- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (68 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (146 opinii)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (48 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (144 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (59 opinii)
Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.
Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej . Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.
Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego z al. Grunwaldzką . Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".
"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera , al. Legionów z al. Grunwaldzką . Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.
Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej pod halę widowiskowo-sportową na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.
Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej - gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża , nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.
Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.
W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.
Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa , gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.
Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.
Opinie (447) 9 zablokowanych
-
2009-10-16 08:19
Ale o co tyle hałasu jak i tak żadnych zmian nie zobaczycie :P
- 0 0
-
2009-10-16 08:18
nie ma wolnosci bez solidarnosci. nie ma gdanska bez tramwaju :-)
- 4 0
-
2009-10-16 08:16
"Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła"
"Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa(...)"
To jest Polska właśnie....- 10 0
-
2009-10-16 08:08
tramwaj na Stare Miasto! (1)
powinno poprowadzić się również linię tramwajową od Huciska wzdłuż Podwala Staromiejskiego do Targu Rybnego nastę pnie aż do połączenia z planowaną linią wzdłuż Nowej Wałowej. Ożywiło by to znakomicie okolice Motławy, które obecnie, paradoksalnie, są jedną z najgorzej skomunikowaną częścią Gdańska. A jak wspaniale komponuje się tramwaj z zabytkowymi dzielnicami widać w wielu europejskich miastach i a w naszym Wrocławiu.
Gratulacje za artykuł!- 21 4
-
2009-10-16 08:12
popieram!!! precz z autami na Glownym i Starym Miescie!! Pochrzanione wizje BRG i UM budowania parkingow podziemnych i uprzywilejowania ruchu blaszakow to kierunek rozwoju z czasow Gierka!! my chcemy nowoczesnej, czzystej metropolii!!!
- 11 0
-
2009-10-16 08:04
Nowe linie.... (1)
a ileż dobrego zrobiłoby pociągnięcie farbą białej linii wzdłuż torów od Wyspiańskiego do Grunwaldzkiej... To by było rzeczywiste uprzywilejowanie tramwajów, a nie tylko medialne!
- 6 0
-
2009-10-16 08:09
nie uwierzysz, ale wg BRG tak sie nie da. Nie bedzie tramwaj jezdzil szybciej niz blachosmrod!!!
- 1 0
-
2009-10-16 08:01
w końcu jakiś dobry artykuł ! Absolutnie się zgadzam
- 8 0
-
2009-10-16 08:00
A czy istnieje dla Gdańska
jakaś logiczna koncepcja uporządkowania komunikacji? Bo odnosi się wrażenie, że działania doraźne i prowizorka są przewodnią myślą kolejnych urzędasów zajmujących się od niechcenia tym tematem.
- 8 0
-
2009-10-16 07:25
Krzysiek, napisałeś bardzo wartościowy artykuł :) (2)
- 36 3
-
2009-10-16 07:59
Pozdrowienia dla Knura
Doby artykuł Panie Koprowski
- 5 0
-
2009-10-16 07:35
knur
to lizus
- 3 3
-
2009-10-16 07:48
ostro!!
bardzo dobrze ,że ktoś poruszył problem...
Rozwiązania proste, sprawdzone, a u nas niedasizm:-)- 7 0
-
2009-10-16 07:43
Stawiajmy na tramwaje - one nie stoją w korkach
- 25 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.