• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Pytanie dla kumatych (3)

    Kto wie, dlaczego parking jest tylko na 150 samochodów, mimo, że między nim a pętlą jest puste pole na co najmniej jeszcze jeden taki parking? Pytanie pomocnicze: ile czasu rano zajmie ludziom z Południa wypełnienie takiego parkingu. Odpowiedzi można podawać w minutach :)

    • 9 3

    • hmm jeżeli go w połowie będą zapełniać to będzie dobrze.

      A to wolne pole zostaje pod przyszłą nową Świętokrzyską, którą może zaczną za 5 lat. Ale miejsce trzeba zostawić, aby co niektórzy idioci nie pytali po co był parking skoro go teraz likwidują.

      • 4 1

    • (1)

      Ten parking w ogóle nie powinien powstać. Będzie jedynie korki generował przy mizernej pojemności.

      • 0 1

      • Popyt jest? Jest. Koniec dyskusji.

        • 0 0

  • "Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym ... wyniesie ok. 19 - 20 minut" (3)

    Śmiech na sali. Poza godzinami szczytu autobusem w tym samym czasie dojedziemy do Wrzeszcza. Jaki jest sens inwestowania w powolne tramwaje? "Buspas" byłby dużo lepszy i tańszy

    • 5 14

    • ale tramwaj jest ekofriendly ;)

      • 3 3

    • Jak powiedziałeś poza godzinami szczytu.

      A tramwaj w tyle będzie nawet w godziny szczytu. Nie sztuką jest dojechać byle czym po za szczytem. Problem pojawia się w szczycie. Po drugie obecnie robią jaśkową i nawet poza szczytem nie dojedziesz do wrzeszcza w 19-20 minut.

      • 3 2

    • Rowerem z pętli na Dworzec Główny ...

      ... 15 MINUT !!!

      i to bez ciśnięcia ... więc ten TRAM to żaden mi tam ekspres

      • 0 1

  • CHODNIK DO ŁOSTOWIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    czemu nikt nie pomyśli o pieszym dojściu z Łostowic, to tylko 200m, autobusem mamy dojeżdżać??? Kto będzie w korku 200m stał w autobusie skoro można zrobić sobie spacer. Tylko po czym??? CHODNIK, CHODNIK, CHODNIK!!!
    a poza tym OK!!

    • 12 2

    • Też jestem tym rozczarowany. Koniec chodnika a później tablica"WIEŚ TAŃCZY WIEŚ ŚPIEWA"

      Musimy poczekać na inwestora hipermarketu który ma ten fragment Świętokrzyskiej wraz z chodnikami wybudować. Bo na miasto tu bym nie liczył.

      • 1 1

  • (3)

    Trochę za późno bo osiedla już rozrosły się kilka kilometrów dalej i należałoby pociągnąć tory na Bergiela czy Porębskiego.

    • 6 3

    • (2)

      taaa ciekawe gdzie tory wcisnąć na świętokrzyskiej

      • 3 1

      • zamiast i tak dziurawej drogi..może..?

        • 1 1

      • ..... gdzie wcisnąc ?? - bardzo prosto : na estakadzie ! ... tak jak w USA

        siema !

        • 0 0

  • Co tak późno?

    Myślałem, że dzięki krótkiej zimie dadzą radę ruszyć na przełomie kwietnia i maja. Strach pomyśleć, gdyby zima trwała tyle co zwykle. Do końca wakacji może by zdążyli gamonie.

    • 5 3

  • może jestem w tym odosobniony (2)

    Ale mnie od komunikacji kolektywnej nie odpychają ceny biletów czy czas dojazdu, tylko coś co nigdy nie było uwzględnione w podobnych ankietach jak ta dołączona do powyższego artykułu.

    Mnie odpycha sam fakt jazdy z innymi, obcymi ludźmi w tym samym pojeździe, i wszystko co się z tym wiąże. Prostactwo, głupota, hałas, brud. Ogromne natężenie bodźców.

    Gdy stoję w korku lub na światłach w samochodzie i wyprzedza mnie tramwaj, nie czuję żalu czy zazdrości. To, że nie muszę być bombardowany przez dzwonki, wrzaski, pijackie lub schizofreniczne monologi, rechot czy życiowe zwierzenia gimnazjalistów, jest dla mnie znacznie cenniejsze niż węzły przesiadkowe czy klimatyzowane wnętrza.

    Komfort którego wymagam kosztuje. Zdaję sobie z tego sprawę i płacę tą cenę z ulgą, ciesząc się że mam ten wybór.

    • 7 3

    • Każdy ma swoją definicję komfortu

      Dla mnie komfortem jest to, że mniej płacę korzystając z komunikacji m. a takze to, że nie muszę zawracać sobie głowy prowadzeniem pojazdu...
      P.S. Twoja chorobliwa izolacja od "brudów tego świata" spowoduje, że w momencie nagłej zmiany warunków bytowania będziesz bez szans niczym ślimak bez skorupy.

      • 0 0

    • nie jesteś odosobniony, paniczyków jest sporo tylko nie wszyscy jeszcze mają samochody

      • 0 0

  • A ja najzwyczajniej mam samochód :-)

    i jadę sobie gdzie chcę i kiedy chcę,
    bez opóźnień, bez marznięcia na przystankach

    • 1 3

  • wszystko pięknie?

    wszystko pięknie oprócz wzmianki o możliwości opłaty za parking, nie powinno się zdzierać bo to zabiera sens punktom przesiadkowym, poza tym 150 miejsc dla aut to dużo za mało

    • 0 0

  • tramwaj zwany pożądaniem

    • 0 0

  • a pobocza na Kowale jak nie ma tak nie ma!!!

    Mieszkam na Kowalach , dojezdzam na Chełm do pracy codziennie rowerem. I powiem MASAKRA jest , bo na trasie ul.Niepołomicka - Osiedle Świetokrzyskie NIE MA NAWET POBOCZA !!! jadąc dziurawą ulica narażam sie każdego dnia utrudniając innym kierowcom jazdę .ZRÓBCIE Z TYM COS WRESZCIE

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane