• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Przesiadki? Jak to?! Przecież ja nie mogę tramwajem ani autobusem, bo codziennie muszę dowieźć trójkę maluszków do szkoły i na uczelnię, matkę staruszkę do lekarza, moja praca wymaga codziennej podróży z Górek Zachodnich na Pogórze, no i jeszcze codziennie muszę kupić i dowieźć pięć zgrzewek wody i 25 kg wór cebuli!

    • 4 12

  • Karczemki (1)

    Jasień ma swój przystanek PKM i dodatkowo dostał linię do przystanku Kiełpinek. Karczemki nie dość, że nie mają przystanku to nawet autobusowego połączenia nie otrzymały. Kto to wszystko wymyśla????? Po drugie jak wszyscy zaczniemy się przesiadać na tramwaje na Siedlcach to nawet odjazdy co 5 min nie rozładują natłoku. Czy ktoś sprawdzał z jaką częstotliwością kursowały autobusy po Kartuskiej i z jaką ilością pasażerów, gdzie i tak była alternatywa w tramwajach..... Szczerze to naprawdę obawiam się września!!!!!!

    • 33 3

    • Jasień i przystanek PKM? hahahah

      To że go tak nazwali wcale nie oznacza że przystanek przyda sie mieszkańcom Jasienia którzy muszą podjechać do niego autobusem albo dygać pieszo 20-30 minut. Powinni go nazwać PKM Myśliwska albo PKM Wróbla Staw

      • 15 2

  • (1)

    Dlaczego tramwaj 1 ma zostać zlikwidowany? jeżdżę nim codziennie do pracy i to nie na Morenę. Rozumiem, że fajnie zbudować nową linię tramwajową, ale może by tak nie zapominać o dzielnicach południowych i nie odłączać wszystkich sensownych połączeń?

    • 22 1

    • za mało wozokilometrów i za ciasno na torach przy Dworcu Głównym

      stąd 8 na Siedlce. Oby tylko dali ją przez Śródmieście, żeby się na SKM można było przesiadać

      • 3 1

  • Zmiany na linii 167/168 to kompletny idiotyzm!

    To, że powstanie coś takiego jak przystanek PKM 'Jasień', wcale nie oznacza, że mieszkańcy Jasienia będą mieli z niego jakikolwiek pożytek (20-30min pieszo albo dojazd autobusem)! Poza tym linia PKM na nic się zda w przypadku podróży do centrum - wymoszona przesiadka i droższy bilet jednorazowy - genialne zagranie aby zniechęcić ludzi do komunikacji miejskiej.

    • 35 1

  • kicha z 1 z nowego portu do chełmu witosa. ania

    zabiorą nam 1 z Nowego Portu na chełm po tej zmianie. Pytanie czy zostanie linia 7 z nowego portu do łostowic swiętokrzyska?

    • 11 1

  • Na Morenę czy Piecki-Migowo ? (5)

    W jednym artykule piszecie że nie ma takiej dzielnicy jak "Morena" i że jej nie można znaleźć na żadnej mapie, a w drugim piszecie o tramwaju na Morenę...
    Nie ma takiej dzielnicy jak "Morena", morena to spółdzielnia.

    • 31 14

    • lecz się psychiatrycznie- masz znany syndrom Morena- wytatułuj sobie na (3)

      czole Piecki-Migowo i będziesz szczęśliwy

      • 12 10

      • do tego jest centrum handlowe Morena, jakoś nie chcieli centrum nazwać Piecki-Migowo (2)

        • 6 6

        • jest centrum handlowe Galeria Bałtycka, więc mieszkam we Wrzeszczu czy w Galerii? (1)

          Piecki-Migowo - dzielnica Gdańska potocznie nazywana Moreną od nazwy najstarszej i największej spółdzielni mieszkaniowej w dzielnicy LWSM Morena.

          wg Encyklopedii PWN, Wikipedii, Encyklopedii Gdańskiej, Urzędu Miejskiego w Gdańsku, a nawet wg rady tejże dzielnicy nie ma żadnej "Moreny", tylko Piecki-Migowo.
          Morenę wymyśliła za komuny spółdzielnia "Morena".

          • 10 8

          • Trójmiasto też wymyślili za komuny i się trzyma

            nie wygrasz z nazwami zwyczajowymi

            • 11 0

    • Podły jeateś nie śmiej się z nich :-D Tyle lat tam ludzie czekali na tramwaj !Festyn organizuje tam koło gosoodyń . Wszyscy wiemy , że to Piecki Migowo ale nie zabieraj im tej radości . Sami zobaczą na tramwaju 10 gdzie dojeżdza 10-tka :-D

      • 2 2

  • Kto to wymyślił (2)

    Kto "mądry" wymyślił te całe udogodnienia ??? niech sam się przesiada 3 razy żeby dotrzeć do pracy !!!!!

    • 67 2

    • (1)

      3 przesiadki to pewnie 30 minut dłużej.

      • 11 1

      • Wystarczy jedna. Na pętli wybudowanej do przesiadek "drzwi w drzwi" autobusy nie czekają na pasażerów tramwajów i odwrotnie. To jest tzw. "model gdański"

        • 8 1

  • (6)

    Tramwaj 8 na Siedlce? A ten autobus 158 będzie jeździł ze Stogów do Jelitkowa przez tunel? Ponoć ma jeździć z Przeróbki i do Wrzeszcza więc ludzie ze Stogów będą się musieli przesiadać i tracić czas czyli przesiądą się na samochody.

    • 26 6

    • pewnie będze tak że przy skróceniu 8 do siedlec, automatycznie wydłużą 9 na stogi!!! (2)

      Pytanie jak dużo osób jeździ z Centrum do Stoczni?? spokojnie przy zwiększeniu częstotliwości 10 popyt wystarczy!!
      Dalej 8 i 2 już jadą razem przez Zaspę i Przymorze.
      Co nie zmienia faktu że jednak na przymorzu i zaspie ta wymienność 8i 2 była bardzo ok.. Pytanie co w zamian zaproponują? Bo jeśli "tylko" dodatkowe kursy 2 do Jelitkowa zamiast do Oliwy.. to ja dziękuje za takie zmiany...

      • 5 2

      • Nie wydłużą, bo brak wozokilometrów. Poza tym, "8" kursuje co 12 minut, "9" co 20, tylko w określonych godzinach i tylko od poniedziałku do piątku. Zaś 158 będzie miał może ze dwa kursy na godzinę realizowane krótki autobusem i przez totalne pierdziszewo. Mieszkańcom Stogów zostanie samochód. To się nazywa "promowanie komunikacji miejskiej".

        • 2 1

      • To ta 8 z której strony ma być skrócona?

        Będzie Jel-Siedlce czy
        Siedlce - Stogi?

        • 1 0

    • (1)

      Jak będzie tunel, to nawet z przesiadką na autobus zyskają cenne 20 minut

      • 4 3

      • Jak ktoś będzie jechał do Jelitkowa to nie wiem. Najpierw przesiądzie się na Przeróbce, potem autobus wywiezie go do Wrzeszcza i kolejna przesiadka.

        • 3 1

    • Rowerem szybciej niż tramwajem.

      Zaspa Stogi Plaża tramwaj 59 minut, rower 50 minut, samochód 20 minut.

      • 6 2

  • Czyżby towarzysz L. wypełzał.. brzydzę się karaczanami...

    • 6 0

  • Zostawcie 167 i 168 do centrum Gdańska!

    Jaki jest sens dla tysięcy ludzi wydłużania czasu jazdy o jakieś 10 minut+ czas na przesiadkę?
    (tramwaj jedzie na tym odcinku Kartuskiej wyjątkowo wolno).

    A pomysł z linią 168, aby jeździła przez najbardziej zakorkowane ulice Gdańska do Wrzeszcza to już jakiś absurd.

    Przecież w godzinach szczytu nie ma najmniejszej szansy na punktualne dotarcie autobusu z Wrzeszcza na przystanek przesiadkowy na Siedlcach!

    • 48 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane