• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Maciej Naskręt
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zarządca linii PKM i władze województwa nie wiedzą, kiedy uda się przywrócić pociągi na trasę Kolei Metropolitalnej. Wciąż trwa inwentaryzacja strat i opracowywanie dla nich projektów naprawczych. Optymistyczna wersja zakłada, że pociąg na linii PKM zobaczymy na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie we wrześniu.



Czy odczuwasz utrudnienia z powodu wstrzymaniu ruchu na PKM?

Przypomnijmy, że w nocy z czwartku na piątek w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 l wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minął już praktycznie tydzień od ulewy.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło we wtorek udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz rozkład jazdy pociągów w czasie utrudnień.

Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM.
Data powrotu składów nieznana

Prace o różnym charakterze prowadzone są obecnie na całej długości linii. Została ona podzielona na odcinki i w zależności od potrzeb i zaproponowanych przez projektanta rozwiązań, wykonywane są prace porządkowe oraz zabezpieczające, na wypadek ewentualnych kolejnych opadów.

- Dokumentację prac naprawczych dla poszczególnych uszkodzeń opracowuje firma Transprojekt Gdański, która przygotowała przed laty projekt budowlany linii. Co ważne jednak, na ten moment nie mamy pełnej inwentaryzacji i trudno na tę chwilę wskazać, kiedy uda się przywrócić ruch - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za projekty transportowe.
Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że optymistyczna wersja zakłada wznowienie ruchu pociągów na linii PKM na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie dopiero we wrześniu. Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli okaże się, że został on zniszczony, prace naprawcze wydłużą się znacząco.

  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu.
  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu. Dojście do Kolei Metropolitarnej ul. Strzyża po ulewne.
  • Tak wygląda nasyp kolei metropolitarnej po deszczu. Uszkodzone nasypy Kolei Metropolitarnej.
Linia PKM ubezpieczona

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce w miniony piątek. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł.

Miejsca

Opinie (374) 5 zablokowanych

  • Patrząc tak jak wy trole pisowskie to domy trzeba budowac (2)

    pod ziemią bo może na nie spaśc samolot.
    Nikt nie może , planując i budując inwestycje , zakładac , że ma się ona
    oprzec kataklizmowi .

    • 1 13

    • lepszy PISowski troll niż POwski dyżurny klakier ;)

      • 0 3

    • PKMka ci płaci?

      • 3 0

  • (2)

    nie trzeba byc fachowcem zeby stwierdzic ze budowa to fuszerka wystarczy zadac sobie jedno wazne ale to zaj...biscie wazne pytanie dlaczego tylko nasypy pkmki ucierpialy w takim stopniu a innych nowo oddanych drog w gdansku nie?

    • 12 2

    • Nie trzeba. (1)

      Nie trzeba być lekarzem, bo wiadomo, że na wszystko pomaga herbata z miodem. A jak jakaś cięższa choroba, to na dodatek ze trzy koronki różańca. I jak ręką odjął, przechodzi.
      Od dawna wiadomo też, że "nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie oficera".
      Tylko nie wiadomo skąd te kolejki do fachowców i lekarzy?

      • 2 4

      • A ty to o czym piszesz??

        • 3 0

  • ttt (1)

    Niemcy robili nasypy z tłucznia, kamienie różnej wielkości ponad 100 lat wytrzymał bez takich numerów! a tutaj nasyp zrobiony z gliny i piasku ubitego na wierzchu dla niepoznaki obsypany tylko tłuczniem to było do przewidzenia że tak się stanie, teraz pociągnąć do odpowiedzialności wykonawce niech remontuje na całej długości nasypy

    • 39 1

    • Projektanta i tego, co zatwierdził tego bubla

      • 1 0

  • został udostępniony odncinek np. Gdynia -Port Lotniczy (6)

    Czy to oznacza, że jeździ tam już PKM-ka?

    • 43 7

    • tak dzisiaj jechałem (1)

      • 4 13

      • szpilek debilek

        • 2 0

    • Nie jeżdzi :(

      • 4 0

    • to ciekawe, bo wiadukt na Wielkim Kacu (w stonę obwodnicy) też był podmyty (1)

      a remont zakończył sie ledwie kilka tygodni temu

      • 8 0

      • Tego wiaduktu nie budowano dla PKM

        • 9 1

    • Nie, pociągi SKM jeżdżą tylko w relacji kartuzy-lotnisko-kartuzy a z Gdyni tylko do Kościerzyny i z powrotem

      • 16 1

  • na szczęście w Gdańsku jest jedyna w Polsce Katedra Geotechniki (1)

    ludzie tam pracujący rozwiązuje podobne problemy w pamięci. Ale wiedza kosztuje, tego Polacy od 25 lat nie mogą się nauczyć. Jak ktoś całe życie ciężko pracuje i zdobywa wiedzę i doświadczenie, a potem wymaga za to odpowiedniej zapłaty, wyższej niż studenciak 2 roku zatrudniony na umowę zlecenie w firmie projektowej Krzak sp. z o.o., to jest złodziej i cwaniak.
    Dalej zatem cieszmy się najtańszych ofert w przetargach, z konkurencji, która zabija wiedzę i jakość, a potem dziwmy, że przy pierwszej lepszej ulewie albo zimie nagle wszystko zaczyna się sypać.

    • 11 0

    • Że wiedza kosztuje, to Polacy nie mogą się nauczyć od 1050 lat.

      • 3 0

  • do budowy PKM zasosowano ekologiczne materiały (1)

    piasek żwir trawa ups...

    • 30 0

    • Pakuły, stare gacie, trociny, słoma

      • 3 0

  • Sory ale taki mamy klimat

    że PKM się sama zwija... sory rozmyła

    • 6 0

  • Przy budowie tak wysokich i stromych nasypów kolejowych powinno się urzywać trochę stabilniejszych (3)

    materiałów niż szmaty czy też watolina!!! Nie powinny być zrobione mury(murki) oporowe? Odpowiednie zdrenowanie i odprowadzenie wody? To przez brak odprowadzenia wody powstały ogromne wyrwy w nasypie na odcinku Niedźwiednik- Strzyża. Chcą to znowu zasypać piaskiem i przyklepać łopatami?? To jakaś parodia! Jak chcą naprawić podmyte torowiska???

    • 52 4

    • ściśle według projektu (2)

      wykonawca ma tyle do gadania
      co Żyd za Niemca

      • 11 0

      • To i projekt do d... i wykonanie! (1)

        • 3 0

        • Ktoś powinien napisać list do Ziobry o tym co sie tu dzieje. Moze, powtarzam moze coś by to dało?moze ktoś zostałby pociągnięty za to do odpowiedzialności ?

          • 0 0

  • "Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym." (2)

    ??? Jakiś czas temu byłem na spotkaniu, zorganizowanym na Politechnice, z p. Rudzińskim (byłym Prezesem PKM) i paroma innymi osobami z grona tzw. "managerów", projektantów i budowniczych. Byli tak zachwyceni swoim dziełem, że nie przyjmowali z sali żadnych głosów krytycznych. A szczególnie wychwalany był właśnie system sterowania ruchem kolejowym ETCS, którego "jeszcze nie ma na żadnej, oczywiście poza PKM, linii kolejowej w Polsce" .
    No i wystarczył jeden ulewny deszcz (co przecież zdarza się w naszym klimacie i wszelkie budowle powinny być na taką ewentualność przygotowane) i i cała ta "wspaniała, najnowocześniejsza w Polsce, pierwsza od 1979 roku wybudowana od podstaw linia kolejowa " łącznie z system sterowania ruchem, okazała się wielkim bublem. Oczywiście patrząc od strony inżynierskiej, o innych aspektach nie wypowiadam się...

    • 20 0

    • i tu masz racje , więcej się nie wypowiadaj .

      • 0 1

    • Ciekawe, że linia PKM kończy się we Wrzeszczu obok Metropolii i Galerii Bałtyckiej.

      Po drodze jest Auchan i Leroy Merlin. Chodziło o wożenie klientów z Kaszub do tych obiektów. Zlikwidowano ogrodnictwo Okaz obok stacji Strzyża i teraz trwają boje o nowe zagospodarowanie terenu: deweloperzy kontra handlowcy. Kto zwycięży? A mieszkańcy chcą tu zieleniec, bez fontanny z dużą ilością drzew i krzewów. Bo na reaktywowanie ogrodniczej hurtowni nie ma co liczyć. Z góry wiadomo kto wygra... to stały scenariusz w Gdańsku (podpowiem: pieniądze).

      • 2 0

  • (5)

    Chyba fuszerka co..?

    • 161 6

    • ależ nie ! ! ! (2)

      to wina deszczu, niepotrzebnie padał

      • 26 0

      • (1)

        Po prostu - jeśli skojarzy się termin oddania PKM i byłych wyborów - wszystko będzie jasne :) i mamy co mamy. Fuszerka odwalona by PKM ruszyła. Teraz Kaczor będzie wszystkiemu winny :)), bo platforma popłynęła jak nasypy ;)

        • 16 1

        • to wina

          pisu bo dali sobie podwyżki a nasypy krew zalała ze złości i stąd te osuniecia

          • 0 0

    • alez skad fuszerka ! .. oszczednosci ) (1)

      tam grama kamieni i zwiru czy zbrojenia nie widac wiec moze ktos chcial oszczedzic na tluczniu kamiennym i na stali do zbrojenia wiec zrobil to tylko z piasku . nie przewidzieli iz tak szybko ulewa odsloni ten kit . Tam widac sam piasek jakby nic innego w srodku nie bylo. calkiem realne ze teraz bedzie trzeba caly nasyp na trasie rozebrac i zrobic nowy. To podobnie jak z autostrada gdzie zwir i kamien wywozili kolesie a dawali odpady i sedesy pod bo mysleli ze nikt tego nie zobaczy . To moga byc '' oszczednosci '' na grube miliony jak cos zastapiono piaskiem . ' Oby nie !

      • 26 3

      • Oszczędności???... po prostu oszustwo...

        • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane