyglądać tereny dawnego Dalmoru po realizacji wspólnego projektu z deweloperem.

Odsuwa się w czasie zagospodarowanie terenów po Dalmorze w Gdyni. Polski Holding Nieruchomości rozwiązał list intencyjny z potencjalnym inwestorem, który był zainteresowany realizacją projektu w tym miejscu.



Czy nowe zagospodarowanie terenów Dalmoru ma szanse na powodzenie?

Projekt tzw. Portu Rybackiego miał być początek przemian na Mola Rybackim zobacz na mapie Gdańska, gdzie na terenach Dalmoru przewidziano nowoczesną zabudowę mieszkaniowo-usługową.

Gdy w lutym br. podpisywano umowę pomiędzy Dalmorem (spółką zależną od Polskiego Holdingu Nieruchomości) a tajemniczym inwestorem, planowano wspólnie opracować niezbędną dokumentację dla realizacji projektu.

Dziś wiadomo już, że do tego nie dojdzie z wyłonionym wówczas partnerem. Z komunikatu PHN wynika, że rozwiązanie listu intencyjnego wynika z faktu, że "strony nie osiągnęły porozumienia w przedmiocie zdefiniowania warunków potencjalnej współpracy".

Kim był potencjalny partner projektu i czy faktycznie była nim firma Invest Komfort? Tego nawet w obecnej sytuacji nie chce ujawniać właściciel terenów Molo Rybackiego.

- Nie możemy ujawnić nazwy partnera z uwagi na klauzulę poufności. Trwają dalsze intensywne prace związane z realizacją tego projektu, natomiast na tym etapie spółka nie może podzielić się bardziej szczegółowymi informacjami - mówi dość enigmatycznie Agata Nałęcz z biura relacji inwestorskich i PR PHN.

Sprawy nie chce komentować też Invest Komfort i, podobnie jak w lutym, odmawia udzielania jakichkolwiek informacji w tym zakresie.

Widok z żurawia budowlanego na tereny okalające Basen Prezydenta, w tym Molo Rybackie.

Miejsca

Opinie (123) 8 zablokowanych

  • PHN jak i W.Sz. są odpowiedzialni za unicestwienie terenów produkcyjnych Dalmoru, (4)

    które powinny przynosić zyski dla Polski, a nie dla jakiegoś (można się tylko domyślać o kogo chodzi) cwaniaczka, który będzie nabijał wyłącznie swoją kieszeń. GŁUPOTA w tym kraju rządzi, a potem dziwimy się skąd te drogocenne zegarki na rękach byłych ministrów. No i jakie dla miasta zyski przynosi np. Seatowers?

    • 25 11

    • Czy w Seatowers ktoś mieszka? (3)

      po ilości świateł wieczorem wnioskuję, że jest to pustostan. Dobre miejsce na skłot.

      Może jakaś akcja w Europie zapraszająca skłotersów do zajęcia pustostanu? Ładny, zadbany.

      • 11 2

      • taa

        Juz nie przesądzaj. Od jakiegoś czasu naprawdę większość świateł sie pali wieczorem, a niższa polowa budynku prawie cała.

        • 1 3

      • (1)

        Mieszka bardzo dużo ludzi, ale kilka apartamentów na wyższych kondygnacjach zajęta jest głownie w weekendy i w sezonie letnim. Zaledwie kilka mieszkań jest na sprzedaż, a pozostałe są zajęte i zamieszkiwane.

        • 1 3

        • są tam 2 ekskluzywne agencje towarzyskie i parahotele (pokoje na godziny, dni)

          • 0 0

  • Jeszcze można to naprawić! (12)

    Gdyby teren po Dalmorze przejął port, tak jak chciał już lata temu, to byłby już dawno zagospodarowany i byłby chlubą miasta. Mieszkańcy miasta i turyści podziwialiby cumujące (a nie ukrywające się w głębi portu) piękne statki wycieczkowe, które bardzo często zawijają do Gdyni. Zabudowa tego miejsca nawiązywałaby do rozwiązań architektonicznych miasta, a jej przeznaczenie w harmonijny sposób łączyłoby funkcje portowe i miejskie. Byłby to modelowy przykład współistnienia tych dwóch organizmów i podkreślałby historyczne pochodzenie miasta "z morza i marzeń".
    Obecne zamierzenia i projekty są dokładną odwrotnością takiej wizji.

    • 34 6

    • duby smalone wypisujesz, amatorze (2)

      • 0 5

      • (1)

        Uwaga "fachowca" z PHN, czy z UM?

        • 1 0

        • z UM, mają etaty wyłącznie do komentowania tutaj.

          • 2 0

    • Problemem w tym miejscu jest brak zaplecza dla działalności portowej (8)

      brak powierzchni składowych, miejsca na magazyny itd. Wycieczkowce to raptem do 100 zawinięć rocznie (w tym roku ile, 60?). A co z pozostałym czasem?

      • 0 2

      • (5)

        Dlatego napisałem o połączeniu funkcji miejskich i portowych w tym miejscu. Nie pisałem o przeładunkach masowych, czy kontenerowych na nabrzeżach po-dalmorowskich.

        • 4 0

        • (4)

          Uzupełniając, w porcie potrzebne są też powierzchnie biurowe dla firm związanych z gospodarką morską i takie obiekty również powstają na jego terenie, a mogłyby być usytuowane w tym miejscu.
          Dla miasta również niebagatelne znaczenie mogłyby mieć atrakcyjne miejsca wypoczynku i punkty widokowe usytuowane w zabudowie tego miejsca. Właśnie tu mogłaby się zrealizować modelowa współpraca miasta i portu, które powinny być dla siebie partnerami, a nie przestrzennymi rywalami, tak jak to jest obecnie i to, bynajmniej nie z winy portu.

          • 4 0

          • czyli port deweloperem. nie bardzo to widzę. zadaniem portu jest przeładunek towarów. (3)

            już dość czasów, gdy port miał i chlewnię i mieszkania.

            • 0 5

            • (2)

              To nie ma nic wspólnego z deweloperką. Port jest dosyć skomplikowanym mechanizmem. Oprócz zarządzania infrastrukturą portową, jej modernizacją i rozbudową, na jego terenie funkcjonują firmy zajmujące się przeładunkami, spedycją, produkcją itd. Dla tych firm port buduje i wynajmuje obiekty infrastrukturalne i suprastrukturalne (w tym mieszczą się też tzw. powierzchnie biurowe).
              Zrealizowanie w miejscu po-dalmorowskim inwestycji częściowo pro-miejskich byłoby trochę nietypowe dla portu działającego w sferze gospodarki morskiej, ale nie byłaby to wcale taka nowa jakość, czego przykładem jest partycypacja portu w budowie ulicy Wiśniewskiego, leżącej poza obszarem portu. Ponadto, dbałość o dobro otoczenia również należy do obowiązków portu jako podmiotu nie nastawionego na zysk komercyjny, tylko na zapewnienie jak najlepszych warunków dla przedsięwzięć związanych z transportem i ogólnie z tzw. gospodarką morską.

              • 2 0

              • z tą partycypacją w wiśniewskiego to się musieliście zdrowo nagimnastykować ;) (1)

                a poważnie, postawienie portowych biurowców na molo rybackim prawie żadnego z portowych problemów (czyli głównie braku powierzchni przeładunkowych) nie rozwiąże.

                jedyna korzyść, to powstrzymanie ekspansji miasta poprzez ustanowienie strefy buforowej (biurowo-morskiej), której by węgiej na szwedzkimi śląskim nie przeszkadzał tak bardzo.

                • 0 0

              • O sposobach rozwiązania problemów powierzchniowych portu już nieraz pisałem na tym forum i nie chcę zbytnio przewlekać tej dyskusji w tym miejscu. W każdym bądź razie, jest jeszcze możliwe rozwiązanie problemów portu gdyńskiego, tak powierzchni jak i jego dostępu transportowego, ale czas na to dramatycznie się kurczy, a ponadto niektóre błędne decyzje mogą to skutecznie uniemożliwić.

                • 1 0

      • (1)

        Odpowiadając na Twoje pytanie, celowo wcześniej nie wspomniałem o ewentualnej możliwości lokalizacji w tym miejscu terminala promowego głównie dlatego, że port jest już stosunkowo mocno zaawansowany w projekcie "przeprowadzki" obecnego terminala "wkleszczonego" w końcu Nabrzeża Helskiego na Nabrzeże Polskie i Fińskie, co, jednakże ze względu na zapotrzebowanie przestrzeni sąsiadujących z tym miejscem podmiotów, też nie jest całkowicie satysfakcjonującym rozwiązaniem.
        Biorąc to ostatnie pod uwagę, nie wykluczałbym dostosowania nabrzeża po-dalmorowskiego i podejścia wodnego do budowy tam terminala promowego. Wtedy wykorzystanie typowo portowe tego miejsca byłoby pełne, nie będąc przy tym szczególnie uciążliwym dla otoczenia.
        Te moje dywagacje są już raczej teoretyczne, ponieważ nie przypuszczam, żeby obrany kierunek niekorzystnego przeobrażenia tego miejsca uległ zmianie. No,... chyba że sam zostałbym co najmniej prezydentem tego miasta : ).

        • 2 0

        • terminal promowy potrzebuje przeciez mnostwo przestrzeni

          wasz projekt budowy terminalu na polskim byl tego dowodem.

          • 0 0

  • Inwestorzy wybierają inne miejsca

    Gdynia nie jest aż tak atrakcyjna aby inwestorzy pchali się drzwiami i oknami. Jest wiele miejsc w Polsce i na świecie które przyniosą lepszy zysk.

    • 19 3

  • Pecunia non olet (3)

    No to mamy Polankę Redłowską bis ! Jeszcze nic nie zbudowali a już powinien zająć się tym prokurator. Ktoś ewidentnie kręci lody na tym terenie. Jakie to gdyńskie.

    • 15 6

    • stalinowska retoryka :/

      • 0 4

    • a na czym te lody niby polegają? (1)

      pamiętaj przy okazji - każdy ocenia wg własnej miary i ciasnoty lub rozległości horyzontów. Myślowych.

      • 1 0

      • A między innymi na tym,że podobnie jak na Polance Redłowskiej inwestor zamiast budować płaci tylko za szlaban i jednego ochroniarza a cena terenu rośnie . I tak przez wiele lat .Proste .Aż po horyzont.

        • 2 0

  • Takie czasy, że kasy inwestorom brakuje.... ale na wszystko przyjdzie czas.

    • 4 1

  • (1)

    Proponuję postawić pomnik Kaczyńskiego

    • 8 3

    • Donald juz sobie pomników nastawiał

      • 1 3

  • Tam będzie Biedronka

    Tego jestem pewien :) Ale ktoś tu dobrze napisał - gdyby był to teren portowy z wycieczkowcami to byłoby pięknie. A tak buduje się coraz więcej aluminiowo-szklanych straszydeł. To już jest coraz mniej miasto z morza...Będąc na Skwerze lub Bulwarze już nawet nie podchodzę do "smażalni ryb" bo czuć na odległość,że ryb świeżych za bardzo nie uświadczysz. Szkoda,ze idzie to w tym kierunku

    • 15 0

  • tereny (1)

    Niech Szczur odtworzy to co zniszczył - chyba jeszcze pamięta co tam było

    • 12 7

    • leming ty lepiej wazelinia dla Donaldinia kup:)

      • 1 5

  • Co to za bełkot???

    "Projekt tzw. Portu Rybackiego miał być początek przemian na Mola Rybackim"

    • 4 0

  • moze kolejke tam zrobic...

    i kino jeszcze jedna i riviere 2?? zamiast nowe miejsca pracy??

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane