• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • Obudzili się przed wyborami,nie wiedzieli tego 5 lat temu?

    • 49 2

  • Jedyną szansą dla całej Gdyni i wyjścia z marazmu jest przegrana Szczurka (3)

    • 82 9

    • Nie wiedziałem że jedno auto samego Szczurka powoduje te korki

      Wydaje mi się jednak że sam prezydent nie jest w stanie czegokolwiek zakorkować i te korki to wina tysięcy leniwych kierowców co to mają do wyboru autobus do centrum co pięć minut ale przecież nie będą z plebsem jechać.

      • 5 13

    • Cały problem tych wyborów jest taki, że nikt na Gdynię pomysłu nie ma (1)

      Gdynia ma niższy poziom dochodów na mieszkańca niż inne miasta i nikt nie wie dlaczego i co z tym zrobić dysponując takim potencjałem jaki ma.

      Jedyny pomysł na kampanię to "bij szczura"

      Od samego mieszania herbata słodsza się nie zrobi

      • 2 5

      • problem w tym, ze obecna ekipa nawet nie docieka problemow tego miasta...

        Zastygli w wygodnej konwencji miasta-kurortu, ktorym Gdynia nigdy nie byla. Oraz w samozadowoleniu opartym na legendzie "bialego miasta" (nigdy nim nie byla) oraz kupowanych rankingach.

        Na dodatek zarzad miasta aktywnie podejmowal dzialania wrogie wobec podmiotow gospodarczych dzialajacych na jego terenie (wyszarpanie terenow) co skutkuje obecnie ograniczeniem mozliwosci nie tylko rozwoju ale i dzialania...

        A jak sie zadusi, to teren zostanie... Ktos zarobi...

        • 0 0

  • I Unia ma dać kasę na wycinkę 16ha TPK? (7)

    No chyba nie...

    • 28 3

    • (4)

      Chyba nie i oby nie.

      • 9 3

      • ma nadzieję, że tak. (3)

        TPK to nie Park narodowy - to zwykły las gospodarczy, a to, że jest wciśnięty w tym miejscu dosłownie między bloki wcal e mu nie pomaga. Chcesz lasu, wyprowadź do Białowieży albo chociaż w Bory Tucholskie lub inne zad*pie. Tutaj jest miasto. Miasto musi się rozwijać.

        • 15 18

        • Ahaha... Na szczęście takich głupich opinii jak twoja jest coraz mniej a zakres ochrony TPK będzie się zwiększał.

          • 11 5

        • Czego to lobby spalinowe nie napisze... (1)

          To jest teren cenny przyrodniczo i za las gospodarczy mają go tylko leśnicy. Wcisnęty między bloki? W którym miejscu? No chyba na Witominie nie byłeś. Obwodnica Witomina odetbie dostęp do TPK z jednej strony.

          • 11 5

          • La gospodarczy? Nie ma czegoś takiego, takie pojęcie nie istnieje.

            • 3 2

    • Oby nie, ta droga to poroniony pomysł.

      Już raz zniszczyli las budując przedłużenie Kwiatkowskiego i co? Ano bardzo szybko się okazało że trzeba było najpierw budować drogę czerwoną a nie Kwiatkowskiego bo Kwiatkowskiego nie nadaje się dla ciężarówek. Ogromne koszty napraw estakady i ciągłe zwężenia to kara za niszczenie lasu. Mam nadzieję że jeśli kolejny las zostanie wycięty to Witomino utknie w korku na wieki. Zwolennikom niszczenia przyrody w imię wygodnego wożenia brzucha życzę aby resztę swojego nędznego życia spędzili szczelnie zamknięci w swojej puszce bez prawa do wdychania świeżego powietrza.

      • 8 10

    • Kwiatkowski

      Przypominam, ze bez wielkich mecyi swego czasu wycięto podobna powierzchnie lasu pod Trasę Kwiatkowskiego na odcinku lesnym.

      • 1 0

  • Nie dla obwodnicy witomina! (6)

    Po co dopuszczac donzwiekszonego ruchu pojazdow!

    Bus pasami zrobi sie szybka podwozke do i z centrum!

    • 26 62

    • (5)

      Do Koleczkowa od strony Witomina jaki nr autobusu dojeżdża ?

      • 7 4

      • (4)

        kogo obchodzi koleczkowo? Chciałeś na wieś to się martw albo przeprowadź do miasta.

        • 8 5

        • W takim razie zrób sobie nową Gdynie na pustyni, nie będziesz miał do kogo dojeżdżać

          • 3 0

        • Ciebie obchodzi Koleczkowo, bo stoisz z nimi w korku (2)

          • 5 1

          • (1)

            Chwarzno ,Wiczlino ,Dąbrowa to Gdynia i właśnie ci mieszkańcy korzystaliby z Obwodnicy

            • 1 2

            • Oraz wszyscy z Koleczkowa, którzy dojadą tam przez Dąbrowę czy Wiczlino

              • 3 1

  • (1)

    Jedyna szansa to odsunąć w końcu tą beznadziejną ekipę.

    • 68 6

    • Ten obecny remont trwa nieakceptowalnie za długo. Mam wrażenie że tam nikt nie pracuje.

      • 2 1

  • A nie może być 2x2 plus bus pas? (4)

    • 31 15

    • Maże 2x5? (1)

      Tylko ile to będzie kosztowało i czy kierowcy za to zapłacą?

      • 12 2

      • Zapłaci środowisko, las, zwierzęta no i koniecznie ta zła Unia. Kierowcom się przecież należy darmowy asfalt w lesie jak psu micha.

        • 12 7

    • Ale po co

      Przecież Tadzio zaraz puści SKMkę na WIczlino co 3 minuty to obwodnica niepotrzebna

      • 4 0

    • Pewnie 90% autobusów i tak będzie musiało przejechać przez witomino . Więc pytanie, po co busspas na obwodnicy?

      • 2 0

  • Mysle pozytywnie (2)

    I wiem ze sie uda! Troche optymizmu w zyciu w poniedzialkowy poranek moje gagatki :)

    • 5 24

    • (1)

      Dobrze ze chociaż wreszcie w Gdyni udało się wybudować wiadukt nad torami kolejowymi w Chylonii, mieszkańcy czekali na tą inwestycję ponad 30 lat!

      • 3 1

      • to raczej PKP wymusiło

        Gdynia z własnej woli nigdy takich obiektów nie będzie już budować.
        Wiedzą czym to pachnie na podstawie własnych błędów. Nimi okazały się hurra-optymistyczne "inwestycje" w estakadę i "różową". Tylko nikt wtedy nie pomyślał, że definicja "inwestycji" zawiera założenie zwrotu nakładów.

        I o tym zapomniano...
        A że nadal nie ma na zwrot pomysłu i, mówmy szczerze, również chęci, to takich przedsięwzięć z miejskiej kasy nie będzie.

        • 2 0

  • A nie można jej nie budować? Im więcej dróg, tym mniej lasu, tym i tak więcej samochodów!

    • 25 30

  • Gdynio zorganizujcie sobie porządny zespół zajmujący się inwestycjami (6)

    W Gdyni potrzeba prężnego zespołu inwestycyjnego z jakimś liderem budowlańcem i autorytetem na czele.

    • 23 7

    • Gdynia nie potrzebuje więcej dróg. (4)

      Tych dróg to potrzebują przyjezdni z ościennych gmin. Wystarczy zrobić opłaty za wjazd do miasta i korki automatycznie znikną.

      • 4 5

      • (1)

        Przecież to ta gdynia się wysprowadza do redy/rumia, kosakowa/suchy dwór itd. To samo powinien zrobić gdańsk. Dla gdyni opłata za wjazd i będzie spokój.

        • 1 1

        • Jestem za.

          Opłaty za wjazd autem do miasta powinny być w całej Polsce.

          • 2 3

      • Ci "przyjezdni" mają meldunek na Dąbrowie albo innym Redłowie

        Jeszcze jakieś "genialne" pomysły?

        • 2 0

      • Wiczlino jest dzielnica miasta...

        Jedna z nielicznych, ktore nabraly sie na federalizacje. Inne gminy zazdrosnie strega swego stanu posiadania (mieszkancow), bo jest on podstawa ich dochodow.

        A Gdyni zal, bo mieszkancy uciakaja od kosztow do bardziej przyjaznych miejsc...

        • 0 0

    • W Gdyni trzeba odsunąć od władzy lobby samochodowe!

      Co to w ogóle za pomysł żeby wycinać las w imię wygody jakiś spasionych leni z Wiczlina co nie umieją autobusem pojechać? Kiedy w końcu deptak na Starowiejskiej? Kiedy Świętojańska tylko dla autobusów? Kiedy pętla autobusowa przy stacji Karwiny? Kiedy buspas na całej Wiśniewskiego i całej Morskiej?

      • 10 7

  • Obwodnica marzeń (12)

    Okazuje się , że obwodnica Witomina to marzenie nierealne od wielu lat .
    Teraz nowa szansa - bus pas da kasę od UE.
    Perspektywa nieokreślona, ale najważniejsze że wiosna za kilka dni .
    A 1.04 można napisać , że Gdynia ma najlepszy system drogowy w Polsce .
    Tylko dodajcie - bus pasy i drogi rowerowe .
    Uśmiechnij się , mieszkasz w Gdyni !

    • 95 8

    • (1)

      Gdynia to poezja remonty które nie mają końca. Plany inwestycji których koniec może za 10 lat a Europa nie spokojna źle się dzieje.
      Estakada która była dobra na lata 90 te teraz to pomost na wsi pod nazwą Vintage. Na Karwinach też są buspasy i widać jak śmigają po nich zwykle auta osobowe i inne.

      • 6 0

      • Oznakowanie buspasów na Karwinach to żenada. Poza tym powinien być monitoring .

        • 4 1

    • Aby w Gdyni powstały jakieś drogi rowerowe

      to chyba musiałaby się zmienić władza bo z istniejącą siecią nie dojedziesz nigdzie oprócz drogi wzdłuż al. Zwycięstwa do Sopotu, która także jest poprzerywana i w tragicznym stanie (zwłaszcza przy Klifie). Drogi dla aut są w tragicznym stanie, krzywe i dziurawe (ale chociaż są). Ogólnie stan dróg samochodowych, rowerowych i chodników woła o pomstę do nieba

      • 8 0

    • (5)

      Skoro UE pokryje powiedzmy 80 % kosztów to może zaprojektować dodatkowy 3 pas dla komunikacji miejskiej . Koszty dla miasta i tak będą mniejsze . Z tego co pamiętam na początku 70 mln.miało pokryć w 100 % miasto .

      • 3 0

      • 70 baniek miała kosztować (3)

        Nikt nie mówił że Gdynia tyle wyda z własnych środków. Czy Gdynia dostanie na to kasę z UE czy polskiego nieładu to i tak cała kwota musi przejść przez budżet

        Gdyni nie stać na takie atrakcje jak sto baniek na drogę, pobudka

        • 6 1

        • Ale na wyrzucenie 100 baniek na lotnisko to już hyło stać + 40mln (2)

          na obsługę prawną.

          • 3 0

          • Było stać a teraz nie stać (1)

            Co w tym dziwnego? Na tym polegają nietrafione inwestycje

            Jak swoje 5 koła wydasz na Playstation a nie na kurs Javy to na następne PS już cię stać nie będzie

            • 3 1

            • Co to znaczy nietrafiona inwestycja ?

              to zwykła niegpspodarność i kompletna durnota szczurka. Lotnisko w gdańsku jest 25km obok.....to na cholerę się sadzić z motyką na slońce jak Wojtuś w krótkich majteczkach ?

              • 0 0

      • 80% dofinansowania będzie do buspasa. Pasy dla samochodów Gdynia będzie musiała wybudować ze swoich, a na to nie ma pieniędzy i nie będzie.

        • 0 0

    • Jaka nowa szansa (1)

      buspas jest w projekcie przynajmniej od roku.

      • 2 0

      • Bo to jest taktyka informacyjna w Gdyni

        Najpierw kabooom - jak będzie pięknie, pielęgnujemy każdy pretekst do PRu (przetarg na projekt to wygląda w mediach tak, jakby już nożyczki do przecinania wstęgi ostrzyli). A potem zaczyna się zarządzanie oczekiwaniami - no może nie tyle pasów, no może bez tego, bez tamtego - i koniecznie szukanie przyczyn na zewnątrz: a to PKP, Unia, rząd, instalacje co ich miało nie być itp.

        Od roku wiedzą że tam będzie buspas, ale nie zdetonują tego teraz, bo samochodziarze są nakarmieni wizją że będą śmigać jak podupceni dwoma pasami (wypierając zresztą prosty fakt, że i tak przed węzłem zgniją w korku)

        • 4 1

    • "Uśmiechnij się , mieszkasz w Gdyni!!!"

      Nic innego niz usmiech (smutny) ci nie pozostalo. Chyba, ze emigracja.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane