• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Fajny tunel, ale dla kogo? (16)

    • 35 137

    • Dla Gdanszczan. Zeby polaczyc dwie do tej pory rozdzielone strony. (8)

      I zeby mniej samochodow jezdzilo po Srodmiesciu. Same zalety.

      • 59 2

      • generalnie się zgadzam (7)

        Co prawda dużo taniej byłoby zrobić wysoki most (tak żeby statki przepływały pod nim) , no ale skoro były pieniądze unijne do wykorzystania, to bez sensu byłoby nie wykorzystać tego.

        • 8 20

        • Tunel mniej szpeci miasto. (2)

          j/w

          • 24 4

          • wysoki most (1)

            Zdobi miasto. Patrz np. most Malmo- Kopenhaga itp.
            Tunnel to w polskich warunkach klopoty eksploatacyjne, zalewanie woda opadowa, brak mozliwosci przejscia dla pieszych i sciezki rowerowej.
            Z mostu (i na most) dodatkowo efektowne widoki ...

            • 3 7

            • jak wysoki?

              czy pozwoli wprowadzić wierzę wiertnicza do remontu w stoczni? Jak długie będą podjazdy?

              • 2 0

        • wysoki most by się musiał zaczynać na Przymorzu i kończyć na Stogach (1)

          tunel pozwala na mniejsze zajęcie terenu. I naprawdę jest tańszy

          • 13 0

          • czy zdajesz sobie sprawe, ze tlumaczysz to teraz gimnazjaliscie, ktory jest specjalista od budownictwa, lotnictwa i medycyny?

            • 14 0

        • Most musiałby miec

          ok 120m. Kanałem są targane platformy wiertnicze - takie dużeeeee

          • 34 1

        • vvv

          Wiesz gdzie musiałby się zaczynać najazd na ten most - długi nasyp albo droga estakada? Nawierzchnia wiaduktu musiałaby być kilkadziesiąt metrów nad lustrem wody.
          Powstałoby monstrum.
          To była kwestia, która wyeliminowała opcję jego budowy.

          • 31 1

    • (4)

      Dla mnie

      • 33 4

      • spadaj frajerze do Bangladeszu (3)

        Tam się popisuj nadmiarem szybkiego pieniądza, tu nie potrzeba drwin z ludzkiej nędzy, super specjalisto od sukcesu każdego i żadnego. Jak cię spotka coś zlego, to pamietaj, że to efekt klątw ludzi, które tu generujesz. Nie pisz tylko, że to zabobon i średniowiecze wierzyć w coś takiego. Ja osobiście życzę ci aby los jak najszybciej nagiąl twój kark do samej ziemi i zmielił cię w proch.

        • 7 32

        • Idź na spacer, przewietrz się, ochłoń, a następnie uśmiechnij się, a może i Tobie w życiu coś się uda.

          • 5 2

        • Polak Polakowi... (1)

          ... Nawet porażki zazdrości...
          Ale Ty na pewno jesteś zagorzałym katolikiem przyjmującym co niedziele komunie, wiec pamiętaj: miloj bliźniego swego...

          • 9 1

          • Sam se miloj. Cokolwiek to znaczy.

            • 0 3

    • Pewnie dla kierowców (1)

      deptaka nie przewidziano.
      Dobra - wyjazd z miasta z pominięciem zakorkowanej Starówki, skrót na część miasta Stogi itp.

      • 68 2

      • deptak w tunelu. proponuje wziąć koło i stuknąć się w czoło.
        Deptaczek w tunelu, rowerki itp... hipsteriada

        • 22 7

  • Ja bym chyba dostał klaustrofobii w takim tłumie w ciasnym tunelu gdzie nie widać wyjścia po obu stronach

    • 0 0

  • S bane za to by wybudowali

    za to byla by S-bana jak w berlinie wybudowana a nie dla zlodzieji z rad nadzorczych kasa do wyjecia bez ZUS i podatkow

    • 0 1

  • Zadowolony

    A mnie sią podoba bum inwestycyjny w Gdańsku.

    • 1 2

  • PSy

    A ci ludzie z psami tez byli wpuszczani? No tak przeciez pies tez musi zwiedzic...

    • 1 2

  • Co na to Nadzór Budowlany?

    Co na to Nadzór Budowlany? Kto wpuścił dzieci na budowę? Kierownik wiedział?

    • 4 1

  • (7)

    16 tys. frajerów szło wydrążonym tunelem aby udowodnić ... no właściwie co?

    • 11 22

    • nikt.. (3)

      nikt nikomu nic nie udowadniał, to była czysta przyjemność

      • 12 6

      • CZP> (2)

        Facio łazi w niedzielę w tłumie po budowie i twierdzi, że to przyjemność - czy z twoją starą jest aż tak źle?

        • 2 6

        • . (1)

          ludzie z szerszymi horyzontami wychodza na chwile z domu

          • 2 2

          • 12 metrów średnicy, to jest ten szeroki horyzont??

            • 1 1

    • Ludzie z miasta (1)

      Chcieli udowodnić, że są już prawdziwymi ludźmi z miasta - na ich wioskach nie było ani jednego tunelu ...

      • 0 4

      • poguglaj se malutki ludziku
        jak tłumnie bywa w Alten Elbetunnel w Hamburgu
        w czasie podobnych imprez
        a tamten tunelik ma 3 km długości jak nic
        bo Łaba jest szersza niż Martwa Wisła

        to jest atrakcja!
        no chyba że na codzien chodzisz pieszo pod dnem rzeki
        snobie

        • 3 0

    • ale ty głupi jesteś

      co cię obchodzi co ludzie robią w wolnym czasie? zapewne całą niedzielę spędziłeś na gry.pl

      • 4 2

  • Zasłona dymna - gra pozorów- kłamstwa. (1)

    Rozpoczynając budowę tunelu ( 1 rury ) Adamowicz ze swoim otoczeniem obiecał publicznie oddać w dwóch kierunkach (od M.Polskiej do Sucharskiego) 1 zadanie do końca 2014r. jako dopuszczone do ruchu samochodowego. Mieszkańcy gdańska nie mają amnezji . Co się stało , że obiecany termin został zawalony - może do końca 2015r. uda się przekazać ? Spacer jesienią 2014r (w niedzielę ) miał zatuszować nie dotrzymanie słowa przez Pawła Adamowicza - jeszcze prezydenta do końca listopada 2014 r. !!!

    • 3 2

    • A jeszcze jest sporo roboty, bowiem trzeba wybudować konstrukcję żelbetowa na której będzie jezdnia. Sama "rura" to ledwie połowa inwestycji, na pewno ta ważniejsza le jednak niecała.

      • 1 0

  • Teraz martwa wisła (9)

    ożyje.

    • 151 8

    • (7)

      - Dzieci. Idziemy nad Martwą Wisłe .... -Jedno jest pewne. Nazwa jest Strasznie Głupia.

      • 5 35

      • (6)

        Tote Weichsel to nazwa historyczna, znazcznie starsza niż nasze panowanie w Gdańsku. Nazwa jak nazwa, setki lat ludziom z całego świata, którzy tu przypływali i stąd wypływali - nie przeszkadzała. Lolo, twoj nick ma niby być mądry i poważny?

        • 14 4

        • (5)

          To że nazwa jest wymyślona za nie naszego panowania nie oznacza że musi być od razu mądrą. I na pewno wielu osobom różnie się kojarzy. Mówię co myśle, a nie obrażam innych, tak ja Ty bez podpisu. A Ty uważasz że twój nick był taki mądry ?

          • 6 7

          • (4)

            Dobra specjalnie dla ciebie, od dzisiaj przemianowuje Martwą Wisłę na Nieaktywną Wisłę. Lepiej?

            • 3 0

            • Nazwa jest kijowa i nie gadaj głupot. Co z tego że niemcy wymyślili ? Naprawde nie jesteś w stanie wymyśleć czegoś lepszego i chcesz wciskać ludziom taki kit ? To przynajmniej nie rób tego na CHama

              • 0 0

            • Nie musisz nic przemianowywać. Wystarczy że będziesz myśleć :-)

              • 1 0

            • (1)

              Od razu zaproponuj mu Wisłę Stojącą :D poczuje się lepiej...

              • 2 0

              • "wisła której stoi
                woda"
                :-)

                • 0 0

    • brak słów

      a darmowe hotdogi w kształcie tunelu były? kolejne coś darmowe. Ludzie trochę realizmu.Zoo jeszcze Was widzę nie nauczyło

      • 26 40

  • (2)

    Mi by się podobał gdyby był imienia Pana Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

    • 14 29

    • z dopiskiem spieprzaj dziadu (1)

      • 24 3

      • dziura im Jana Świętego Pawła Drugiego i Pół

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane