- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (337 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (248 opinii)
- 3 Oszukane "30 stopni" w majówkę (12 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (90 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (361 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (61 opinii)
Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą
Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.
1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.
Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.
Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.
W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.
W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.
Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.
Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.
Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy
Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.
Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?
- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.
Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Zobacz plac budowy tunelu z góry
Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu
Miejsca
Opinie (392) ponad 10 zablokowanych
-
2014-10-19 17:33
Fajny tunel, ale dla kogo? (16)
- 35 137
-
2014-10-19 18:39
Dla Gdanszczan. Zeby polaczyc dwie do tej pory rozdzielone strony. (8)
I zeby mniej samochodow jezdzilo po Srodmiesciu. Same zalety.
- 59 2
-
2014-10-19 18:58
generalnie się zgadzam (7)
Co prawda dużo taniej byłoby zrobić wysoki most (tak żeby statki przepływały pod nim) , no ale skoro były pieniądze unijne do wykorzystania, to bez sensu byłoby nie wykorzystać tego.
- 8 20
-
2014-10-19 19:10
Tunel mniej szpeci miasto. (2)
j/w
- 24 4
-
2014-10-19 23:12
wysoki most (1)
Zdobi miasto. Patrz np. most Malmo- Kopenhaga itp.
Tunnel to w polskich warunkach klopoty eksploatacyjne, zalewanie woda opadowa, brak mozliwosci przejscia dla pieszych i sciezki rowerowej.
Z mostu (i na most) dodatkowo efektowne widoki ...- 3 7
-
2014-10-21 13:53
jak wysoki?
czy pozwoli wprowadzić wierzę wiertnicza do remontu w stoczni? Jak długie będą podjazdy?
- 2 0
-
2014-10-19 23:32
wysoki most by się musiał zaczynać na Przymorzu i kończyć na Stogach (1)
tunel pozwala na mniejsze zajęcie terenu. I naprawdę jest tańszy
- 13 0
-
2014-10-20 00:38
czy zdajesz sobie sprawe, ze tlumaczysz to teraz gimnazjaliscie, ktory jest specjalista od budownictwa, lotnictwa i medycyny?
- 14 0
-
2014-10-19 19:30
Most musiałby miec
ok 120m. Kanałem są targane platformy wiertnicze - takie dużeeeee
- 34 1
-
2014-10-19 19:11
vvv
Wiesz gdzie musiałby się zaczynać najazd na ten most - długi nasyp albo droga estakada? Nawierzchnia wiaduktu musiałaby być kilkadziesiąt metrów nad lustrem wody.
Powstałoby monstrum.
To była kwestia, która wyeliminowała opcję jego budowy.- 31 1
-
2014-10-19 18:00
(4)
Dla mnie
- 33 4
-
2014-10-19 18:21
spadaj frajerze do Bangladeszu (3)
Tam się popisuj nadmiarem szybkiego pieniądza, tu nie potrzeba drwin z ludzkiej nędzy, super specjalisto od sukcesu każdego i żadnego. Jak cię spotka coś zlego, to pamietaj, że to efekt klątw ludzi, które tu generujesz. Nie pisz tylko, że to zabobon i średniowiecze wierzyć w coś takiego. Ja osobiście życzę ci aby los jak najszybciej nagiąl twój kark do samej ziemi i zmielił cię w proch.
- 7 32
-
2014-10-20 08:43
Idź na spacer, przewietrz się, ochłoń, a następnie uśmiechnij się, a może i Tobie w życiu coś się uda.
- 5 2
-
2014-10-20 00:37
Polak Polakowi... (1)
... Nawet porażki zazdrości...
Ale Ty na pewno jesteś zagorzałym katolikiem przyjmującym co niedziele komunie, wiec pamiętaj: miloj bliźniego swego...- 9 1
-
2014-10-20 08:05
Sam se miloj. Cokolwiek to znaczy.
- 0 3
-
2014-10-19 17:40
Pewnie dla kierowców (1)
deptaka nie przewidziano.
Dobra - wyjazd z miasta z pominięciem zakorkowanej Starówki, skrót na część miasta Stogi itp.- 68 2
-
2014-10-19 18:30
deptak w tunelu. proponuje wziąć koło i stuknąć się w czoło.
Deptaczek w tunelu, rowerki itp... hipsteriada- 22 7
-
2014-10-21 11:07
Ja bym chyba dostał klaustrofobii w takim tłumie w ciasnym tunelu gdzie nie widać wyjścia po obu stronach
- 0 0
-
2014-10-21 11:00
S bane za to by wybudowali
za to byla by S-bana jak w berlinie wybudowana a nie dla zlodzieji z rad nadzorczych kasa do wyjecia bez ZUS i podatkow
- 0 1
-
2014-10-21 09:37
Zadowolony
A mnie sią podoba bum inwestycyjny w Gdańsku.
- 1 2
-
2014-10-21 09:34
PSy
A ci ludzie z psami tez byli wpuszczani? No tak przeciez pies tez musi zwiedzic...
- 1 2
-
2014-10-21 09:26
Co na to Nadzór Budowlany?
Co na to Nadzór Budowlany? Kto wpuścił dzieci na budowę? Kierownik wiedział?
- 4 1
-
2014-10-20 06:31
(7)
16 tys. frajerów szło wydrążonym tunelem aby udowodnić ... no właściwie co?
- 11 22
-
2014-10-20 07:45
nikt.. (3)
nikt nikomu nic nie udowadniał, to była czysta przyjemność
- 12 6
-
2014-10-20 15:00
CZP> (2)
Facio łazi w niedzielę w tłumie po budowie i twierdzi, że to przyjemność - czy z twoją starą jest aż tak źle?
- 2 6
-
2014-10-20 19:17
. (1)
ludzie z szerszymi horyzontami wychodza na chwile z domu
- 2 2
-
2014-10-21 08:02
12 metrów średnicy, to jest ten szeroki horyzont??
- 1 1
-
2014-10-20 15:01
Ludzie z miasta (1)
Chcieli udowodnić, że są już prawdziwymi ludźmi z miasta - na ich wioskach nie było ani jednego tunelu ...
- 0 4
-
2014-10-20 19:44
poguglaj se malutki ludziku
jak tłumnie bywa w Alten Elbetunnel w Hamburgu
w czasie podobnych imprez
a tamten tunelik ma 3 km długości jak nic
bo Łaba jest szersza niż Martwa Wisła
to jest atrakcja!
no chyba że na codzien chodzisz pieszo pod dnem rzeki
snobie- 3 0
-
2014-10-20 15:44
ale ty głupi jesteś
co cię obchodzi co ludzie robią w wolnym czasie? zapewne całą niedzielę spędziłeś na gry.pl
- 4 2
-
2014-10-20 18:18
Zasłona dymna - gra pozorów- kłamstwa. (1)
Rozpoczynając budowę tunelu ( 1 rury ) Adamowicz ze swoim otoczeniem obiecał publicznie oddać w dwóch kierunkach (od M.Polskiej do Sucharskiego) 1 zadanie do końca 2014r. jako dopuszczone do ruchu samochodowego. Mieszkańcy gdańska nie mają amnezji . Co się stało , że obiecany termin został zawalony - może do końca 2015r. uda się przekazać ? Spacer jesienią 2014r (w niedzielę ) miał zatuszować nie dotrzymanie słowa przez Pawła Adamowicza - jeszcze prezydenta do końca listopada 2014 r. !!!
- 3 2
-
2014-10-21 08:01
A jeszcze jest sporo roboty, bowiem trzeba wybudować konstrukcję żelbetowa na której będzie jezdnia. Sama "rura" to ledwie połowa inwestycji, na pewno ta ważniejsza le jednak niecała.
- 1 0
-
2014-10-19 17:18
Teraz martwa wisła (9)
ożyje.
- 151 8
-
2014-10-19 18:46
(7)
- Dzieci. Idziemy nad Martwą Wisłe .... -Jedno jest pewne. Nazwa jest Strasznie Głupia.
- 5 35
-
2014-10-19 23:22
(6)
Tote Weichsel to nazwa historyczna, znazcznie starsza niż nasze panowanie w Gdańsku. Nazwa jak nazwa, setki lat ludziom z całego świata, którzy tu przypływali i stąd wypływali - nie przeszkadzała. Lolo, twoj nick ma niby być mądry i poważny?
- 14 4
-
2014-10-20 00:02
(5)
To że nazwa jest wymyślona za nie naszego panowania nie oznacza że musi być od razu mądrą. I na pewno wielu osobom różnie się kojarzy. Mówię co myśle, a nie obrażam innych, tak ja Ty bez podpisu. A Ty uważasz że twój nick był taki mądry ?
- 6 7
-
2014-10-20 08:49
(4)
Dobra specjalnie dla ciebie, od dzisiaj przemianowuje Martwą Wisłę na Nieaktywną Wisłę. Lepiej?
- 3 0
-
2014-10-20 22:51
Nazwa jest kijowa i nie gadaj głupot. Co z tego że niemcy wymyślili ? Naprawde nie jesteś w stanie wymyśleć czegoś lepszego i chcesz wciskać ludziom taki kit ? To przynajmniej nie rób tego na CHama
- 0 0
-
2014-10-20 15:48
Nie musisz nic przemianowywać. Wystarczy że będziesz myśleć :-)
- 1 0
-
2014-10-20 10:29
(1)
Od razu zaproponuj mu Wisłę Stojącą :D poczuje się lepiej...
- 2 0
-
2014-10-20 15:00
"wisła której stoi
woda"
:-)- 0 0
-
2014-10-19 17:26
brak słów
a darmowe hotdogi w kształcie tunelu były? kolejne coś darmowe. Ludzie trochę realizmu.Zoo jeszcze Was widzę nie nauczyło
- 26 40
-
2014-10-19 18:26
(2)
Mi by się podobał gdyby był imienia Pana Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.
- 14 29
-
2014-10-19 18:35
z dopiskiem spieprzaj dziadu (1)
- 24 3
-
2014-10-20 20:28
dziura im Jana Świętego Pawła Drugiego i Pół
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.