• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • Na kielecką ? przecież to absurd jakiś. Na Morską/Śląską to by miało sens (2)

    • 6 2

    • Jaki niby sens miałoby zrobienie obwodnicy Witomina do Morskiej? Po to jest estakada. Do śląskiej - niby jak, którędy? Jedyne sensowne rozwiązanie to takie, jakie jest proponowane. Początek na końcu odcinka leśnego Chwarznieńskiej, koniec gdzieś na dole Kieleckiej. To by zapewniło płynny tranzyt z centrum do obwodnicy i dzielnic zachodnich, a Witomino byłoby znacznie odciążone.

      • 0 0

    • Na morską? Po co niby? Od tego jest estakada. Na śląską - niby jak? To rozwiązanie, które jest proponowane, to jedyne sensowne.

      • 0 0

  • Kolej pociagnijmy do Wiczlina (5)

    Dlaczego Gdańsk potrafi wszystkie swoje dzielnice skomunikować PKM a Gdynia nie? Kolej powinna także śmigać przynajmniej do Pogórza . Jezeli Gdynia Północna i zachodnia będą połączone koleją to nie będzie problemu z dojazdami gdziekolwiek . Czemu nie stawiamy na kolej?????

    • 20 3

    • Pobudka.

      Gdańsk ma wszystkie dzielnice skomunikowane PKM?

      • 5 1

    • Zwłaszcza Osowę (1)

      • 5 0

      • albo Szadółki

        • 1 0

    • Bo w Gdyni rządzi lobby producentów samochodów.

      Przypomnę, że jeszcze w 2023 szczurek i jego ekipa wpadli na pomysł poszerzenia Władysława IV. A skwer jest jednym wielkim parkingiem.

      • 2 1

    • Tadzik ma zrobić tramwaj wodny na Oksywie, to od razu pociągnie śluzy do Wiczlina

      • 1 0

  • Może sobie powstać gdzie chce i kiedy chce, ale pod dwoma warunkami:

    1. Lasów nie wolno wycinać i basta. Jeśli z planów wynika, że kierowczyki chcą poprowadzić tamtędy drogę to muszą projektować tunel.
    2. koszty wszystkie: plany, budowa, utrzymanie, itd., po stronie kierowców. 100 procent po stronie kierowców.

    • 5 20

  • To wina szczurka

    Tylko on ponosi za to winę. Już 2 albo 3 kampanię robił na pętli 141 obwieszczając budowę!

    • 17 1

  • Budowa obwodnicy nie zlikwiduje korków.

    Tylko przesunie je w inne miejsca.

    • 9 8

  • Czyli co ? Autobusy mają omijać Witomino ? (1)

    W imię chorych wizji Marcina Wołka, Piesiewicza i Unii Europejskiej ?

    • 12 7

    • czyli co, chcecie wyciąć lasy pod swoje dizle? Spadajcie na drzewo.

      Póki jeszcze jakieś rośnie.

      • 2 1

  • Tusk

    Też tak mówi pieniędzy nie ma i nie będzie zrobimy ale kiedy jak będą pieniądze robią wszystko przed wyborami komuniści

    • 9 3

  • "Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla ... z PO"

    Chociaż raz wyznali prawdę o swojej pracy i jej efektach..

    • 8 2

  • Pan Kandydat Bzdęga (1)

    Pan Kandydat powinien wiedzieć że obwodnica nie ma szans powstać bez zewnętrznego finansowania. Powinien mieć pretensje do PiS-u. Ach ta kampania

    • 3 10

    • Bzdęga ma ważniejsze rzeczy na głowie, bo się HRy e Enerdze znowu przewietrzą

      • 0 0

  • aby rozpocząć realizacje marzeń o obwodnicy Witomina to najpierw trzeba pogonić Szczurka z jego Ferajną !!!

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane