• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy po angielsku

Maciej Goniszewski
29 stycznia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
175 mln dolarów - tyle kosztować ma pierwszy etap budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym. Inwestycję zrealizuje Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. (DCT Gdańsk) - brytyjskie konsorcjum, które powstało specjalnie do realizacji tej inwestycji. Umowę dotyczącą budowy i dzierżawy na 30 lat 30 ha terenów portu podpisali w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Andrzej Kasprzak prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk.

- Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson, doradca premiera Wielkiej Brytanii ds. gospodarczych. - Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską. Podpisywana dzisiaj umowa to kontynuacja tego procesu. Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy.

Właścicielem DCT Gdańsk jest brytyjska grupa menedżerska. Jak podkreśla James Sutcliffe, każdy z członków grupy na duże doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć i od lat funkcjonują one w sektorze morskim. Właściciele spółki obsługują cztery podobne terminale w Wielkiej Brytanii, na Malcie i Bliskim Wschodzie.

- Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym - wyjaśniał zainteresowanie Brytyjczyków gdańskim portem prezes DCT Gdańsk, po czym zwrócił się do doradcy Tony'ego Blaira. - Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku.

W pierwszym etapie inwestycji w Porcie Północnym powstaną dwa stanowiska postojowe dla statków o długości do 330 m, w tym jedno stanowisko ro-ro. Zakładana zdolność przeładunkowa na tym etapie to 500 tys. TEU. Według założeń czas budowy wyniesie 46 miesięcy, a koszt sięgnie 175 mln USD. Z brytyjskich funduszy inwestycyjnych pochodzić będzie 40 mln USD, a pozostałą część potrzebnej kwoty - jak twierdzi James Sutcliffe - pokryją kredyty konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.

W kolejnych etapach, w ciągu 10 do 12 lat DCT Gdańsk zamierza zainwestować w Porcie Gdańskim około 500 mln USD, a zdolność przeładunkowa ma wzrosnąć do 1 mln TEU. Dzięki tym inwestycjom ma powstać najpierw 400, a później 5 tys. nowych miejsc pracy.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (65)

  • "Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy ... Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym".
    Nie rozumiem kto ma być do tego ruchu przygotowany? Angielski DCT czy Polska z drogami ?
    Wszyscy wiemy jakie i ile dróg mamy w Polsce. Kto zapłaci za kolejne remonty rozjeżdżanych dróg ? Podatnicy ? Rząd szuka ciągle nowych, absurdalnych sposobów jak ściągnąć pieniądze z polskiego obywatela. Prawda jest taka, że sami ponosimy za to winę. Powinno się pobierać opłaty chociażby od zagranicznych TIR-ów za jeżdżenie po polskich drogach. Co drugi TIR jest szwedzki, niemiecki, litewski albo czeski. A może rząd boi się wprowadzić takie opłaty z obawy zagraniczne na stosunki polityczne ??? Nawet w takiej Bułgarii, która ma gorsze drogi od naszych płaci się słono za przejazdy tranzytowe nie wyłączając samochodów osobowych.
    Proponuję podobne opłaty wprowadzić już dzisiaj, żeby nie okazało się później, że znowu Polska nie dotrzymała UMOWY. Oczywiście, że z punktu widzenia Anglików korzystne jest ulokowanie Terminala w Gdańsku, tylko, że głupi polak nie zastanowił się dlaczego !
    Mianowicie dlatego, że jak w niemczech wprowadzą opłaty za autostrady to podobny terminal mógłby przestać być opłacalny a wiadomo, że po lokalnych drogach niewygodnie się tam jeździ.
    W Polsce nie ma autostrad, więc taka sytuacja nie grozi.
    Polak pachołek zbuduje drogi, wyremontuje dla zachodniego businessmana, który będzie naszym kosztem robił interes. Oto Polska właśnie.

    • 0 0

  • gallux

    czepiacie się kumie
    wiadomo o co chodzi, a nie chce nam się pisać pełnymi ładnymi zdaniami

    • 0 0

  • Linia kolejowa do Portu Północnego jest, ale jak szumowiny z Olszynki zwiedzą się, że kontenerami pojadą drogie towary, to dopiero będą napady na pociągi.

    • 0 0

  • Do Galluxa

    Gallux, nic nie kapujem s tfej wypowiedzi

    • 0 0

  • takeście niby śledzie mUndre a tego nie wiecie, że w portach się nie przewozi tylko PRZEŁADOWUJE??
    wom się krypa z banoM pomyliły, kumie

    • 0 0

  • Latarnik

    Zgadza się,linia kolejowa dociera do Portu Północnego,co na pewno wykorzysta terminal kontenerowy,wpłynie też na jego konkurencyjnośc,możliwość przewozu kontenerów koleją to duży atut przyszłego terminala,jeśli chodzi o węgiel póki co Port Północny cały czas go przeładowuje,na bieżący rok ma zakontraktowane 5 mln ton,prawie tyle samo co w zeszłym

    • 0 0

  • Linia kolejowa do portu polnocnego jest, tam sie przeciez wozi(lo) mnostwo wegla pociagami. Natomiast boje sie, ze nasi wspaniali politycy i tak i tak nie wybuduja autostrady, a raczej nie dopuszcza do jej wybudowania. Chyba sie nieufny ostatnio zrobilem :>

    Konkurencja z Gdynia uwazam to dobry pomysl. Poza tym od dwoch lat naprawde rosna przewozy kontenerowe i zdaje sobie sprawe, ze oba terminale moga byc potrzebne. Jezeli ta inwestycja nie stanie w miejscu z jakis glupich powodow, to gratuluje Gdanskowi - moze wreszcie cos w tym miescie zacznie sie dziac.

    • 0 0

  • Hej Peter i reszta

    A ja mam w d... cały ten super hiper ach i och autostradowo - hipermarektowo -budowlanowy boom gospodarczy. Wolę deleketować się naturą a nie mostami i autostradami.

    • 0 0

  • gratulacje

    piękna wiadomość
    tylko, że oprócz autostrady można by tam pociągnać również linię kolejową (również przydatną w transporcie kontenerów) - no chyba, że już jest, nie wiem nie byłem tam

    a do krytyków - wreszcie ktoś się zorientował, że obecnie porty zarabiają najwięcej właśnie na kontenerach, a nie na wozeniu węgla i piachu

    • 0 0

  • Olis

    Port w Gdańsku ma wielkie plany rozwojowe,posiada tereny pod przyszłe inwestycje,port w Gdyni ich nie ma,raczej będzie się modernizował niż rozrastał,czy Gdańsk w imię nie konkurowania z Gdynią dla jej dobra ma zrezygnować z szans na swój własny rozwój?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane