• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Testy w PORD pomogą na prawdziwym egzaminie?

Maciej Naskręt
2 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Komputery z programem umożliwiającym próbny egzamin na prawo jazdy. Komputery z programem umożliwiającym próbny egzamin na prawo jazdy.

Po zeszłorocznych zmianach w ustawie Prawo o ruchu drogowym liczba kandydatów na kierowców zdających egzamin teoretyczny spadła dwukrotnie. Wcześniej testy zaliczało 80 proc. z podchodzących. Możliwe, że statystyki się zmienią, bo PORD udostępnił w swoich placówkach komputery z programem do próbnego egzaminowania.



Czy udostępnienie stanowisk z wersją demonstracyjną egzaminu wpłynie na wyniki kandydatów?

Z początkiem 2013 r. zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jej zapisami egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B to już nie 800 pytań, a 5 tys. Do tego część z nich potrafi zaskoczyć nawet najznakomitszych kierowców, jak choćby: "Jakie rozmiary posiadają tablice rejestracyjne?".

W efekcie zmian, które zafundowało Ministerstwo Transportu, spadła liczba kandydatów na prawo jazdy, zdających egzamin teoretyczny. - Przed zmianami, czyli przed 2013 r., egzamin z powodzeniem przechodziło ok. 80 proc. kandydatów. W tej chwili statystki mówią o 40 proc. podchodzących do testu - przyznaje Jerzy Rudziński z Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Zaostrzenie przepisów wpłynęło ponadto na liczbę osób decydujących się na uzyskanie uprawnienia do kierowania samochodem. Zamykane są szkoły nauki jazdy, a wielu egzaminatorów straciło pracę.

Widząc jak zła sytuacja panuje wśród potencjalnych kandydatów, władze PORD postanowiły przekonać ich do egzaminu, ale także zniwelować stres jemu towarzyszący. - Na korytarzach ustawiliśmy komputery z wgraną demonstracyjną wersją egzaminu teoretycznego. Ze stanowisk można korzystać za darmo i ćwiczyć testy. Utworzyliśmy trzy stanowiska w Gdańsku i dwa w Gdyni - mówi Jerzy Rudziński.

Problem jednak w tym, że pytania z demonstracyjną wersją egzaminu nie pokrywają się w całości z tymi zainstalowanymi już na stanowisku egzaminacyjnym. Pytania są podobne w ok. 10 proc.

Niemniej chętnych do próbnego egzaminu nie brakuje. Zdaniem władz PORD, praktycznie cały czas ktoś zasiada przy utworzonych stanowiskach. - Na razie jednak jest za wcześnie, by mówić o sukcesie naszego pomysłu. Mamy jednak nadzieję, że liczba zdających wzrośnie - mówi Rudziński.

Warto sprawdzić swoją wiedzę wcześniej, by zaoszczędzić 30 zł, bowiem tyle dzisiaj kosztuje egzamin teoretyczny na prawo jazdy w ośrodkach egzaminowania.

Miejsca

Opinie (276) 10 zablokowanych

  • Testy (1)

    Niech się wezmą matoły za naukę, ja zdałam wszystko za pierwszym razem, nie jest to takie trudne. Testy w PROD-zie w głowach się wszystkim przewraca, wystarczy dobra szkoła jazdy!

    • 3 9

    • tak, bo prawo jazdy zdaja tylko "małolaty"

      • 3 1

  • !!! (3)

    Co to za pytania jak np "jaki rozmiar ma tablica rejestracyjna"? Dla mnie to śmieszne pytania.

    • 5 0

    • to akurat pytanie na inteligencję, bo każdy wie mniej więcej jakiego rozmiaru jest tablica i można sobie wybrać A, B, C (2)

      • 0 3

      • (1)

        Na inteligencje hehehe dobre

        • 3 0

        • ;)

          • 3 0

  • (2)

    bo jeśli daje się pytanie jaka odległość powinna obowiązywać od inego pojazdu w tunelu

    a 3
    b 10
    c 5 metrow

    i liczy się ne to że ktoś da poprawną odpowiedz to gratuluje ministerstwu
    dla przypomnienia odległość zachowujemy w zależności od predkości poruszania sie samochodem ... a według ministesrtwa czy w tunelu jest 50km na godzine czy 80km czy wiecej zachowujemy 5metrów :) super gratuluje trzeba im dać pojeździć samochodem mając odległośc 5m z prętkością 80km i zachamować gwałtownie przed nimi ciekawe czy zdążą zareagować

    • 46 3

    • no i znowu ktoś przekręca (1)

      bo jesli takie pytanie było to na 100% zjadłes gdzies zwrot "przy zatrzymaniu w tunelu" czyli np.gdy jest korek/awaria/stłuczka to wtedy jest min.odległosc 5 metrów podczas postoju . Więc pytanie było dobre tylko ktos nie doczytał , lub nie zrozumiał , a najprawdopodobniej ktos Ci złe powtórzył .

      • 3 0

      • dokładnie!

        Niedawno zdałam egzamin teoretyczny za pierwszym razem i na 100%. Pytania nie są trudne. Dotyczą tylko i wyłącznie KODEKSU DROGOWEGO. Może ich być nawet 10 tys., jeśli ktoś zna przepisy, zda bez problemu. Oczywiście trzeba te pytania uważnie czytać, bo są podchwytliwe i na różne sposoby dotyczą tego samego zagadnienia. A te 5 m w tunelu to odległość, którą należy zachować stojąc w korku. To wszystko ma zmusić kandydatów na kierowców do czytania Kodeksu Drogowego. Wcześniej w ogóle nie trzeba było do niego zaglądać. A skutek tego taki, że świeżo upieczony kierowca nie miał pojęcia o zasadach ruchu drogowego, stwarzał zagrożenie. Teraz jest inaczej. Myślę, że jest bezpieczniej, chociaż trochę...

        • 2 1

  • redaktorze (3)

    Teoretyczny kosztuje 40zl nie 30

    • 3 7

    • (2)

      30 kosztuje, dobrze jest napisane

      • 8 0

      • . (1)

        W październiku w Gdynii był po 40, wiem bo sam płaciłem.

        • 0 0

        • Niemożliwe. Ktoś musiał Cię oszukać bo w każdym innym mieście było po 30zł - wiem bo jak przystępowałam do egzaminu to sprawdzałam

          • 3 0

  • dzisiejsza młodzież (5)

    Najlepiej to podać na tacy wszystko. Wykuć pytania na pamięć.
    Pytania idą w dobrą stronę bo w końcu zmuszają do myślenia, tylko jak się niektórym nie chce uczyć ze zrozumieniem to potem podchodzą do egzaminu po kilka razy.

    • 3 16

    • Ciekawe (2)

      Bo mój instruktor ma całkiem inne zdanie niż pan panie instruktorze :)

      • 9 1

      • A mój instruktor zachwalał nowe testy:) (1)

        • 1 8

        • To pozdrow go serdecznie

          • 7 0

    • z tej mlodziezy zyjesz. jak tak dalej pojdzie (1)

      to bedziesz sie chlopie podpisywa l"taksowkarz", albo "ciec"

      • 5 2

      • no ale co, mam się cieszyć ze morderców na drogi wpuszczą?

        • 2 3

  • udostepnili tylko dlatego że poprzez spadek zainteresowania egzaminami obroty spadły :) (1)

    • 12 1

    • nie martw się...

      obroty aż tak bardzo im nie spadły, bo stawki za egzaminy jakiś czas temu wzrosły (początek 2013), a jak się przychodzi koło 16 do pordu i bierze numerek np. 120 - to chyba znaczy że przede mną było te 120, niechby tylko 60% opłacała egzamin (140 zł praktyczny, pozostałe 40% teoretyczny - 30 zł to już masz kwotę 10 000 zł dziennie. A PORD prowadzi różne szkolenia dodatkowo, więc na pewno na siebie zarobi (my na nich zarobimy), inną sprawą jest mniejsze zainteresowanie egzaminami, co przełożyło się zmniejszeniem obsady egzaminatorów, co tylko nam egzaminowanym na dobre wyszło, bo podziękowano w pierwszej kolejności tym, którzy mieli najmniejsze doświadczenie?

      • 3 0

  • rozmiary tablicy rejestracyjnej ? (2)

    Każdy kto mowi o nowych testach od razu twierdzi że albo mial takie pytanie, albo koleg kolegi miał , a najciekawsze jest to że Ci którzy zdali za pierwszym razem nie mówią o takich pytaniach bo ich tam nie ma . T akie pytania powtarzają Ci co nie zdali bo zwyczajnie nie potrafią czytac ze zrozumieniem . Dlaczego nikt nie przytacza pytań typu : co robic gdy szlaban jest zamkniety i pali sie czerwone A-jechac ,B-stac ,C-czekac na dróżnika .Bo takie pytania to na prawdę są .

    • 1 3

    • uwież mi że pytanie z tablicą też jest... (1)

      jest tyle pytań że nierealne aby każemu trafiło się to z tablicą :) pomyśl troszkę :)

      • 6 1

      • a realne jest

        że niby prawie każdemu sie trafia ?

        • 2 0

  • metoda na zdany egzamin (1)

    gdy powie egzaminator że oblałeś na ulicy spowodujcie stłuczkę po tygodniu i wyeliminowaniu aut egzaminacyjnych zastanowią się zanim ciebie obleją

    • 6 3

    • ta yhyyy

      szkoda tylko że ktoś wymyslił AC i Assistance , a aut zaminnych też nie brakuje wiec uwierz mi że pomysłmasz słaby . nawet jak by jednym autem mieli jezdzic to po prostu kolejka byłaby dłuższa ;p

      • 1 0

  • Problem w tym, że uczono się odpowiedzi do testów...

    nie zdobywasz tym wiedzy dot. przepisów. A do egzaminu teoretycznego trzeba przysiąść, nauczyć się książki z kursu (nie 1 raz przeczytać), jest też kodeks drogowy i ustawa o kierujących pojazdami, nie chodzi by wykuć na blachę, ale żeby rozumieć co się czyta. W sieci jest pełno przykładowych pytań testowych, szkoły jazdy mają płyty z 1500 pytaniami. Jak ktoś chce to się nauczy i zda za 1 razem. 2 tygodnie nauki i nie zaskoczyło mnie żadne pytanie.

    • 1 2

  • Złodzieje (4)

    i tyle w temacie.

    • 176 15

    • POLSKA (2)

      Jak w tym kraju system sie nie zmieni , to taniej będzie jeździć bez prawa jazdy , niż ciągle próbować go zdać

      • 35 2

      • prawo jazdy to przywilej nie obowiązek, nieudaki nie zdają. nie każdy jest stworzony do prowadzenia pojazdów mechanicznych (1)

        • 10 28

        • Pracuje w terminalu jako operator sprzetu terminalowego, poruszam sie ciagnikami terminalowymi z naczepami, suwnicami i wozami do manipulacji kontenerow. Pracuje na tych stanowiskach przez 4 lata po ponad 200h /m, nie mialem zadnej kolizji, ani wypadku.
          Prawo jazdy mam tylko kat.A
          Samochoden i tak sie poruszam, ale chyba cos jest tu nie tak.
          Do egzaminu juz nie podejde, mandat dostalem tylko dwa razy w zyciu, za brak prawa jazdy, wtedy 500zl oraz kolizje na motocyklu.
          przez 3lata 6pkt.
          Na kat. B zdawalem 8 razy.
          Nie wiem o co chodzi

          • 22 3

    • Zamiast dac mlodym ludziom szansę na rozwój w tym kraju

      punktować usamodzielnianie się i przedsiębiorczość, potrafią tylko zaostrzać kary i rzucać kłody pod nogi.W mediach tylko płacz, ze bezrobocie wysokie i bieda. Dajcie nam K***wa normalnie żyć, pracować, zakładać rodziny i planować własne firmy.

      • 40 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane