• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Maciej Naskręt
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zarządca linii PKM i władze województwa nie wiedzą, kiedy uda się przywrócić pociągi na trasę Kolei Metropolitalnej. Wciąż trwa inwentaryzacja strat i opracowywanie dla nich projektów naprawczych. Optymistyczna wersja zakłada, że pociąg na linii PKM zobaczymy na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie we wrześniu.



Czy odczuwasz utrudnienia z powodu wstrzymaniu ruchu na PKM?

Przypomnijmy, że w nocy z czwartku na piątek w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 l wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minął już praktycznie tydzień od ulewy.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło we wtorek udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz rozkład jazdy pociągów w czasie utrudnień.

Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM.
Data powrotu składów nieznana

Prace o różnym charakterze prowadzone są obecnie na całej długości linii. Została ona podzielona na odcinki i w zależności od potrzeb i zaproponowanych przez projektanta rozwiązań, wykonywane są prace porządkowe oraz zabezpieczające, na wypadek ewentualnych kolejnych opadów.

- Dokumentację prac naprawczych dla poszczególnych uszkodzeń opracowuje firma Transprojekt Gdański, która przygotowała przed laty projekt budowlany linii. Co ważne jednak, na ten moment nie mamy pełnej inwentaryzacji i trudno na tę chwilę wskazać, kiedy uda się przywrócić ruch - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za projekty transportowe.
Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że optymistyczna wersja zakłada wznowienie ruchu pociągów na linii PKM na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie dopiero we wrześniu. Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli okaże się, że został on zniszczony, prace naprawcze wydłużą się znacząco.

  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu.
  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu. Dojście do Kolei Metropolitarnej ul. Strzyża po ulewne.
  • Tak wygląda nasyp kolei metropolitarnej po deszczu. Uszkodzone nasypy Kolei Metropolitarnej.
Linia PKM ubezpieczona

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce w miniony piątek. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł.

Miejsca

Opinie (374) 5 zablokowanych

  • Mam nadzieję, że nigdy jej nie uruchamią

    • 10 18

  • Taka prawda że uszkodzenia nasypów to zwykła fuszerka (1)

    Nasyp to nie jest budowla która ma problemy z odwodnieniem.
    Rozsypały po tej ulewie, bo w jeden dzień spadło tyle deszczu ile normalnie w pół roku, ale gdyby nie ta ulewa to prawdopodobnie i tak rozsypałyby się, tyle że zajęłoby to pół roku kiedy normalnie spada taka ilość deszczu.
    No może tylko nie rozsypałyby się w wielu miejscach na raz i przestoje nie byłyby tak długie.

    Natomiast tak czy owak jest to wynik zwykłej fuszerki przy budowie.

    • 32 4

    • Uszkodzenia nasypów fuszerką nie są. "Robota" najwyższej klasy. Trochę deszczu przez parę godzin i PKM nie jeżdżą. Za to wykonanie nasypów PKM to już fuszerka prima sort.

      • 11 0

  • Może jestem laikiem i się nie znam... (1)

    Ale czy nasypy nie powinny mieć "zbrojenia" w postaci siatki aby ziemia się nie obsuwala?

    • 40 2

    • Nasypy uzbroili... szmatami. To nie żart.

      • 9 1

  • Bo nie robi sie nasypu tylko wbija sie pale ... zalewa betonem by trzymało a lotem nasyp ... no tak zawsze najtanszym kosztem trzeba wybudowac by potem paralizowac polowe gdanska....

    • 15 4

  • Koniec PKM? Technologiczna degrengolada? (8)

    Jak tu sie nie w...c? Originalne nasypy i inne ziemne elementy staly od 1914 (a moze nawet od 1909 roku kiedy zaczeto budowe) i nie rozpuscily sie przez tyle lat? A tutaj nowa technologia XXI wieku i ulewa zniszcyla nasyp? Jak to jest mozliwe? Przeciez kolejowe elementy ziemne to (powinny byc) najbardziej trwale elementy infrastructury. Cofamy sie czy co? Dobrze ze piramid nie budujemy, bo 100 lat by nie przetrwaly, nie tylko tysiace...

    A swoja droga - to mam nadzieje ze to zamkniecie PKM to nie jest "gozdz" do trumny. Znane sa przypadki kiedy podobny "kataklism" zamknal completnie jakas operacje ze wzgledu na koszty odbudowy, czy naprawy...

    • 41 4

    • (4)

      Najpierw zapoznaj się ze słownikiem.

      • 2 10

      • Slownik... (3)

        Przeciez to tylko strona internetowa a nie klasowka :-) - poco mi slownik? :-) Masz OCD?
        Przepraszam gosciu ale polski slownik widzialem kiedy bylem dzieckiem krotko przed wyjazdem z Polski. Odpowiedniej czcionki tez nie mam - Sorki.

        Aczkolwiek dziekuje za sugestie ktora insynuuje ze moi krajanie bardziej koncentruja sie na malo znaczacych detalach, prawdopodbnie ignorujac wiadomosc. Mam nadzieje ze jestes wyjatkiem, bo jezeli reprezentujesz wiekszosc, to jeszcze nam dlugo do Zachodu.. No chyba ze masz OCD...

        • 11 2

        • (2)

          Mów co chcesz, jednak znajomość i poprawne korzystanie z zasad ortografii są wyrazem szacunku i dla języka i dla czytających.

          • 1 2

          • ... poczekaj ... musze to zrozumiec: (1)

            ... to jezeli ja nie znam dobrze ortografii, to znaczy ze nie mam szacunku do ludzi, albo jezyka? czy tez mam trzymac "gebe" zamknieta i nie wyrazac opinii? To troche to nie ma sensu.

            Moze jestem w bledzie ale takie zasady so dobre w monolitycznych spolecznosciach, ktore na przyklad nie dopuszczaja imigrantow (nie chodzi o Syrie :-) ), ale w takim otwartym swiecie w ktorym pragniemy zyc, musimy troche wyluzowac, bo nasz czysty jezyk powoli zanika i zaniknie a to forum nie jest przeciez na temat poprawnosci jezyka.

            Ale sluchaj zrobmy tak: ty masz racje - wygrales - ja nie znam ortografii, teraz chodz na piwo - to mi troche tej ortografii wytlumaczysz, a potem poszukamy jakies lopaty czy koparki, bo ten nasyp sam sie naprawi.

            • 0 1

            • Wiesz co, to może od razu chodźmy na to piwo ;)

              • 0 0

    • Koszty odbudowy to jedno (1)

      a równie ważne są straty wizerunkowe, utrata zaufania.

      Ludzie są wkurzeni samą sytuacją i żenującą polityką informacyjną. Część wróci do dawnych środków transportu i oleje PKM-kę. Nikt już nie da się nabrać na bliskość tej linii jako argument za wyborem miejsca zamieszkania.

      Każdy dzień przestoju to trwały odpływ pasażerów. Po ponownym uruchomieniu zostanie może 1/4 stanu sprzed powodzi. Przyrost też ogromnie zwolni. A przecież szału i tak nie było.

      • 8 0

      • 100% zgadzam sie.

        Rekuperacja zaufania w niezawodnosc operacji moze nawet nigdy nie wrocic, co oczywiscie moze pokazywac sie na balansie fiskalnym przez lata - mam nadzieje ze jakis gamon to rozponza i odpowiednio rozpisze bez zmniejszania kosztow opercyjnych (kursow ktore dalej spowoduje odplyw ludzi i dochodu) albo zamykania.

        W koncu chcialbym sie to ciuchcia wreszcie przejechac :-).

        • 2 0

    • Oryginalny nasyp po wojnie zarosły samosiejki. Wielka liczba korzeni ma moc.

      Moc w korzeniach

      • 3 1

  • (3)

    Trasa PKM powinna zostać rozebrana,a na uzyskanym miejscu powinien zostać zbudowany zwykły miejski tramwaj,bo kolej po pierwsze się nie sprawdziła,a po drugie linie tramwajowe nie wymagają ciężkiej i kosztownej infrastruktury związanej m in z kierowaniem ruchem.Najłatwiej na tramwaj da się przerobić odcinek od byłej stacji Brętowo PKM do lotniska,wystarczy tylko zbudować estakadowy zjazd w lewo z estakady prowadzącej do nieczynnej stacji PKM,no i zelektryfikować trasę napięciem 600V stosowanym w tramwajach.

    • 25 12

    • O tramwaju mówili od dawna fachowcy. Ale marszałek Kozłowski uparł się, że tylko kolej. (1)

      • 7 1

      • I miał rację

        Bo pociągi z Kartuz do gdańska były pełne.

        • 1 1

    • PKM

      Nie da rady.
      Sprawy własności gruntu, zamykają temat.

      • 0 0

  • ABRAMSKA ? (2)

    A to teściowa Budynia ubezpieczyła ?

    • 24 0

    • Nie. Ona tylko robi polisy życiowe dla urzędników

      • 13 0

    • z pewnością

      • 4 0

  • do budowy PKM zasosowano ekologiczne materiały (1)

    piasek żwir trawa ups...

    • 30 0

    • Pakuły, stare gacie, trociny, słoma

      • 3 0

  • Oto wypełniła się klątwa kościoła w Brętowie!

    Wpiszcie w google "wszystkie pomrzeta" albo "inwestycja sczeźnie".
    Wszystko przepowiedziano!
    Było słuchać i znaki postrzegać a nie posty kasować!
    Panie Naskręt!!

    • 9 7

  • nie wiem czyjeszcze pojade PKMka- szkoda

    najpierw nie oznakowano przystanki, bałagan..
    teraz okazuje się że nasypy- na słowo honoru...
    szkoda

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane