• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • Zróbcie coś z rozkładami!!!

    Lepiej niech się wezmą za systematycznośc i mobilność. mam dosyć tego że prawie codziennie tramwaj nr 2 albo jest zepsuty, albo wogole nie przyjedzie! skandal

    • 2 0

  • Ameryka (2)

    Wladze Gdańska chcą po prostu zrobić z Gdańska polskie Los Angeles. Prywatny transport jest przecież taki ekologiczny. Prawda?

    • 3 1

    • wszystko to sprawka (1)

      mało znanej agendy urzędu miasta - Biura Rozwoju Gdańska. Panowie Piskorski i Mendel to dwaj nasi najwięksi "specjaliści" od gierkowskiego modelu "rozwoju" polegającego na dewastowaniu miasta estakadami, drogami przelotowymi i wysokościowcami wstawianymi wszędzie gdzie tylko się deweloperom zamarzy. Jak długo jeszcze będzie tolerowana niekompetencja i szkodliwa działalność tych panów?

      • 6 0

      • wrzeszczanin

        Do mementu aż społeczeństwo będzie na to przyzwalało. A przyzwala bo ma metalność panów z BRG, czyli chłopa pańszczyźnianego

        • 4 0

  • inka (1)

    popieram w przyszlym roku tramwaj na Orunie Gorna,tam tez mieszkaja ludzie chciaz nie mieszka zaden radny!W Poznaniu nie dosc ze jest fajny system szybkich tramwajow to jeszcze chodza regularnie co 10 minut ,a wewnatrz niewiele ludzi ale tam dbaja o pasazerow,u nas to kaza na rower sie przesiasc bo sie nie oplaca!!! czy urzedasy nie sa dla ludzi i co ma sie oplacac za nasze pieniadze!!!

    • 3 1

    • Jak wszyscy przesiada sie na rowery, to Gdansk bedzie wygladal jak Pekin 20 lat temu

      • 1 0

  • Przydałoby się zrobić tramwaje pośpieszne (7)

    Na niektórych ulicach jest zbyt wiele przystanków. Np. na Wita Stwosza i Alei Wojska Polskiego dosłownie co kilkanaście metrów. Ja człowiek chce się dostać z Jelitkowa do Wrzeszcza, może sfiksować od ciągłe zatrzymywania. Mieszkańcom tych ulic nie chce się przejść kilku metrów? Może przystanek co podwórko? A gdyby zlikwidowano je, zrobiliby harmider. Kompromisem byłby podział na tramwaje zwykłe i pośpieszne.

    • 2 4

    • Jeszcze tylko jeden drobiazg :) (1)

      Aby mogły kursować tramwaje pośpieszne, trzeba zbudować przy każdym przystanku objazd :) Żeby zwykły tramwaj mógł się zatrzymać, a pośpieszny - pośpieszyć dalej :)

      • 2 1

      • A moze by tak torowisko "dwusystemowe". Z rana bedzie po nim jezdzic SKM-ka a w ciagu dnia tramwaje :)

        • 1 0

    • Lepiej na tych dwóch ulicach zlikwidować linie zwykłe.

      Tylko pośpieszne. Jest takie przekleństwo: Obyś cudzie dzieci uczył. Ja mówię: Obyś jechał tramwajem po Wita Stwosza!

      • 1 0

    • Popieram! W Gdyni jeżdżę tylko liniami pośpiesznymi

      Bo zwykłe są nieludzkie. Tyle przystanków, że ślimaczą się jak kolejka po papier pupowy za komuny.

      • 0 0

    • Kto zdecydował o takiej absurdalnej ilości przystanków na Wita Stwosza?

      Jeśli mieszkańcy, to są potwornymi egoistami.

      • 2 0

    • Latwiej i taniej byłoby autobusy pośpieszne (1)

      Ale jak byłyby oznaczane?

      • 0 0

      • Autobusowe linie pośpieszne są przewidziane, a jakże :)

        Mają być oznaczane literami, w odróżnieniu od zwykłych. To właśnie dlatego zniknęły nam niedawno linie B, C oraz E - sam jeszcze nie pamiętam, jaki numerka zastąpił którą literkę, ale to fakt :) A linie pośpieszne na razie są tylko w Gdyni.

        • 1 0

  • Wypadek tramwajowy na Al. Zwycięstwa

    Są lekko ranni. Nie ma zabitych, a g@lluxa boli głowa.

    • 2 2

  • Na temat komunikacji miejskiej w Gdańsku opinia własna (1)

    Gdańska komunikacja miejska faktycznie zatrzymała się w miejscu jakieś 30 lat temu. SKM, trakcja tramwajowa praktycznie nie zmieniona (nie liczę linii na Chełm, bo infrastruktura pod nią była przygotowana już pod koniec lat 80-tych tylko nowe władze "zamroziły" projekt i gdyby nie katastrofalne korki na AK pewnie do dzisiaj by nie było tej linii). Tragiczne jest to, że nie tworzy się prostych i tanich projektów, o które aż się "prosi": dwie dodatkowe stacje SKM w kierunku GD. Południe (do ul. AK oraz do skrzyżowania ul. Małomiejskiej i Traktu Św. Wojciecha) poprowadzenie drogi od ul. Małomiejskiej do pętli tramwajowej na Chełmie (przez same nieużytki, nie trzeba nic burzyć, tylko ułatwić szybki dojazd do pętli). Co ciekawe, wszystkie te projekty już dawno ktoś wymyślił (na wiadukcie AK np. nad torami są przygotowane otwory na schody doprowadzające na planowaną stację SKM) tylko nasi włodarze masę mądrych pomysłów zamrozili, bo po co wydawać pieniądze, skoro można ich nie wydać? Taki jest chyba tok myślenia "liberałów", że wszystkie usprawnienia zbuduje "niewidzialna ręka rynku", która to ręka niestety tworzy ogromne korki w trójmieście ale za nic nie chce się wziąć za sprawną komunikację miejską, głupia ręka jedna. Trochę żartuję ale trochę jest też chyba w tym prawdy niestety. Jednej rzeczy na pewno nie wybaczę władzom Gdańska: pozwoliły one na ogromy rozwój dzielnic tzw. Gdańska Południe i nie zrobiły praktycznie żadnej inwestycji w sprawną komunikację do tych części miasta: dróg, kolei, czy trakcji tramwajowej. Gdyby chociaż dokończyli to, co zaczęto jeszcze za komuny....do dzisiaj zostały jeszcze pozostałości po tych planach (droga z Chełmu na Orunię i do Pruszcza Gd., teraz już to zarasta i na miejscach gdzie miałybyć drogi są....osiedla mieszkaniowe. Wygrała ręka rynku, bo do osiedli miasto nic nie musi dokładać, nawet zarabia na sprzedaży działek a drogi kosztują, a ręka rynku nie lubi wydawać pieniędzy tam, gdzie ich nie odzyska....

    • 16 1

    • ale za to będą wieżowce

      • 1 0

  • Są kraje, których obywatele obywają się bez ścieżek rowerowych i jakoś sobie dają radę w uczestnictwie w ruchu.

    carlos naturalnie miałeś na myśli komunistyczna dyktatorską Kubę,potem Białoruś i kraje afrykańskie? :) Bo w UE takiego kraju nie znajdziesz a Turcja jeszcze do UE nie została przyjęta.

    • 1 1

  • Żeby jeszcze

    wyjeżdżające z pętli tramwajowej w kier. Ujeściska autobusy nie stawały na pasach dla pieszych (oczekując wjazdu w Witosa) to byłoby OK.

    • 0 1

  • Najlepiej polikwidujmy tramwaje a zróbmy ścieżki rowerowe!

    Ze skrajności w skrajność!!
    BURDEL GONI BAŁAN !!!
    Temat zastępczy - kolejny !
    KTOŚ SOBIE KRĘCI LODY !!
    DZIAŁANIE MAGISTRATU NAZYWANE PRACĄ WOŁA O POMSTĘ
    DO NIEBA
    CZY NA TO KARIEROWICZOSTWO KOSZTEM MIESZKAŃCÓW NIE MA SIŁY ?????

    • 3 1

  • ZTM NIE POTRAFI

    nawet umiescic prawidłowej mapki tras autobusowych na swojej stronie ,brak jakiej kolwiek aktualizacji od dłuzszego czasu . Sa nowe linie , trasy zmienione , i takie rodzynki ze zaznaczone na mapce linie nigdy nie kursowaly trasa narysowana na mapce. pisalem do nich na maila ale brak jakiejkolwiek reakcji i odpowiedzi.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane