• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • Dla malkontentów - kilka lokomotyw IC też ucierpiało na tym incydencie (ukochane, przez wszystkich EP09) ;)

    • 1 0

  • Ktoś musi beknąć (6)

    Przez czyjąś głupotę jednego dnia z obiegu wypadło sześć najnowocześniejszych składów. I jakie koszty do tego. Pachnie kryminałem. Pendolino to nie koń, żeby po byle czym galopowało.

    • 230 10

    • Przecież tory układano za PO...

      Nikt nie tykał torów dalekobieżnych od kilku lat.

      • 1 1

    • i dobrze tak burzujom od pendolino (2)

      to nie jest pociag na drogi polnocnej Polski a beknie niech ten co podjal decyzje zakupu tego szajsu. Wkrotce moze wroci do Polski.

      • 13 32

      • no ale.... (1)

        ten tluczen byl tanszy :-)

        • 16 3

        • konie już wykończyli, teraz wzieli się za pociągi

          • 3 1

    • Raczej nie jednego dnia. Chodzi o to, że z Pendolino trochę jak z niektórymi innymi pojazdami specjalistycznymi.

      Części u nas w kraju nie ma, trzeba ściągać od producenta, a to trwa.

      • 3 2

    • Pęknąć powinien cały pisowski zarząd PKP

      • 18 12

  • Wziątki pójdą dla decydentów rządowych! (9)

    A ci obecni to mistrzowie świata!

    • 65 67

    • Jeśli były wziątki to już zostały wzięte (4)

      Przez mistrzów świata PObolszewikow

      • 12 10

      • pisokomuna zniszczy wszytko nawet tłuczeń usypią nieprawidłowo (1)

        aby zniszczyć pociągi, wrócimy do komuny, nie będzie nic tylko krzyże i pomnki smoleńskie

        • 8 8

        • Przeciez torowiska układano za PO

          To tamta ekipa odpowiada za te zniszczenia.

          • 0 1

      • Na Srebrzysku `kaszubi` mają internet? (1)

        • 8 8

        • Kaszubów tego pokroju jako przypadki beznadziejne biorą do Kocborowa.

          • 4 2

    • (3)

      nigdy tym nie jedzilem i nie zamierzam. jak juz to polska kolej na polskie tory. nie badzmy krajem bez wlasnego zaplecza. po cos utrzymujemy politechniki w Polsce.

      • 2 10

      • Najlepsze są pociągi niemieckie! (2)

        A tramwaje niemieckie `Dortmund`jeżdżą już 30 lat!

        • 5 5

        • i autobusy, ktore kupuje ZTM z niemiec ze zlomu. (1)

          • 3 3

          • autobusy zostały kupione w 3 transzach

            i był to zakup potrzebny aby wycofać Jelcze i Ikarusy, teraz GAiT (dawniej ZKM) kupuje tylko fabryczne pojazdy. Mało tego zakup tych autobusów to była świetna inwestycja ponieważ kupiono tabor, którego nie szkoda wysłać między innymi na trasy ułożone z płyt yomb (np. ulica Kampinoska) czy w stanie tragicznym (ul. Przegalińska przez Sobieszewską Pastwę). Chodzi głównie o krótkie mercedesy O405N. Gdańsk jako pierwszy w Polsce kupił fabrycznie 15 takich autobusów, a 13 lat później dokupiono tego typu modele z rynku wtórnego. Zobaczcie Mercedesy O405N które są na ogół starsze od Neoplanów nadal jeżdża, a Neoplany zostały wycofane.

            • 1 2

  • A Slawek Zegarek lubi to! (11)

    I się śmieje z frajerów

    Wiecie ile mld wydano na te tory? Wazne, ze ktoś zarobił i wiekszosc eurocentów z euro wrocila do Niemiec

    • 203 73

    • Za PO jezdziły bez usterek, (2)

      przyszło pis i od razu Polska w ruinie, standard.

      • 12 11

      • Torowiska budowano za PO...

        I to własnie minister Nowak odpowiada za ich jakość - w końcu to on odpowiada za nadzór nad przetargami, kontrolę nad odbiorami itp.
        Torowisk od ostatnich 5 lat NIKT NIE RUSZAŁ.

        • 0 0

      • "przyszło pis i od razu Polska w ruinie"

        Bo daj chamu zegarek to go kłonicą będzie nakręcał.

        • 7 7

    • (1)

      Potem przeszedł cebulak z PiSu wysypał tłuczeń i rozwalił pociągi

      • 8 10

      • Torowiska robiono za rządów PO

        W 2009 roku jechałem do Krakowa 8 godzin... Do Wa-wy 6 przez te remonty

        • 0 0

    • ta - oczywiście (3)

      bo to się stało jak był ministrem... A nie czekaj....już nie jest misterem - przecież teraz dobra zmian rządzi - no to kto dziurawi pociągi?

      • 15 9

      • Torowiska budowano za czasów zegrmistrza Nowaka

        Wszyscy się śmiali, że kupujemy superpociąg na zwykle tory. Aby było taniej, pociąg kupilśmy bez pudła wychylnego. W praktyce obie rzeczy przekreślają sens zakupu Pendolino. Trzeba było kupić "zwykły' skład..
        A tak przy okazji - czy pociągi tej klasy poruszają się na torowiskach na podbudowie z tłucznia czy wylewce betonowej?

        • 0 0

      • no nie. kto kazal kupic? (1)

        Ciekawe co by bylo jakby jednak TUSK zdolal rozpoczac budowe Elektrowni Atomowej w Choczewie. tez bys mowil ze to nie przez zle wykonana procedure zakupu i budowy byl wybuch i katastrofa.

        • 9 10

        • PiSs.ku zrobili remont torów pod Katowicami i spieprzyli bo pisuary nic nie umieją i pendolino zepsute ... Powrót do bydlęcych wagonów jak za komuny

          • 1 2

    • Nie czepiaj się baranie Pana Sławka. Zegarek był prezentem i miał wartość wg rzeczoznawców około 7000pln. Przewinieniem było wyłącznie to, że go nie wpisał do oświadczenia a nie to, że otrzymał go jako łapówkę. Zapomniał. Bywa.

      I patrz jaki lincz.

      To teraz zestaw te 7 tysięcy czy 28pln za porcję ośmiorniczek w Sowie do milionów przelewanych rydzykowi czy na fundację narodową.

      KPINA chłopcze. Prawda się sama obroni.

      • 6 2

    • Minster Czasu jest teraz Ukraińcem i wiecie gdzie ma Was...

      • 19 6

  • Sokisci powinni zlapac tego tlucznia i dobrze go przetrzepac (6)

    Mozliwe ze tluczen ma powiazania z Nowakiem i Tuskiem i na ich zlecenie sabotuje nowa wladze

    • 270 20

    • Czy na Zachodzie pociągi tego typu jeżdżą na torach z podsypką z kamieni, czy wylewką betonową?

      • 0 0

    • Na Podkarpaciu mają takie powiedzenie "Głupi, jak laki."

      • 0 3

    • Pissuary fachowcy z PLK zrobili teraz remont na CMK i oczywiście spartaczyli .wszystkie odwołane na południe polski sa .

      • 2 2

    • odszkodowanie (1)

      koszty reklamacji i naprawy pendolino winny obciążyć nowaka i tuska nawet przez komornika.

      • 7 9

      • tłuczeń był teraz wysypany za Kaczyńskiego i to jego wina

        • 12 3

    • A może to ty rzucasz kamienie w podwozia wagonów Pendolino?

      • 2 3

  • Złodziejstwo

    Zabrać się za te wszystkie firemki, które pracują przy układaniu torów dla PKP. Złodziejstwo i cwaniactwo na każdym kroku. Zresztą mają przykład z samego PKP. Jeśli oni im na to pozwalają, to tamci korzystają.

    • 1 0

  • sciema (1)

    Według kontraktu na remont torów na których jeździ pendolino miało jeździć tylko po odcinkach gdzie są przejazdy bezkolizyjne. Czyli tunele i wiadukty. Wiec kto pozwala na łamanie przepisow. Modernizowano trasę pod pendolino to czemu nie może jeździć z max. Prędkością? Tyle co teraz jeździ to osiągają pociągi z pesa

    • 1 0

    • A Newag zostawia je w tyle!

      • 0 0

  • Efekty polityki tuska i jego super ministra nowaka. specjalisci od niczego (3)

    spartoplili tylko polska kolej.

    • 36 17

    • (2)

      Pan premier Tusk i minister nowak nadaje się do zoo małpom banany odbierasz. Zrujnowane kolej i górnictwa przydaje kopalnie KWK Krupiński kłamstwa ze nerktowna czemu nikt nie ujawni ze szedł na sksport do Niemiec. Austri Węgry Czechosłowacji Słowacji Rumuni .a 2012 roku przyjechał rudy lis i się bawił i nie wiadomo czy nie przemalia Niemcom.

      • 1 2

      • (1)

        Niemcy kupują węgiel z Chin. Swoje własne nierentowne górnictwo węgla kamiennego ukatrupili do zera. Został tylko brunatny, tańszy. Tak się robi gospodarkę, decyzjami ekonomicznymi, a nie, jak w Polsce, politycznymi.

        • 1 1

        • I po co mają udziały w zakupie tych niedziałających?
          Bursztyn czy skamieniałości chcą tam zachować?

          • 0 0

  • A wystarczylo zamiast 20 Pendolino kupić 60 normalnych

    Ale platfusy rządzily i demokracja zwyciężyła

    • 3 3

  • Sławek Nowak już na Ukrainie

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane