• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego/

    Złoty samochodzik dla pomysłodawcy tego przedsięwzięcia,przynajmniej dwa -trzy razy w miesiącu dochodzi do kolizji ,powinni jak najszybciej zająć się tym,jak pojadą tramwaje!!!!

    • 0 0

  • tramwaj na Piecki

    Linia dawno powinna powstać,juz jest miejsce,wybudowane ślepe zakończenie torów,gdyby sie tak wzięli to by było gotowe pod koniec tego roku/2012/ a nie 2015.....może? brak kasy....

    • 0 0

  • (7)

    Pan Bojanowski jak zwykle nie ma sobie nic do zarzucenia. Skoro nie planuja petli to dlaczego kupiono JEDNOkierunkowe Pesy?! Po czorta tak duza petla na Chelmie, skoro juz bedzie bezuzyteczna? Stac nas na bezsensowne wydawanie pienjedzy jak na Uczniowskiej?

    • 77 7

    • Bo w Polsce wszystko robi sie bez rozumu. (1)

      Kupuja tramwaje na kolejne 20-30 lat i wcinaja gadki o cenie i oszczednosciach przy zakupie. Komedia. To oszczedzili!!! ha ha! Trzeba bylo jak w Niemczech gdzie mieszkam, kupic tramwaje dwukierunkowe, gdzie operator przechodzi z jednego konca na drugi i jedzie w odwrotnym kierunku, po tym samym totrze zjezdzajac na swoj za 30 metrow cofki. Rozumu kompletnie brak! 4 miejsca wiecej w tramwaju, a co godzine na koncu strata czasu. Kto za ta glupote z zamowieniem jednokierunkowych Pes odpowie? To sie kwalifikuje pod sad jako skrajna niekompletencja i myslenie z lat 70tych. Barany!

      • 3 5

      • "Paw33" ...

        ...siedź tam sobie szwabie i nie oddychaj. Co cię gdańskie tramwaje obchodzą. Pilnuj tam swojego zmywaka i dbaj o jego higienę.

        • 2 0

    • (4)

      Na pętli Chełm Witosa będzie zawracała 11, do pętli Łostowickie będzie jeździć 2 i 6. Przy budowie trasy na chełm nie było pieniędzy aby zrobić dłuższą linię, ani odpowiedniego taboru, po za tym nie było wtedy jeszcze jasne czy będzie możliwość przedłużenia trasy tramwajowe.Pesy kupił ZKM, a nie ZDiZ który zleca budowę torowisk. Po za tym na mieście będziesz miał 15 miejsc gdzie Pesa będzie mogła zawrócić, a tylko jedno gdzie "nie może" (jeśli będzie trójkąt wyodrębniony od ruchu kołowego to będzie bez problemu zawracać) więc co Ciebei to robi trolu?Najłatwiej to oskarżać wszystkich o wszystko, jednocześnie nie mając do tego odpowiedniej wiedzy.

      • 7 2

      • Pomyśl, zanim coś napiszesz (1)

        Primo. Czy słyszałeś o wieloletnich planach rozwoju itd. Tam zakłada się określone inwestycje w założonym dla tego planu czasie i pod te inwestycje często gęsto robi się rezerwację terenu. Secundo. Twoja wypowiedź najdobitniej pokazuje sposób myslenie UM w Gdańsku - na łapu capu, byle rzucić ochłap, niech się zadławi i zagłosuje na jedynie słuszną opcję. Z takich baboli robią się potem głupie dziury budżetowe poprzez wydawanie pieniezy na niepotrzebne rozwiązania, choćby klasyczny przykład rozebrania nowego odcinka Uczniowskiej za rzekomo 200 tyś. (tyle to na tym odcinku kosztował asfalt).Tertio. Żyj dalej w świecie ułudy o racjonalnym zarządzaniu tym miastem przez obecną ekipę, a ranking Fitcha to żenada, sporządzona w oparciu o dane i opinie przekazane przez UM.I tyle w temacie

        • 1 4

        • Nie ośmieszaj się, każdy dobrze wie, że wieloletni plan zagospodarowania w Gdańsku to fikcja. Chociazby miał być łącznik tramwajowy między Abrahama, a Chłopską, a tu nagle postawili CH Oliwa. Zamiast ekskluzywnego wieżowca przy ulicy Miszewskiego powstanie blaszak zwany Lidlem. Na terenie oddanym kościołowi na osiedlu Pogodnym powstał pawilon handlowy i sklep, nigdzie tutaj nie było zapysu na ten temat. Po za tym jak już by wiedzieli, że powstanie ten tramwaj na Łostowicach przeszło 4 lata po otwarciu linii na Chełm to co mieli zrobić? Nie budować pętli? A może zbudować mikro pętlę, która byłaby niewydolna. I wtedy na pewno takie osobniki jak TY by psioczyły, jak oni budują w Gdańsku, toż to wstyd.

          • 4 1

      • A nie odwrotnie 11 do Świętokrzyskiej, a 2 i 6 na Chełmie (1)

        Ostatnio czytałem, że dla 2 i 6 trasa na świętokrzyską byłaby za długa więc będzie tam tylko często jeździć 11.

        • 0 1

        • To byłoby totalnie bez sensu. Budować przedłużenie linii, aby tylko na pół gwizdka to wykorzystać. Już teraz linia 11 służy jako wspomagająca dla 6. Długość linii 6 Łostowice - Oliwa i linii 11 Chełm Witosa - Jelitkowo będzie podobna. Co do 2 to nie jestem pewien, ale są dłuższe linie np 8. Pierwsze słyszę, żeby linia nie mogła powstać bo jest za długa.

          • 1 0

  • I dobrze, miasto promuje komunikację a nie ruch samochoduw ! (20)

    Za parę lat ockniecie się a tutaj wszedzie korki i nie ma jak dojechać do pracy. Kochani ludzie opamietajcie sie nie jezdzijcie samochodami jak nie musiscie jest od tego komunikacia miejska sa rowery i mozna tez na krutkich trasach chodzic!

    • 98 58

    • titoPL (4)

      Jak nie potrafisz zdać prawka i wolisz jechać smierdzącymi zapchanymi po brzegi ludzmi autobusami/tramwajami to juz nie nasz problemja wole sobie wygodnie usiąść w samochodzie amen

      • 1 5

      • Panie "titoPL" - ...

        ...bardzo dobrze, czym więcej takich durni tym luźniej w komunikacji miejskiej, no i dla ZUS-u lepiej, bo taki to nogi wyciągnie przed czasem (67).

        • 1 0

      • (2)

        I siedziec tam wygodnie zgrzytajac zebami i cisnac sprzeglo/hamulec/gaz az ci kulas zdretwieje :)))

        • 1 0

        • (1)

          a słyszałeś/aś o automatycznej skrzyni biegów - nie trzeba cisnąć sprzęgła, a w korku to i gaz niepotrzebny?

          • 0 2

          • Ale ciągle musisz ciskać za to hamulec. Ale co ty tam wiesz skoro automat to na zdjęciu widziałeś. Nie którzy mają prawo jazdy, dobre auto, a i tak do pracy jeżdżą tramwajem. A wiesz czemu bo jest taniej, podjeżdżasz pod pracę i spod domu i nie szukasz postoju, bo nie przy każdym biurowcu jest gdzie zaparkować. Tyle, że ja w przeciwieństwie do Ciebie kupowałem tak mieszkanie aby mieć w pobliżu środek transportu inny niż auto także. Autem jeżdżę i tak codziennie własnym po pracy i a w pracy używam służbowego.

            • 2 0

    • również zachęcam wszystkich skłonnych do rezygnacji z samochodu

      Będzie mi się przyjemniej jeździć moim. Uwielbiam jazdę samochodem, nie traktuję jej tylko jako obowiązku, wobec czego nie zamierzam przesiadać się na cokolwiek innego.

      • 0 2

    • nikogo na benzynę nie bedzie stać listr po 15zł będzie (3)

      • 4 0

      • a bilety podobnie (2)

        Myślisz, że jak benzyna będzie po 15 zł to bilet komunikacji miejskiej po ile?? Mi tam puki co bardziej się opłaca jeździć samochodem 15 minut w pracy a nie ponad godzina komunikacją.

        • 4 3

        • (1)

          Tramwaje jezdza na prad :)))

          • 0 1

          • taa a ciekawe na co jeździ autobus?

            • 3 0

    • :/

      Byk byka bykiem pogania...

      • 1 1

    • gratuluję

      ortografii;)

      • 3 1

    • no jak to (2)

      Mam studia i nalerzy mi się auto. Co powiedzą sąsiedzi, jak zobaczą mnie w autobusie? Nie po to brałem kredyt na aut, aby wozic sie jak pleps komunikacja miejska.

      • 4 20

      • wykształciuch ortografie szlifowałeś u prezydenta? (1)

        • 10 2

        • Twojego czy mojego?

          • 0 1

    • (1)

      Troll troll, bang bang. Co nie zmienia faktu, że przydałaby się w końcu w tym mieście jakaś prawdziwa komunikacja, a nie jej obraźliwa namiastka którą donikąd dojechać się w czasie krótszym niż godzina nie da. Tylko błagam, nie piszcie mi o rowerach, hipisi, bo w tym kraju przez 9 miesięcy leje deszcz / sypie śnieg. Jeśli dla was nie jest to problemem, git. Dla mnie - jest.

      • 22 5

      • Jaki deszcz, jaki śnieg ci leje? Chyba mieszkasz na Alasce albo w Kogo :)

        • 5 5

    • Komunikacjom jeździ tylko biedotka bez szkoły i edókacji.

      • 2 6

    • Madziunia co masz z Polaka?

      • 2 0

    • Naucz się pisać!

      • 25 6

  • SKM - za malo tablic z nazwami przystanku.

    Na stacjach sa tylko 2 tablice z nazwami przystanku. TO JEST O WIELE ZA MALO. Na Glownym jest tylko jedna. Powinno byc 6. Gdansk spodziewa sie wiecej turystow, nie tylko na EURO 2012. Jak juz nie ma zapowiedzi nastepnego przystanku w wagonach, to potrzebne sa tablice.Siedzac w stojacym wagonie w U-Bahn w Hamburgu zawsze zobaczysz nazwe przystanku. Sa tez dwukrotne zapowiedzi.

    • 0 0

  • tylko po co? (1)

    Zamiast wydawać pieniądze na tramwaje na Morenę i okolice,to powinno się je wydać na lepsze i sprawniejsze połączenie Osowy,Rębiechowa i Banina ...

    • 1 7

    • Będzie PKM

      Co za...

      • 0 1

  • Trójkątowanie - komuś odbiło.

    Trójkątowanie w Bulońską? Rozumiem, że ma to na celu całkowite wstrzymanie ruchu samochodowego (który i tak na Morenie jest utrudniony), gratuluję pomysłu! 2 tramwaje, każdy co 15 minut, plus 1 jadący dalej, zblokowany przez te dwa nawracające. Trzeba będzie sprzedać samochód bo i tak się nie przyda jak wprowadzą ten super plan.

    • 2 2

  • park & ride ????

    czy widział ktoś na świecie węzeł typu park & ride na 40-50 samochodów? Proponuje to zgłosić do rekordów guinessa. Nie róbmy obory i albo zacznijmy budować węzły zasługujące na nazwę park & ride albo ich po prostu tak nie nazywajmy, bo to tylko śmieszne jest...

    • 5 1

  • BZDURA taniej nie znaczy lepiej

    Czy w tym mieście ktoś bez zarzutów może się przyznać, że jest inteligentny ? czy kłamstwa muszą zawsze promować to miasto co ?Jazda tyłem jazda przodem i co jeszcze w book ?Po kosztach miasto zbudowało odcinek na Chełm nie minęło 3 lata połowa torów jest popękana i nie nadaje się do użytku lepiej wstawić znak 15 km/h i niech motorniczowie jeżdżą według rozkładów. Hałas który jest na Chełmie słyszalny aż w kościele to efekt tanich szyn z większą zawartością węgla i tego samego jest efekt.Może miasto postawi na wykonawcę co robił odcinek przy Zieleniaku lub odcinek Mickiewicza Kościuszki co ?Zapłacili ale stoi 20 lat bez żadnych niedoróbek szyny nie pękają nie piszczą są proste i komfortowo się jedzie ale za drogo lepiej wybrać bajzel.Co do tramwajów. N8C są w prawdzie bezpieczniejsze ale są awaryjne jak i 105. Urzędnicy tego miasta chyba nie mają pojęcia o taborze i myślą, że wszystko będzie jeździć w te i nazat.Nikt nie bierze pod uwagę postojów wyrównawczych, awarii mijanek.Ludzie zacznijcie myśleć głowami a nie zadami. I wydajcie wiecej kasy żeby mieć spokuj na kolejne 40 lat a nie na 5 lat.Urzędnicy popiszcie sie inteligencją i tym, że nie jesteście kłamcami bo mówicie tak a robicie co innego.

    • 5 1

  • (1)

    a mieszkancy wszystkich nowych osiedli na mysliwskiej zostana bez niczego, tramwaj tylko na bulońskiej, autobusy całkiem zlikwidowane, przystanek PKM za wróbla stawem...

    • 11 3

    • Własny

      wybór.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane