- 1 Food hall w Hali Targowej. Znamy wstępne stawki najmu (69 opinii)
- 2 10 firm chce budować nowy basen w Gdyni (46 opinii)
- 3 Plastikowa palma w centrum Gdańska (134 opinie)
- 4 Trasa Kaszubska: półmetek ostatniego odcinka (207 opinii)
- 5 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (402 opinie)
- 6 Sternik przyznał policji, że ma kokainę (71 opinii)
Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej
Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.
Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.
Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.
Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.
Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.
Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.
Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.
- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).
Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.
- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.
- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.
Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa . To do niej będą dojeżdżały autobusy z Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus .
Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień - Jasień Pólnicy . Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.
Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek , gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.
Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.
- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.
Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.
- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).
Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.
Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.
Miejsca
Opinie (441) 7 zablokowanych
-
2015-08-17 18:35
Dawno pisałem, że teraz kicha będzie i pierdylion przesiadek, żeby dotrzeć do miejsca docelowego
Przedtem się przesiadało tylko w węzłach przy skm, pkp, teraz autobus - tramwaj, pkm, z buta itp :P Więcej bilecików, drożej i dłużej, no ale trzeba likwidować, żeby oszczędzać na ecs i teatrzyk
- 45 4
-
2015-08-17 16:50
(4)
To z Nowego Portu przez Dworzec będzie jeździć tylko tramwaj numer 7?! A i ten jedzie dookoła przez Nowy Port i jeździ tylko w godzinach szczytu :(
Już teraz kiedy 10 jeździ 3 Maja jest słabo z częstotliwością kursów z Dworca Głównego w stronę do Nowego Portu i odwrotnie. Bezsensu :( 10 jeżdżąca przez 3 Maja, i 7 która jeździ tylko w godzinach szczytu przez Dworzec Główny objeżdżając Port dookoła :(- 34 9
-
2015-08-17 17:18
(2)
Zlikwidowali tramwaj 8 na trasie Port- Stogi, potem tramwaj numer 4. A teraz będzie tylko tramwaj numer 10 przez Zwycięstwa i 3 Maja i tramwaj numer 7 jeżdżący tylko w godzinach szczytu. Świetnie. I ta loteria: zdążę czy nie zdążę na przesiadkę? Plus wymuszenie kupna droższego biletu, bo jest więcej przesiadek, a i pewności się nie ma, że w godzinę się teraz da dojechać z przesiadką przy tym rozkładzie :(
- 13 3
-
2015-08-17 17:35
Wgl Nowy port to jakaś pustynia komunikacyjna!! (1)
Niby zajezdnia niby autobusy.. a jak co do czego to nie ma czym do Centrum wieczorem dojechać!!! :D
Wgl śmiech na sali.. 1 krótki tramwaj co 30 min NA CAŁĄ DZIELNICE!! :D
Ito jest metropolia? TO SKANSEN A NIE METROPOLIA!! panowie z ZTMu!!!- 16 2
-
2015-08-17 18:16
już nie płacz
Wieczorem to żule 10 jeżdżą.
- 8 8
-
2015-08-17 17:03
Wogóle niech żaden już tam nie dojeżdża
- 3 7
-
2015-08-17 18:01
Przeciez nie jest napisane ze tramwaj pojedzie do dzielnicy Morena, tylko na Morenę. A co do map - na mapie trojmiasto.pl jest Morena zamiast Piecki-Migowo
- 7 4
-
2015-08-17 16:50
(1)
Nie no super, same przesiadki. Urzędnicy chyba nigdy nie korzystali z ZKM. Człowiek dojeżdża do przesiadki, a tam właśnie uciekły wszystkie autobusy i czekaj sobie człowieku 20min na kolejne.
Zrezygnowałem z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu bo miałem dość loterii czy powrót z pracy zajmie mi 40minut czy 2 godziny.- 103 5
-
2015-08-17 17:47
Jeszcze niech kierowców wyedukują...
Urzędnicy zmuszają ludzi do przesiadek, to niech jeszcze wyedukują kierowców/motorniczych.
Jeździłem z Karczemek na lotnisko (dwie przesiadki, na odcinku 8 km) i kilka razy zdarzyło mi się, że jak wjeżdżały dwa autobusy na przystanek, ten pierwszy w ogóle nie czekał na ewentualnych pasażerów. I weź tu czekaj 30 minut na kolejny...- 16 1
-
2015-08-17 17:13
Z Moreny na Lechię bez przesiadki!!!!Tylko tramwaj lini 10. (2)
- 14 8
-
2015-08-17 17:47
Można też PKM-ką z Moreny do Wrzeszcza (a za chwilę Politechnika czy Gdańsk)
- 3 1
-
2015-08-17 17:18
Na stadion to bedzie sie jechalo z 45min, juz lepiej na dworcu przesiasc sie na darmową skm-ke i tym samym zrobic miejsce tym ktorzy chcą dojechac do stadionu z Zielonki
- 11 1
-
2015-08-17 17:47
Panie Krzysztofie ,proszę o interwencję ...
Jest przebudowa wiaduktu na Chełmie,proszę natomiast o interwencję w sprawie ekranów tłumiących ruch pojazdów na tym odcinku Armii Krajowej a szczególnie tego wiaduktu.Jest on "wywyższony o ponad 8 metrów ponad powierzchnię pozostałych odcinków AK i hałas bardzo dokucza okolicznym budynkom.Proszę także zwrócić uwagę na dość mocne lobby okolicznych ,pseudo apartamentów i hotelików ,których właściciele obawiają się o zasłonięcie neonów typu " Pokoje do wynajęcia" .
- 8 14
-
2015-08-17 17:19
Linia 161
Co z linią 161 która miała powstać?
- 17 2
-
2015-08-17 17:16
"Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł"
Jak to wprowadzą to przeprowadzam się z Gdyni do Gdańska. Mam dość miasta które z "oszczędności" tnie potrzebne połączenia na 3 mln by później wydać 4 mln na jednodniową imprezę redbula
Do pracy i tak jeździmy z żoną do Gdańska więc będzie dużo taniej- 35 1
-
2015-08-17 17:16
bilety
po co współny bilet przecież każdy musi zarobić ZKM, SKM, PKP, PKM, PKS, Gryf itd
- 24 2
-
2015-08-17 16:56
25 lat po 89 roku i nie potrafią wprowadzić wspólnego biletu!
Brawo gamonie!
- 76 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.